Hae
My Project Is Me

Ensimmäiset punnitustulokset

Miten siinä sitten kävikään kun innosta puhkuen astelin vaa’alle itseäni punnitsemaan tänä aamuna.  Pieni kertaus lienee paikallaan ennen varsinaisiin tuloksiin menemistä. Punnitsin itseni edellisen kerran ennen tätä aamua 17.12.2018. Sitä aikaisempaa kertaa en edes muista. Tuolloin joulua edeltävänä aikana otin lukemat kehonkoostumusmittauksen yhteydessä InBody-laitteella ja päinvastoin kun olen koko ajan muistellut, en sittenkään painanut 75:ttä kiloa vaan itse asiassa kilon enemmän, eli tasan tarkkaan 76.

 

Viime viikkojen muutokset

Tuossa vaiheessa, tai jo edeltävän viikon loppupuolella, olin tehnyt paluun takaisin salitreenien pariin. Siitä lähtien olen käynyt salilla kolmesti viikossa lisäten treenin jälkeen vielä reippaan  20 minuutin kävelyn. Tämä ohje on jäänyt minulle erään kveämpään kehonkoostumukseen tähtäävän valmennuksen myötä tavaksi. Lisäksi olen käynyt kuluneiden viikkojen aikana kävelylenkeillä epäsäännöllisiä määriä ja pyrkinyt muutoinkin lisäämään arkiaktiivisuutta esimerkiksi kävelyn muodossa.

Liikunnan lisäksi olen kiinnittänyt huomiota ruokavalioon. Erityisesti turhanpäiväinen napostelu ja päivittäinen herkuttelu on jäänyt historiaan. Aterioita koostaessa olen pyrkinyt pitämään huolen siitä että iso osa koostuu kasviksista ja sopiva määrä proteiinista, hiilareista ja rasvoista. Viljojen ja nopeiden hiilihydraattien määrä on selkeästi vähentynyt mutta ne eivät ole olleet mitenkään pannassa.

The Punnitus

Huomioiden melkoisen aloituspainon sekä jo pitkään jatkuneen epäsäännöllisen ja hieman huonolaatuisemman syömiseni ja liikkumattomuuteni, odotin punnitusta innostuneena.Oloni oli säännöllisen liikunnan ja järkevämmän  ruokavalion ansiosta hoikempi kuin hetkeen mutta valitettavasti vaaka oli kanssani eri mieltä. Tämä siitäkin huolimatta että astuin sille aamusta, tyhjällä vatsalla mitään syömättä tai juomatta. Päivän luku on 76,8kg. Painoa on siis tullut lisää +800g, jos mittaustuloksiin uskoo.

 

 

Miltä nyt tuntuu?

Toki olen hieman pettynyt mutta päätin jo ennen urakkaan ryhtymistä että en aio antaa vaa’an määrittää onnistumistani tai epäonnistumistani. Kuten ylempänä kirjoitin, oloni on ollut hoikempi sekä myös energisempi. Toki odotin että alussa painoa putoaisi kun tapahtuneet muutokset ovat kuitenkin olleet merkittäviä aiempiin kuukausiin verrattuna mutta tässä kävi nyt kuitenkin näin. Olen tehnyt näinä viikkoina oikeita asioita ja voihan olla että joulun ja uudenvuoden aika tuntuu vielä vyötäröllä. Annan alkaneelle viikolle uuden mahdollisuuden ja odotan seuraavaa maanantaita sekä sen tuomia tuloksia mitä tehdään tämän viikon aikana. Tänään on taas ollut yksi treeniaktiivinen päivä, ilman herkuttelua.

Miten muilla terveellisemmän elämän aloittaneilla on startannut tämä vuosi?

 

15 kommenttia

  1. CT kirjoitti:

    Kuule samanlaisissa tunnelmissa täällä! Toki aloitin ”keventämisen” vasta viime keskiviikkona, mutta tämän aamun paino ei varsinaisesti mieltä keventänyt! Se oli enemmän mitä ajattelin lähtöpainon olleen! Ikävää miten vaa’an lukema vaikuttaa mielialaan, ja nyt kamppailen sen kanssa etten mene huomen aamuna uudestaan, vaan vasta maanantaina. Olo on silti täälläkin hoikempi ja parempi, ja se on kuitenkin tärkeintä. 🙂 tsemppiä!

