Hae
My Project Is Me

Terveellinen = ?

Moi,

Olen pitkään ollut sitä mieltä että terveelinen ruokavalio on jokseenkin vähäkalorinen – siis sisältää sen verran energiaa kuin henkilö nyt sattuu tarvitsemaan. Mahdollisimman kevyt ei kuitenkaan ole synonyymi terveellisimmälle mahdolliselle ja mieleeni on jäänyt eräs kohtaus Suurimmasta pudottajasta jokusen vuoden takaa. Tässä kisaajien (joukkue) piti valmistaa mahdollisimman terveellinen ateria valmentajilleen. Toinen joukkue tavoitteli mahdollisimman kevyttä lopputulosta ja toinen huomoi myös muita tekijöitä. Hieman enemmän energiaa sisältänyt annos voitti johtuen aktiiviliikkujalle enemmän ravinteita tarjonneesta koostumuksestaan.

 Jos haluaa laihtua, on syötävä vähemmän kuin kuluttaa. Ei ole kuitenkaan se ja sama mistä kalorinsa kiskoo vaan tarvitaan sitä proteiinia sekä sopivassa suhteessa myös rasvaa ja hiilareita. Ja näissäkin pitäisi valita lähteensä viisaasti monipuolisesti. Olen tehnyt itse kantani selväksi sen suhteen että uskon kaloriteoriaan vaikka viitteitä myös toisenlaisista, toimivista menetelmistä, on esitetty ja tutkittu. Jos nykymediaa on uskominen, on kaloriteoria kokonaisuudessaan niin eilistä kuin olla ja voi. Ensin karsittiin rasvoja sillä ajatuksella että ne lihottavat. Seuraavana katoamistempun tekivät hiilihydraatit ja koska mikään ohje ei suosi proteiinien poistamista niin sittemmin on siirrytty parjaamaan yskittäisiä ainesosia; Jättämällä gluteenin pois laihdut varmasti; Maitotuotteet turvottavat ja lihottavat joten jättämällä ne pois ruokavaliosta laihdut varmasti; Tai vielä parempi jätä sekä viljat että maito pois niin unelmiesi kroppa on taattu. Listaa voisi ihan hyvin jatkaakin mutta ymmärtänette mitä ajan takaa.

Minulla ei ole varaa, tai haluakaan väittää ettei näissä ohjeissa ja vinkeissä olisi perää. Mitä varsinaiseen laihtumiseen kuitenkin tulee niin uskon edelleen vakaasti että jokainen rajoittava tekijä pienentää kokonaisenergiansaantia ja sitämyöten pudottaa painoa. Rajoitettujen ruokavalioiden muut hyödyt ovat sensijaan kiinnostavampia; Vähenevätkö ilmavaivat? Katoaako turvottelu? Paraneeko ihonkunto? Onko oma vireystila korkeampi? Oma lukunsa ovat toki henkilöt, joille tietyt ruoka-aineet eivät oikeasti sovi ja ne jätetään pois ihan virallisista terveydellisistä syistä. 

IMG_3064

terveellistä?


IMG_3065

terveellistä?


IMG_3066

terveellistä?

Ei ole mikään salaisuus että kokeilen itse tällä hetkellä maidotonta ruokavaliota. Eikä ole myöskään salaisuus että yritän pudottaa jokusen kilon painoa vielä pois, tai kiinteytyä kuten kauniisti sanotaan. Maidoton kokeilu on vaatinut minulta jonkinverran ponnisteluja ja en ole ollut tavattoman kiinnostunut kaloreista – eikä myöskään painon putoamista ole tapahtunut (kävin siis tänään aamulla vaa’alla koska oli olevinaan niin hoikka olo). Tavoittelen maidottomalla kokeilulla kuitenkin tuntemuksia jostain enemmästä kuin katoavista kiloista eli lähinnä rauhaa oikuttelevan vatsani kanssa. Mitä pidemmän aikaa tätä koetta kestää, sitä tarkemmin tulee kiinnittää huomiota niihin tehtäviin valintoihin jotta saadaan pidettyä myös kalorit kohtuullisiissa rajoissa ja erityisesti syöty sokerimäärä aisoissa.

Kun puhutaan kaloreista niin herkästi tulee lähdettyä mukaan Suurimpien pudottajien ajatusmaailmaan ja hakee kaupasta mahdollisimman kevyttä; Light-tuotteita. Tuo termi saa monien terveellisistä elämäntavoista kiinnostuneet ihmisten niskakarvat pystyyn – luonnollista sen olla pitää. Itse edelleen kaarran kevyttuotteen perään mutta myönnän myös toisinajattelijoiden puheissa olevan järkeä. Onhan se omalla tavallaan ihan tavatonta ajatella että ihmiset syövät kevyttuotteita ja lihovat entisestään. Mutta onko sittenkään kyse siitä tuotteesta? Vai kuitenkin siitä että sen ollessa ”terveellinen” sitä tulee syötyä enemmän? Jossain vanhassa KG-lehdessä olikin minusta osuvasti kirjoitettu joteain tähän tyyliin että karttelemme suklaamuffinia kuin ruttoa ja samaan hengenvetoon syömme seitsemän digestive-keksiä ymmärtämättä että niistä saatu energiansaanti ylittää muffinin määrän. Jos ette usko niin miettikään itse että kun jokin ruoka on terveellinen, niin sitä on helpompi syödä vähän isompi annos vai mitä.

On myös väitteitä (ja kait tutkimuksiakin) siitä että aivot eivät myöskään tuntisi samanlaista mielihyvää ja kylläisyyden tunnetta näillä kevennetyillä versioilla kuin ”aidoilla tuotteilla”. Terveellinen ruokavalio ei siis missään nimessä ole niin yksinkertainen asia kuin voisi ensiajatuksella olettaa. Tai ehkä se onkin mutta kaiken tiedon, taidon ja toteutuksen keskellä sitä on vain hemmetin vaikea hahmottaa. Pitäisikö minunkin vain kylmän rauhallisesti palata takaisin pelkän kaloriteorian taakse ja luottaa siihen yhtä sokeasti kuin ennenkin – sehän se on minulla tuntunut tulosta aikanaan tuottavan.

Ja loppuun vielä lyhyt selitys siitä mistä tämä koko teksti sai alkunsa; Eräs tuttu oli bonganut netistä herkullisen kuuloisen maidottoman ohjeen. Nykytrenditietämyksen mukaan kyseessä on terveellinen jälkiruokaherkku, joskaan ei ihan kevyt (muttei suinkaan pahimmastakaan päästä jos ajatellaan vaikka kaikkia muhevia raakaruokakakkuja). Tavalleni uskollisena käytin kuitenkin kevyttä kookosmaitoa (6%) ja jäin miettimään josko ensikerralla korvaisin chia-siemenet vain liivatteella ja säästäisin nekin kalorit – sekä hyvät rasvahapot. Niinpä, terveellinen on kaksipiippuinen juttu.Kait. 

IMG_3033 IMG_3034

 

 

2 kommenttia

  1. Nelly kirjoitti:

    Itse olen tehnyt joskus kookosmaidosta pannacottaa,se vasta herkkua olikin.Toimiskohan miten stevialla?

    • jennie kirjoitti:

      Juuri oli viimeimmässä KG-lehdessä tällaiseen ohje ja mietin että jos sen sokerin vain korvaisikin jollain muulla… 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.