Hae
My Project Is Me

Kaapin perusainekset

Moi,

Oikeanlainen ruokavaliohan on oikeastaan onnistuneen painonpudotuksen tärkein kulmakivi. se mitä oikeanlainen ruokavalio kullekin tarkoittaa on sitten asia erikseen. Toiselle sopii vähärasvainen paremmin kuin vähähiilihydraattinen ja toiselle toisinpäin. Pääasia on että syö monipuolisesti ja tarpeeksi.

Olen itse vähentänyt hiilihydraattien syömistä mutten kuitenkaan rajoittanut sen saantia. Syödyn määrän hillitsimeninen on tapahtunut lähinnä vähentämällä viljatuotteita sekä tietty karkkeja ja muita herkkuja. Rasvoja en oikeastaan ole koskaan käyttänyt ruoanlaitossa ja kuulunkin siihen ikäluokkaan, joille on opetettu että rasvat eivät kuulu laihduttajan ruokavalioon (aikaisempia ajatuksiani rasvoista voit lukea täältä). Hyvien rasvojen terveysvaikutusjulkaisujen myötä olen pikkuhiljaa opetellut nauttimaan myös tästä osa-alueesta enemmän lähinnä pähkinöiden ja  siementen muodossa. Proteiinin lähteen olen pyrkinyt sisällyttämään joka aterialle (välipala saattaa kyllä joskus olla myös jokin hedelmä).

Aiheesta voisi kirjoitta kokonaisen oman tekstinsä (ja varmaan niin tulenkin jossain vaiheessa tekemään) mutta nyt homman ydin oli oikeasti ihan toinen; Omasta kaapistani löytyvät perusainekset.


Itse suunnittelen melkolailla valmiiksi mitä aion milloinkin syödä lounaaksi sekä päivälliseksi. Syön siis kahdesti päivässä niin sanotusti kunnon ruoan, vaikka toinen aterioista saattaakin olla salaatti tai keitto. Lisäksihän tosiaan nautiskelen tuota proteiinismoothieta päivän mittaan sekä muita mahdollisia välipaloja. Sunnitelmallisuus kantaa pitkälle. Kotoa löytyy lähtökohtaisesti aina rahkaa, sokeritonta mehukeittoa, täysjyväpastaa, broileria/tonnikalaa, kananmunaa, raejuustoa, ruokakermaa, hedelmiä, pakastekasviksia, pakastemarjoja sekä perussalaattiainekset.

Nämä kaapin perusainekset kantavat melko pitkälle ja niistä tekee tosiaan helposti vaikka minkämoista ruokaa ja välipalaa. Tämä tuli tarpeeseen taas eilen kun olen vitkutellut kauppaan menemistä. Kun kaapin pohjilta löytyi vain jämiä yhdestä sun toisesta jutusta niin aikaansaannos näytti tältä:


Kyseessä on siis lämmin porsas-vuohenjuustosalaatti. Perusaineiden lisäksi käytin ateriaan Rainbow:n ruokaisia pannukasviksia. Tämä seos sisältää erilaisia papuja, siemeniä sekä herneitä ja maissia sekä melko mukavan makuisen mausteseoksen siinä päällä. Tuo ruokaan mielettömän hyvää makua, suosittelen.

kuva: http://www.rainbow.fi/tuotteet/rainbow/elintarvikkeet/kasvispakasteet/rainbow-ruokaisat-pannukasvikset-450-g/

9 kommenttia

  1. Jinx kirjoitti:

    Hei löysin blogisi vasta eilen ja tykästyin tosi paljon. Tunnut olevan ahkera ja olet saanut paljon aikaseksi. Kiitos kuvista niitä on kiva katsella ja nostattaa sitä omaa motivaatiota :).

  2. jennie kirjoitti:

    Tervetuloa mukaan Jinx 🙂 Pelkät numerot harvoin kertovat totuutta jonka vuoksi kuvat ovat ihan olennainen osa tätä touhua. Kävin myös kurkkaamassa nopsaan omaa blogiasi ja noudatat ilmeisesti tuota Dukan diettiä. Tsemppiä sinulle hirmuisesti, ainakin kehitystä on jo näyttänyt tapahtuvan 🙂

  3. pirkko-inkeri kirjoitti:

    Ruokaisat pannukasvikset-pakastepussukan sisältö on aivan taivaallista! Salaateissa tosin en oo kokeillu – pitääpä tesmata!