    • myprojectisme kirjoitti:

      Kiva kun olet tosiaan aktiivisesti mukana ja pahoittelut että itse pääsen vastaamaan vasta nyt. Ikävä kuulla että tilanne on samanmoinen myös sillä suunnalla mutta kuten itsekin sanoit, tärkeintähän on se bettä nyt jo tuntuu paremmalta. Tästä kun jatketaan sinnkkäästi kesään niin johan vasta hyvältä tuntuukin (ja tietty näyttää 😉 )

  2. Heidi kirjoitti:

    Kuulostaa niin tutulta. ”Kyllä varmasti vähän on tippunut” -toive romahtaa vaa’alla ”prkl paino noussut!” -tipahdukseen. Ja tähän se aika monesti on itsellä sitten stopannut koko juttu. ”Mitä hyötyä tästä muka on” -suuttumukseen.
    Vaan jospa nyt saisi aloitettua vähän pidemmällä tähtäimellä. Kerrankin. Vielä kerran.

    • myprojectisme kirjoitti:

      Se on niin totta että tuohon koko homma helposti tyssää, myös siis täällä. Ja todellakin, vielä kerran. Tosissaan. Tarpeeksi pitkään.

  3. Amalia kirjoitti:

    Mulla ihan sama juttu! Ärsytti että paino noussut vaikka muutokset niin konkreettisia: toki silti on ihan fakta että rasvaa nousu ei ole, eli omalla osallani ainakin luotan että lihas kerännyt aloitetusta treenistä nesteitä tms.. Kiva seurata sun matkaa kun itsellä hyvin samankaltainen projekti meneillään, keep it up! 🙂

    • myprojectisme kirjoitti:

      Onpas tätä vaikeaa alkua nyt liikenteessä, argh! Mutta tottahan se on juurikin mitä sanot että eteenpäin tässä ollaan matkalla ja ei paino hyvillä valinnoilla rasvaa kerrytä ja etenemistä tapahtuu koko ajan vaikke sitä välttämättä joku mittrari juuri sillä hetkellä kertoisikaan.

  4. Tinde kirjoitti:

    Juu vuoden vaihteessa aloin miettimään että tästä ei voi enään antaa itseään huonompaan kuntoon päästää, noh vaaka näytti samaa kuin sinulla ja eilen kävin uudelleen siis joka maanantainen punnitus ja +700g. Siis mitä ihmettä on tapahtunut? Olen aloitellut kävelylenkit, rakkaan nuoruuden harrstuken uudelleen eli jalkapallon ja jättänyt herkut minimiin. Salille haluisin mennä mutta en uskalla kun en tiedä mitä siellä tehdä ja miten.

    • myprojectisme kirjoitti:

      Onpa mukava saada minun matkaani vertaistukea 🙂 Ihanaa että olet löytänyt takaisin rakkaan harrastuksen pariin, mikä jo itsessään varmasti tuo ihan uutta intoa kaikkeen tekemiseen ja positivista pöhinää päiviin. Kuten joku kirjoittikin nin kyllähän ne oikeat valinnat kuitenkin aina onneksi vievät eteenpäin ja jollain aikavälillä se tulos myös näkyy. ja jos salille halajaa nin sinne vaan, suurimmalla osalla kuntosalejahna on myös jonkinlaisia aikoja milloin ohjaaja on paikalla niin voi tarvittaessa kysyä apuja ja näin sesonkiaikaan taitaa myös aikausein saada jonkunlaisia pt-palveluita kylkiäisinä, milloin ainakin voi katsoa sitä varsinaista ohjelmaa ihan tosi tarkoituksella.

  5. Ulla kirjoitti:

    Olet lisännyt treenin määrää ja liikunta kerryttää lihaksiin jonkin verran nestettä ja nostaa vaakalukemia hetkellisesti. Harjoittelu kun aiheuttaa lihaksiin pieniä vaurioita ja kun keho alkaa korjata vaurioita, lihaksiin pakkautuu tulehdusta parantavia aineita ja nestettä.

    Vaakalukemat saattavat hetkellisesti kivuta ylöspäin jonkun verran. Tilanne kuitenkin tasaantuu yleensä aika pian, varsinkin jos tuollainen painonnousu johtuu hetkellisestä määräpiikistä tmv. Kannattaa enemminkin tuijottaa sitä peiliä, kuin vaakaa.

    • myprojectisme kirjoitti:

      Se on juurikin näin kuten kirjoitit. Samasta syystä vaaka ei minulla yksistään se mittari olekaan mutta kyllähän se(kin) lukema pienenee kun on tosiaan sitä ylimääräistä ravamassaa mitä puodttaa.

  6. Eelin kirjoitti:

    Mä oon huomannu et perjantai-aamuisin mun paino on alimmillaan viikon aikana. Tulee vissiin viikonloppuna syötyä enemmän ku arkena. Ootko muuten aatellu ottaa sellaisia kuukausikuvia niin kuin silloin aiemmin? Niistä näki edistyksen tosi hyvin vaikka vaa’an lukemassa ei olisikaan ollut radikaalia muutosta. Kiva seurata ja motivoitua sun jutuista! Mulla on tavotteena pudottaa hiljoskellen noin 20 kg.

    • myprojectisme kirjoitti:

      Tiedätkö, mä olen joskus miettinyt tätä ihan samaa mutta päättänyt sitten kuitenkin että maanantaiaamu on se minun mittauspäiväni. Kyllähän se lukema siitä ajansaatossa tasaantuu, mittaili sitten perjantaisin tai maanantaisin jos suunta vain on oikea. Ja meillähän on tosiaan aikasamankaltainen urakka edessä niin pidetään tsemppiä yllä ja kerrotaan kuulumisia myös jatkossa 🙂

    • myprojectisme kirjoitti:

      Niin, ja siti piti vielä sanomani että aloituskuvat on kyllä olemassa – nähtäväksi jää tosin mihin niitä tullaan käyttämään..

  7. Kaisa kirjoitti:

    Ihana, kun saa vertaistukea täältä. 🙂 Itsekin aloitin viime syksynä hitaan keventämisen. Huomasin, että normaalipainon sisällä kiristely on haastavaa, jos haluaa syödä kuitenkin rennosti ilman tarkkoja ruokalistoja ja keittiövaakoja tai painon ja mittojen kyttäämistä. Huomaamattani minulle syntyi tietynlainen rytmi kiristelyyn, joka kulki kuukauden sykleissä ja kiristely oli täysin stressitöntä ja helppoa. Toki tässä mun systeemissä joutuu hyväksymään, että tuloksia tulee hitaasti. Itsellä paino tippui puolessa vuodessa vain 2,5kg mutta näinkin pienellä rasvan tiristelyllä housut roikkuu, paitojen koko pieneni yhdellä koolla ja lihakset erottuu kivasti.

    Nyt kevään aikana aion kiristellä viimeiset 3 kg kierron mukaan. Olen 3 viikkoa kuukaudesta matalammilla kaloreilla ja yhden viikon +/- 0 tai jopa + fiiliksestä riippuen. Ne viikot kun olo on hyvä ja energinen, panostan enemmän ja kun on huono viikko ja tekee mieli hiilareita, niin sitten syön niitä ilman mitään rajoittamista. Täysillä glykogeenivarastoilla treenit kuitenkin kulkee huononakin viikkona erinomaisesti, joten ihan käyttöönhän ne ylimääräiset voileivät lopulta menee. 😀

  8. myprojectisme kirjoitti:

    Mutta juuri noinhan se menee että mitä vähemmän sitä pudotettavaa on, sitä hitaampaa ja huomaamattomampaa se on. Olet ihailtavan sinnikkäästi tehnyt tulosta ja erityistä hurraahuutelua saa aikaan se että vaikka kiloissa muutos olisi pienehkö, niin muissa mitoissa se on sitten jo ihan selkeää. Hyvä sinä!! Ja kiitos kun omalla kokemuksella jaat uskoa myös minuun sekä mahdollisesti myös meihin muihin 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.