Hae
My Project Is Me

Hieman lisäravinteista; Proteiinijauheet

Moi,



Tämän tekstin haluan aloittaa todella pitkälti mainitsemalla etten todellakaan tiedä mistä puhun 😀 Tästä aiheesta on kuitenkin jonkun verran minulta kyselty ja niinpä ajattelin puhua maallikon näkökulmasta palautusjuomista ja proteiinilisistä.  Kaupan hyllythän pursuvat yhtä sun toista valmistajan pakkausta jotka ilmoittavat sisältävän sitä ja tätä. Omia kokemuksia ei ihan mahdottomasti löydy mutta puhutaan nyt niistä ainoista asioista joista ehkä jotain osaan sanoa.

Tarkoituksena oli käsitellä kumpainenkin aihealue samassa mutta koska tekstiä yllättäen näytti tulevan paljon, niin pidättäydyn tänään proteiinijauheessa.


Käytän siis tällä hetkellä mitä ilmeisimmin markkinoiden edullisinta valmistetta, eli Fitnesstukusta jo keväällä tilaamaani Star Nutritionin heraproteiinia. Muita käyttökokemuksia itseltä löytyy lisäksi Leaderin tuotteista.  Parastahan ei välttämättä saa halvalla mutta ainakaan minunkaltaisellani amatööriurheilijalla ei kuitenkaan ole mitään pahaa sanottavaa kokeiluistani.  Käytössä on sekä kaakaon että banaanin makuiset tuotteet.

Proteiinijauhehan on nimensämukaisesti proteiinilisä.  Proteiininmäärä ja alkuperälähde vaihtelevat ja vaikka monien mukaan heraproteiini (whey) on se kaikkein puhtain ja paras niin on olemassa myös eriäviä mielipiteitä. Luonnostaan eri proteiinilähteet (maito-, soija-, kasvis- ja eläinproteiinit) muodostuvat erilaisista aminohappoketjuista ja niiden tehtävät ja toimintakyvyt elimistössämme ovat erilaiset.  Kuten ehkä kaikessa niin myös tässä olisi parasta jos näitä lähteitä pystyisi käyttämään mahdollisimman monipuolisesti. Tätä monipuolista käyttömahdollisuutta tuki myös jokin lähiaikoina tehty tutkimus, jonka linkkaan heti kun vain artikkelin löydän.  

En itse ole käyttänyt pelkkää proteiinijauhetta sellaisenaan juuri lainkaan vaan sekoittanut sitä aina joko smoothien sekaan tai sitten lisännyt palautusjuomaani. Sekä että Leaderin ja Star Nutritionin tuotteet ovat sekoittuneet kohtalaisen hyvin eikä tuotteista ole jäänyt paakkuja. Proteiinijauheissa on aina hieman jauhomainen maku mutta itse olen ainakin jo niin tottunut, etten edes huomaa sitä.  Jos käytän tuotetta sellaisenaan, niin useimmiten olen jostain syystä joutunut korvaamaan hieman päivittäistä välipalaani juoman kanssa. Yleensä käytän kuitenkin mieluummin proteiinipatukkaa.

Tämän hetkinen tuotteeni on kuitenkin hivenen rasvaisen makuinen ja oloinen. Nyt kun jälkikäteen tutkin tuota käyttämääni Leaderin tuotetta (Whey 100) niin siitä onkin oikein maininta erikseen että on kilpailijoihin nähden selkeästi vähärasvaisempi (alle 1%).  Tässä Fitnesstukun pussissa (Whey 80)  kun rasvaa on peräti 8%, eli ihmekös tuo. Nyt kun tässä näköjään ollaan tarkkoja niin myös Fitnesstukulta on saatavana Whey 100:aa, jossa rasvaa on alle 1%. Taidanpa seuraavaksi kokeilla tuota.

