Hae
My Project Is Me

Diabeetikon ruokapäiväkirja

Aloitan tämän postauksen ihan puhtaasti ruokakuvin eräältä sellaiselta päivältä kun tarkkailin verensokeriani ennen ja jälkeen jokaisen aterian. Verensokerin tarkkailu on osa todetun raskausdiabetekseni kotihoitoa eikä se saisi vuorokauden aikana heitellä kovin paljoa. Ruokavalio koostuu perusterveellisistä vaihtoehdoista eikä sinänsä, ainakaan tässä vaiheessa, poikkea siitä mitä normaalistikaan söisin.

IMG_8757

Aamupalana puuroa

IMG_8758

Lounaana soijapihvejä, perunaa ja juustoista salaattia

IMG_8759

Välipalana rahkaa

IMG_8760

Päivällisenä linssikeittoa, leipää ja omenaa (joka jäi syömättä)

IMG_8882

Iltapalana pinaattimunakasta, hedelmää ja viimeinen pala saaristolaisleipää

Näiden ruokavalintojen kohdalla verensokerini pysyi ihannearvoissa koko päivän ajan. Ja jos ollaan rehellisiä, niin en itseasiassa edes laskenut nauttimiani hiilihydraatteja vaan suoritin eräänlaisena testinä sen, miten verensokerini käyttäytyy normaaleilla valinnoillani. Sinänsä siis ruokavalio on sellainen että se sopii varmasti kenen tahansa terveydestään kiinnostuneen kiinnostuneen vaihtoehdoksi sillä kuten kuvista on nähtävissä niin sisältönä on

  • Paljon kasviksia
  • Jonkinverran hedelmiä ja/tai marjoja
  • Riittävästi proteiinia (tässä esimerkkipäivässä sattumoisin kasvismuodossa)
  • Sopivasti hiilareita mahdollisimman terveellisessä muodossa
  • Sopivasti hyvälaatuisia rasvoja
  • Mahdollisimman vähän, tai ei ollenkaan, lisättyä sokeria

Jos joskus tarvitsee, ryhdyn tarkemmaksi mutta tällä hetkellä riittää onneksi perusjärkevä runko sekä säännöllinen syöminen.

12 kommenttia

  1. Highred kirjoitti:

    oi miksi oi miksi, aamupala koostuu puurosta, perunaa, leipää sun muuta jos diabetesta haluaa hoitaa niin eikö jatkuva hiilareiden puputtaminen kannattais säännöstellä? aamupalaks pääsääntösesti munakasta, kasviksii, lihaa. lounaalla salaatti(lihaa,rasvoi,proteiinii)+ vhh siemennäkkii, päivällisellä liha-kaalilaatikkoa kylkeen avokadoo,porkkanaraastetta jne. välipaloiks kananmuna+avokado tai pähkinöitä. sit hh treenin ympärillä tai sillon kun niille tarvetta.

    • jennie kirjoitti:

      Kun raskausdiabeteksestani kuulin, ajattelin itsekin ensimmäisenä että ruokavalio tulee muuttumaan kertaheitolla vähähiilihydraattiseksi. Hämmästyinkin siis suuresti, kun ruokavaliota alettiin läpikäydä ja huomasin että itseasiassa hiilareita kuuluukin virallisten suositusten mukaan päivän aterioihin noin 150g ylöspäin. Toki, yksilöllinen optimaalinen määrä selviää sokeriarvoja mitattaessa ja toisille se on vähemmän, toisille enemmän. Tärkeää on se, että niitä saa pitkin päivää, säännöllisin väliajoin ja hitaasti verensokeria nostavassa muodossa.

      Ihan vielä omaan logiikkaani ei ole mennyt että miksi esimerkiksi paastosokerin arvo (aamulla ennen aamupalaa) on korkea jos illalla ei ole nauttinut tarpeeksi hiilareita, mutta näin se vain on (yleisten periaatteiden ja itseasiassa omien testailujenkin tuloksena). Johtunee oletettevasti häiriintyneestä hormonitoiminnasta, kuten koko tilanne yleensä. Ja siinä missä liian korkeat arvot ovat pahasta niin yhtälailla ovat myös liian alhaiset.

