Hae
My Project Is Me

Hyvää, helppoa ja nopeaa

Moi,

Jos minun jotenkin tulisi luonnehtia omaa ruokavaliotani niin sanoisin että mitä ikinä syönkin niin sen tulee maistua hyvälle sekä valmistua helposti ja nopeasti. Luonnollisesti on varmaan turha mainita että ruoan tulee myös olla vaihtelevaa ja ravintorikasta sekä suhteellisen kevyttä (ei siis esimerkiksi makkaraa käärittynä pekoniin). Syön pääsääntöisesti kaksi pääateriaa päivässä (lounas sekä päivällinen/illallinen) ja tämän lisäksi vähintään kolme muuta ateriaa (aamupala, iltapala, välipalat).  Ideana tänään on keskittyä noihin pääaterioihin.

Lautasmallini rakentuu pitkälti seuraavannäköisesti

Lautaselta löytyy siis aina joku proteiininlähde (yleensä kanaa tai kalaa), salaattia sekä joku muu lisuke. Riippuen tuon proteiininlähteen määrästä lisään mahdollisesti lautaselle raejuustoa. Raejuustohan on hvä ja kevyt proteiinin lähde joten sitä kannattaa suosia.

Salaatin käyttö on ihan opittu juttu. Joskus aikanaan tein vakaan päätöksen että ruoan kanssa tulee aina syödä salaattia ja siitä se sitten lähti. Määrät olivat tuolloin pieniä mutta nykyään se on tosiaan ihan tapa lukuunottamatta tietysti keittoruokia. Salaatin koostumusta tykkään vaihdella ja erityisen paljon suosin erilaisia valmiita salaattipohjasekoituksia. Mielestäni Pirkka-sarjan valmiit sekoitukset ovat ihan parhaita. Siihen päälle vain oman maun mukaan lisäksi kurkkua, tomaattia, paprikaa, sipulia, herneitä.. Mitä sitten milloinkin keksiikään. Aika-ajoin huomaan myös innostuvani erilaisista kaupan valmisraastesalaateista (kuten Saarioisen Kurkkuinen tai Suvisalaatti). Nämä salaattisekoitukset tuovat mukavasti lisämakua mutta ovat suhteellisen kevyitä verfrattuna vaikkapa majoneesipohjaisiin Italiansalaattiin ja perunasalaattiin.

Sitten on tuo joku muu lisuke, joka siis vaihtelee ihan täysin ruokatyypistä johtuen. Melko usein valmistan kasvisgratiinia, paahdan kasviksia uunissa tai ihan vain keitän niitä. Joskus lisukkeena löytyy perunaa tai pastaa, täysviljana tietenkin. Käytän myös jonkinverran pakastealtaasta löytyviä valmiita sekoituksia jotka sopivat kategoriaan varsinkin silloin kun kiire on kova.

Kuvat pirkka.fi ja rainbow.fi

Melko usein toinen aterioistani on salaatti ja joskus harvoin keitto. Vaihtoehtoisesti ateria saattaa olla myö munakas. Tykkään muuten ihan mielettömästi munakkaasta ihan pelkän persilijan ja juuston kanssa – suosittelen kokeilemaan jos persilijan maku miellyttää. Toinen ateria, yleensä lounas, on vastaavasti taas hieman tuhdimpi ja nimenomaan tuon yllä esitetyn lautasmallini mukainen.

Loppuun vielä supernopea, helppo ja edullinen Kasvisgratiiniohje:

1prk       ruokakermaa
n. 500g  valmista kukkakaali-parsakaali-porkkanasekoitusta (pakaste)
n. 50g    juustoraastetta
mausteita oman maun mukaan

Kaada jäiset kasvikset vuokaan kunnes se on puolilleen täynnä. Lisää masuteita sekä juustoraastetta. Kaada päälle lisää kasviksia kunnes vuoka on täynnä ja lisää mausteet ja loppu juusto. Lopuksi kaada päälle ruokakerma. Kypsennä uunin keskitasolla 200-asteeseen noin 30-40 minuuttia.  Makuvaihtelua saat käyttämällä yrttejä tai erilaisia maustettuja ruokakermoja.

Juustoa voi lisätä toki oman maun mukaan enemmän, tuo määrä on nimittäin melko vähäinen mutta tuo maun lisäksi juuri sopivasti ”kiinteyttä” ruokaan. Kalorit pysyvät kuitenkin annoskokoa ajatellen järkevissä määrin vaikka käyttäisi ihan tavallista juustoa noiden kevyiden sijaan.

Muita samantyyppisiä helppoja kokonaisvaltaisia (sis. proteiinin lähteen jo itsessään) ohjeita ovat ainakin myös erilaiset kiusaukset, wokit, paistopussissa yhdessä kypsennettevät kasvikset+kana/kala sekä täytetyt kesäkurpitsat tai täytetyt paprikat. Näiden lisäksi ei tarvitse kuin salaattia ja hyvä ja helppo ruoka on valmiina.

4 kommenttia

  1. Anna kirjoitti:

    Kiitos lounas- ja päivällisvinkeistä, kiva saada vähän uusia vinkkejä, kun helposti itse ”urautuu” samoihihin aterioihin.Saankö ihan tähän postaukseen liitymättömänä asiana kysyä ikääsi ja sitä, millä alalla työskentelet?

  2. jennie kirjoitti:

    Työskentelen majoitusalalla ihan vain toimistohommissa. Jatkossa päivät siis tulevat sujumaan istuma-asennossa (vaatii varmaan taas totuttelua). Ikääni en uskalla paljastaa, sen verta paljon on mittariin sitä jo kertynyt 😀 Vaikuttaa ehkä hölmöltä mutta ikä on minulle se kriisin paikka. Kerrotaan kuitenkin siis että en ole ihan niin nuori kuin miltä näytän mutta kuitenkin edelleen reilusti (ainakin omasta mielestäni) alle kolmen kympin.

  3. Anonymous kirjoitti:

    Mitä sitten syöt välipalaksi? Ei noissa pääruuissa niin vaikeuksia oo keksiä, mutta sitten välipaloissa on. Jos ei sitä leipää halua syödä, mutta vihannekset kyllästyttäis, niin mitä sä oot yleensä sit syöny? Ps. ihan blogii! 🙂

    • jennie kirjoitti:

      Väliåalana syön useimmitsen rahkaa sokerittomalla mehukeitolla ja leseillä sekä siinä mahdollisesti lisänä hdelmiä tai marjoja. Kotona ollessa minulla oli lähes poikkeuksetta tuota smoothieta. Joskus välipalana on saattanut olla myös pelkät hedelmätkin. Mikä jottei tuon rahkan voisi vaihtaa sokerittomaan jogurttiinkin jos rahkan happamuus tökkii. Myös raejuusto erilaisine lisukkeineen on hyvä ja täyttävä (esim. ananas tai kurkku). Ja voihan sitä tehdä sellaisen cottifrutti-tyyppisen välipalan raejuustostosta sekä rahkasta/jogurtista. Myös leipä on oikeasti ihan hyvä välipala jos sen käytön vain hallitsee 😉 Päälle reippaasti kaikkea vihreää ja vähän leikkelettä tms. niin saadaan kylläisyysarvoa nostettua. Olen muuten ajatellut tehdä jatkoa tälle postaukselle nimenomaan välipalan ja iltapalan muodossa, eli sieltä varmaan keksinee lisää vinkkejä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.