Paitsi proteiinin suhteelliseen määrään, joka vaihtelee näissä yleisimmissä tuotteissa 85-90%:n välillä, voi tarkistaa millä tuote on makeutettu tai maustettu. Nykyäänhän taitaa saada nimittäin myös stevialla makeutettuja tuotteita.  Itsellä ei muuten ole kokemusta maustamattomista proteiinilisistä lainkaan joten en niihin sen enempää paneudu.

Pääsääntöisesti kait voisi sanoa että nykyään kaikilla suurimmilla valmistajilla on varmasti hyvätasoisia tuotteita tarjolla, joissa on huomioitu proteiinin maksimaalisen- ja rasvan minimaalisen määrän lisäksi myös erilaiset lisätyt aminohapot ja niiden tehtävät. Ehkä sitä optimaalisesti parasta tuotetta ei ole olemassakaan ja kannattaakin valita sellainen versio, jonka mausta ja koostumuksesta itse pitää. Pelkkä proteiinijauhe ehkä sellaisenaan ei ole kaikille välttämätön mutta voi olla hyvä lisä niukassa ruokavaliossa sekä tilanteissa, joissa kaivataan lisäproteiinia tai kätevää välipalaa.  

13 kommenttia

  1. Bobby Jean kirjoitti:

    Jauheethan ovat siitä parhaita palkkarissa, että imeytyvät nopeimmin, eli lihas saa heti paikkausainetta treenin jälkeen. Nopeimmin imeytyy veteen sekoitettuna, maito hidastaa hieman, joskin tuo on sitten jo hifistelyä. 🙂 Itse juon maidon kanssa joka treenin jälkeen. Jauhe kuitenkin itsessään on jo nopeampi kuin esimerkiksi patukka. Rasvojen syömistä palkkarin rinnalla kannattaa välttää, sillä se hidastaa imeytymistä entisestään. Esimerkiksi jos tykkää tehdä vaikka smoothien palkkariksi, kannattaa jättää sieltä mm. pähkinärouheet pois. 😉 Yötä varten nautittu proteiini kannattaa kanssa nauttia siinä muodossa, että pitää nämä mielessä. Eli maitopohjainen proteiinipitoinen annos (kuten rahka) ja sekaan myös rasvaa (kuten pähkinää) ja vaikuttaa pitkälle yötä, eikä lihakset ehdi järsiä itse itseään yön aikana.. 🙂

    • jennie kirjoitti:

      Mahtavuutta, linkitinkin tämän vastauksen tämän päivän postaukseen, jossa käsittelyssä on enneminkin nuo palkkarit.

    • Bobby Jean kirjoitti:

      Ilo olla avuksi ja kiitos linkityksestä! 😉

    • Anonymous kirjoitti:

      Toisaalta taas maitoon sekoitettuna proteiini imeytyy hitaammmin ja tasaisemmin, joka on myös hyvä asia.

  2. Anonymous kirjoitti:

    Mä haluisin tietää mikä on sun palautujuoma? Ja kuinka paljon tuota proteiini jauhetta päivittäin suositellaan käytettävän? Mä syön aamupalaksi rahkan marjoilla, pähkinöillä ja vehnäleseillä, voisinko esim vehnäleseet korvata proteiinijauheella?Ihan pihalla näistä jauheista :))~S~

    • jennie kirjoitti:

      Moi,Palautusjuomista kirjoittelin erikseen torstaille. Mitään ohjemäärää siitä että paljon suoistellaan käytettävän noita jauheita ei taida olla, mutta sanottakoon että 1-2 annosta maksimissan/päivä on varmasti hyvä. Jos proteiinintarve täyttyy muutoinkin niin ei välttämättä tarvitse lainkaan. Täytyy kuitenkin muistaa että nämä ovat teollisesti valmistettuja tuotteita ja parempi varmasti on jos saa ihan puhtaasta alkuperästä, eli oikeasta ruoasta. Proteiinijauhettahan ei siis ole pakko käyttää lainkaan ja jos käyttää tukemaan ruokavaliossa proteiininsaantia niin sillä voi silloin lisätä päivittäistä proteiinin määrää. Leseiden korvaajaski siitä ei ole sillä leseethän ovat pääsääntöisesti kuidun lähde. Rahkaan voit lisätä jos haluat muttei ehkä vaadi sitä sillä rahkahan on itsessään proteiinirikas lähde. Jogurttiin voi lisätä tai jos smoothieita tykkää tehdä niin sinne lisäämään tosiaan proteiinin määrää.

