Hae
My Project Is Me

Aamutreenit vai iltatreenit?

Moikka,

Olen joutunut tekemään vaikean päätöksen ja luopumaan rakkaasta salistani. Paikka on oikeasti ollut kuin #toinenkoti, kuten kirjoitinkin täällä. Ainoa valitettava miinuspuoli on ollut se että treenini ovat ajoittuneet myöhäiseen iltaan ja tämä tarkoittaa sitä että se vaikuttaa omaan nukkumiseeni. En suinkaan saa välittömästi unen päästä kiinni päästyäni vartin yli kymmenen kotiin vaan nukahtaminen venyy melko pitkälle puolenyön tai jopa yli. Ja itse asiassa ennen nukkumaanmenoa pitäisi vielä syödäkin. Lisäksi iltainen valmistautumiseni treenein vaikuttaa esikoiseni iltarutiineihin eikä hän mene nukkumaan kovin mielellään tietäessään että olen lähdössä. Pahimmassa tapauksessa salilta palatessani tuo samainen nappula odottaa minua nukkumaan kanssaan. Niinpä yhteisen hyvän edessä olen tehnyt raskaan päätöksen luopua rakkaasta salistani.

IMG_0790

Kuten ehkä kuitenkin arvasitte, en lopeta saliharrastusta vaan vaihdan paikkaa. Palaan takaisin tuttuihin nurkkiin, joita on näkynyt täällä ennenkin ja maaliskuun alusta olen siis Fressiläinen. Oma treenipaikkani tulee olemaan entinen Tikkurilan Sats ja nopean käyntini aikana totesin että laitteisto on pysynyt melko pitkälti samana. Aloittaminen tulee olemaan siis helppoa ja syy vaihtoon on tosiaan aukioloajat. Fressin kellokorttijärjestelmän ansiosta minun on jälleen mahdollista treenata ennen työpäivääni, joka minun tapauksessani tarkoittaa lämmittelyä viimeistään 5.30 mielellään vähän aikaisemmin.

IMG_0810

Ennen kuutta treenaaminen kuulostaa jopa minusta hurjalta vaikka aika ei ole kuin puolituntia omaa aiempaa treeniaikaani aikaisempi (treenasin siis ennen, 2012, aina aamuisin kuuden jälkeen). Totuin kello kuuteen ja totun kello puoli kuuteenkin. Ja niin hurjalta kuin se kuulostaakin niin uskon että tämä ratkaisu tulee loppupeleissä lisäämään yöllisiä unituntejani sillä kovin myöhään en varmaan jatkossa jaksa valvoa.

Sitä en sitten tiedä kuinka järkevää raskas treeni noin aikaisin aamusta on, ei todennäköisesti kovinkaan. Mutten itse asiassa usko sen olevan sen viisaampaa myöskään noin myöhään illalla kuin olen nyt tehnyt. Tutkimusten mukaan kait parasta olisi treenata aamupäivästä vaan harvalla meistä lienee siihen mahdollisuutta. Suurin huolenaiheeni on itse asiassa aamiaisruokailu. Puuro, tai muu massiivinen aamupala ei tule jatkossa kysymykseenkään. Tyhjälläkään vatsalla treenaamista ei suositella, vaikka tästäkin on väitteitä vastaan. Olen ajatellut vetäväni treenit kahvin ja proteiinishaken voimin. Jotain nopeasti sulavaa, kevyehköä ja piristävää.

IMG_0808

IMG_0803

Oliko teissä lukijoissa ketään aamutreenaajia? Osaatteko sanoa hyviä tai huonoja puolia? Ja tärkein kaikista, miten syötte ennen treenejä jos syötte?

35 kommenttia

  1. mari kirjoitti:

    Minä olen aamutreenaaja. Menen salille joka aamu klo 04-4.30 välillä (paitsi sunnuntaisin). Käyn aina aamulla oli arki tai viikonloppu ja syön salille mennessä banaanin ja aamupalan sitten heti salin jälkeen. Tämä on minulle niin paras rytmi. Salitreenit ei ole pois perhe ajasta, olen aamuvirkku ja parhaimmillani aamulla,haluan treenata yksin omassa rauhassa ja saan itsestäni parhaat tehot tällä rytmillä. Iltaisin sali on täynnä, laitteet varattu, kamalaa hevimusiikkia ja liikaa tuijottajia. Pt treenit on sitten iltapäivisin tai lauantai aamuisin noin joka toinen-kolmas viikko mutta muuten aina tällä aamu rytmillä.
    http://susirajanfitnessmimmi.blogspot.fi/
    -mari-

