Hae
My Project Is Me

Aamuihmisiä?

Olenko aamuihminen? En. Tai en ainakaan ennen ollut, juuri nyt en itse asiassa ole enää ihan varma, saatan vaikka ollakin. Päädyin itse asiassa vähän avaamaan tätä omaa aamuvirkkuisuuttani tänne julkisesti koska siitä muutamaan otteeseen aina tulee kysymystä.

 

Aloitin aamuelämän oikeastaan melko lailla pakon edessä mikäli havittelin pitäväni liikuntamääräni edes jokseenkin säännöllisinä. Vanhempain vapaalla kotona ollessani liikuin lapsen kanssa lenkkeillen ja tein alle 30-minuutin lihaskuntopatterin kotona. Pienen pohdinnan jälkeen päätin että työarjen koittaessa alkaisin harjoitella salilla ja ainoa säännöllinen ajankohta tälle on aamuisin ennen työpäivää. Aamuharjoittelu siis astui kuvioihin aika lailla pakon edessä. Alkuun se vaati hieman enemmän motivaatiota painella salille kello 6.30 mutta yllättävän nopeaa tähän tottui. Alussa menemistä helpotti innostus uuteen asiaan ja jatkossa ”pakko” muuttui haluamiseksi.


Tällä hetkellä tosiaan haluan käydä salilla aamuisin. Haluan käydä siellä ensinnäkin koska se on loistava aloitus päivälle sillä kunnon rehkimisen jälkeen kroppa on varmasti hereillä työpäivää varten. Haluan käydä siellä myös siksi että salilla on tuohon aikaan kiitettävän paljon enemmän tilaa kuin työpäivän jälkeen. Mihinkään ei tarvitse odottaa vuoroa ja laitteita voi kiertää ihan kaikessa rauhassa ja miten tahtoo. Aamutreenajien määrä on kyllä ollut nousussa ja itseni lisäksi vakio 6.30 kävijöitä on jokunen muukin sekä satunnaisesti viihdyttävät vierailevat tähdet. Aamutreeni ei varmastikaan sovi kaikille mutta minulle sopii (vaikken koskaan olisi uskonutkaan) ja kerran mietinkin että voi kun olisin tämän tajunnut vuosia, vuosia sitten..
Ei ole ruuhkaa aamuisin, ei
Koska heräilen aamulla jotain 5.30-5.45 välillä niin menen myöskin nukkumaan melko lailla aikaisin. Kello 23 jälkeen minua ei koskaan näe hereillä, jos enää silloinkaan 😀  Aamuheräämisellä todellakin on veronsa ja joskus kömmin sänkyyn onnellisena jo kymmeneltä mutta ihan viimeistään yhdeltätoista.  Yöunien määrää olisi ehkä hyvä saada hilattua keskiarvoltaan hieman lähemmäs kahdeksaa kuin seitsemää.  Riittävällä nukkumisellahan on useiden tutkimusten mukaan selkeä korrelaatio lihomisen riskin kanssa ja muutoinkin riittävä uni takaa paremman jaksamisen.

23 kommenttia

  1. EmAn kirjoitti:

    Minäkin pikkuhiljaa olen tajunnut ruveta heräämään aiemmin, että jaksan aamulla touhuta.Teen yleensä näin siis vapaapäivinäkin.Jo noin vuosi sitten nimittäin huomasin, että vaikka nukkuisin saman tuntimäärän ja tekisin mitä, niin aamu on se aika kun saan aikaiseksi. Tai itse asiassa mielellään heräilen aamupalin parissa ensin hitaasti. Mutta sitten aamupäivä on paljon parempaa aikaa niin liikunnalle kuin siivoukselle ja muullekin touhulle. Iltapäivällä sitten vain laiskistuu, eikä jostain syystä saa yhtä tehokkaasti aikaan.Ja kyllä aamulenkki aina iltalenkin voittaa! 🙂

  2. ~LOVE~ kirjoitti:

    Taalla kanssa yx aamuvirkku! Ma TIEDAN olevani aamuvirkku, silla aina olen ollut!:) muistan kun asuin jenkeissa niin aina klo 5.00 olin salilla ennen tyopaivaa joka alkoi 7.00! Huh! Saan tosi hyvan alotuksen paivalle ja hyvan mielen kun heti aamusta reippailee!!Nim. 5.00 heranny ja reenannut himassa 😉

  3. Anonymous kirjoitti:

    Minä puolestaan tule töihin aikaisin aamulla (klo6-7), koska aamusta olo en virkeämpi ja jaksan paremmin. Iltapäivällä kun alkaa pohtia, että jokohan se päivä olisi pulkassa niin onkin jo kutakuinkin aika lähteä kotiin. Haluan tehdä näin myös koska silloin iltaan jää paljon enemmän aikaa. Kerkeää treenata ja silti vaikka köllähtää sohvalle kaikessa rauhassa. Sali jolla käyn ei edes olisi vielä noin aikaisin auki, mutta toki voisin kuvitella tekeväni niinkin päin. Herään siis aamulla vähän vaihdellen klo 5-6 ja nukkumaan painun usein miten jo puoli kymmenen jälkeen.

    • jennie kirjoitti:

      Tässä aamutuimaan (5.40) vastaillessani totean vain että tänään menen nukkumaan viimeistään kymmeneltä.. Kaksi peräkkäistä 23 valvomista ei toimi 😉

  4. Anonymous kirjoitti:

    Mä nousen salipäivinä 05-05.30 (salilla viimestään 06) ja töissä oon viimestään 7.30 (liukuva työaika). Näin ehin kotiin vielä hyvissä ajoin (ennen klo 16) olemaan vauvan kanssa.. Jos en salille aamulla mene, tuun pyörällä töihin viimestään klo 7.. Tämä tapa mulla alko kun alotin palkkatyöt eka kerran. Se ”huono”(?) puoli tässä on et jos joskus haluaa/päättää nukkua pitkään, niin ei se uni oikeen riitä 07 pidempään. :D-cathy

    • jennie kirjoitti:

      Sunnuntaisin on muuten hurjaa kun herää luonnostaan aikaisin, vaikka seiskalta ja joutuu odottamaan että kaupat aukeaa 😀

    • Anonymous kirjoitti:

      Joo todellakin. 😀 Usein on sunnuntaina aamulla viimestään ipanaki klo 10 valmiina aamutoimilta ja jopa aamu-unilta ja tulee mieleen ”vois lähtee kauppaan”.., mut sitte saa huomata et ne aukee vasta 2h päästä.. ;)-cathy

  5. Anonymous kirjoitti:

    Täällä taas yksi enemmänkin päivä- sekä iltaihminen! Minä lähdin eilen Miehen puolikkaiden jälkeen salille klo 20 ja silloinkaan salilla ei kamalasti ollut porukkaa ja vaikka väsytti sekä päätä särki, niin salille päästyä oli erittäinkin virkeä olo, mutta taas vastaavasti, kun oli päässyt kotiin ja suihkusta pois, niin alkoi väsyttää ja oli mukava mennä nukkumaan! Toisaalta välillä olisi mukava olla enemmän aamuihminen, niin vuorokauteen tulisi ainakin 1h lisää, mutta kyllä se näinkin menee. Meillä on kyllä koirakin aamu-uninen, viikonloppuaamuisinkin, kun nousee 7-9 aikaan syöttään ja käyttämään sen lenkillä, niin se mulkaisee ja haukottelee, ja kävelee hitaaaaaaaaasti meidän pikkukiekuran ja painuu takaisin nukkuun 😀 (niin kyllä itsekin painuu varsinkin, jos klo on lähempänä 7..)

  6. Anonymous kirjoitti:

    Hah hah, kun luin tekstisi niin samaistuin täysin =)! Minä en ole KOSKAAN ollut aamuihminen enkä oikeastaan ole vieläkään koska olen myös hyvin iltavirkku MUTTA kun lapset syntyivät niin ensinnäkin heidän ansiostaan oli pakko nousta jo aikaisemmin. Kerrottakoon että aiemmin jos iltavuoro alkoi klo 14, saatoin nukkua joskus helposti 13 asti!!! Useimmin kuitenkin heräsin klo 11, siis jos oli iltavuoro tai vapaa, aamuvuoroihin nousu oli rankkaa. Tietysti sitten valvoinkin myöhään mutta usein koko päivä tuntui menevän ihan ohi. No lapset ovat aikaistaneet heräämistä n. 8 aikoihin. Mutta nyt olen vuoden toteuttanut elämäntapamuutosta ja aloitin lähes tyhjästä salilla käymisen ja lenkkeilyn (-20 kg vuodessa lähtenyt ja peilistä katsoo uusi minä =) ) ja tosiaan: minäkin nykyään rakastan aamulenkkejä ja aamusaleja! Olen vielä kotona lasten kanssa joten lenkille on mentävä ennen kuin mies lähtee töihin, tänäänkin heräsin klo 6 ja siitä lenkille tunniksi ennen kuin mies lähti. Aamusalilla käyn vielä aika harvakseltaan mutta aion lisätä sitä jatkossa, varsinkin kun palaan työelämään takaisin. Ja minkä potkun se päivälle antaa, se on ihan uskomaton fiilis! Tulee vaan edelleen valvottua liian myöhään, suurin piirtein puoleen yöhön asti ja tokihan se väsyttää varsinkin iltapäivällä kun unet jäävät vähäiseksi ja nouset aamulla aikaisin. Aion kyllä tsempata tässä asiassa ja pyrkiä nukkumaan 7-8 h yössä jatkossa. Jos on mahdollisuus nukkua pitkään, ei se tosiaan enää nykyään ”onnistu”, korkeintaan 9 jos oikein yrittää. Jotenkin tuntuu että on ihan uusi maailma avautunut kun on alkanut heräämään aiemmin ja liikkumaan aamuisin. Jos joku lukee tätä joka arvelee ettei siihen pysty niin sanoisin että kokeilkaa rohkeasti, ei se varmasti kaikille sovi mutta en olisi itsestänikään todellakaan uskonut ennen kuin kokeilin =)! Kiitos tsemppaavasta ja hienosta blogista Jennie!! En tiedä haluatko kertoa vai oletko ehkä jossain vaiheessa kertonutkin mutta minua kiinnostaa, millä alalla työskentelet?

    • jennie kirjoitti:

      Mitäpä sitä hyvää toistamaan, aamut kunniaan!Mitä työpaikkaani tulee niin en tosiaan ole koskaan kuin sivuuttanut aihetta. Ihan nimitasolla en aio koskaan (tai en ainakaan usko) asiaa ottaa puheeksi mutta.. Työskentelen kansainvälisessä yrityksessä asiakasaplvelun/myynnin tiimiesimiehenä.

  7. Nana kirjoitti:

    Minulla vähän vaihtelee, teen aamujumppaa (sali/spinning/kävely/lenkki) vaihdellen parista kerrasta ehkäpä neljään kertaan viikossa. Aikaisemmin tein säännöllisesti 4 krt, vaikka väkisin nousten, mutta olen nyt hiljattain lukenut eri tutkimustuloksia, että unen merkitystä aliarvioidaan, ja että lihakset kehittyvät nimenomaan unen aikana, jolloin kasvuhormonia erittyy. Eli jos olen joskus poikkeuksellisen väsynyt, jätän suosiolla aamuliikunnan väliin, mieluummin nukun sitten hieman pidempään ja teen treenini esimerkiksi illalla. Muistaakseni Hormoonidieettikirjassakin tätä painotettiin :)Nanahttp://nana-superfitme.blogspot.fi

    • jennie kirjoitti:

      Niinhän sitä painotettiin. Olen itseasiassa ajatellut lukea kirjan uudestaan ihan vain koska siinä oli mielestäni äärettömän paljon hyvää, jota on ehkä kannattavaa muistutella mieleen.Nyt ensin kuitenkin hakemaan ja lukemaan kirjastoon tullut varaus: Hanki lihasta, polta rasvaa

    • Anonymous kirjoitti:

      Hain eilen kirjastosta varatun Hankin lihasta, polta rasvaa. Vaikuttaa hyvältä! Konkreettisia ohjeita ammattilaisen suusta. Muillekin tiedoksi kirjoittaja on tosiaan ammatiltaan lääkärin (toimii TYKS ylilääkärinä) sekä on harjoittanut 25v kuntosaliharjoittelua sekä puhdasta(ilman mitään kiellettyjä aineita) kehonrakennusta.

