Hae
My Project Is Me

Paluu arkeen

Moi,


Pitkästä, pitkästä aikaa (tai ainakin siltä minusta tuntuu) palaan arkisiin asioihin tämän blogin suhteen.  Kuten selväksi on käynyt niin vietin viimeisen viikon jossain ihan muualla kuin kotona ja tämä näkyi loma-arjessa.

Liikunta jäi melko kevyeksi vaikka määrällisesti treenimäärät pysyivätkin arjen kanssa yksissä. Joku teistä lukijoista joskus kyselikin, paljonko liikun viikoittain ja treenien osalta tavoittelen kymmentä mutta tyydyn kahdeksaan. Kaikki mikä menee yli kympin, on toki aina tervetullutta ekstraa ja useina viikkoinhan tämä maaginen kymppi ylittyykin muutamalla tunnilla. Tämän lisäksi tulee kaikki mahdollinen hyötyliikunta, kuten työmatkakävely josta kuitenkin kertyy päivittäin noin 40minuuttia.

Hyötyliikunnalla ja pienillä arkisilla tekemisillä saattaa oikeasti olla ihan valtava vaikutus painonpudotukseen tai ylläpitoon.  Vaikken ihan millään lenkkivauhdilla tuota 40minuttiista kuljekaan, niin kyllä matkaa kertyy joku reilu 4km – tosin neljässä 10min sykäyksessä. Ensin kotoa asemalle, josta junalla seuraavaan pisteeseen, ja sitten taas asemalta työpaikalle.  Kotiin tullessa sama kaavaa toisinpäin. Jos jättäisin nämä matkat kävelemättä joka kerta menetän noin 9400 liikuntaminuuttia, eli lähes 157h koko vuoden aikana. Jollekulle, joka ei muutoin liiku lainkaan tällainen määrä riittää kattamaan yleisesti suositellun 2-3h/viikko liikuntamäärän. Tämä on siis sellainen määrä liikuntaa, jolla on tutkimusten mukaan suotuisia terveysvaikutuksia.

Jos ajatellaan asiaa vielä ruokavalion puolesta, niin mikäli jättäisin tuon työmatkakävelyn tekemättä, enkä muuttaisi ruokailutottumuksiani, niin jollain aikavälillä saattaisi edessä olla hienoinen painonnousu. Tämä toki olettaen että ruokavalioni olisi tasan kulutukseni mukainen, ei yhtään alle eikä yhtään yli, minään päivänä. Vaikka siis tosiaan mistään urheiluliikunnasta ei sinänsä kyse olekaan, niin kaikki on aina kotiinpäin mitä kulutukseen tulee.  Yksikään kävelyaskel ei ole turha ei nyt eikä koskaan!

Vaikka edelliseen olisi ollut hyvä lopettaa, niin pakko on vielä mainita eilisestä huipputreenistä salilla. En siis tosiaan viikkoon ollut pahemmin harjoittanut lihaskuntoa ja hieman jännityksellä odotin mitä treenailusta tulee. Normaalista kaksijakoisesta harjoittelusta poiketen, keskityin yhdellä kertaa koko vartaloon. Lähinnä ajatukseni oli käydä läpi ihan perusliikkeitä ja siihen perään pieni aerobinen 20min juoksumattolenkki sekä tietysti venyttelyt.

En tiedä johtuiko taosta vai mistä mutta kaloreita ei ole koskaan kulunut samaan tahtiin. Jo puolen tunnin päästä katsoin että peruslukema 300 alkaa olla ihan hilkulla mennä ohi ja lopputuloksena kaloreita kului 511 ja aktiivinen treeniaika oli noin 70min. Huippulukema on varmasti monen tekijän summa ja suurimmaksi osaksi johtunee väliin jääneestä tauosta, koko kroppaa kuormittavista perusliikkeistä sekä aerobisesta lisäosuudesta jota yleensä ei ole. Joka tapauksessa tästä on hyvä jatkaa kohti perusviikkoa varsinkin kun vaakalukematkin pysyivät edelleen 54,4kg:ssa.

3 kommenttia

  1. Monna kirjoitti:

    Wau! Ihana blogi sulla!Löysin blogisi ihan vasta juuri ja selailinkin läpi monen monta juttuasi heti! :)Sait musta heti yhden vakkarilukijan lisää! :DItsekin olen alkanut kirjoittamaan treeniblogia, ennen kirjoitin lifestyle-blogia, mutta urheilu kun täyttää arkeni sekä työn että vapaa-ajan merkeissä nykyään, niin vaihdoin treeniblogiin. :)Käy tsekkaamassa:http://monnatreenaa.blogspot.fi/

    • jennie kirjoitti:

      Taidatkin olla tuttu kasvo Erican blogin puolelta 🙂 Ja vielä aihealueen ammattilainen, eli kuten huomaat niin välittömästi lähdin vastavierailulle blogiisi. Tervetuloa siis mukaan seurailemaan!

    • Monna kirjoitti:

      Juu! 🙂 Erican hyvä ystävä ja hänen bloginsa seuraajan myöskin. :)Kiva kun tulit vastavierailulle! 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.