Hae
My Project Is Me

Dieettiviikko 12: Paino Jumittaa – Mistä motivaatiota

Dieettiviikoissa ollaan edetty jo kaksitoista viikkoa. Aloittamisen lisäksi, en näiden viikkojen aikana ole pahemmin toimintaani muuttanut. Liikuntarytmini, liikuntamääräni ja ruokavalioni sekä ateriarytmini on pysynyt jokseenkin samanlaisena viimeisen 12 viikon verran.

Painoni on nyt jumittanut, tai oikeammin kuitenkin ehkä keikkunut useamman viikon ajan lähes samoissa lukemissa. Samassa ajassa kun minä olen pudottanut joitakin kiloja, on joku toinen pudottanut tuplasti ellei jopa triplasti enemmän. Vaikka kyseessä ei mikään kilpajuoksu maalia kohti olekaan, niin olisihan se vieläkin hienompaa kun muutosta olisi tapahtunut ennemmin enemmän kuin vähemmän. Uskon että jokainen laihduttaja voi samaistua tähän pienimuotoiseen turhautumisen tunteeseen, vaikka sisimmässään tietääkin että ei sillä oikeasti ole merkitystä.

Ei se pelkkä paino vaan mistä se koostuu

Kun paino jumittaa tai putoaa hitaasti, voi motivaatio olla välillä koetuksella. Silloin vaa’an lisäksi, tai jopa kokonaan sen sijaan, kannattaa keksiä muita vaihtoehtoisia tapoja seurata omaa onnistumistaan. Itseäni ilahdutti suunnattomasti käynti kehonkoostumusanalyysissä. Se loi paljon uskoa siihen, ettei mitään radikaaleja muutoksia tekemisiin tarvitse tehdä sillä kehonkoostumus muuttuu tälläkin tavalla. Ei ehkä vauhdilla mutta muuttuu ja vielä äärettömän suotuisasti (rasvaa polttaen, lihasta säästäen). Yksi tapa kasvattaa motivaatiota painon jumittaessa on siis iskeä faktat tiskiin ja todeta mitä muutoksia siellä kropassa kaikessa hiljaisuudessa siis tapahtuukaan. Minun pieni painonpudotukseni selittyi sillä että pelkän laihtumisen lisäksi painoa oli tullut lisää lihaksen muodossa.

 

Valokuva ei valehtele

Toinen hyvä  tapa lisätä motivaatiota on ottaa muutoskuvat. Joskus muutamankin kilon ero vaa’alla voi näyttää peilissä paljon suuremmalta muutokselta. Valitettavasti omalle peilikuvalleen sokeutuu herkästi ja siksi valokuvissa ero on huomattavasti helpompi havainnoida. Valokuvan lisäksi myös mittanauha kertoo usein muutoksesta mukavan konkreettisesti mutta itse pidän mittanauhaa enemmän kuvavertailusta.

Ajatus tulevaisuudesta ja viikon vaakaluku

Vaikka vauhti hidas olisikin, on se silti nopeampi kuin se ettei tekisi yhtään mitään. Jos rasvaprosenttini pienenee noin 2,5 prosenttiyksikön vauhdilla kuukaudessa niin se tarkoittaa jopa 15:n prosenttiyksikön pudotusta kesäksi. Ja se kuulostaa jo melkoiselta!

Viikon vaakaluku on siis 72,9kg eli tismalleen saman verran kuin viime viikolla. Paino ei siis ole pudonnut muttei myöskään noussut ja uskon että siellä taustalla tapahtuu silti koko ajan. Tänäkin aamuna tartuin taas pykälää isompiin painoihin salilla eli kaikki muutokset eivät todellakaan näy aina vaa’alla – ja siitä on hyvä ammentaa motivaatiota silloin kun niin käy. Fall down seven times, stand up eight. Motivaatiota viikkoon!

Motivaatiosta, sen puutteesta tai lisäämisestä olen kirjoittanut myös aiemmin ja tässä muutama teksti lisää luettavaksi: Vuosi 2016, Vuosi 2015 sisältäen useamman linkin vielä vahempiin teksteihin ja niihin tässäkin postauksessa mainittuihin muutoskuviin sekä identtisellä otsikolla (mutta erilaisella sisällöllä) kirjoitettu postaus vuodelta 2013; Mistä motivaatiota kun paino jumittaa.

2 kommenttia

  1. Kride kirjoitti:

    Kiitos tsemppaavasta postauksesta.Itsellä kanssa elämäntaparemontti menossa ja tähän mennessä (siis vuoden alusta) tippunut sen 5kg mutta selkeästi voimatasot salilla nousseet.Kehonkoostumusmittaus kyllä houkuttelisi.Intoa jatkoon,olen ihanan pirteä 🙂

    • myprojectisme kirjoitti:

      Ihan mahtavaa, onnittelut onnistuneesta elämäntapamuutoksesta! Ja kiitos samoin, pideään hyvä tsemppi päällä myös jatkossa 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.