Hae
My Project Is Me

Salil eka VAI salil vika

Moikka,

Kuten osa lukijoista varmasti tietää olen saliharrastukseni kanssa ollut ehdoton aamuihminen. Osittain tämä on ollut olosuhteiden pakosta, sillä paras (ja ehkä ainoa) mahdollisuus säännölliselle treenamiselle oli aikanaan ennen työpäivää. Niinpä kun silloisen salini ovet aukenivat kello 6.30, olin minä siellä jonossa. Muistankin hyvin kuinka joku lukijoista aikanaan kysyi että missä oikein treenaan kun aina on niin rauhallista ja tässä se syy 😉 Meitä aamun vakkareita oli tosiaan muutama ja vasta kun olin jo lähdössä pois, alkoi asiakkaita saapua.

Aamusalissa on montakin mahtitekijää, joista yksi tietysti on tuo ruuhkattomuus. Toisekseen salilla on useimmiten vielä melko viileää, joka näin kesällä on toki ihan mukava juttu. Se että onko kroppa vastaanottavainen aamuvarhaisella on asia erikseen ja siihen minä en ota mitään kantaa. Kaikenlisäksi aamutreenit antoivat minusta mahtavan sykäyksen päivään ja “kun-homma-oli-alta-pois” jo aamusta, jäi työpäivän jälkeen kaikki aika käytettäväksi. Myös siltä riskiltä jäädä kotiin makaamaan rankan työpäivän jälkeen välttyi. Olen aihetta käsitellyt jokseenkin ainakin täällä. Alla olevat kuvat ovat muuten syksyltä 2012.

2012-09-19+07.14.441 2012-09-24+07.22.041

Olen kotonaoloaikani jatkanut aamutreenejä, vaikka aikataulu onkin myöhästynyt. Siinä missä ennen seisoin ovella 6.30 olen nykyisellään salilla yleensä 10-11 välillä. Tämäkin on oikeastaan olosuhteista johtuva tekijä sillä omaa tekemistäni on tähänasti ohjannut melko pitkälti salin lapsiparkin aukiloajat. Ei ole salaisuus että pidän jonkinasteisista rutiineista ja se että treeniaikani olisivat avopuolison aikatauluista riippuen joko illalla tai aamulla, ei tullut itsellä kysymykseen. Halusin pystyä itse suunnittelemaan omat aikatauluni, säännöllistämään treenini ja niinpä lapsiparkin sekä perheen rytmien yhteensovittamisen tuloksena treeniaika muuttui myöhemmäksi.

IMG_8825

kuva(9)

Pian luvassa on jälleen rytminmuutos sillä jatkossa minut löytää salilta illalla viimeisten aukiolotuntien puitteissa. Kun palaan takaisin työelämään, ei aamutreeneistä valitettavasti tule enää mitään sillä salivaihdoksen (ja työpaikan osoitemuutoksen) myötä se ei vain aikataulullisesti ole enää mahdollista. Tuossa myöhäisemmässä illassa on se hyvä puoli että yleisesti ottaen myös silloin on suhteellisen rauhallista mutta kotiinjäämishalukkuuden riski itsellä on toki suuri kun odottelen että salille pääsen lähtemään . Tässä vaiheessa myös treenin säännöllisyys tulee olemaan vähän epäsäännöllissempää kun omat salivuoroni ovat riippuvaisia avopuolison työvuoroista. Saa nähdä kauanko kestää muuttuminen iltatreenajaaksi vaikka toistaiseksi satunnaiset kokemukseni ihan hyviä ovatkin olleet.  Jännittää vain hieman mitä tuleman pitää, varsinkin kun olen jo niin pitkään ollut aamuihminen, jonka energiatasot menevät kello 20 jälkeen lähes nolliin.  Joten jos täältä löytyy joku iltavirkku niin saa kertoa jokaisen huippuhyvn puolen treenata iltamyöhällä nyt ja heti 🙂

Ja hei, huomenna on luvassa asiaa vähän toisenlaisista treeneistä kun pääsin viimein kokeilemaan suppailua; Nyt tiedän miksi kaikki ne muutkin sitä harrastavat!

IMG_9712

6 kommenttia

  1. AB kirjoitti:

    Puntilla käyn yleensä öisin eli 23-01 välillä olen ihan virkeimmilläni ja kehitin tämän systeemin siksi koska en saanut ikinä unen päästä kiinni ja saa vielä ihanan happihypyn iltasella salilta kotiin tallustellessa. Ennen treenasin jo aikaisin aamusta ja aerobisella kävin iltaisin mutta ei ollut kiva ison mahan kanssa lyllertää eli kun palkkariateria oli jo masussa. Muutenkin olen aamuisin huono syömään kun stressaan varmaan silloin eniten kun suunnitelen aikataulut yms. eli vaihdoin lenkit aamuun niin saan siinä kehiteltyä jo päivän ajankulun yms. suunnitelmat ja sitten illalla kun ei ole kiire mihinkään niin voin salilla keskittyä siihen treenaamiseen 🙂 Itsellä ainakin treenitehot kasvaa jostain kumman syystä iltaa kohden vaikka koko päivän olisin ollut menossa, v****maisina päivinä toi myöhänen treeni myös laukasee hyvin sen stressin kun saa vihan puuskissa takoo rautaa ja silloin yleensä jostain kumman syystä tulee enkkojakin paukuteltua =D Sit yötreenien jälkeen voi jopa vetää enempi hiilareita eikä tarvitse elää siinä perinteisessä pelossa että vatsamakkara kasvaa jos yötä vasten syö hiilareita =))

  2. Anu kirjoitti:

    Mulle itelle,ehdoton takaraja on klo 19. Jos,mä ton jälkeen treenaan,niin en saa unta vasta ku aamuyöstä 🙁 Toivottavasti sulle iltatreeni käy paremmin! Tsemppiä uuteen aikatauluun ja arkeen.
    Minkä alan hommia Sä muuten teet työksesi?

    • jennie kirjoitti:

      Oma aika siinä toki menee että treenin jälkeen rauhoittuu. Muutamilla kokeilukerroilla se ei ainkaan ole ihan mahdotonta kuitenkaan ollut (ja eipä tuo salikaan taida olla auki kuin 22 saakka) eli toivotaan että ei unet kärsisi ihan mahdottomasti.

      Mun toimenkuvahan on ihan sisäsiisti toimistotyö asuntojen parissa. Siihen on treenit enemmän kuin tervetulleita kylkeen 😀

  3. Iltatreenaaja myös kirjoitti:

    Itse taas tottuneena iltatreenaajana tuntuu, ettei aamuisin riitä puhti samanlaisiin treeneihin kun illalla. 🙂 Aamutreeneissä tuntuu ettei kroppa ole herännyt :/ ja sitten kun on päivällä syönyt, menee treenaamaan niin iltaruoka maistuu ja uni tulee varmasti. 🙂 uskon että totut uuteen rytmiin, kunhan nukkuu yöllä tarpeeksi varmasti myös jaksaa treenata illalla. 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.