  3. Anonymous kirjoitti:

    Oletko kuullut creatiinista? itsellä käytössä fastin creatiinia, aloitin käytön nyt vasta kun saliharjoittelusta tuli säännöllistä ja tavoitteellista:)

    • jennie kirjoitti:

      Tähän kreatiiniin sivuan hieman torstain tekstissä – kokemuksia itsellä ei siis ole mutta harkinnassa ollut muutamaan kertaan ja nyt tämän sinun viestisi myötä, taas uudestaan aika vahvana:)

  4. Anonymous kirjoitti:

    Itselläni on kokemuksia lähinnä tuosta mainitsemastasi Whey-100 jauheesta lähinnä siksi, että se on ainut laktoositon proteiinijauhe mihin olen törmännyt. Eli jos joku täällä tietää jonkun toisen, kertokaahan ihmeessä. On nimittäin niin hirveen makuista ainakin se mansikka ja myös suklaa, että saa oksua pidätellen niellä sitä. Voisin kyllä itekkin koittaa sekoittaa sitä johonkin ruokaan (esim. se rahka), sillä tähän asti olen veden kanssa taistellut alas sitä. Niinkuin jokin tuolla mainitsikin, veden kanssa imeytyy parhaiten mutta maku on jotain niin kuvottavaa, että jää ottamatta ihan sen takia. Sääli, sillä sisällöltää tuote on todella hyvä, ei sisällä oikeastaan mitään ”ylimääräistä”. Voisivat kyllä mun puolesta vähän noihin makuihin panostaa.. 😀 Kaveri käyttää Mass -merkiltä jotain mansikan makuista jota kerran maistoin ja oli iha kuin pirtelöä joisi. Harmi ettei itselleni sovellu ton laktoosiongelman vuoksi :s

    • jennie kirjoitti:

      Smoothien seassa toimi itsestä ihan hyvin kun makua tuli marjoista ja muusta. Joskus käytin Leaderin GNP:tä (good night protein) iltapalana ja siinäkään ei kyllä maun puolesta kehumista ollut.. Kuten siis todettu niin en tosiaan sellaisenaan juurikaan käytä vaan lähes aina jossain seassa, jolloin maku saadaan ihan muista tuotteista.

    • Anonymous kirjoitti:

      Laktoosittomana voi sitten käyttää vaikka sitä soija-protskua ja ymmärtääkseni se sopii ainakin naisille illalla nautittavaksi paremmin koska on pitkäkestoista ja tasapainottaa hormonitoimintaa.

  5. Anonymous kirjoitti:

    Löysin jonkun tarjouksen, niin ostin 4 pakettia Fastin Muscle -protskujauhoja. Mauilta suklaa, kahvi, vadelma ja vanilja. Ainoo muoto että saan jauhetta alas veden kanssa on sekottaa noita kaikkia neljää makua! Sillon se on jopa hyvää, jos nyt vesi-jauho ”pirlelö” voi koskaan olla makunystyröitä hivelevää.. Käytän niitä säännöllisen epäsäännöllisesti, ehkä kerran viikossa muistan ottaa treeneihin mukaan että liekkö yhtä tyhjän kanssa :D-Minttu

  6. jennie kirjoitti:

    Tuollainen kokeilupaketti voisi olla ihan mukava.. Fastista ei tosiaan kokemuksia olekaan ja kyseessähän on kuitenkin ehkä se suosituin merkki 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.