Hae
My Project Is Me

Pieni pala purtavaksi

Moi,



Vaikka en itse millään lailla olekaan fanaattisesti karsinut hiilihydraatteja pois ruokavaliostani, on niiden määrä luonnostaan vähentynyt. En kuitenkaan koe olevani karppaaja tai edes hiilihydraatteja rajoittava ruokailija, sillä en kiinnitä niiden saantiin juurikaan huomiota. Siinä missä hiilihydraattitietoiset ruokailijat kiinnittävät ensisijaisesti huomiota päivän aikana saataviin hiilihydraatteihin niin minä kiinnitän huomioni kokonaisenergiansaantiin.  Sen enempää näiden kahden toimintamallien eroja tai yhtäläisyyksiä läpikäymättä, totean että lähipiiriini kuuluu yllättävän monta karppaajaa ja hiilihydraattitieteilijää.

Näiden läheisteni vuoksi olen päässyt myös maistelemaan karppiherkkuja ja niistä yhtä viime viikonloppuna. Aamiaismöttöset taitavat olla se karppaajien yksi tunnetuimpia suolaisia pikkunaposteltavia ja nyt minäkin olen siis kokemusta rikkaampi.


Omaan makuuni nämä olivat turhan suolaisia ja rasvaisia (kiitos pekonin ja juuston!) mutta jatkokehitellen niistä saisi varmasti järkevän vaihtoehdon myös meille kaloreidenlaskijoille. Tästä kuitenkin innostuneena kävin taas kerran  kirjastossa ja lainasin muutaman Karpin keittokirjan.

Nyt olisikin sitten tarkoituksena kahlata reseptejä läpi ja poimia valmiita hyviä vinkkejä sekä tutustua mahdollisuuksiin keventää tarjontaa. Ihan kaikkea ei varmasti sovellettua saa, sillä juusto näyttelee monessa reseptissä lekoista osaa mutta ainakin soijajauhon käytöstä varmasti löytyy vinkkejä. Soijajuhosta puheenollen olen myös ajatellut että kasviruokavalioon tutustuminen tekisi hyvää nimenomaan soijatuotteiden monipuolisemman käytön takia. Kerran mietin nimittäin sitä mistä oikeastaan proteiinini tällä hetkellä saan ja soijaproteiinin määrä on melkoisen pientä. Hyviä vinkkejä otetaan vastaan.

10 kommenttia

  1. Anonymous kirjoitti:

    Hei! Kasvisruokareseptit ovat erittäin tervetulleita olen nimittäin itse kasvissyöjä ja uudet hyväksi todetut reseptit ovat aina kivoja. Itse vasta jokin aika sitten löysin Soyan marioidun tofun. Hyvää sellaisenaan leivän päällä tai salaateissa tai paistettuna ja nautittuna pihvin tapaan. Aikaisemmat omat kokeilut tofun kanssa eivät ole olleet niin menestyksekkäitä, mutta tämä oli helppoa ja maukasta. Mainitsit aiemmin, että suunnittelit kasvattavasi kaloreiden saantia. Olisi mielenkiintoista kuulla kuinka tämä on sujunut, onko olo ollut raskas ja millä/miten olet kaloreita lisännyt.

    • jennie kirjoitti:

      Täytyykin tuota tofua koittaa, omat kokeiluni ovat myöskin olleet melkoisia katastrofeja ja niinpä se on aina hieman jäänyt.. Mitä noihin kaloreiden lisäämisiin tulee niin olen ottanut palautusjuoman takaisin käyttöön kun se jossain välissä puuttui. Olin tosiaan pitkän aikaa ilamn tätä koska totesin että töihin päästyäni söin kuitenkin aina rahkan ja ajattelin mielessäni että sen luulisi riittävän kun syö vaikka baanaanin kera. Nyt banaani on jäänyt ja rahka syödään sellaisenaan tai marjojen kanssa noin 2h palautusjuomasta 8ei siksi että katsoisin kelloa vaan siksi että silloin on nälkä :D). Muuutoin kaloreiden lisäämiset ovat olleet pieniä juttuja kuten joku hedelmä ruoan jälkeen tai muutama kuivattu viikuna yms. Olotila ei ole ollut tavanomaisesta poikkeava.

  2. Anonymous kirjoitti:

    Kasvissyöjänä käytän paljon tummaa soijarouhetta niinkuin muut käyttävä jauhelihaa. Eli googlettamalla jauheliharuokia voi jauhelihan lähes aina korvata tummalla soijarouheella. Myös soijarouhetta googlettamalla löytää monia hyviä ohjeita. Tofua löytyy savunmakuisena, marinoituna jne.. ja ovat todella hyviä. Itsekin voi marinadin tehdä mauttomaan tofuun. Linssit ovat loistava lisä kasvisruokaan. Lisäksi käytän smoothien yhteydessä superfoodeja gojimarjoja, spiruliinaa, hamppuproteiinijauhetta, jotka sisältävät kaikki runsaasti protkuja. Spiruliinaa on jopa mietitty vietävän kehitysmaihin proteiininlähteeksi, sillä ihmiset kärsivät siellä marasmista eli pahasta aliravitsemustilasta. Varoituksensana: spiruliina on pahanmakuista pienissäkin määrissä, mutta se puhdistaa kehoa tehokkaasti. Mielelläni lukisin keksimistäsi kasvisruoista. Monet unohtavat proteiinin kasvisruoasta, mutta tiedän sen olevan Sinulle tärkeä osa joka ateriaa. Jaathan reseptisi sitten 🙂

    • jennie kirjoitti:

      Kiitos tästä kattavasta paketista. Spiruliinasta ei sellaisenaan kokemusta olekaan mutta tuon päivittäisen viherjauheen seassa sitä on. Kunhan kokeiluvauhtiin pääsen niin jaan ehdottomasti hyväksi havaittuja reseptejä täällä 🙂

  3. Anonymous kirjoitti:

    hahah 😀 en kyllä osaa neuvoa. mutta näin unta sinusta! unessa tulit käymään, tarjosin munkkeja mutta kieltäydyit ja söit salaattikurkkuleipää. :D:D:D

    • jennie kirjoitti:

      On ehkä pakko todeta että sain mahdottoman mukavan hymyn huulille ja ehkä jopa pienen naurutirskahduksenkin tästä 😀 Sovitaanko että sinä päivänä kun minut kustutaan kylään syömään munkkeja en kaiva laukustani salaattikurkkuleipiä vaan nautin hyvällä omalla tunnolla tarjoiluista.. Vieläkin tirskun täällä yksinäni tälle, ihan huippua! 😀

  4. Anonymous kirjoitti:

    Moikka!Selasin tässä postauksiasi monen monta sivua takaperin (uusi lukija ja tosi hyvä blogi!) ja olit kirjoittanut jossain vaiheessa juttua turvotuksesta, lähinnä hetkellisen huonon ruokavalion aiheuttamasta. Oletko kokeillut mitään nesteenpoistolääkkeitä/luontaistuotteita vaivaan? Kaikenlaisia valmisteita nimittäin tähänkin löytyy ja itsekin erästä kokeilleena voin sanoa että kyllä toimii! Ainoa vaan, että vessassa saa kyllä rampata vähän tavallista tiheämpään ja vettä olisi vissiin hyvä juoda aika reippaasti, mutta silti! Tosi käteviä, jos on tullut mätettyä esim. jouluna tai lomalla 🙂

    • jennie kirjoitti:

      Olen jotain kyllä joskus kokeillut mutten ole varma olenko huomannut vaikutusta. Paitsi etelänmatkoilla nesteenpositotabletit ovat olleet melko pakkohankinta koska siellä nesteturvotusta itsellä esiintyy melkoisesti. Saako ihan udella minkä tuotteen olet todennut toimivaksi?

    • Anonymous kirjoitti:

      MaxMedican Super SaltBalans, näyttäis sisältävän magnesiumia, rautamyrttiuutetta ja rannikkomännynkuoriuutetta 🙂

  5. Pav kirjoitti:

    Vaikken itse kasvissyöjä olekaan, niin pyrin välillä etsimään proteiinin lähteitä kasvisruokavalion puolelta ja olenkin todennut, että ehkä helpoin ja myös halpa (!!) vaihtoehto on kuivatut soijaleikkeet, joista saa marinoimalla ja sen jälkeen joko leivitettynä tai paljaaltaan paistettuina ovat erittäin varteenotettava vaihtoehto esim. lounasevääksi salaatin kera.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.