  4. Siru kirjoitti:

    Moikka!Olispa ihana lukea joskus ruokapäiväkirjasi vaikka muutaman päivän ajalta (arkea ja viikonloppua) ja tietää miten olet urheillut esim. yhden kokonaisen viikon ajan.Olet ihana, oikea motivaattori!! Olen jäänyt blogiisi jo koukkuun. 🙂

  5. jennie kirjoitti:

    Kiva kuulla Pirkko -Inkeri että on muitakin fannittajia:) Siru: Joku muukin on ollut kiinnostunut samoista aiheista ja yritän saada joku kerta listattua tämän kaiken ylös ja jakaa sen sitten täällä 🙂

  6. Anonymous kirjoitti:

    Heipparallaa, ekaa kertaa vierailen ja kysyisin miksi rasvojen määrää pitää lisätä? Itselleni rasvat on sellainen mörkö josta jää omatunto kolkuttelemaan. Olisi kiva kuulla erilaista näkökantaa! Kiitos!

  7. jennie kirjoitti:

    Heippa Anonyymi, Olen itsekin rasvakontrolloija (kuulun siihen sukupolveen joille laihduttaminen tarkoittaa vähärasvaista). Uudelle lukijalle ei tosiaan tämä tieto käy tästä tekstsitä millään lailla ilmi ja kävinkin hieman muokkaamassa tekstiä sen vuoksi nyt jälkikäteen. En siis tosiaan ole mikään ravintoekspertti mutta siinä missä ihminen tarvitsee ravintoonsa hiilihydraatteja ja proteiinia tarvitaan myös rasvoja. Olen aina uskonut että rasvoja saa ihan riittävästi kaikesta mitä syö (ja osittain näin onkin). Tämä rasva vain on huonolaatuista, kovaa rasvaa. Todellisuudessahan rasvoissa on useita erilaisia rasvayhdisteitä, joista ne kaikkein terveellisimmät, ovat piilotettuna pähkinöihin, siemeniin, rasvaiseen kalaan jne. Näiden välttämättömien rasvahappojen saanti on usealla suomalaisella vähäistä. Pienellä määrällä hyviä rasvoja on todistetusti terveydelle suotuisia vaikutuksia muun muassa kolesterolin hoidossa ja lisäksi näitä rasvoja tarvitaan solujen ja hormonien rakennusaineeksi. Uskon myös vakaasti että hyvien rasvojen saannilla on suotuisia vaikutuksia ihon ja hiusten kuntoon (tämä perustuu ihan täysin mutu-tuntumaan). En tosiaan kuitenkaan edelleenkään käytä rasvaa ruoanlaitossa tai lisää sitä mihinkään. En käytä öljyä salaatin kanssa ja valitsen kaupassa kevyttuotteen jos se vain suinkin ravintoarvollisesti on järkevää. Olen kuitenkin yrittänyt omaksua tämän tiedostetun faktan että rasvat ovat olennainen osa terveellistä ravitsemusta. Laadusta ja määrästä vain tulee olla tarkkana.

  8. Anonymous kirjoitti:

    Kiitos kattavasta vastauksesta! Itse en syö mitään lihaa ja syön liian vähän maitotuotteita, eli luulisin kovien rasvojen osalta olevani turvassa. Ihan silkkaa rasvaa kun käytän, niin se on rypsiöljyä paistinpannulla. Mutta kaupassa jätän usein esimerkiksi pähkinäpussin ostamatta kun takaraivosta kuuluu ääni ettei niin rasvapitoista ravintoa pidä syödä. Ja nykyisin siellä täällä törmää periaatteeseen, ettei rasvojen (edes hyvien) saantia ole syytä rajoittaa, ja se jotenkin tuntuu minusta hämmentävältä.Anyway, katsoin blogiasi enemmänkin, ja olet kyllä tehnyt upeaa työtä itsesi kanssa! Tuumailin että kun voitan lotossa 7 oikein, niin palkkaan sinut ohjaamaan mun muodonmuutosta :)Suurella summalla tietysti.

  9. jennie kirjoitti:

    Hahhah – Jään odottelemaan työtarjousta 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.