      Siispä tämän pitkän vastauksen siivittämänä kerron että siksi ruokavaliossa on niin paljon hiilareita. Ja kuten kirjoitinkin tekstissä, en ole edes vielä laskenut niitä vaan ainoastaan suorittanut testejä sen suhteen että miten verensokerini käyttäytyy tavanomaisilla valinnoillani samalla tutkien, mikä on omalla kohdallani se optimimäärä.

      Ja pakko vielä loppuun sanoa, vaikkei se hh:n määrää vähennäkään, puuroon on sekoitettuna melkoinen määrä heraa.

      • Erikoistumisopinnot käynyt kirjoitti:

        Kyllähän se niin on että diabeetikonkin tulee hiilareita syödä mutta tosiaan valintojen tulee olla juuri tuollaisia hyviä ja terveellisiä hiilareita mitä sunkin lautaselle on. Ja raskausdiabeteksessa kun pitää kantaa huolta myös toisesta eikä vaan itsestä. Tyypin 2 diabeetikoilla tuollainen hiilareiden välttely toimii mutta ei insuliinipuutteisilla eli tyypin 1 diabeetikoilla. Eikä mun mielestä raskausdiabeetikoillakaan kun tosiaan vauvasta täytyy pitää huolta myös siten että syö terveellisesti ja monipuolisesti.
        Ja tuohon aamun verensokerien heittelyyn saattaa löytyä syy aamunkoittoilmiöstä. Googlaamallakin löytyy lisää tietoa 🙂 tsemppiä diabeteksen hoitoon.

  2. Punttimimmi kirjoitti:

    Saisiko pinaattimunakkaan reseptin, näyttää tosi herkulliselta! 🙂

    • jennie kirjoitti:

      Hahhhaha, ei se näkö vaan maku 😉 Unohda sulattaa pinaatit ja lisää ne pannulle. Kun ne ovat sopivasti sulaneet, heitä päälle kananmunat ja tajua ettei siitä tällä menolla tule munakasta. Sotke ne keskenään epämääräiseksi seokseksi ja nauti sen enempää ulkonäöllisesti ihailematta aikaansaatua tuotosta.

  3. Milja kirjoitti:

    Mua ottaa päähän kun kaikki aina tuputtaa jotain karppaus vhh ruokavalioo kaikille, se on ehkä oikotie onneen laihdutuksessa mut muuten se ei oo terveellistä nähnytkään, varsinkaan kun on raskaana ja vielä urheilee. Sun päivän syömiset näyttää hyviltä ja normaaleilta, kyllä ne sokerit pysyy kurissa ku noin syö 🙂

    • jennie kirjoitti:

      Noh, tämä on toki hieman kaksipiippuinen juttu kaikkineen – jokaisen elimistökun toimii toki hieman eri tavalla ja hiilareiden sietokyky on luonnostaan erilainen. Siinä olen kylä kanssasi samaa mieltä että ei vhh-ruokavalio ole missään nimessä aina ratkaisu kaikkeen. Jos ja kun kroppa sietää hyvälaatuisia hiilareita, ei niitä minustakaan ole mitään järkeä turhaan jättää pois.

