Hae
My Project Is Me

Kehonkoostumusmittaus ja maanantaipaino

Nyt ollaan perinteisen äärellä (ja kaukana koronasta) kun tutustutaan pelkän painon lisäksi kehonkoostumukseeni hieman tarkemmin. kehonkoostumusmittaus on tehty viime perjantaina (3.4).

 

Pelkkä paino ei kerro kaikkea

Ennen kuin mennään itse asiaan, puhutaan hetki pelkästä painosta. Olen punninnut itseäni toisinaan säännöllisesti, toisinaan epäsäännöllisemmin riippuen vähän elämäntilanteestani ja tavoitteistani. Toisinaan painon seuraaminen on tuntunut kuitenkin tavattoman turhalta, ja turhauttavalta, kun toivottua muutosta ei ole tapahtunut.

On tärkeä muistaa, että vaikka paino ei erityisesti muuttuisi, voi toivottua muutosta silti tapahtua. Hyvinvoiva keho on nimittäin paljon muutakin kuin vain pelkkä paino. Ja toisaalta taas paino ei ole pelkkää rasvaa, mistä yleensä eroon pyritään. Myös Monna kirjoitti jokin aika sitten samankaltaisista havainnoista.kehonkoostumus

 

kehonkoostumusmittaus eli Mistä paino koostuu

Kun astut vaa’alle, kertovat lukemat yhteenlasketun tuloksen oman kehosi kokonaispainosta mikä sisältää niin lihaksiston, rasvan, luut ja muut elimistön osat sekä veden. Oma painoni on tasan 70kg, mistä rasvaa on 19,7kg. Jos painaisin saman kuin pienimmilläni, eli noin 53kg, olisin täysin rasvaton. Tämähän ei siis ole edes mahdollista, eli nykymitoilla (tällä lihaksistolla) en käytännössä voisi siis olla yhtä kevyt kuin olen kevyimmilläni ollut.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita ettäkö en voisi olla yhtä pieni, kuin olen pienimmilläni ollut. Pienuudella tarkoitan tässä tapauksessa kehon kokoa, mihin taas vaikuttaa kehonkoostumus. Sanonta että lihas painaa enemmän kuin läski, ei suoraan pidä paikkaansa mutta lihas vie kyllä huomattavasti vähemmän tilaa kehosta kuin rasvakilo. Ajatusleikkinä voi miettiä, vaikka kermaa, mikä vatkattuna vaahtona (rasva) vie paljon enemmän tilaa kulhosta kuin vatkaamattomana nesteenä (lihas).

Painoa ei siis kiloissa ole pudotettavana niin paljoa, kuin voisi ensisilmäyksellä pelkän vaakalukeman perusteella olettaa. Kehonkoostumusmittaus tiesi kertoa minulle tämän pelkn vaa’an sijaan. Tiivistyttävää kuitenkin on ja siihen auttavat samat tutut menetelmät kuin parempaan terveyteen ylipäätään: sopiva määrä liikuntaa ja riittävän terveellinen ravinto. kehonkoostumusmittaus, inbodymittaus

 

Lihasmassa ja lihastasapaino

Kehonkoostumusmittaus kertoo pelkän painon ja rasvamäärän lisäksi myäs monia muita asioita. Tuloksia tarkastellessa minua itseäni kiinnostaa vahvasti myös lihasmassani sekä lihastasapaino. Tähän väliin listaan taulukkomuodossa viimeisimmät, sekä nykyiset mittaustulokseni

 

Kesäkuu 2019 Ketodieetin jälkeen Huhtikuu 2020
Paino (kg) 72,5 64,2 70,0
Lihasmassa (kg) 28 27,4 28,3
Rasvaprosentti(%) 31,2 24 28,2

 

kehonkoostumusmittauksestahan saa myös paljon enemmän irti, kuin vain ylläolevat mitat mutta en niitä tähän sen tarkemmin aio kaikkia eritellä. Suunta on kohdallani oikea, eivätkä ne tulokset nyt niin poikkeavat ole edes tuohon rankkaan ketoosidieetin päättymiseen verrattuna. Ja hyvältä minusta tuntuukin, vaikka ylimääräistä rasvaakin, edelleen on. Parasta on kuitenkin se että olen onnistunut pitämään tulokset pysyvinä, pl. ketodieetti (nimenomaan dieetti, ei elämäntapaan tähtäävä), kun verrataan siihen tilanteeseen mistä kaikki vuodenvaihteessa 2018-2019 lähti liikkeelle.

Kun lihastasapainoa tarkastelee, huomaa että oikea puoleni dominoi niin ylä- kuin alavartalossa. Oen siis myös oikeakätinen. Mistään tavattoman suuresta puolierosta ei onneksi ole kyse ja tilanne on myös helppo korjata. Suhteessa minulla on ylävartalossa enemmän voimaa kuin jaloissa. Nämä tiedot käyvät ilmi kun mittauslaite vertaa tuloksiani vertaisiin. Mielenkiintoista olisi myös verrata lihasmäärää aiempiin mittauksiini mutta jätän sen johonkin toiseen postaukseen, ehkäpä suureen kehonkoostumusmittausvertailuun 😉

Tätä kaikkea sisältyy siis minun 70-kilon elopainooni. Tiedätkö sinä oman kehonkoostumuksesi?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.