Hae
My Project Is Me

Uusien kokemusten viikko

Moikka,



Viime viikolle onnistui kasaantumaan melkoinen liuta muutoksia perusliikkumisiin. Muutamia ihan uusia kokeiluja ja muutamia vuosien takaisia kokeiluja. Toivottavasti näistä joku jää myös mahdollisuudeksi tulevaisuudessa. Kaiken kaikkiaan liikuntapäiväkirja näytti tältä:

Jooga = aerial joogaa, jostain syystä ei aina ilmoita sitä lisätietoa tässä..

Uusia juttuja olivat siis sauvakävely, uinti, sulkapallo sekä Bodycombat ja viimeinkin ohjattu tunninmittainen venyttely.  Sauvakävelystä tuskin tulee jatkuva tapa sillä sen toteuttaminen on käytännön tasolla melko vaikeaa. Jos siis epäselvää on niin poikaystäväni epäsäännöllinen vuorotyö ”pakottaa” minut ulkoilemaan lapsi mukana ja vielä hän on liian pieni esimerkiksi pyöräilemään mukana. Niinpä edelleen iltaulkoilu tulee jatkossa olemaan vaunukävelyä.



Uinti sen sijaan otetaan nyt viikko-ohjelmaan mukaan tiistaiaamuille. Ensimmäinen kerta sitten lukion kun oikeasti olen uimassa käynyt, elikkä melko lailla nollista lähdetään. Uintiaikaa minulla on tosiaan tuon noin 30 minuuttisen verran ja lähtötasona tuli uitua 600m. Ei mikään kaksinen tulos mutta uintihan onkin suurimmaksi osaksi tekniikkalaji 😉 Kuten kaverillekin sanoin niin nyt vain rintauinnin tekniikka haltuun niin loppuu se räpiköinti 😀



Lisäksi kävin lauantaina pitkästä aikaa ohjatulla tunnilla ja kokeiluun pääsi Les Millsin Body Combat. Tätä seurasi vielä kauan kaivattu ohjattu venyttelytunti. Body Combatista kokemuksia tarkemmin joku toinen kerta mutta voin sanoa että hartioissa ja yläselässä tuntui seuraavana päivänä.



Kipeän yläselän kanssa lähdimme ystäväni kanssa sunnuntaina sulkapalloilemaan ja samalla siis vetreyttämään näitä combatista kärsineitä lihaksia. Ehkei se ihan mahdotonta hikiliikuntaa ollut mutta korvasi hyvin kurjan sään vuoksi väliin jääneen ulkoilun. Sulkapalloilu oli oikeasti oikein hauskaa puuhaa ja kyllä siinäkin pääsi hieman hengästymään vaikka samalla pystyikin jutustelemaan kaikkea mukavaa.


Vaikka liikuttua tuli taas melko kiitettävästi (lähes 10h) niin joku tarkkasilmäinen ehkä huomaa että mukana oli myös erikoinen lepopäivä keskellä viikkoa ja iltalenkki loisti poissaolollaan useana päivänä. Sunnuntainen aamulenkki jäi pois huonon sään vuoksi. Olin tosiaan viime viikolla muutamana päivänä käsittämättömän väsynyt ja skippasin joitain harjoituksia tämän vuoksi ihan tarkoituksella. Koska välistä jäi myös yksi saliharjoitus, niin perjantaille tulikin pieni yhdistelmätreeni ala- ja ylävartaloa. Mutta tuohon väsymykseen palatakseni, niin hienointa tässä kaikessa on mielestäni se että tunnistan omat rajani tämän suhteen ja pystyn lepuuttamaan kroppaani jos siltä tuntuu. Ehkä tarkempaan analyysiin tämänkin kanssa voisin joskus palata – Lähtökohtaisestihan liikunnan tehtävänä on lisätä energiaa, ei suinkaan syödä sitä.  Energistä viikonalkua kaikille!

