Hae
My Project Is Me

Miten kasviksia (lasten) lautaselle?

Yksi perusperiaatteistani kotikeittiössä on se että perheen kesken syödään samaa ruokaa. Haluan omalla esimerkilläni kannustaa myös lapsia syömään mahdollisimman monipuolisesti ja parhaiten se onnistuu syömällä samoja ruokia. Tässä taktiikassa ei myöskään iske annoskateus muita kohtaan ja pääseehän sitä itsekin helpommalla kun ei tarvitse monia eri ruokia valmistella.

Kasvisten syönnissä ei voi myöskään syyttää esimerkin puutetta. Meillä on niitä syöty aina mutta siltikään niiden syöntimäärät eivät välttämättä lasten kohdalla aina päätä huimaa. Sinnikkäästi olen niitä kaikkien äitiysvuosieni ajan lastenkin lautasille lisännyt vain todetakseni että syömättä jäivät (ainakin useimmiten). Erityisesti esikoisemme on nirso vihreidensä suhteen. On kokeiltu soseuttaa, silputa ihan minimalistisen pieneksi ja piilottaa evässämpylään – ei onnistu.

Näettekö jauhelihan seassa olevat pienet tomaatinpalat?Ei muuten käy.

Erään kerran kuitenkin pyysin häntä nimeämään kolme kasvista, joista tykkää. Hän nimesi parsakaalin, kurkun ja salaatin. Sovimme että näiden kolmen kasviksen kanssa vuorotellaan päivittäin ja niin on myös siitä saakka tehty. Yllätyksekseni nämä ovat myös lautaselta kadonneet mutta ei ole kyllä ollut pelkoa että olisi koskaan pyydetty lisää. Seuraava steppi on sovittaa lautaselle lisää makuja nimeämällä vaikka yksi uusi kasvismaku kuukaudessa.

Kas tässä minun vinkkini kasvisten lisäämiseksi lasten ruokavalioon. Ja samaa taktiikkaahan voi soveltaa yhtälailla myös aikuiseen makuun, jos kasvisten käyttö sattuu jostain syystä vierastuttamaan. Vaatii useamman maistelukerran että uuteen makuun tottuu ja muistan itsekin varsin hyvin kuinka vielä jokunen vuosi takaperin en voinut sietää avokadoa vaan nyt on aivan toinen ääni kellossa.

Onko sinulla itselläsi kokemuksia uusien makutottumusten oppimisesta joko henkilökohtaisesti tai ehkä lasten lautasen kautta? Kerro ihmeessä kokemuksesi ja vinkkisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.