Hae
My Project Is Me

Laihduttaja kaupassa

Moi,

Minullahan on muutamia helppoja periaatteita, joiden mukaan ostoksia kaupassa teen. Nämä on täällä varmasti jossain muodossa kerrottu bloginkin puolella mutta ei ehkä koskaan yhdessä postauksessa. Mitään maatamullistavia nämä eivät ole mutta yksnkertaisia pieniä ohjeita, jotka auttavat mahdollisesti jotakuta muutakin tekemään parempia valintoja päivittäisissä tekemisissään.

Mitäpä tänne keräisi?

Mitäpä tänne keräisi?

1. Rasvan raja on kymmenen

Tämä tarkoittaa juurikin sitä miltä se kuulostaa, eli tuotteen rasvapitoisuus saa olla maksimissaan kymmenen prosenttia. Tämä pieni periaatteellinen ohjeistus jättää esimerkiksi suurimman osan juustoista kaupan hyllylle. Ihan huomaamatta tällä ohjeistuksella kovan rasvan saanti vähenee ja kotikeittiö on taas asteenverran terveellisemmissä lähtökuopissa.

Tähän sääntöön on kuitenkin poikkeus, joka pätee hyviin rasvohin. Rasvaraja ei siis vaikuta öljyihin, avokadoon, pähkinöihin, siemeniin tai rasvaiseen kalaan, joista kaikista saadaan hyvälaatuista rasvaa.

jauhelihan päivämäärästä ei kannata välittää

jauhelihan päivämäärästä ei kannata välittää

2. Valkoisesta tummaan – Valitse täysjyvää puhdistetun sijaan

Tässä taloudessa on aikapäivää sitten vaihdettu basmatiriisit tummaksi ja makaronit täysjyväversioiksi. Sama koskee myös leipää, joka valkoisen ransakanpullan sijaan on mieluummin jotain muuta. Leivän ei ole pakko olla ruista ollakseen terveellistä vaan parempia valintoja ja myös täysjyvää, löytyy muistakin viljoista. Tämä pieni muutos auttaa sinua samaan huomattavast enemmän kuituja ja pitämään verensokerisi tasaisempana.

01abca6d20eaa27a8371687fd831328a19bc0cfec4

okei, nämä eivät ole täysjyväleipiä mutta eivät niitä ihania velkoisia rpeakuorisiakaan

 

3. Kokolailla kasviksia

Suurimassa osassa kauppoja kasvisosasto on usein etualalla ja tämä on kivajuttu, sillä kasvikunnan aarteet saavat täyttää ostoskorista ihan reippaan alueen. Kasviksista saa paitsi erilaisia suoja-aineita niin ne ovat myös aina muita ruoka-aineita kevyempi vaihtoehto. Jos teet makaronilaatikkoa, jonne lisäätkin 1/3 pastan sijasta vaikkapa porkkanakuutioita on lopputuloksena kevyempi ateria. Jos lisäät lautaselle tämän makaronilaatikon lisäksi vielä ison kasan salaattia, jolloin todennäköisesti syöt itse laatikkoa hitusen verran vähemmän, on lopputuloksena jälleen vähän vähemmän syötyjä kaloreita. Kasviksia voi siis paitsi syödä sellaisenaan myös ujuttaa sen perinteisen ruoan joukkoon ja näinollen keventää omaa ruokavaliotaan lähes huomaamatta. Kauppaan mennessä kannattaakin oikeasti ihan surutta pakata ostoskoriin kasviksia ja opetella käyttämään niitä. 

Kasvisosastolla kuitenkin kannattaa huomioida muutama poikkeus, joista ensimmäisenä rasvojen yhteydessä mainittu avokado. Avokado on kaikessa terveellisyydessään rasvainen ja täten myös kaloripitoinen. Tämä kannattaakin mieltää ennemmin rasvanlähteeksi kuin kasvikseksi. Myös peruna saattaa olla tärkkeklyspitoisuutensa vuoksi petollinen, joten jos kaikki on jo tehty mutta paino ei vain putoa mutta tietää syövänsä päivässä kilon perunoita, kannattaa sitä määrää hieman vähentää. Hedelmät taas sisältävät suurehkon määrän sokereita mutta meillä tavallisilla kaduntaallaajilla ne tuskin ovat yksin syypäitä liikakiloihimme. Mutta samoin kuin perunassa, jos tuntuu että kaikki on jo tehty mutta kilot pysyvät tiukassa ja hedelmiä kuluu päivittäin paljon, voi määrää tietoisesti vähentää.