  4. Sini kirjoitti:

    Itselläni on nyt kolmessa raskaudessa todettu RaDi, vaikka olenkin todella hoikka ja liikun paljon. Valitettavasti minun piti syödä todella vähähiilihydraattisesti, jotta arvot pysyivät kurissa. Toki kokeilin lisätä hiilareita vähitellen, mutta ei. Olin loppuvaiheessa raskautta henkisesti ja fyysisesti niin loppu! Todella väsynyt ja laihduin entisestäni…no eipäs tarvinnut huolehtia vauvakiloista (ainut positiivinen asia tuossa sairaudessa!) 😄 niin se vain on, että samassakin sairaudessa eri ihmisillä kroppa toimii erilailla. Hyvä, että pystyt syömään terveellistä perusruokaa. Itseäni korpesi toki myös herkkujen pois jättäminen (irtokarkit ovat heikkouteni!), mutta erityisesti se, etten enää voinut syödä esim puuroa, ruisleipää tai ns. ”Hyviä hiilareita” eli vaikkapa bataattia juuri lainkaan. Myös hedelmät jouduin jättämään suurimmaksi osin pois ruokavaliosta. Vetelinkin sitten kaksin käsin nälissäni kermarahkoja, lihaa ja kalaa jäätäviä määriä. Toki tiedän, että ruokavaliossani sain liikaa rasvaa ja ravitsemusterapeutti oli kauhuissaan ja kehoitti minua valitsemaan rasvattomia rahkoja ja kevytjuustoja, mutta muutenkin olin jo laiha ja aivan nääntyneessä tilassa ja raskauden aikana painoni vain putosi lisää, joten päätin sanoa piupaut perinteisille ravitsemussuosituksille ja nautiskelin rasvoista sokereiden sijaan. Toki nyt raskauden jälkeen olen pyrkinyt hieman terveellisempiin valintoihin 😄 Tsemppiä sinulle loppuraskauteen ja toivotaan, että sokeriarvot pysyvät kunnossa loppuun asti eikä niillä olisi vaikutusta vauvaan. Esikoinen ja keskimmäinen olivat syntyessään melko pieniä (kolmekiloisia) tiukalla dieetilläni eikä heidän sokeriarvoissa syntymän jälkeen ollut häikkää, mutta kuopukseni olikin sitten yli 4kg ja 55cm (!), vaikka jouduin siinä raskaudessa vahtimaan syömisiäni vieläkin tarkemmin enkä herkun herkkua suuhuni laittanut raskausaikana. On siis muistettava antaa itselleen myös armoa! Aina kaikella mitä teet ei välttämättä ole vaikutusta lopputulokseen. Tällä tarkoitan siis sitä, että esim itse olin niin tiukka itselleni ruokavalion suhteen ja stressasin vauvan koosta, mutta loppupeleissä olin itse niin heikossa (ja laihassa) kunnossa loppuraskaudessa, kun en voinut/uskaltanut syödä tarpeeksi ja siitä huolimatta vauva oli melkoinen möhkäle ja sokereita jouduttiin synnärillä seurailemaan useampi päivä.

    • jennie kirjoitti:

      Ihan ensimmäiseksi pahoitteluni etten ole täällä vastannut takaisin ennenkuin nyt vaikka tarinasi luinkin jo heti kun sen julkaisit. Niinhän se on että jos hiilarit joutuu vetämään ihan minimiin, on melkeinpä pakko syödä rasvoja niiden sijaan tai muutoin energiat loppuvat ihan alkumetreille. Kokemusta kovatsa karppauksesta ei itsellä olekaan mutta voin vain kuvitella mitenkä väsyttävää se voi pahimmillaan olla – etenkin raskausaikana. onneksi tarina kuitenkin sai ilmeisimmin onnellisen lopun ja homma jäi vain raskaudenaikaiseksi vaivaksi ja olet päässyt sen jälkeen takaisin hyvien hiilareiden pariin.

      Oma Terveydenhoitaja varoittelikin minua että vaikka toistaiseksi olen selvinnyt melko löyhälläkin syömisellä, saattaa tilanne vielä näiden viimeisten viikkojen aikana muuttua. Toivotaan kuitenkin ettei näin kävisi. Kiitos kun joit oman, hieman erilaisen ja vaikeamman tarinasi.

  5. Samaskoru kirjoitti:

    Upeaa, kun huolehdit teistä molemmista hyvin. Ja yleensähän raskausdiabeteksestä pääsee eroon synnytyksen jälkeen. Hyvää vointia teille molemmille!

    • jennie kirjoitti:

      Toivotaan että tosiaan menisi ohi itselläkin synnytyksen yhteydessä eikä kehittyisi 2. tyypin diabetekseksi. Vaikka myönnettävä on etten kauheasti sitä pelkää sillä liikunhan ja syön perus-järkevästi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *