Hae
My Project Is Me

Kesäkuntoon 2015 – Tapahtuuko mitään?

Moikka,

Ajattelin tässä senttien karistushaasteessani olla melko aktiivinen oman etenemiseni suhteen. Aion olla rehellinen ja kaunistelematon sekä kirjata ajatukset ikään kuin päiväkirjana. Samalla tämä toki toivottavasti tulee ajan myötä toimimaan jonkin moisena pienenä motivaatiopläjäyksenä niin itselle kuin muillekin, kun sitä kehitystä tapahtuu. Ajatuksena on aiheeseen palata kerran viikossa, ei välttämättä aina samana viikonpäivänä mutta viikoittain.

IMG_9843

Ensimmäinen askel kohti kiinteää kesäkroppaa, on ollut vähentää herkuttelua. Jos nyt en ihan päivittäin ole suuhuni ollut tunkemassa keksiä, karkkia tai jotain muuta yhtä fiksua niin varmastikin useamman kerran viikossa. Niinpä olen sopinut itseni kanssa että kerta viikossa minulla on karkkipäivä, ihan kuten lapsillakin. Itse en tosin välttämättä osta karkkia mutta jotain hyvää. Viime viikolla sortuminen oli perjantaina lähellä mutta koska kotoa ei löytynyt mitään, selvisin päivästä kunnialla. Tästä tulikin mieleeni että sille ettei kotoota suositella löytyväksi ”hätävaroja” on ehkä ihan syynsä.

makaronilaatikkoa

makaronilaatikkoa

tortilloja

tortilloja

ja kaunistelematon totuus siitä miten tylsältä lautanen toisinaan näyttää kun salaattia tms. ei löydy lainkaan

ja kaunistelematon totuus siitä miten tylsältä lautanen toisinaan näyttää kun salaattia tms. ei löydy lainkaan

Ruokavaliopuoleen olen tyytyväinen torstaita lukuun ottamatta, jolloin työpäiväni sujui poikkeuksellisesti matkamessujen business puolella. Alkuperäisen idean mukaan minun oli tarkoitus messuilla vain aamupäivä enkä siten valmistautunut minkäänlaisin eväin vaan kokonainen päivähän siellä vierähti. Liian vähäinen syöminen, juominen ja ravintoarvoiltaan heikko lounas saivat aikaan ikinälän illaksi – tiedättehän, nälän joka ei vain lopu.

harvinainen päivä kun pukukoodina oli business

harvinainen päivä kun pukukoodina oli business-tyyppinen ratkaisu

Liikuntapäiväkirja sisälsi viidet treenit eli tavoitteisiin päästiin tässäkin. Tai no, vielä on tässä vaiheessa (aamu) tämän päivän treenit tekemättä mutta alakroppaa olisi tarkoitus mennä salille kurittamaan.

ma: Kahvakuulatreeni kiertoharjoitteluna

ti:  Sali

ke: VP

to: sali

pe: VP

la: kiertoharjoittelu koko kropalle

su: sali

IMG_9733

 

 

IMG_9807

Varsinaista muutosta en olossani vielä tunne tai koe mutta hienoa on ollut huomatta että pärjään myös ilman päivittäistä sokeriannostani (sitä mikä on kaikista houkuttelevimmillaan lasten mentyä nukkumaan tai kotimatkalla töistä tullessa). Lauantaita on mahdollista odottaa ja pitää herkuttelu kohtuudenrajoissa silloinkin. Mitenkäs teillä muilla menee? Onko jotain motivoivaa ajatusta tai huomiota jaettavaksi?

8 kommenttia

  1. Sanna kirjoitti:

    Täällä otetaa päivä kerrallaa. Ma yönä kotiuduttii reissusta, jossa ruokavalio meni vain vähän yli, meinaan että jäätelöä piti maistella, mutta muuten pysyttii melko ruodussa. Sillon tosin liikunnat jäi vähiin, ellei muutaman tunnin/pvä kestäviä shoppailukävelyitä lasketa? 😉

    Tälle viikolle on neljät salireenit takana ja ruokien suhteen pysytty. Miulle tuo tummasuklaa on jotenki tullu jäädäksee liki päivittäin. Sitä tosin menee onneks vaan se 1-3 palasta, että siitäkään nyt ei mene ihan levy kerrallaan 😀

    Ihanaa että aijot päivitellä kesäkunto-kuulumiset viikottai, oiskoha itellekkii syytä?.. Motivoi enemmän, kun tietää että jonkun kanssa voi ajatuksia jaella tarvittaessa..

    http://sanzureenaa.blogspot.fi/

    • jennie kirjoitti:

      Shoppailuhan se tosisliikuntaa onkin: Farkkujen sovittaminen on ainakin niin tuskaista puuhaa että korvaa lähes jonkun kevyen jumppatunnin 😉 Tervetuloa takaisin arkeen ja arkisiin rutiineihin!

  2. Mari kirjoitti:

    Hyvältä kuulostaa – ja näyttää! 🙂 Kivaa että teet viikkopostauksen, tulee itselläkin mietittyä oman projektin toteutusta.

    Tämä viikko on mennyt mulla ihan reisille 😀 Työ- ja muuta stressiä, liikuntakertojen perumista ja hirveä repeäminen herkkuihin viikonloppuna. Aloitin uuden viikon jo nyt sunnuntaina, vedin puurot aamupalaksi ja lähden seuraavaksi jumppaan. Salilla tulis muutoksia nopeimmin, mutta tällä hetkellä mua nappaa enemmän ryhmäliikunta, joten teen sitä mistä nautin. Suunta on vain ylöspäin!

    • jennie kirjoitti:

      Mutta jos jotain omista virheistään(?) voi oppia niin silloin ollaan jo hyvän matkaa oikealla suunnalla. Sitäpaitsi sitä tämä elämä on myötä- ja vastoinkäymisiä – joskus homma rullaa hyvin ja toisinaan tulee pieniä mutkia matkaan. Sulla on ainakin loistava tsemppi ja asenne päällä eli mitään muuta kuin onnistumista ei voi odottaa 🙂

  3. Tea kirjoitti:

    Päivä kerrallaan ja huomaa pian, että on onnistunut jo monta päivää olemaan ilman niitä ylimääräisiä herkkuja. Kyllä se pian alkaa siellä kropassakin näkymään! 🙂 Mä itse alotin tammikuun alussa tai oikeastaan jo vähän ennen joulua ottamaan rennomman otteen syömiseen, aikasemmin se oli erittäin rajoittunutta ja ei ollut mitään herkkupäiviä. Normaalisti syön hiilareita aamupainotteisesti, mutta nyt tässä rennomman syömisen aikana olen syönyt hiilareita enemmän ja en pelkästään aamupainotteisesti, positiivinen yllätys oli vaaka ( jota olen vältellyt) niin tuosta kun alotin tämän rennomman syömisen on tullut painoa lisää vain +300 g. Olen myös vähentänyt liikunnasta pois viikottaisen tankotanssin ja aion panostaa salitreeneihin & kävely/spinning. Eli omassa tapauksessa vähemmän on ememmän 🙂 herkkuhetki/hetket aion pyhittää viikonloppuun, vaikka herkuttelenkin nykyään esim. Raakasuklaalla niin ei sitäkään voi joka päivä syödä ja toisaalta ei se varmaan maistuis enää niin hyvältä. Meillä on varmaan aika samanlaiset kropat eli massaaa alkaa kertymään herkästi jos herkuttelee useammin kun sen kerran viikossa, mutta toisaalta niitä tuloksia tulee myös suht. Nopeasti eli lisää lihasmassaa ja uoma kaventuu 🙂 ekana kertyy massa vatsaan ja myös sieltä lähtee vikana. Oon huomannut myös sen et jos mulla on tylsää niin mun tekee mieli herkutella ja yksinkertaisesti vaan syödä 😀

    • jennie kirjoitti:

      Niinpä, kroppa seuraa kyllä perässä kun vain jaksaa maltillisesti mennä eteenpäin. Sinun metodisi kuulostaa yhtälailla mahtavalta. Tärkeintähän on että löytää sen oman, itselle parhaan rytmin juuri siihen hetkeen. Sun vatsanseutu kuulostaa tosiaan ihan tutulta 😀 Sinne se tulee eka ja sieltä se lähtee vika mutta pääasia että lähtee! ps. Alkoiko nyt tehdä mieli jotain ihanaa raakasuklaata, ai että se sopisi tämän kahvikupposeni kanssa yksiin.. Lauantaina sitten 😉

  4. Miia kirjoitti:

    Täällä myös aloiteltu nyt sillä, että oon saanut karsittua päivittäiset herkut pois. Mä voisin elää irtokarkeilla, punkulla ja juustoilla, ja kieltämättä tuossa joulun aikaan menikin pari viikkoa erittäin herkkupainotteisella ruokavaliolla. 😀 Nyt oon ollut 1,5vk ilman karkkia, joka on multa huikea suoritus! Yritän päästä pahimmasta sokerikoukusta eroon. Ensi viikolla varmaan kiristelen ruokavaliota vähän lisää, eli seuraavana banniin menee joksikin aikaa kokonaan juustot ja punkut (joilla nyt oon vielä herkutellut viikottain).

    Samalla oon tässä taas palaillut rankempien ja tiheämpien treenien pariin. Ja näin edetään, pikkuhiljaa kohti kevyempää oloa. 🙂 Itsellä tuntuu toimivan tämä, että ei kerralla tee täyskäännöstä vaan etenee asteittain. Ei tule sitten sellaista täysromahdusta jossa sortuu parin päivän kiristelyn jälkeen ahmimaan mitä käsiinsä vaan saa.

    • jennie kirjoitti:

      Hyvältä kuulostaa, mahtavaa!! Mähän toteutan itse tuota samaa ”pieni muutos kerrallaan” taktiikkaa tässä ja seuraava ajatus onkin jo takaraivossa (joka melkein itseasiassa toteutuu jo nyt..). eikä sellaista kertarysäystä kannata minustakaan tehdä, asiat tapahtuvat ja etenevät luonnolliseen tahtiin. Tsempit tähän viikkoon!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.