012259b69809e7b31601d8c87ca477aabe50782421

On porkkanaa ja perunaa ja salaattia ja hedelmää

 

Näillä pienillä periaatteilla (rajoittamalla rasvan kymmeneen, käyttämällä paljon kasviksia sekä vaihtamalla täysjyvään) tekee pieniä, lähes huomaamattomia, muutoksia omaan ruokavalioon ja ”laihtumista tapahtuu kuin itsestään”. Tämä viimeinen väite siis toki vain, jos näin ei ole ennestään toimittu. Myös terveydelliset vaikutukset ovat positiiviset lisäntyneen kuidun ja vitamiininsanniin ansioista.Näitä ajatuksia voi toki sitten jatkojalostaa ja alkaa tarkkailemaan suolan määrää, sokerin määrää jne.

Ja kun alussa sanoin että nämä ovat hyvä ohjenuora päivittäiselle tekemiselle niin myös tarkoitan  sitä. Ne päivittäiset valinnat ovat loppupeleissä ne, joiden vuoksi näytämme siltä kuin näytämme. Ja vaikka jauhohyllystä löytyykin täysjyväjauhoja niin sen ei tarvitse tarkoittaa sitä että syntymäpäiväkakku on pakko leipoa niistä. Ei. Aina voi poiketa, kunhan se tapahtuu tarpeeksi harvakseltaan.

Jep, löytyy minultakin juustoa jonka rasvapitoisuus on VÄHINTÄÄN 32%

Jep, löytyy minultakin juustonjämä, jonka rasvapitoisuus on VÄHINTÄÄN 32%

4 kommenttia

  1. Merja kirjoitti:

    Näinhän se juuri on! Samoilla linjoilla mennään! Itseäni ”ahdistaa” esim. jos joskus kyläillessä ei ole ”kevyttä vaihtoehtoa” vaan leipä on vaaleaa, pasta samoin ja ”rehut” puuttuu/ niitä on vähän! 😉

    • jennie kirjoitti:

      Oon muuten joskus miettinyt tuota ihan samaa asiaa, siis että miten niinkin tavanomainen asia kuin itselle salaatti/kasvikset ruoan kanssa toisista kodeista saattaa puuttua ihan (tai ainakin lähes) kokonaan. Ja olen siinä sitten miettinyt että tuollainenko inäkin ennen olin?

  2. Hanna kirjoitti:

    Moi! Kiitos taas viime aikojen hyvistä jutuista, itsekin kesällä synnyttäneenä painitaan samojen juttujen kanssa. Olen myös nyt marraskuusta palannut kuntosalille ja vasta hiljattain aloittanut herkuttoman arjen, eli pidän kyllä sen yhden herkkupäivän viikonloppuna, mutta arkisin pyrin syömään vain normaalia ruokaa sekä proteiinipatukan kahvin kanssa sallin max. kerran päivässä. Mutta kysymykseen, voisitkohan joskus tehdä postauksen aiheesta, mitä kevyttä tarjota vieraille. Kotiäitinä tulee tavattua ystäviä usein arkenakin, mutta ei haluaisi mitään suklaakakkuja yms höttöjä nyt laittaa, kun itsekin yrittää niitä välttää. Hedelmäsalaatti on yksi vakio, mutta entäs muuta? Ja plussaa olisi tietenkin se, ettei tarjoilujen valmistamiseen tarvitsisi ostaa kauheasti tuotteita, joita ei sitten muihin ruokiin niin tarvita. Olisi kiva jos tästä saisit jotain aikaiseksi, tai vastaile vaan tähän, jos viitsit. Kiitti! 🙂

    • jennie kirjoitti:

      Kiitos itsellesi kun käyt lukemassa 🙂 Tuo sinun postausideasi oli loistava ja varmasti toteuttamiskelpoinen (ja -arvoinen). Sehän vähän varmaan riippuu ketä on tulossa kylään että mitä laittaa tarjolle. Kaverit ovat paljon ymmärtäväisempiä ja uskaliaampia kaikille kevytkokeiluille kuin vaikkapa vanhemmat sukulaiset (tai näin ainakin täällä). Minä olen itse paistanut tarjolle banaanipannareita ja olen usein ajatellut myös suklaa-kookospalleroita (kaikki löytyy tuolta kategoriasta ruokaohjeet (https://myprojectisme.vaikuttajamedia.fi/category/ruokaohje/). Lisäksi erilaiset smoothiet ovat melko vakio ja helppo (ja niihinhän vain mielikuvitus on rajana mitä laittaa sekaan). Ja jos suolaista puolta ajattelee niin sitten toki erilaiset salaatt tai vaikkapa pikkupizzaset jollain kevyehköllä täytteellä tai wrapit tuorejuusto-kasvistäytteellä…. Tässähän ihan innostuu joten täytynee tämä idea tosiaan ottaa toteutuslistalle 🙂 Kiitos!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.