  2. Sanna kirjoitti:

    Mie oon ehdottomasti aamutreenaaja! Aamuisin on eniten energiaa tehdä ja sillä saa hyvin ”päivän käyntiin” 🙂
    Ja myöskii salilla on vähän väljempääkin aamulla, nii mahtuu reenailee.
    Tokihan nuo syömiset on sitten ollu se haaste, yleensä ihan vaan banaanin ja/tai ruisleipäpalan voimalla menty, mutta pikkuhiljaa yrittäny myös jotain proteiinia lisäillä. Mm. just tuo proteiinishake on ihan hyvä setti 🙂

    http://sanzureenaa.blogspot.com/

    • jennie kirjoitti:

      Tuon muistan omiltakin aamutreeniajaoilta että päivä käynnistyi ihan erilailla. Oli mahtava mennä töihin jo täysin virkeänä eikä samalla tavalla silmät ristissä kahvia keittelemään kuin tällä hetkellä 😀

  3. Eikku kirjoitti:

    Voi, samanlaisia aikahaasteita täälläkin. Oma salini Tiksin keskustassa on periaatteessa ”aina” auki, eli avainkortilla pääsen sisään koska vaan. Mutta silti on aamu- ja ilta-aikataulut niin tiukkoja, että pitää tosiaan sumplia tuota ajankäyttöä. Itse en ole kokenut raskaampaakaan aamutreeniä ongelmalliseksi. Joskus oli aikoja, etten syönyt mitään, mutta nykyisin vedän Leaderin barebarin ja n. kolmasosan palkkarista ennakkoon (jälkimmäinen pt:n ohje), kyllä sillä jaksaa, ja on tarpeeksi kevyttä. Joku banaanikin voisi olla, mutta syön sitten treenin jälkeen tuorepuuron, missä on banaania, niin en viitsi niitä mättää montaa päivässä.

    • jennie kirjoitti:

      Mahtavaa, kiitos vinkeistä! jotenkin en jaksa uskoa että minusta nimittäin on herämään riittävän aikaisin, jottav voisin optimaalisesti syödä aamupalan ennen treeniä.. Kokeilemallahan tuonkin sitten näkee miten jaksaa mutta ihana ajatus on tosissaan se että ilta jää kotona vapaaksi enkä ole enää riippuvainen toisen työajoista.

  4. Miltsu kirjoitti:

    Ehdottomasti aamutreenaaja 😀 herään klo 5 ja salilla olen 5.15. Ihan paras tapa aloittaa päivä vaikka joskus alotus tuntuu äärimmäisen nihkeeltä. En syö ennen punttia mitään, sillä illalla tarkkaan todella paljon ( 80g ) hiilareita, rasvaa ja paljon proteiinia, jaksaa hyvin. Puntin jälkeen sitten iso, tai jättiläismäinen, puuroannos 🙂

    • jennie kirjoitti:

      Tätä itseasiassa mäkin mietin, että tankkaan illalla parempien yöunien toivossa hiilarit namaan. Kyllä niistä luulisi senverta vielä aamusta olevan kropassa että ei ihan nollista lähtisi. Joku joskus sanoikin että paljon enemmän on vaikutusta sillä mitä edellisiltana (tai päivänä) on syönyt kuin sillä aterialla ennen treeniä. tiedä sitten taas tästä, näitäkin tutkimuksia kun on niin paljon.

  5. hansu kirjoitti:

    Kiitos vuorotyön että saa treenattua eri vuorokauden aikoihin! ennen iltavuoroa kerkiää aamusta ja aamuvuoron jälkeen illalla. Minulla on sali kotona joten myös lapset on kotona ja mamu treenaa. 🙂

  6. -E- kirjoitti:

    Minäkin olen löytänyt aamutreenit tässä kuluneen talven aikana ja tykkään. Tässä muita kommentteja lukiessani, totesin että menen melk myöhään vasta noin klo7 salille. Oma salini on auki 24/7 ja työaikani on liukuva. Kun käy tekemässä treenin heti aamusta, niin pitkäksi venynyt työpäivä tai mikään muu rasitus ei vesitä päivän treeniä 🙂 Itse syön kyllä tukevan aamupalan ennen treeniä, puuron marjoilla ja raejuustolla sekä joskus lisäksi vielä ruisleivän. Syön aamupalan noin tunti ennen treeniä ja pyöräilen salille noin 30min. Ainakaan omaa rehkimistäni täysi maha ei ole haitannut. Enempi vaivaisi kaamea nälkä 🙂

  7. iuski kirjoitti:

    Aamutreenaaja täälläkin! Yleensä mennään banaanin, parin riisikakun ja treenilaturin voimalla. Treenin jälkeen heti palkkari ja noin 45 min treenin loppumisesta olenkin jo töissä puuron, raejuuston ja marjojen äärellä. Ihanaa kun jää illat vapaaksi, eikä tarvi jonotella salilla laitteisiin.

  8. mikko kirjoitti:

    Aamulla kyllä paras. Itsekään en saa nukutuksi ja jos raskas päivä takana tehot eivät ole huipussaa. Itse aamulla herätessä syön rahkan, pari banaania ja juon kupin kahvia. Siitä n. Tunnin kuluttua olen treenaamassa. Yleensä en aamulla pääse, vaan menen niin, että salin jälkeen tulee viimestään klo 18 syötyä päivällinen eli vielä ennen nukkumaan menoa tulee iltapala. Sali aukeaa siis klo 8 ja samaan aikaan myös koulu. Jos maksaisi 45 e pääsisi paremmalle salille kulunvalvonnalla klo 5 alkaen, mutta en näe järkeä maksaa 15 e / kk sijaan 60 euroa. Paljonko nykyinen salisi maksaa verrattuna entiseen ?

    • jennie kirjoitti:

      Tässä on taas monta mukavaa puoltavaa seikkaa 🙂 En minäkään sun tapauksessa alkaisi maksamaan enempää, kerta nykyinen vaihtoehto tarjoaa tarpeeksi kattavan mahdollisuuden. Itsellä ei hintaan juurikaan tule muutosta, eli se pysyy melkolailla samana – vain nuo aukiloajat paranevta entisestään.

  9. Linda kirjoitti:

    Kärsin unettomuudesta ja aamuyöheräämisestä, jonka vuoksi vedän aamutreenin 5-6 maissa, yleensä lenkkipolulla. Yksi parhaista motivaattoreista on radion aamuohjelmat 🙂 Ja tietysti se, että on sitten loppupäivä aikaa tehdä muuta.

    Sinulla ei varmaan tule koskaan elämässäsi olemaan ajanhallintaongelmia, kun vedät noin tehokkaasti jopa nyt vaikeimpana pikkulapsiaikana 🙂

    • jennie kirjoitti:

      Hih, muistan itsekin kuinka yhteen aikaan aina kuuntelin aamulenkillä aamujuontoja kanavilta 😀 Toimii !

      Ja mitä ajanhallintaan tulee niin se on ehkä tässä tapauksessa pakon sanelema sääntö että näin on oltava vaikka en pane moista järjestelmällisyyttä toki pahaksenikaan.

  10. Marja kirjoitti:

    Haa, tätä tekstiä ja varsinkin kommentteja lukiessa tulee sellainen olo, että pitäisikö itsekin palata aamutreenin pariin.. Aiemmin, kun työskentelin liukuvalla työajalla, menin salille heti sen auettua 6.30. Töissä olin yleensä 8.30 maissa, ja viikkoon sain kaksijakoisella mukavasti sen 4 treeniä ja 3 muuhun päivään (lue: pe-su eli viikonloppu) sai tehdä rennommin aerobista ja mitä nyt mieleen juolahti. Tämä systeemi toimi näin jälkikäteenkin ajateltuna todella hyvin. Söin puuroannoksen marjoilla noin 45 min. ennen treeniä, enkä muista, että ruokailu olisi haitannut. Toisaalta joskus treenasin myös tyhjään vatsaan ja niinkin pärjäsi yllättävän hyvin, kunhan oli palkkari heti valmiina ja aamiaista naamariin mahdollisimman pian. Mitään maksimeja tuskin tyhjällä vatsalla tuli koskaan vedettyä… Noh, nykyään olen vuorotyössä ja aamuvuoro alkaa klo 7, mutta sali on samassa talossa ja auki 24/7, joten treenin voisi kyllä mennä tekemään jo aamutuimaan! En ole selkeästi aamu- tai iltavirkku, joten herätys tai nukkumaanmeno tulee aina kuitenkin väärään aikaan. 😉 Mutta aikaisemmasta kokemuksesta voin sanoa, että aamutreeni on erittäin palkitseva tapa aloittaa päivä!

