Hae
My Project Is Me

Proteiini osaksi arkea

Moikka,

Jatkan vielä vähän eilisellä linjallani tämän uus-vanhan elämäntapani suhteen; Tällä kertaa keskittyen hieman tarkemmin ruokavalioon ja tarkemmin sanottuna proteiinin. Kuten useaan kertaan aiemminkin todettu, syön paljon maitorahkaa päivittäisellä tasolla. Maitorahkan suurkuluttaja olen oikeastaan kolmesta syystä:

  • Sen ravintoaineellinen koostumus on omaan ideologiaani täydellinen (paljon proteiinia, vähän kaloreita ja sokereita sekä rasvaa) 
  • Eritavoin ”maustettuna” tarjoaa lukuisia makuvaihtoehtoja eikä siihen siten kyllästy
  • Pitää hyvin kylläisenä

Jos jokin aika sitten vielä jouduin lantraamaan muuttuneiden makumieltymysteni takia rahkaa turkkilaiseen jogurttiin, on  tästä päästy jo yli. Turkkilainen jogurtti vaihtui jossain vaiheessa tavalliseksi sokeroimattomaski maustamattomaksi jogurtiksi ja sitten sekin jäi pois. Aito ja alkuperäinen maitorahka ja minä olemme jälleen ystäviä.

rahkakuvat ovat aina yhtä houkuttelevia 😉

Juhlan tuntua rahkaan tuo tämä mantelivoi (josta joku jo ehti kyselemäänkin)

Ystävä olen jälleen myös raejuuston kanssa, joka kausiluontoisesti joko maistuu tai on maistumatta. Tämä kausikiertely kulkee ihan ilman raskauttakin ja sama koskee kananmunaa, joskaan ei yhtä vahvasti kuin raejuustoa. Juuri nyt molemmat maistuvat.

Proteiinihan on minulle aterioissa sellainen palapelin pala, jota ilman en ateriaa yleensä syö. Ja proteiiniksi ei riitä se että onhan sitä kaikkialla vaan erityisesti lisään jonkin korkean proteiinipitoisen ainesosan ateriaani; Leivälle keitetty kananmuna; Salaattiin raejuustoa jne. Yhtään pääruokaahan en yleensä valmista ilman proteiininlähdettä vaikka se joskus olisikin kasvispuolen versio kuten linssit. Ripottelemalla proteiinia hieman joka aterialle, jolloin  sen saantisuositukset täydentyvät varmasti ilman erillisiä tankkauksiakin.

Niin, ja itsehän syön päivittäin pääsääntöisesti kuudesti jos välipalat lasketaan mukaan. Aterioinnin aikataulut menevät suunnilleen näin:

  • n.05.30   Aamiainen (ennen salille lähtöä)
  • n 09.00   Välipala (salin jälkeen töihin päästyäni)
  • n. 11.30  Lounas (omat eväät töissä, tämä on minun päivän suurin annokseni)
  • n.15.00   Välipala (töissä)
  • n.18.00   Välipala (kotiin päästyäni, tämän jälkeen mahdollinen iltaliikunta)*
  • n.19.45   Iltaruoka (kotona mahdollisen iltaliikunnan jälkeen)*

Syventynen vielä joskus (taas) tarkemmin kunkin aterian sisältöön. Mitään olennaista muutostahan tässä ei ole tapahtunut aikapäiviin – ajat ja määrät ovat jokseenkin samat kuin aina ennenkin. Sisältö se vain on joka vaihtelee. 

* Jos en lähde iltalenkille tai muutoin liiku illalla, niin iltaruoan ja välipalan paikat vaihtuvat. Tällöin saattaa myös käydä niin että välipala (iltapala) siirtyy hivenen myöhemmäksi tai jää joskus jopa kokonaan pois. 

5 kommenttia

  1. Nikita kirjoitti:

    Itse kirjoitin kans juuri postauksen liittyen ensimmäisen viikon sujuvuuteen uusien ruokatottumuksien kanssa. Kokeilin tänään ensi kertaa raejuustoa salaatissa ja hyvin maistui. Maitorahka vähän tökki mutta ostin tänään steviaa, niin kokeillaan jos se menisi paremmin alas 😀

    • jennie kirjoitti:

      Muistan kyllä itsekin elävästi kun vuosia sitten tätini opastamana hankin ensimmäisen rahkapurkin ja ihmettelin kovaan ääneen miten kukaan voi tätä vapaaehtoisesti syödä 😀

  2. Jenna kirjoitti:

    Moi Jenni! Must on kivaa ku kirjotat niin monipuolisesti treenaamisesta ja liikunnasta. Luenki sun blogia säännöllisesti. Mut tykkään myös ku raotat välillä sun elämää muiltakin osin. Mun blogissa ois pien haaste sulle: http://hullukuhuilustatullu.blogspot.fi/2013/01/sain-haasteen.htmlTerkuin Jenna.

  3. Meri V kirjoitti:

    ihana massu 🙂 ikävä omaa kumpua

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.