Hae
My Project Is Me

Leipä miehen tiellä pitää..

Kaurapuuro naisen. Kokeilin eilen pitkästä aikaa kaurapuuroa aamiaisena iänikuisen rahkan sijaan. Omat aamuni ovat tosiaan alkaneet maitorahkalla ja sen lukuisilla variaatioilla jo monenmonta vuotta. Joskus harvakseltaan aamupalanani kuitenkin näkyy jotain muuta ja viimeaikoina minua on hivenen houkutellut puuro. Puuroa en kauheasti ole käyttänyt johtuen sen heikosta kylläisyysvaatimuksesta; Puuro ei siis muistikuvani mukaan pidä minulla nälkää. Niin moni puuroa kuitenkin aamiaisena kehuu, joten päätin minäkin pitkästä aikaa kokeilla.

IMG_9247 IMG_9248

Kaurapuuroni keitin suolattomaan veteen ja valmiiseen seokseen lisäsin leseitä, mustikoita, tilkan mehukeittoa (puurosta kun tuli ihan liian tönkköä) sekä raejuustoa. Tarjolla oli siis hyvälaatuisten hiilihydraattien, kuitujen ja vitamiinien lisäksi tarjolla proteiinia – Hyvältä vaikuttaa. ja maistuikin, ulkonäöstään huolimatta. Lisäksi tietysti vettä ja aamukahvini.

 

IMG_9215 (1024x683)

Ja kyllävain, jo reilun tunnin pästä minusta alkoi tuntua hivenen nälkäiseltä. En kuitenkaan  vielä tässä vaiheessa antanut periksi vaan päätin odottaa ja tunnustella nälkätilaani, joka kasvoi. Tässä sitten tietysti aamulla on kaikenlaista ja noin kahden tunnin päästä puuroannoksesta mielessäni oli vain ja ainoastaan ruoka. Söin kyllä välipalani, jonka jälkeen odottelin kiltisti lounasta jne. Koko päivän kuitenkin pienoinen näläntunne vaivasi ja loppujenlopuksi päädyinkin syömään siten että tuo kaurapuuroaamiainen oli lisäateria kaiken muun totutun ohella; Söin sen siis kaiken sen lisäksi, jota olisin syönyt muutenkin. Lisäksi välipalani olivat hivenen tavanomaista suuremmat (noin 100kcal).

Aion kuitenkin antaa puurolle vielä toisen mahdollisuuden ja kokeilla jonain päivänä uudestaan. En nimittäin usko että puuro yksistään on aiheuttanut tätä kaikkea vaan taustalla voi olla muutaman päivän kevennetty syöminen taas loman jälkeen. Olen yrittänyt tässä aikojen saatossa myös tarkkailla millainen hiilhydraattien tai proteiinien kylläisyysvaikutus minuun on, huomaamatta niissä sen kummempaa eroa. Nyt viimeisimpänä olen yrittänyt tutkia rasvojen vaikutusta. Tässä kaikessa tietysti se kokonaisuus ratkaisee enkä vielä tietenkään ole kokeiluissani valmis, tai edes lähellä.

43 kommenttia

  1. Inka kirjoitti:

    En tiedä minkä kokoinen kippo ja lusikka ovat, mutta annos näyttää aika pieneltä. Mutta itsellänikin puuro ei pidä nälkää tarpeeksi pitkään ja nälkä on nopeasti hirmuinen. Mä syön ainoat päivän leipäannokseni aamulla raejuuston ja kasvisten kanssa ja pysyn kylläisenä lounaalle asti.

    • jennie kirjoitti:

      Noniin, on meitä siis muitakin. Ohjeenmukaisesti keitetty annos yhdelle, normaalilla lautasella. Tai siis kahdelle keitin, itselleni ja pojalle ja hieman yli puolet jäi minun syötäväkseni.