    • jennie kirjoitti:

      Tuo on muuten niiiiin totta ”herätys tai nukkumaanmeno tulee aina kuitenkin väärään aikaan. 😉 ”. Se oikeasti tulee aina väärään aikaan 😀 Kaipa kaikkeen tottuu ja muistan kun vielä jokunen vuosi takaperin hehkutin aamuvarhaista heräämistä ja treenien kulkua. Silloin vedin aina rahkan aamupalaksi mutta nyt en usko että minusta on nousemaan sängystä ylös kuin max.30min ennen lähtöä.. no, nähtäväksi jää.

  11. kerttu kirjoitti:

    itse syön aamutreeneihin suunnistaessani ruisleivän maapähkinävoilla (1-2 rkl) sekä yhden banaanin 🙂 joskus saatan myös heittää ruisleivälle puolikkaan avocadon ja kananmunan. antaa energiaa muttei täytä överisti 🙂 treenin jälkeen mieletön kulho kaurapuuroa puoliksi mantelimaitoon tehtynä raejuustolla, marjoilla ja lorauksella luonnonjugua (activia 0,5% luonnonjugussa parhaat ravintoarvot jugulle omasta mieletäni, tuo kivaa kermasuutta puuroon!) sekä ruisleivän lohella ja avocadolla

    • jennie kirjoitti:

      Nam mikä aamupala! Enköhän minäkin puurotarvikkeeni kanssa työpaikalle ja vetäise siellä sitten kunnon puuroöverit naamaan 😀

  12. Az kirjoitti:

    En kyllä treenaa aamuisin, ellei puolenpäivän aikaan ennen iltavuoroa tai viikonloppuisin lasketa, ja harvoin edes silloin :). Mutta syömiseksi kahvia kahdella kananmunalla, voilla (tai kookosöljyllä jos tykkäät mausta) ja ripauksella suolaa. Blenderissä sekaisin ja huiviin. Tällä setillä meen töihin ja monesti viikonloppuisin salille ja syön vasta lounaalla.

    • jennie kirjoitti:

      Onhan teitä iltatreenaajiakin 🙂 Muistelen eräältä luennolta kuinka eräs ravinto- ja treenitieteilijä kanssa kehui kahvin ja kookosöljyn olevan ihan riittävä energialataus treeniin, eikä pelkoa katabolisasta tarvitse pelätä. harvoja syömättömyyden puolesta puhujia..

  13. Kaisa kirjoitti:

    Täälläkin ilmoittautuu aamutreenaaja! Banaanin ja heraproteiinin voimin ennen töitä. Kunnon aamiaisen syön salilla heti treenin jälkeen: Puuroa (tykkään kylmästä puurosta eli teen sen valmiiksi edeltävänä iltana), raejuustoa, Bonne-sosetta, pari riisikakkua höysteillä. Mainitsit, että onkohan aamutreenaaminen järkevää. Miksi pohdit sellaista? Itse en näe mitään syytä, miksi aamutreenit olisi jotenkin ei-järkevää 🙂 Hyviä puolia on vaikka kuinka:
    – aamuvirkulle luonnollinen aika päivästä (keskittyminen on huipussaan ja muutenkin tunnen jotenkin hallitsevani kroppani paremmin aamulla kuin illalla)
    – ei ruuhkaa
    – antaa virtaa päivään
    – töiden jälkeen ei tarvitse enää miettiä treenejä
    Huonoja puolia en keksi ollenkaan.

    • jennie kirjoitti:

      Paljon hyvää, se on totta. Lähinnä mietin kehon vastaanottavaisuutta kun treeni ajoittuu todella aikaiseen. Onko kroppa hereillä? Pystyykö sitä rasittamaan samalla tavalla kuin päivän päätteeksi? Nämä ehkä ovat pieniä pilkunviilailuja asiassa, jolla ei varmasti ole kaltaiselleni huvikseentreenajaalle mitään erityistä syytä. Kokeilemallahan tuokin selviää ja varmasti aikatauluun taas tottuu.

      • Kaisa kirjoitti:

        Joo on varmasti yksilöllistä. Mulla on niin päin, että työpäivän jälkeen (kaiken sen istumisen jälkeen) kroppa on sen verran tukkoinen, että iltasella sitten venyttelen ja teen kotona erilaisia liikkuvuusharjoitteita. Ei kyllä salitreenit houkuttele työpäivän jälkeen. Mutta kokeilemalla se selviää 🙂

  14. Miims kirjoitti:

    Mielelläni menen aamulla treenaamaan jos vain pääsen sängystä ylös 🙂 Silloin välttää sen ruuhkan,saa treenata rauhassa ja noh koko päivä on paljon energisempi 🙂 Välillä olen ovien takana jo viideltä kun ne aukeavat kulkukortilla 🙂 Huomenna esim. olen toivottavasti tuohon aikaan jo vaihtamassa salikenkiä jalkaan ja aloittamassa treenin 🙂 Yleensä treenaan aamulla tyhjällä vatsalla ja heti treenin jälkeen syön aamupalan 🙂

    Aamutreenaaminen on kyllä ihanaa 🙂 Voi kun olisi vain aamuvirkku niin jaksaisi herätä aina aamuisin salille treenaamaan 🙂

    • jennie kirjoitti:

      Kiva kuulla, tämä puoltaa päätöstäni entistä enemmän (vaikka varmasti alkuun tuo herääminen hankalaa onkin).

  15. hippaliinu kirjoitti:

    Täällä myös yksi aamutreenaaja. Usein aloitan ennen klo 6. Treenejä tulee vain 2-3 viikossa, mutta lohduttaudun sillä, että se on parempi kuin 0 treeniä. Aamutreeni on valikoitunut elämäntilanteen takia: 2 työssäkäyvää aikuista ja 2 pientä lasta, molemmat vanhemmat haluaa treenata. Omatunto ei vaan salli sitä, että duunipäivän jälkeen vielä sinkauttaisi salille, lapset on kuitenkin 8h hoidossa jo päivällä. Salia ennen syön banaanin tai vähän rahkaa, heti treenin jälkeen iso kipollinen rahkaa/ raejuustoa yms. Treenitehot mulla on lähinnä perusjumpparin tasolla 😀 Ei ne kyllä olisi yhtään sen paremmat illallakaan, joten vuorokaudenaika ei tähän vaikuta 😀 Ainoa huono puoli aamutreenissä on mielestäni se, että 10 maissa työpäivän aikana mulle tulee mieletön väsymyskohtaus, mutta siitä kun selviää, loppupäivä menee ihan normaalissa vireystilassa.

    • jennie kirjoitti:

      Tätä itsekin olen ajatellut että aamutreenit antavat myös sitä perheenkeskeistä aikaa enemmän 🙂 Täytynee jatkossa tarkkailla kello kymmentä ja varautua siihen vaikka kahvikupillisella 😉

  16. Aava kirjoitti:

    Mulle aamutreenaaminen ei vaan sovi, vaikka kuinka olen sitä välillä yrittänyt. Vaikka saan itseni pakotettua ylös suht aikaisin, en ole millään muotoa aamuvirkku enkä muutenkaan aamuihminen. Suurimmaksi ongelmaksi koin, että kroppa ei kertakaikkiaan tunnu olevan hereillä heti aamusta enkä saanut perustreeniinkään kunnolla tehoja. Ajan käytön kannalta aamutreenaaminen olisi ihanteellista, mutta kun se ei suju niin ei mahda mitään.

    • jennie kirjoitti:

      Ja omaa kroppaa toki kannattaa kuunnellakin. jios aamusta ei irtoa niin sitten se ei irtoa, ainakin olet yrittänyt 🙂

  17. Sanna kirjoitti:

    Miun on mentävä salille aamulla/aamupäivällä. Se onnistuu iltavuoro- ja vapaapäivinä. Työpäivän jälkeen ei miusta ole salille menijäksi. En oo mikään himotreenaaja, vaan miulle riittää 2 salikrt/vk. 🙂 (Sali, jossa käyn, on auki vain ma-pe, ei ollenkaan iltaisin ja vkonloppuisin. Heillä ei oo kellokorttisysteemiä.)

  18. jennie kirjoitti:

    Vuorotyön etuja 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.