Hae
My Project Is Me

30 days shred

Hei taas,

Kuten tässä nyt on tullut moneen kertaan mainittua, niin hankin itselleni aimokasan erilaisia jumppa dvd:itä kotiin. Kokeilin eilen ensimmäistä, Jillian Michaelsin 30 days shred:iä.

Omat odotukseni tämän dvd:n suhteen olivat melko korkealla koska Michaels on  itse niin hyvässä kunnossa ja on osoittanut pätevyytensä mm. Amerikan suurimassa pudottajassa. Tv:stä tuttuun tyyliin odotin siis melkoista rääkkiä ja lihaskuntopainotteista ohjelmaa.

Dvd on jaettu kolmen eri kuntotason mukaiseen jaksoon. Jokainen jakso kestää 22 minuuttia ja koostuu lämmittelystä, treeniosuudesta sekä loppuvenyttelystä. Treeniosuus itsessään koostuu kolmesta kuuden minuutin patterista, joka muodostuu aina samalla 3-2-1 kaavalla. Tämä 3-2-1-kaava tarkoittaa siis kolmea minuuttia voimaharjoittelua (strength), kahta minuuttia aerobista harjoittelua (cardio) ja yhtä minuuttia vatsalihastreeniä (abs).

Koska treeniaika on melko rajallinen (tuon 20minsaa) niin luonnollisesti noissa voimaharjoituksissa treenataan useampia lihaksia samanaikaisesti jotta voidaan maksimoida hyöty. Treenataksesi tarvitset käsipainot sekä jumppamaton tai muun pehmeän alustan. Dvd:llä käytetään koko ajan samoja painoja, joiden kilomäärää kukaan ei kerro (näyttävät melko pieniltä). Itse tein liikkeet käyttäen 1,5kiloa, joskin toiset liikkeet vaativat mielestäni isomman painon. Ensi kerralla aion kokeilla osaan liikkeistä kolmea kiloa.

Aloitin itse helpoimmasta tasosta, eli level 1:stä, josta voit katsoa pienen montaasin tästä:

Kuten huomaatte, Jillianilla on mukana kaksi apuria, joista toinen tekee liikkeet ns. oikeaoppisesti ja toinen hieman helpottaen. Lisäksi Jillian selostaa kiitettävästi mitä pitää tehdä ja mihin tulee kiinnittää huomiota. Liikkeet ovat yksinkertaisia ja jos ikinä on käynyt yhdelläkään ohjatulla liikuntatunnilla, varmasti myös tuttuja.

Dvd:tä helppo seurata ja tehdä liikkeet samalla, joten kun työnnät dvd:n sisään laitteeseen voit oikeasti aloittaa samantien. Itselleni tämä ykköstaso oli ehkä hieman liian helppo vaikka sainkin kyllä hien pintaan. Ja näin seuraavana päivänä voin myös todeta että reisissa tuntuu 🙂

Ohjeistuksen mukaan sanotaan että seuraavalle tasolle tulisi siirtyä kun edellinen taso tuntuu helpolta. Treenata tulisi päivittäin. Aion kuitenkin tehdä tätä ykköstasoa jonkinaikaa (tämän viikon) ennen siirtymistä seuraavaan, sillä mukana oli muutamia rankempiakin liikkeitä.

Se mitä olisin ehkä enemmän kaivannut, on kunnollinen taustamusiikki tuomaan fiilistä. Voihan sitä kuitenkin halutessaan miksata oman musiikin treenille ja laittaa soimaan, tempo kun on liikkeissä kuitenkin melkolailla sama kautta linjan.

Kaikenkaikkiaan olen ihan tyytyväinen tähän. Tein pienen katselmuksen myös noihin tasoon 2 ja 3, ja on kyllä pakko todeta että niissä intensiteetti nousee melkoisesti tähän ykköseen verrattuna. En siis kuitenkaan kokeillut niitä vielä.

Tarkoituksenani olisi nyt jumppailla tämän dvd:n parissa päivittäin kyllästymiseen saakka, ainakin siis se 30 päivää, ennenkuin vaihdan seuraavaan lajiin.  Lisäksi aion edelleen tehdä tuon oman vatsa- ja käsisarjani sekä käydä kävelemässä päivittäin. Voipi kyllä olla että lenkin pituus lyhenee takaisin siihen 6km:iin ja se 11km jää vain satunnaiseksi herkutteluksi..Katsotaan nyt miten käy!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.