Hae
My Project Is Me

Onnistuneen elämäntapamuutoksen kulmakivet

Kun on tehnyt päätöksen laihdutuksesta (tai liikunnan lisäämisestä tai kunnon kasvattamisesta tai mistä vain) niin onnistuneen muutoksen kulmakivet ovat mielestäni säännöllisyys ja kohtuullisuus. Puhun nyt melko puhtaasti asiasta laihdutuksen kannalta katsottuna koska se nyt sattuu olemaan itselle ajankohtaista ja aiheena muutoinkin lähellä sydäntä.

saannollisyys

Vaikka netti ja aikakauslehdet ovat pullollaan erilaisia trendikkäitä ohjeita, joiden luvataan polttavan rasvaa ennennäkemättömän tehokkaasti niin yhtälailla sitä rasvaa saa poltettua jollain toisellakin tapaa. En kiellä, etteikö joku supermegahiit ole tehokas mutta jos sen jaksaa tehdä vain kerran viikossa voi kokonaisteho olla heikompi kuin vaikka kolmesti viikossa suoritetulla reippaalla kävelylenkillä. Tämä siis olettaen ettei muuta liikuntaa olisi. Liikkumaan lähteminenkin on itseasiassa helpompaa kun siihen ei tule pitkää taukoa eli tässäkin mielessä useammin suoritettu treeni voi olla parempi vaihtoehto.

Haluan kuitenkin tuoda erikseen ilmi, että joissain tapauksissa myös se toinen vaihtoehto voi olla parempi. Otetaan esimerkkinä lihasten kasvatus, jolloin taas lihas täytyy väsyttää äärimmilleen, jotta kehitystä tapahtuu. Tämä taas saattaa olla niin rankkaa, ettei samaa lihasryhmää voi edes treenata uudestaan samalla viikolla. Tästä itseasiassa on ihan hyvä jatkaa aasinsiltana siihen kohtuullisuuteen.

saannollisyys_2

Aivan liian usein tulee huomanneeksi että esimerkiksi laihdutus koetaan jotenkin erityisen ikäväksi ja raastavaksi ajanjaksoksi. Sen oletetaan eroavan radikaalisti ”tavallisesta elämästä” mutta näinhän ei tarvitse olla. Kuvitellaan että joudutaan alkaa liikkua hillittömiä määriä viikossa tai että ruokavalio saa sisältää vain aineet X,Y ja Z. Jos liikuntaan tottumaton alkaa revittelemään välittömästi aivan hulluna voi halu alkuinnostuksen jälkeen lopahtaa melko nopeasti tai vielä pahempaa, voi syntyä loukkaantumisia. Niin tai näin, liikunta loppuu sitten siihen. Kohtuullisuus kunniaan siis myös liikunnassa (niin määrissä kuin rankkuudessa) ja tietysti ruokavaliossa, joka on koko laihdutusprosessin suurin tekijä heti oman pääkopan jälkeen. Ei kaikki ole aina joko-tai, joskus voi valita myös vaihtoehdon siltä väliltä – tai näin ainakin ajattelee täysi maallikko, jolla on henkilökohtaista kokemusta kirjoittamastaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.