23 kommenttia

  1. Maiju kirjoitti:

    Totta puhut ja haitallisempaa se on jättää kropan viestit kuuntelematta kun pitää yksi/kaksi lepopäivää. Itsellä ainakin tuntuu taas vuodenaika syövän energiatasoja, mutta tähän on niin tottunut jo. Vähän vaan ekstraunia peliin ja vitskut kuntoon niin eiköhän tästä selvitä 😉

    • jennie kirjoitti:

      Vuodenajalla on varmasti vaikutusta, sen verta paljon tätä on tuntunut olevan liikenteessä. Ajatella jos sitä asuisi alati aurinkoisessa maassa niin ei voisi ainakaan vuodenajan piikkiin laittaa väsymystä 😉

  2. ~LOVE~ kirjoitti:

    MOI:=)Mun tyttö käy joka keskiviikko uimakoulussa ja se kestää puol tuntia, sillä aikaa käyn itse uimassa. Ekan kerran uin sen 500m ja olin ihan, että WHAT, thats it? Mutta sitten jo neljännellä kerralla meni 900m. Se tulee yllättävän helpolla. No nyt en oo sit päässytkään kun uusi kuva koristaa selkääni! :)zemii!!!!-S-

  3. hanna kirjoitti:

    Pieni lepo tekee aina välillä hyvää 🙂 Energiaa on sen jälkeen vieläkin enemmän! Tämä pimeys tuo ainakin itselle sen pienen väsymyksen tunteen, mutta eteenpäin mennään, satoi tai paistoi!Mahtavaa viikkoa sinulle ja kiitos mahtiblogista 🙂

  4. Nana kirjoitti:

    Ihan käsittämätöntä miten usealla ihmisellä on viime viikolla ollut normaalia väsyneempi olo, itsekin kuulun tähän ryhmään. Oli pakko muokata omia liikkumisia väsymyksestä johtuen, mutta tosiaan lepo tekee välillä vain hyvää lihaksille ja mielelle. Tsemppiä viikkoon, toivottavasti tästä tulee energisempi :)Tässä muuten 45 minuutin rasvanpoltto treeni, kokeilin tätä itse aamulla ja hiki lensi! kokeilla ;)Tuntuu pakaroissa enemmän kun perinteinen hölkkä juoksumatolla. Jos haluat joskus http://nana-superfitme.blogspot.fi/2012/09/45-minuutin-rasvanpolttojuhla.html

    • jennie kirjoitti:

      Näköjään on ollut liikenteessä ihan toden teolla. Aika hurjaa.. Eikähän se kuitenkin tästä suttaannu taas ;)Tuo vaikutti muuten kokeilun arvoiselta 45-minuuttiselta. Omalla salilla kun on juoksumatot erillään kaikesta muusta niin täytyy stepperiosuudet korvata jotenkin. Ehdottomasti kokeiluun!

    • jennie kirjoitti:

      totuushan tosiaan on että lihakset kasvavat levossa:) Viimeaikoina on ollut kiitettävästi juttua tuosta ylikunnosta vähän jokapuolella. Ainahan sitä ajattelee että ei se nyt itseä kosketa mutta varuillaan on hyvä olla ja ainakin oppia kuuntelemaan sitä omaa kroppaansa.

  5. Eli kirjoitti:

    Täälläkin viime viikko meni ihan kamalassa väsymyksessä ja pidin jopa kolme vapaapäivää.. Sulkapallo ja tennis (en tosin osaa sääntöjä) on mielestäni just hauskaa rentoa liikuntaa:) Harmi vaan, ettei täällä mitään kenttiä ole ja tuuleekin aina niin kovaa, että sulkapallon peluusta tuskin tulisi mitään 😀

    • jennie kirjoitti:

      Tätä todellakin on tuntunt olevan liikkeessä. Toisaalta mukava kuulla etten ole ollut ainoa mutta tietysti samalla ikävä teitä muita kärsijöitä kohtaan.. Kyllä ne enregiatasot saadaan taas nostettua, eikö vain ;)Sulkapallo oli oikeati mukavan leppoisaa harrastelua vaikka siitäkin varmaan saisi hien pintaan jos pelaisi tosissaan. tenniksestä puhumattakaan – vaikken kyllä koskaan tennistä kokeillut olekaan 😀