  2. -T- kirjoitti:

    Jeps, ei puuro yksin nälkää pidä. Mä syön aamupalan n. klo 5.00 puuroa (+mustikkakeittoa tai marjoja), puolikas ruispala ja kuppi kahvia, toinen aamupala töissä klo 9-10, toinen leipä, teetä, rahkaa/jogurttia/tmv ja sitten vasta puolen päivän aikaan lounas. Mä oon kyllä sellanen että mulla on aina nälkä, mutta tuo nyt on suht hyvä setti ollut.

  3. -E- kirjoitti:

    Mä pitkään soin puuron aamulla (klo6) marjojen kera ja join lasillisen maitoa. Lähes aina oli kiljuva nälkä kahvituntiin mennessä klo9 tai paljon aikasemmin. Nyt PT laati minulle lihastenkasvatukseen suuntaavan ruokaohjelman ja aamupala kuului näin ” 2dl puuroa, 1dl marjoja, n. 100g raejuustoa, 1-2 ruisleipää täytteineen” Oon nyt jonkun aikaa syönyt puuron reilulla annoksella raejuustoa (ei ehkä ihan 100g) ja yhden ruisleivän juustolla, eikä oo nälkä vaivannut. Suorastaan kummallinen olo kun ei olekaan 3h päästä nälkä :O Syön jokatapuksessa aamukahvilla töissä maitorahkan ja näin ollen lounaskin on siirtynyt eteenpäin. Ennen oli jo kova nälkä puurosta ja rahkasta huolimatta klo11 aikaan, eli 2h edellisestä ruuasta. Nyt pystyisi hyvin venyttämään ruokailua 12 tai yli, mutta monesti tulee silti syötyä klo11 jälkeen. Kun olo on kylläinen iltaa kohti annokset tuppaavat pienetymään ja tämän lyhyen kokemuksen jälkeen olen erittäin vakuuttunu että painonhallinnassa kunnon iso aamupala on avain asemassa. Kun heti aamusta alkaen on kylläinen ja seuraavan ruuan aika tulee ennen kuin vielä onkaan nälkä, ei varmasti tule naposteltua (paitsi jos väsymys tms painaa ja meinaa mielihalut herätä) ja annoksien koko on helppo pitää kunnossa. Itsellä ongelma onkin siinä kun pitäisi opetellla syömään enemmän ja kasvattaa lihaksia. niin kun on jo kylläinen olo ei tee mieli enää lisää syödä 😀

    Kannustan antamana vielä puurolle uuden mahdollisuuden! 🙂

    • jennie kirjoitti:

      Annan mahdollisuuden, lupaan. Eipä se yksi rahkapurkkikaan tunnu nimittäin enää yksin riittävän (vähän aamusta riippuen) niin siksi tässä uusia ulottuvuuksia katsellaankin. Kiitos myös aamupalavinkistä ja hyväksi havaitusta sellaisesta siis.

  4. Virpi kirjoitti:

    Puurofani täällä!
    Tuttu pulma, mutta totuttelemalla ja puuroilua tuunaamalla olen onnellinen aamupuuroihminen. Annoksesi näyttää melko pieneltä. Itse teen reippaalla reseptillä 4dl vettä , reilu 1dl kaurahiutaleita (ei mitään pika vaan luomukauraa), leseitä pari rkl. Laitan hiutaleet kylmään veteen ja keittelen pehmeäksi, mausteeksi suolaa ja n. 1tl intiaanisokeria sekä n. 0,5dl raejuustoa. Annan lämmitä ja hukkua sekaan. Voisilmällä tai marjoilla sekä maitotilkalla viime silaus. Tämän satsin syön klo 6.30, töissä aamukahvi klo 8-9 ja lounaaseen klo 11 asti menee ok, vaikka toki nälkä jo sitten onkin. Vastaajan -E- :n kuvaamilla lisukkeilla on jositten tosi tuhti aamupala ja joskus tuontyyppisesti itsekin lisään kaoreita, jos takana esim. aamulenkki tai kyseessä viikonloppu jolloin ruokailu myöhemmin.

