Hae
My Project Is Me

Taas kerran ruokavaliosuunnitelmaa

Moi,

Ajattelin nyt ihan ottaa asiaksi palata vielä tuohon maanantaiseen ruokapäiväkirjaani. Mukavasti sainkin kommenttia energiamäärän niukkuudesta, palautusjuoman poisjättämisestä ja yleisestikin ravintoainejakaumasta. Nyt keskityn lähinnä tuon energiseen puoleen (energiajakaumaan), eli kaloreihin.

Vielä kerran muistutuksena että minä olen vanhan koulukunnan kannattaja siinä mielessä että uskon kaloreihin. uskon siihen että laihtuakseen henkilön tulee saada vähemmän energiaa kuin kuluttaa ja vastaavasti taas massan kasvatukseen tarvitaan lisäenergiaa. Se paljonko on oikea määrä, riippuu ihan ihmisestä. En myöskään poissulje teoriaa että joidenkin tiettyjen ravintoaineiden liiallinen määrä olisi vähemmän paha kuin jonkun toisen mutta liika energia, oli se sitten rasvata tai proteiinista, varastoituu loppupeleissä rasvaksi. (okei, siis osa voi varastoitua myös lihaksiin mutta se vaatii työtä).

 

 

Kuva täältä

Annettu esimerkki oli yhdeltä päivältä ja energiasaanniltaan melko niukka. Laskeskelin jälkikäteen että se jäi todennäköisesti jonnekin 1200-1300kcal luokkaan.  Oman peruskulutukseni on viimeisissä kehonkoostumusmittauksissa todettu olevan noin 1500. Tähän kun lisätään liikkuminen ja päivittäinen perusaktiivisuus niin todellinen kulutus kulkenee jossain 2000-2200 paikkeilla.

 

Nyt kun elän taas hieman aktiivisempaa dieettivaihetta (jos sitä sillä nimellä saa kutsua) ovat päivittäiset ruokailut noin 1400-1600kcal luokkaa riippuen nälkätilastani. Joku satunnainen notkahduskin siellä saattaa näköjään olla 😀 Syön noin kolmen tunnin välein, en siksi että se olisi suositeltavaa, vaan koska silloin alkaa olla nälkä. Samalla määrällä söin alunperinkin painon pudotessa, joskin on ehkä hyvä muistaa että silloin pudotettavaa oli enemmän. Pitkällä, maltillisella ja sillä terveellisellä, pudotuksella on ehdottoman tärkeää pitää energiavaje tarpeeksi pienenä. Pitkä kituuttelu vähillä kaloreilla johtaa ennemmin tai myöhemmin muunmuassa peruskulutuksen pienenemiseen ja mielialaan (on nähty ja koettu). Erilaiset hetkelliset superboostit ovat asia erikseen, enkä ota niihin kantaa tässä.

Kun alkuvuodesta aloitin salilla, nostin energiamäärää ja jossain vaiheessa nostin sitä entisestään. Jälkimmäinen nosto oli ehkä turha, sillä painoni alkoi nousta eikä suinkaan kasvavan lihaksen vuoksi. Niinpä pieni pudotus on jälleen paikallaan ja mitä se vaatii? Energiavajetta. Ei liikaa, eikä liian vähää vaan sopivasti. Ehkä mieluiten jopa hieman vaihtelevasti päivätasolla niin pysyy kehokin hereillä sen suhteen miten energiaa saa.

6 kommenttia

  1. Katarina Klinge kirjoitti:

    Mäkin uskon kaloreihin ja siihen että pieni vaje on paikallaan laihdutuksessa, mutta tosiaan liian suurivaje päivässä eli yli 500kcal päivätasolla vajetta ajaa kropan säästöliekille.. ja siitähän ei mitään hyvää seuraa.

    • jennie kirjoitti:

      No nii-in. Minusta on muuten äärettömän mukava saada kommenttia melkolailla ”säännöllisesti”, kuten vaikka sinulta 🙂

  2. Anonymous kirjoitti:

    jossain varmaan jo lukeekin mutta saitko tietää syytä siihen vatsanturvotukseen mistä kirjoitit ? koska itselläni on yhtä turvonnut vatsa mutta mitään muutoksia en ole ruokailussa ja liikkumisessa tehnyt..

    • jennie kirjoitti:

      En koskaan mennyt mihinkään testeihin ja hetken harkinnan jälkeen en edes lähtenyt laktoosittomalle linjalle. Varsinaisesti syytä ei selvinnyt, joskin nyt on parempi olla.. Epäilen itse seuraavia vaihtoehtoja tai niiden kombinaatiota:1. Hormonikierto – Naisen hormonikiertohan vaikuttaa elimistön neste yms. tasapainoon ja tämä voi olla mahdollinen syy. Täytyy kuitenkin seuraavan kerran tiettyinä päivinä seurata asiaa tarkemmin2. Stressi – vaikken mielestäni mistään stressannut niin olen kuitenkin äärettömän herkkä reagoimaan vatsalla pienimpiinkiin muutoksiin.. Stressiähän sekin on että tuskastelee mikä sitä vatsaa vaivaa3. Ruokavalio – Tämä täytynee vielä selvittää, mutta jokuhan siellä on saattanut olla, mikä ei ole sopinut. tai sitten olen kuitenkin syönyt liikaa ja se kärjistyi jotenkin tuolloin.. Oli mikä oli, on olo nyt parempi. Liikunta ei ole muuttunut mutta ruokavaliosta on tullut hiukan tarkempi ja niukempi. Ehkä ne kuitenkin ovat enemmän olleet noita henkimaailman (hormonit) juttuja. Seuraan asiaa toistuuko säännöllisesti vai miten esiintyy.

  3. Sanna kirjoitti:

    Hei, tuosta peruskulutuksesta, mä olen ymmärtänyt että se on lukema joka kuluu jos pelkästään vaan makaisi paikoillaan. Sitten kun siihen lisätään normaali arkiaktiivisuus, aletaan olla siellä parissa tonnissa. Ja niinä päivinä jolloin liikkuu, yhteiskulutus voi olla jopa 2500 kcal. Eli aika paljon saa syödä treenipäivinä ettei kalorivaje nouse liian suureksi.Vai olenko ihan hakoteillä?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.