  6. Anonymous kirjoitti:

    Täälläkin väsyttää ja on kipeä olo jo toista viikkoa, vaikka kuumetta ei ole. Tähän saakka olen treenannut lähes normaalisti, mutta nyt ajattelin pitää 3 vapaapäivää, niin että korkeintaan kävelen kauppaan (pakko saada vähän raitista ilmaa).Pelottaa että olen jossain ylikuormitustilassa, kun mitään en jaksa tehdä, mutta kuitenkaan uni ei tule kunnolla ja/tai herään keskellä yötä valvomaan moneksi tunniksi.Jaksamista syksyyn!-Linda

    • jennie kirjoitti:

      Voi että, jakamista itsellesi ihan hirmuisesti! Ylikunnosta on minusta viimeaikoina puhuttu niin paljon että olen toisinaan ajattelut sen kiusaavan itseänikin vaikken nyt niin hurjasti treenailekaan. Tärkeintähän se tosiaan on kuunnella oma kehoa ja antaa lepoa jos se sitä tuntuu kaipaavan. Tsemppiä siis itsellesi ihan hurjasti syksyyn ja energiatasojen lataamiseen!

    • Anonymous kirjoitti:

      Kiitos, olet ihana :)-Linda

  7. C kirjoitti:

    Heippa! Oon jo pidemmän aikaa ”salaa” lukenu sun blogia ja tykänny oikein kovasti!:) Eli kiitokset tästä arjen piristyksestä! :)Mulla ois kysyttävää sulta.Eli oon 10kk pojan äiti jolla on 6kg raskauskiloja jäljellä. Ja nää on tooodella tiukassa.Oon kattonu noi sun muodonmuutoskuvat ja ne on u s k o m a t t o m i a! Ehkäpä siis osaisit auttaa muakin tässä asiassa. Eli laihduttamisessa.Kerron vähän miten syön ja miten liikun ni voit sitte sormella osottaa mikä on pielessä. :)Eli pyrin syömään kolmen tunnin välein, ja vettä juon 2-3l päivässä.Mun ruokavalio koostuu pääosin maitorahkasta, lihasta, kasviksista ja nykyään myös hedelmistä. Riisiä syön myös jonkin verran, perunaa ja pastaa hyvin satunnaisesti. Nyt viimisen kuukauden aikana on menny leipää enemmän ku pitkiin aikoihin, samoin rasvaa. (=juusto, voi, kerma). Herkkukierteestä hyppäsin pois kuukausi sitten ja sillä saralla menee hyvin 🙂 Salaattia en jaksa joka ruualle tehdä, sen myönnän. Pakastevihanneksia syön ainakin toisella ruualla.Liikuntaa harrastan sen verran että käyn salilla jumpissa 3x/vk. Hyötyliikunta on jääny ihan kokonaan pois ja muutenkin elämä on aika laiskanlaista.Tämmöset elämäntavat mulla on. Pystytkö tämän alustuksen perusteella kertomaan mulle mikä on eniten pielessä? Millä saan kuus kiloa tippumaan? Oisin tooooodella kiitollinen jos jaksaisit auttaa hätää kärsivää mammaa! (23v)Mukavaa syksyn jatkoa! 🙂

    • Anonymous kirjoitti:

      Osta keittiövaaka, opettele laskemaan kalorit ja syö vähemmän kuin kulutat, se on helpoin ja nopein tapa :)-Linda