    Anna puurolle mahdollisuus 🙂

    • -E- kirjoitti:

      Lisättäköön että kuljen pyörällä töihin, päivästä vaihdellen 8-10km matkan (muutama eri työpiste). Talvisaikaan tuntui normi puurolla, että olin kuluttanut aamupalan jo toimistolle päästessäni 😀

    • jennie kirjoitti:

      Kiitos, tiistaina testailen uudelleen toivottavasti paremmalla menestyksellä.

  5. Petra kirjoitti:

    Moikka! Oma puuroherkkuni on annos puuroa johon sekoitan suklaan makuista heraprotskua. Tulee ihanaa suklaapuuroa ja pitää nälän poissa!

    • jennie kirjoitti:

      Taas näitä asioita, joita en olisi keksinyt itse millään. Proteiinijauhetta puuron sekaan – tätä täytyy kokeilla. Kiitos!

  6. Tytti kirjoitti:

    Itse käytän Myllyn Parhaan kaurahiutaleita, koska niistä tulee koostumukseltaan ja maultaan mielestäni parempi puuro kuin Elovenalla. Voittihan Myllyn Paras Kuningaskuluttajan testinkin 😉 Ja kattilassa tehdessäni lisään hiutaleet kiehuvaan veteen, koska jos laittaa kylmään niin tulee ihmeellisen limaista ja liisteristä puuroa.

  7. Ansku kirjoitti:

    Heippa.

    Täällä uusi lukijasi! Kolme kuukautta sitten sain ihanan tyttövauvan. Hänen odotusaika oli rankka niin fyysisesti kuin psyykkisestikin ja paino nousi käsittämättömiin lukemiin. Kolmen kuukauden imetyksen aikana paino on tippunut, mutta plussalla ollaan vielä 1kg joka on tiukassa. Lisäksi olen päättänyt tiputtaa vielä 7kg lisää jotta pääsisin siihen ”omaan painooni” missä on hyvä olla ja elellä. Blogisi on ihana piristysruiske ja energiapommi!

    Minullakaan ei puuro pidä nälkää, ei ole ikinä pitänyt. Tällä hetkellä syön aamuisin ruisleivät ja niiden päällysteenä kinkkua, juustoa ja kasviksia. Sillä aamupalalla pärjään hyvin 5-6kin tuntia ennenkuin nälkä iskee kunnolla. Minulla hiilarintarve tuntuu ajoittuvan aamuun, iltapala koostuu enemmän proteiineista. (rahka tai jogurtti)

    Millaisia sinun iltapalasi ovat?

    • jennie kirjoitti:

      Oi, onnea pienestä neidistä joka varmaan jo varmaan on kiinnostunut ympäristöstään ja seurailee äidin puuhia innolla 🙂

      Iltapalana itselläkin toimii usein rahka. En itse ole huomannut eritysitä eroa siinä vaikuttaako hiilihydraatit unenlaatuni suotuistasti (kuten joillain tekee) tai että olisiko minun parempi nauttia ne aamusta. Juuri tällä hetkellä viljatuotteiden käyttö on rajoittunut lähinnä lounaalle ja päivälliselle lukuunottamatta rahkaan lisättäviä leseitä sekä tietysti tätä puurokokeilua.

  8. Bigblue kirjoitti:

    Moi! Ei pidä puuro nälkää minullakaan ennenkuin keksin (luin muista blogeista) maailman parhaan puuron ohjeen.

    1dl kaurahiutaleita, 2,5dl vettä mikroon. Päälle runsaasti n.1-1,5dl jäisiä pensasmustikoita ja taas mikroon, jotta hieman sulavat. Sekoita. Lisää vielä 0,5dl heraproteiinijauhetta (itselläni vaniljan makuista stevialla maustettua), 1tl ceylonin kanelia ja 4 saksanpähkinää murustetuna.