    • jennie kirjoitti:

      Sama kirja se minullakin odottaa lukemista, tai lukemisen jatkamista 😀

  8. Eli kirjoitti:

    Minua ei ennen saanut kirveelläkään ylös sängystä… jos vain saisin nukkuisin vaikkapa yhteen asti ja sitten vielä päikkärit päälle.. ja illalla tykkään kukkua myöhään.. mutta 1.5 vuotta sitten asia vain muuttui.. rupesin yhtäkkiä heräämään 5-6 aikaan ja päikkäritkin jäi… Puoli vuotta sitten tuli taas uusi muutos.. nykyisin herään noin kuuden maissa.. ja mahdollisesti kuntoilen heti aamusta 🙂 Minusta aamukuntoilu on ihan parasta… illalla ei enää ole motivaatiota! 😀

    • jennie kirjoitti:

      Omasta mielestäni vaikeinta on iltaisin JOS tulee ensin työpäivän jälkeen kotiin, ehtii hetkeksi levähtää ja sitten pitäisi lähteä.. Kuinka mukavaa olisikaan vain jäädä kotiin raskaan työpäivän jälkeen 😉

  9. Jonna ja kumppanit. kirjoitti:

    Mä samaistuin myös. Osasyynä on myös nukkumisvaikeudet ja hyvin monena yönä saatan saada unta vasta aamuyön puolella (klo 3,4,5…). Mutta samalla oon miettiny, että säännöllinen herääminen aikasin aamulla (työt alkaa vasta klo 10, joten ihan kukonlaulun aikaan ei edes tarttis herätä) auttais siihen unirytmin säännöllistämiseen ja pääsisin kiinni just tohon, että ajoissa sänkyyn ja aikaisin ylös. Toi on totta, että kun aikaisin aamulla vetää treenin/lenkin niin koko päivä käynnistyy ja sujuu ihan eri tavalla. Pakko mun on alkaa kunnostautumaan…Sulla on kiva ja innostava blogi! :)-Jonnahttp://jonnavain.blogspot.fi/

    • jennie kirjoitti:

      Voi että, toivottavasti saat univaikeudet kuriin. On inhottavan väsynyt olo jos yöllä heräilee tiuhaan tahtiin :(Ja mitä blogiin tulee niin kiitos, jälleen kerran. Aina toisinaan sitä ihan ihmettelee että mistä teitä mahtavia lukijoita riittäkään varsinkaan kun mitään erityistä kehitystä ei viimeaikoina ole tapahtunut. Tämä on ”vain” tavallisen ihmisen, tavallisia höpinöitä enemmän tai vähemmän terveyteen ja hyvinvointiin liittyen.

  10. Katarina Klinge kirjoitti:

    Mulla on ollut tavoitteena alkaa herätä aamuisin lenkille. Edes ihan kevyelle kävelylenkille. Muutamaan otteeseen olen pistänyt kellon soimaan ja aina siirtänyt herätyksen tavanomaiseen heräämisaikaani. Eilen jopa laitoin lenkkivaatteet valmiiksi aamua varten ja latasin iPodini akun täyteen. Mutta ei! herääminen tuntui täysin mahdottomalta, vaikka pääsinkin sänkyyn jo klo 23. No edistystä on kuitenkin tapahtunut, eli se, että laitoin kamat valmiiksi. Ehkä sitten huomenna todella pääsenkin ylös ja lenkille. 😀 Ihanaa kuulla, että aamutorkusta voi muuttua aamuvirkuksi, jos vain jaksaa yrittää..

    • jennie kirjoitti:

      Tuohan kuulostaa hyvältä alulta – tavaroiden valmiiksi laittaminen on jo puolet työstä. Sitten ei tarvitse ”enää” kuin vain herätä 😉

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.