  8. Anonymous kirjoitti:

    Jennie voi täydentää, mutta melkeinhän jo tuossa itse sanot mikä on pielessä 🙂 Salaattia et jaksa aina tehdä, elämä on laiskanlaista, hyötyliikunta on jäänyt kokonaan pois, leipää on mennyt enemmän kuin pitkiin aikoihin, samoin kuin rasvoja. Ruokailu tiheytesi vaikuttaa järkevältä ja kuntoliikunnan osuus on hyvä. Mutta onnistuisiko esimerkiksi vaunukävelyn lisääminen tai muun hyötyliikunnan. Puolen tunnin päivittäinen kävelykin lisää elimistön aktiivisuutta sekä reipastaa olo. Et maininnut tuossa oletko töissä. Mutta jos olet vielä lapsen kanssa kotona, pienen ulkoilun ujuttaminen päivään ei vaadi todennäköisesti kuin päättäväisyyttä. Naposteletko huomaamattasi aterioiden ulkopuolella? Vai pysytkö tiukasti 3h väleissä?

  9. C kirjoitti:

    Kiitos vinkeistä ;)Kävein eilen kaverin kanssa tunnin lenkillä, ja päätin vakaasti ottaa sen osaksi jokaista päivää. Ei tosiaankaan riitä että käyn salilla muutaman kerran viikossa ja loput ajasta istun sohvannurkassa! Nyt tuli muutos! 🙂 Lisäksi sanon goodbye leivälle ja rasvoille ja siirryn rasvattomiin juttuihin.Mun vauveli meni eilen ekaa kertaa hoitoon. Mulla on siis koulu kesken. Löytyyköhän täältä Jennien blogista treeniohjeita? Nyt kun poitsu on hoidossa niin mulla olis aikaa käydä päivisin treenaamassa- pelkkä bodypump alkaa kyllästyttää ja olis kiva treenata enemmän ja tehokkaammin jokaista osa-aluetta. Ongelma-alueeni on siis löllykkämaha, ridet ja ahteri. Lisäksi käsivarsiin olis paree saada jotain muotoa. Osaatteko vinkata mistä täältä löytyy ohjeita?Siistiä kun oon nyt saanu taas motivaatiokärpäsen pureman! :)Ps. En napostele, vaan pysyn todella hyvin kolmen tunnin ruokaväleissä.

    • jennie kirjoitti:

      Moi ja kiitos sinulle kun käyt lukemassa ja piristämässä omaa päivääni. Minusta on oikeasti mielettömän hienoa että nämä höpinät ja tekemiset kiinnostavat itseni lisäksi myös muita. Kommentteja on vielä mahtavampaa saada, joten tosiaan kiitos kaikkineen – niin lukemisesta kuin kehuista :)Pahoittelen etten itse päässyt vastailemaan aikaisemmin mutta onneksi olet saanutkin jo hyviä vastauksia aimokasan – ja vielä melko kattavasti! Kasviksia olisi hyvä lisätä jokaiselle aterialle, täyttävät vatsaa, tuovat tärkeitä vitamiineja ja kivennäisaineita sekä hyviä kuituja ja kaikenlisäksi vielä keventävätsyötyä kokonaismäärää :)Puhun täysin omasta puolestani, mutta olen huomannut että vähärasvainen ruokavalio sopii minulle. Vähärasvaisella tarkoitan kevyttuotteiden käyttämistä unohtamatta kuitenkaan välttämättömiä rasvahappoja. Käytän päivittäin omega3-lisää sekä siemieniä tai pähkinöitä turvaamaan rasvansaantia. Lisäksi olen opetellut käyttämään pienen määrän öljyä paistamiseen. Surutta suositellaan käytettäväksi öljyä myös salaattiin mutta tätä en henkilökohtaisesti ole tehnyt. Proteiinia saat varmasti riittävästi jos/kun syöt rahkaa ja pääaterisoitakin varmasti löytyy joku proteiinin lähde. Nuo muutokset, jotka nyt olet päättänyt tehdä ovat varmasti hyviä ja tuovat toivottua tulosta! Sanonpa vain että eivät ne viljatuotteetkaan pahasta ole, varsinkin jos harjoittelee mutta määrää on tosiaan hyvä rajata. Itsellenihän leipä on se kompastuskivi monessakin suhteessa ja siksi en sitä pahemmin käytäkään (voin siis vedellä kerralla koko paketin surutta:D)Jossain oli jokin aika sitten juttua että pelkkä Bodypump ei riitä tuomaan toivottua tulosta esimerkiksi kiinteytymisen suhteen vaan tosiaan siinä sivussa suositeltiin tehtäväksi ihan rehellistä painoharjoittelua salilla. Sinulla ilmeisesti on jonkinlainen jäsenyys jonnekin? Kaikenkaikkineen liikkumisen suhteen tärkeintä on ethdä sitä, mikä itselle tuntuu hyvältä ja mielekkäältä. Yksinäänhän pelkkä liikunta ei tuo tulosta vaan vaatii rinnalleen sen paremman ruokavalion. Säännöllisyys on tosiaan yhtälailla mielestäni tärkeää. Erilaisista liikkeistä, joita itsellä on ollut käytössä löytyy tuolta liikuntaohjeista.. Se että löytyykö sieltä sitä itselle sopivaa, niin on sitten asia erikseen 😉 Itsehän tykkään sisällyttää myös aerobista harjoittelua viikko-ohjelmaan ja alunalkaenhan kaikki koostui oikeastaan tästä. Lisäksi jumppailin kotona pinillä, kolmen kilon (tai no alkusi 1,5kilon) käsipainoilla Jillian Michaelsin treeni dvd:illä.Mutta siis, saliharjoittelu kait se olisi vastaus tuohon tehokkaaseen täsmämuokkaukseen. PS: Minusta sinä olet mahtava ja motivaatiosi on ihan huippuluokkaa ja olen ihan varma että ne häiritsevät kilot katoavat pian kuin itsestään 🙂

