Hae
My Project Is Me

Keto49: Ketoilu kannattaa sittenkin

Kolmas viikko Keto49- valmennusta starttasi tänään ja olo on jo muutaman päivän ollut ihan oma itseni. Energiaa treenata, tehdä ja touhuta on ihan saman verran kuin ennen hiilihydraattien saannin rajoittamista. Vielä viime viikon alkupuolella ei todellakaan ollut näin. On aika valmennuksen toisen viikkokatsauksen (ensimmäinen täällä).

Mieleni teki lopettaa ketoilu kesken

Valmennuksen toisella viikolla hiilarit vedettiin minimiin. Itse tosin olosuhteiden vuoksi aloitin hiilarittomalla (tai siis lähes)  jo edellisviikon perjantaina, eli muutamaa päivää ennen virallista siirtymää. Viikonloppu, eli hiilarittomien päivien ensimmäiset päivät suivat hyvin mutta sen jälkeen oli ilo kaukana. En muista koska olisin ollut niin väsynyt, voimaton ja ajatusmaailmaltani sumuinen kuin viime viikon alkupuolella. Leikkiessäni hippaa lasten kanssa ulkona, tuntui ettei vain pysty juoksemaan yhtään nopeampaa kuin se mitä leikilläni lasten perässä juoksin. Tuntui kuin ilman vastus olisi samaa luokkaa kuin vedessä ja vaikka liike ei ehkä ihan siltä näyttänytkään niin tuntui kuin eläisi hidastettua kohtausta.

Kaikilla oireet eivät välttämättä ole yhtä rajut, mutta suurimmalla osalla ketoilu tämänkaltaisia tuntemuksia alussa aiheuttaa. Jollakulla kroppa, ja erityisesti päänuppi, voi reagoida vieläkin voimakkaammin ja luovuttaminen käy varmasti noina hetkinä vahvasti mielessä. Myös itse ajattelin että jos oireet eivät parissa päivässä helpottaisi, lopettaisin leikin kesken. En lopettanut ja sen muutaman päivän jälkeen oloni on tosiaan ollut mitä mainioin, ihan oman itseni lainen. Ja olen itseasiassa jopa miettinyt että mikäs tässä on mennessä kun ruoka on hyvää, jaksaa liikkua ja kaikki muukin on mukavasti.

Tulosta on syntynyt

Kun ensimmäisellä viikolla, milloin hiilareiden määrä ja ravinnosta saatavan energian määrä yleensä, laski normaaliin nähden, laski myös painoni. Pudotusta ensimmäisellä viikolla 1,4 kiloa ja ajattelin sen olevan suurimmaksi osaksi nestettä, kuten painonpudotusprojektissa usein on. En odottanut kummoisia lukemia toiselle viikolle, ehkä sitä kuuluisaa puolen kilon pudotusta kun kuitenkaan en mitenkään erityisen ylipainoinen ole. Hämmästykseni oli suuri, tai oikeastaan tavaton kun vaaka näytti lukemaa 68,7kg – siis 2,4 kiloa vähemmän kuin viikko sitten!! En vieläkään usko lukemaa todeksi. Ja vaikka nyt suurimman osan täytyy nestettä olla niin en vähättele lyhyen ajan saavutuksiani. Jos oma mieli ja tsemppi oli jo ennen tätä korkealla, voitte vain arvata kuinka paljon se tästä vielä nousi. En melkein malta odottaa Ennen ja Jälkeen kuvia ja kehonkoostumusmittausta, mitkä aion seitsemän viikon rupeaman jälkeen julkistaa.

Toinen positiivinen asia, jo näin lyhyen ajan jälkeen, on ihon kunto. Se voi toki olla aurinkokin mutta minusta tuntuu ettei ihoni ole aikoihin hehkunut näin paljon.  Rasvaa, ja nimenomaan hyvälaatuista kasviperäistä sellaista, syödään paljon ja kyllä se ihan maalaisjärjellä ihoon varmasti myös vaikuttaa. Monta syytä olla siis hyvillä mielin tästä kokeilusta tässä vaiheessa. Mahtavaa maanantaita ja uutta viikkoa!

5 kommenttia

  1. Ct kirjoitti:

    Ihan mielenkiinnosta: minkä verran kaloreita saat tuolla dieetillä päivittäin? Noin suurinpiirtein siis. Kyllä vähän kiinnostais kokeilla tuota, mutta pelkään jatkuvaa nälkää! Itselle ei esim 1500kcal riitä yhtikäs mihinkään.

    • myprojectisme kirjoitti:

      Liian vähän 😀 Tai tietysti terveellisyyden rajoissa mutta koska kyseessä on DIEETTI on myös kaloreissa nipistetty eikä tässä siis syödä yli kulutuksen vaan ihan reilusti alle. Elämäntapavalmennukseen siiryyttäessä luonnollisesti myös ruoan ja kaloreiden määrä lisääntyy.

  2. M kirjoitti:

    Hyvin kuvasit tuota oloa, kun liikkuminen tuntui samalta kuin vedessä olo. 😀 mulla on menossa toinen viikko ja tuntuu, että pää on välillä ihan jumissa, mutta kiva kuulla että se helpottaa tästä.
    Onko keto49 jälkeen joku toinen valmennus miten jatkaa, kun 7 viikkoa on päättynyt? Käsitin, että pitäis sit jatkua ehkä jollain toisella nimellä? Ettei putoa ihan tyhjän päällle. 😀

    • myprojectisme kirjoitti:

      Voin taata että helpottaa! En varmasti sen enempää tiedä jatkosta kuin sinäkään mutta minunkin käsitykseni mukaan sellainen on tulossa. Toki viimeisellä viikolla on käsitykseni mukaan myös tarjolla hieman ohjeistusta dieetistä poistumiseen, mikä on aika monen valmennusjakson päättyessä se sudenkuoppa mihin astutaan. Kun ei oikein tiedä mitä tekee, palaa herkästi vanhaan takaisin ja kaikki hyvät tulokset valuvat siinä vaiheessa hukkaan. Tässä valmennuksessa mielestäni on aivan erityisen tärkeää tehdä tuo palautuminen oikein, sillä muutos on niin radikaali.

  3. Jonna / Palasia arjestani kirjoitti:

    Mulla pyörii kalorit noin 2000 eli kyllä tässä saa syödäkin! Mulla tavoitteena oli ensisijaisesti testata auttaisiko keto mun jatkuvaan väsymykseen ja vastauksena kysymykseen: kyllä! Olo on todella virkeä ja energinen ja herään virkeänä. Ennen ei näin ollut. Itse olen myös huomannut ihon paranemisen. Tai huomasin sen vasta kun kaveri sanoi, että miten sun iho on noin hyvässä kunnossa?

    Noihin keto-oloihin suosittelen ottamaan elektrolyyttejä: eli reilusti suolaa, kaliumia (esim. viinikivi on hyvä ja halpa!) sekä mankkua. Puhdistamo myy erityisesti ketoilijoille tarkoitettua elektrolyyttijauhetta. Vettä täytyy juoda myös paljon. En tiedä neuvotaanko näitä fitfarmin dieeteissä? Alussa täytyy olla myös lempeä itselleen. On turha haaveilla, että hetki jaksaa painaa kauheita treenejä. Ne tulee kyllä sieltä. Mulla neljä viikkoa täynnä ja hyvin menee. Ketoruoka on ihanaa enkä ole eläessäni syönyt näin monipuolisesti!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.