    Ei ole nälkä seuraavaan 3-4 tuntiin! 🙂 Ei ole ehkä maailman halvin puuro, mutta en enää vaihtaisi pois. Maailman parasta.

    • Bigblue kirjoitti:

      En siis koskaan laske kaloreita, joten en tiedä miten tuo puuro sinulle sopii. Mutta nälän se pitää ja siinä on kaikkea mitä ihminen tarvitsee.

      • jennie kirjoitti:

        Sopii hyvin, kiitos vinkistä joka kuulosta herkulliselta! Itselläkun on jotenkin nykyisin aika kortilla niin blogien lukeminen on hieman jäänyt taka-alalle, valitettavasti.

  9. Virpi kirjoitti:

    Hiutaleiden laitosta kylmään veteen: ennen minäkin olin aivan kauhistunut tuosta tavasta, mutta nyt kokeiltuani uudestaan Myllärin tai Pirkan luomuhiutaleilla ainakin toimii loistavasti: ei maistu ”jauhoiselta” tai limalta vaan päinvastoin on ihanan tasainen ja pehmeän lempeä puuro. Hiutaleet siis ihan kylmään veteen samalla kun laittaa levyn päälle. Tällä tavalla valmistettuna puuro myös valmistuu kiireisessä aamussa nopeammin eikä pitkää haudutusaikaa tarvita.

  10. Anneli kirjoitti:

    Heippa,

    ite oon muutaman vuoden käyttänyt kauraleseita kaurahiutaleiden sijaan. En tiedä kuvittelenko vai täyttääkö ne paremmin. Tykkään lisätä yhden valkuaisen lesepuuroon ja vielä päälle esim kreikkalaista maustamatonta jogurttia/raejuustoa. Suosittelen! Etenkin banaanin (tai puolikkaan) kun muussaa vielä sekaan niin ei tarvii sen kummempaa makeutustakaan. Itse laitan vaniljasteviaa tai hunajaa kuitenkin melkeen aina.

  11. Linda kirjoitti:

    Hih, tähän löytyy neuvoja yhtä monta kuin neuvojaakin 🙂

    Syön aamuisin 2dl Myllyn paras leseisiä kaurahiutaleita (luomu), veteen tehtynä, raejuustoa päälle (yhteensä n. 400 kaloria).
    Aiemmin tein puuron mikrossa, mutta nykyään keitän vedenkeittimellä veden, kaadan kuivien hiutaleiden päälle ja annan hetken kypsyä. Mielestäni jälkimmäisellä tavalla tehty puuro on ”ruokaisampaa” ja pitää nälkää paremmin, kun hiutaleet eivät muutu limaiseksi velliksi kuten mikrossa. 🙂

    • jennie kirjoitti:

      Niin, kaikkia kombinaatioita kokeillessani loppuvuoden puurokokeilut ovatkin sitten taattu – sitä oikeaa etsien 🙂

  12. Pilvi kirjoitti:

    Puuro ei muuten pidä nälkää PAITSI jos kyseessä on täysjyväkaurapuuro. Kokeile Elovenan Isoa Kauraa, se pitää itselläni nälkää! Mielestäni siinä on suurin ero.

  13. Linda kirjoitti:

    Nuo mainitsemani hiutaleet ovat siis Myllärin Kuituinen Kaurahiutale, ei Myllyn Paras…
    -Linda

  14. cathy kirjoitti:

    Söisin puuron vaikka joka aamu jos voisin = jaksaisin tehdä. 😀 Minusta se pitää ihan hyvin nälkää ja vielä paremmin, kun uskalsin kokeilla uutta yhdistelmää…
    Olen syöny puuron + 100g raejuustoa jo n. 7 v, mutta tänä vuonna aloin miettimään lukiessani fitness tyyppien juttuja/blogeja, et miten ne syö valkuaiset ja puuron.. sekottavat sen kuuman puuron sekaan, kun kattila on vielä liedellä. Isosti epäillen sitten kokeilin. Kun puuro oli jo valmis, sekoitin 2 valkuaista puuron sekaan ja annoin kypsyä.. lisäsin vielä 100g pakastemarjoja ja odotin, että ne sulaa. Sitten puuro”mössö” lautaselle ja sekaan vielä raejuustoa, öljyä ja mehukeittoa. Oli muuten on hyvää. 😀 En olis uskonu.
    Mullaki on pikkasen alle 2 v pikku mies kotona ja jos teen puuroa hänelle asti otan hänen osuuden erilleen ennen valkuaisten lisäämistä. 😉

    • jennie kirjoitti:

      Totta, monihan lorauttaa sen öljytilkan/voisilmän sekaan. Ja tosiaan nuo valkuaiset, niistä joku mainitsikin jo tuolla ylempänä. Kiitos sinun ja muutaman muun, tätä(kin) täytynee kokeilla. Ehkä minustakin tulee puurofani 🙂

  15. Inkku kirjoitti:

    Ihmettelen suuresti, miten jotkut voi sekoittaa puuroa ja raejuustoa ja ties mitä proteiinilisiä ;-). Suomalainen talkkuna sisältää proteiinia enemmän, kuin rahka ja raejuusto. Sitä voi sekoittaa rahkaan, tai maustamattomaan jugurttiin. Sekaan mustikkaa tai muuta marjaa. Vanha kansa kutsuu sitä talkkunahyveeksi. Todella proteiinipitoista. Suosittelen. Puuroa jos suö on kananmuna ( keitetty) ihan oiva valkuaislisä. . Kammoksun näitä ihme fitnes sotkuja :P. Siis oikeasti kammoan, en edes maista.

  16. Inkku kirjoitti:

    Mut siis omaa rajoittuneisuuttani täysin!

  17. Stiia kirjoitti:

    Mun aamupala on ollut vuosia jo sama rahka, puuro ja kahvi. Ja ei ole nälkä. Itse en ehdi yleensä syödä aamupalan ja lounaan välissä mitään, joten kunnon aamupala on kaiken a ja o! Mikäli tiedän, että lounas on hyvin pian aamupalan jälkeen (esim. opiskelut alkavat 10 ja lounastunti on merkitty 11.30->) niin jätän puuroon pois 🙂 en kyllä koskaan voisi kuvitella, että lähtisin pelkästään puuroon voimalla liikkeelle, kyllä siinä se rahka pitää olla!

    Puurona toimii Nallen kaura+ruis, se pitää jostain syystä paremmin nälkää kuin pelkkä kaurapuuro..

  18. aino kirjoitti:

    itehän vedän aina tommosen setin puuroo(miinus raejuusto) ja sen 250g rahkaa aamupalaks. vatsan räjähtämisvaara aika lähellä mut eipähän tuu hetkeen nälkä.

    • jennie kirjoitti:

      On ehkä pakko oikeasti kokeilla koska olen vakuuttunut siitä että vatsalaukkuni on pohjaton.. 😀

  19. Mervi kirjoitti:

    Miten olis puuron perään keitetty kananmuna? Tai rahkan lisäksi 100 % kauraa oleva leipäpala? Itse kyllä tosin tarvitsen jogurtin lisäksi 2 leipää, etten ole paras neuvoja.

    • jennie kirjoitti:

      Tai kaksi kananmunaa.. Ja tuo leipäpala aamuun saattaisi toimia (vaikka juuri taas vannoin itselleni että nyt en osta sitä leipää :D)

  20. Julia kirjoitti:

    Puuroa, kookosöljyä, maustamatonta heraa ja mustikoita. Aivan paras puuro!

  21. karita kirjoitti:

    Mä syön tuorepuuroa, ihan hiutaleita lautaselle ja mehukeittoa päälle sekä vähän rahkaa ja raejuustoa. On täyttävää eikä tule nälkä ennenaikaisesti.

    =)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.