  10. C kirjoitti:

    Kiitos rohkaisun sanoista Jennie! <3 Hirmu hyvälle mielelle tulin! :)Mulla on salikortti vuoden loppuun asti, eli hyvin on vielä aikaa saada kroppaa parempaan kuntoon. Kävin tänään 40min vaunulenkillä kun poitsu nukkui, ja ihan liian kauan on näköjään tullut sisällä nyhjättyä! Syksy on tullut ihan yllättäen!Olen käynyt bodypumpissa hienäkuusta lähtien muutaman kerran viikossa. Reisistä huomaa eniten että lihasta on tullut, mutta ulkoisia muutoksia tuskin huomaa. Siksi olis nyt tarkoitus ruveta enemmän keskittymään esim. kahteen osa-alueeseen yhden treenikerran aikana. Vinkkejä aijon katsoa mm. tuolta sun liikuntaohjeista 🙂 (helppoa kun joku on ensin vaivalla nysvännyt ohjeet ja sitten itse vain kopsaa ne omaan käyttöön, eli tattista vaan! :))Tavoite on saada jouluun mennessä 6kg pois, mutta vähempäänkin olen tyytyväinen. Kunhan suunta on koko ajan alaspäin niin olen tyytyväinen!Mukavaa syksyn jatkoa! 🙂

    • Anonymous kirjoitti:

      Vilkaiseppa myös Jennien postaapa ”Hanki lihasta, polta rasvaa”-kirja. Sinne on myös kasattu valmiita saliohjelmia ja kaikki liikkeet on kuvin ja sanoin selostettu. Lisäksi kirjasta löytyy tietoa ravinnosta. Samoin Olli Ilanderin Liikuntaravitsemus on mielenkiintoista luettavaa. Sielä löytyy osiot erikseen laihduttajan, naisen ja kuntoilin ravintoon. Tsemppia hirmusesti urakkaasi! Kiiots Jennie tästä blogista! Motivoit omilla tarinoillasi sekä lisäksi täällä keskustelun puolella törmään muihin aiheesta kiinnostuneisiin ja kuule vinkkejä monelta taholta.

    • jennie kirjoitti:

      Tämä kommenttikenttäkeskustelu on oikeasti ihan parhautta! Loistava kanava ajatuksenvaihdolle ja hyville vinkeille sekä mielipiteille.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.