Hae
My Project Is Me

Tyypillinen ruokapäiväkirja: Näin syön tällä hetkellä

Yhden päivän ruokavaliopaljastuksista on melko turhaa tehdä mitään suuria johtopäätöksiä. Toki ne antavat suunta ja ajatusta siitä, miten esimerkiksi tämä kyseinen henkilö syö ja ovathan ne aina mielenkiintoisia – ainakin minusta. Olen itsekin jakanut blogihistoriani aikana monenmoista ruokapäiväkirjaa: On ruokapäiväkirjaa risteilyltä, on ketogeenisen ruokavaliokokeilun aikaista ruokapäiväkirjaa ja onpa mukaan mahtunut myös kokonaisen viikon ruoat sisältäviä postauksia esimerkiksi täällä ja täällä ja täällä. Nyt on aika tarkastella taas kerran miltä näyttää minun tyypillinen ruokapäiväkirja.

tyypillinen ruokapäiväkirja

Rentoja ruokavalintoja oman mielen mukaan

En tällä hetkellä pidä ruokapäiväkirjaa, eli en kirjaa ylös mitä olen milloinkin syönyt. En myöskään seuraa mitään tarkkaa ruokavaliota tai punnitse määriä. En rajoita itseltäni mitään (paitsi nyt tammikuussa sokeriherkkujen määrää) eikä minulla ole mitään kieltolistoja tai jakoa hyvien ja ”pahojen” ruokien välillä. Haluaisin sanoa että syön juurikin sitä, mitä mieleni milloinkin tekee mutta olen siitä huolimatta tehnyt valintoja ruokalautaselle. Osa valinnoista tulee toki niin itsestään että niitä ei edes tiedosta tekevänsä ja osaan taas olen opetellut  – kuten aterioiden välisten napostelujen lopettamiseen.

Tämä ruokapäiväkirja on paitsi esimerkki yhdeltä päivältä niin myös esimerkki tyypillisistä valinnoistani. Tutkitaanpa siis tarkemmin.

 

Tyypillinen ruokapäiväkirja: Aamupäivän ateriat

Aamupala on tyypillisesti kaurapuuroa herajauheella ja marjoilla. Joskus hera korvautuu raejuustolla ja lisäksi siinä saattaa olla kookosöljyä tai sitten ei. Puuro on kuitenkin se minun ylivoimaisesti syödyin aamupalani vaikka toki poikkeavuuksiakin on. Aamupalan syön yleensä noin kahdeksan maissa.

Lounaana on talviaikaan ollut useimmiten keittoa ja tässä esimerkissä on kyseessä kana-kookoskeitto nuudelein. Mikäli kyseessä on kasvissosepohjainen keitto, on ruokaisuutta ryyditetty raejuustolla tai rahkalla ja lisänä toisinaan leipäviipale tai kaksi. Lounasnälkä kolkuttelee useimmiten siinä 11 maissa.

Tyypillinen ruokapäiväkirja: Iltapäivän ateriat

Välipala on ollut jo vuosia rahka tai nyt kotona ollen usein rahkapohjainen smoothie. Mikäl nautin rahkan sellaisenaan sokerittoman mehukeiton kanssa, syön kylkeen usein omenan. Välipalan paikka on useimmiten siinä klo 14 maissa.

Olen miettinyt, että välipalan kokoa pitäisi ehkä hieman kasvattaa sillä usein päivällisaikaan minulla on jo ihan tavaton nälkä. Ehkä välipalalle olisi hyvä lisätä hieman pähkinöitä tai siemeniä rahkan sekaan sekä miksei myös vaikka leseitä.

Kun pääsen kotiin (tai nykytilanteessa olen hakenut tytön päiväkodista) syömme perheen kesken (tai ketä paikalla onkaan) lämpimän ruoan. Tämä ateria voi olla vaikka makaronilaatikkoa, kinkkukiusausta tai kuten viime viikolla, herkullisia uuninuudeleita. Päivällinen on aina lounasta tuhdimpi, pureskeltavaa ruokaa sisältävä ateria. Päivällinen syödään tosiaan noin viiden maissa.

Tyypillinen ruokapäiväkirja: Ilta-ateriat

Iltapala-aikaan olen lisännyt kananmunien käyttöä, vaikka usein turvaudunkin rahkaan sen helppouden ja nopeuden vuoksi. Totuus on kuitenkin että ei siinä kananmunienkaan paistamisessa kauaa mene eli sinänsä kiire on vain tekosyy. Tässä esimerkissä syötiin perinteisesti kananmunaa leivän päällä mutta sensijaan tarjolla voisi olla pieni munakas salaatilla tai vaikka pala uunimunakasta. Iltapalan nauttimisaika vaihtelee hieman pojan harrastusten mukaan (kyllä – rajoituksista huolimatta meillä ulkotreenit pyörii kolmesti viikossa) mutta jonnekin kahdeksan paikkeille se useimmiten osuu.

Koska en tosiaan pidä minkäänlaista ruokapäiväkirjaa, ei annoskokoja tai niiden tarkkoja sisältöjä ole tässäkään kerrottu tai käsitelty. En edes tarkalleen tiedä niitä eikä mielestäni tavanomaisessa elämässä tarvitsekaan. Minusta riittää helppo nyrkkisääntö pitää huoli siitä, että jokaiselta aterialta löytyy proteiininlähde ja että kasvikunnan aarteita syödään monpuolisesti ja tasaisesti päivän aikana. Rasvaakin uskon saavani ihan riittävästi varsinkin jos vielä lisään siemeniä välipalalleni. Tämäntyyppisesti syön siis tällä hetkellä; Hyvin tavallisesti ja rennosti.

2 kommenttia

  1. Nina kirjoitti:

    Saisinko uuninuudeeiden ohjeen? 🙃 ruokspäiväkirja vaikuttaa hyvältä! Ehdotuspostaus: teidän perheen parhaat ruuat!

    • myprojectisme kirjoitti:

      Kiitos, ja anteeksi että tämän kommentin hyväksyminen on kestänyt näin tuhottoman pitkään. En ole kiireiden vuoksi nimittäin käynyt blogin puolella kirjautuneena moneen päivään.

      Kiitos postausideasta, olen jotain tämänkaltaista joskus mittinyt itsekin joten mukava kuulla että sille löytyisi myös kiinnostusta 🙂

      Uuninuudelien ohjeen pohjana käytin tätä: https://www.meillakotona.fi/reseptit/uuninuudelit
      Juju on tuossa thaimaustamisessa, H-E-R-K-K-U-A

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *