Hae
My Project Is Me
Kaupallinen yhteistyö

Kuka haluaa olla laihaläski kun voi olla timmi?

Kaupallinen yhteistyö: Nutrilett

Yhteistyössä Nutrilett

Moi,

Tiesitkin varmaan että proteiinin riittävä saanti on tärkeää niin lihasmassaa havittelevalle treenajalle kuin laihduttajallekin. Riippuen tavoitteista, suositusmäärät vaihtelevat 1-2,5g/painokilo/vuorokausi ja esimerkiksi 60 kiloa painava nainen tyydyttää proteiinintarpeensa syömällä kahdella lämpimällä aterialla suunnilleen oman kämmenen kokoisen määrän lihaa/kalaa/kanaa sekä nauttimalla päivän aikana lisäksi vaikkapa kourallisen pähkinöitä ja juomalla neljä desiä maitoa. Tässä laskentakaavassa on käytetty sopivana annoksena 1,5g/painokilo.

Tiesit varmasti myös sen että sikäli kuin proteiinia ei saada omaan tarpeeseen riittävästi, joudutaan turvautumaan kehon omiin proteiininlähteisiin, eli lihaksiin. Käytännössä kroppa syö omaa lihaskudostaan ylläpitääkseen tiettyjä toimintoja. Tästä lyhyestä ja yksinkertaisesta yhtälöstä päästään siihen että liian vähäinen proteiininsaanti johtaa lihasmenetykseen, joka johtaa löysään kroppaan vaikka oltaisiinkin pienikokoisia (laihaläski).

IMG_9947

Kurvit kohdallaan

Lisäksi tiesit varmasti myös sen että proteiini lisää kylläisyydentunnetta, jolloin se saattaa auttaa painonhallinnassa. Tästä syystä proteiinia on hyvä saada tasaisesti ympäri vuorokauden, niillä kuuluisilla useilla aterioilla joita päivän aikana tasaisesti suositellaan nautittavan. Ateriaksi lasketaan lämpimän ruoan lisäksi jokainen välipala sekä aamu- ja iltapalat. Joskus päivät ovat kuitenkin kiireisiä eikä kunnon ateriatauolle löydy sopivaa paikkaa tai aikaa. Kun nälkä alkaa kurnia vatsassa ja kaupasta pitäisi lähteä hakemaan jotain fiksua, päätyy ostoskoriin usein kaikkea muuta ja senpä vuoksi sopiva välipala täytyy olla lähellä. Näppäränä ratkaisuna voi pitää vaikkapa laukussa kulkevaa proteiinipatukkaa tai –juomaa. Molemmat näistä vaihtoehdoista säilyvät hyvin myös huoneenlämmössä ja maistuvat hyvälle sekä, mikä tärkeintä, tarjoavat ravintoarvollisesti fiksumman vaihtoehdon sille croisantille, jonka olisit kuitenkin nälissäsi lähikaupasta ostanut. Kaikenlisäksi osa näistä maistuu aivan taivaallisen hyvälle, jolloin niitä voidaan ajatella myös sallittuna herkkuna, pienenä luksuksena arjen keskellä.

IMG_2633

Ehkä joku onkin jo huomannut että kauppoihin on tullut uusi proteiinipitoisempi tuotesarja Nutrilettilta, joka on brändinä jokaiselle varmasti tuttu. Olen ihan varma että jokainen meistä tuntee ainakin yhden henkilön joka on joskus kokeillut nutraamista (ellei sitten itse.. Ja minähän en myönnä mitään mutta palaan aiheeseen vielä..). Tämän perinteisen pussikeittokuurin rinnalle on tosiaan tullut uusi proteiinipitoinen tuotesarja jokaiselle aktiivista elämää viettävälle. Välttämättä kyse ei siis tarvitse olla painonpudostuksesta vaan esimerkiksi siitä sallitusta herkkuketkestä, paremmasta valinnasta tavallisen suklaan rinnalle. Se mitä itse olen ehtinyt maistamaan, niin olen tykännyt mausta. Erityisesti Protein Shape-sarjan patukka Chocolate ahzelnut on koostumukseltaan kuin karkki ja maultaan niin hyvä että en olisi uskonut sen olevan sallittua herkuttelua. Nutrilettin tuotteiden osalta on lähiaikoina tulossa vielä arvontaa, joten kannattaa pysyä kuulolla!

Joko sinä olet ehtinyt kokeilla näitä Nutrilettin Protein Shape-tuotteita? Mitä olet tykännyt?

IMG_9895

 

20 kommenttia

  1. saara kirjoitti:

    Mua alkaa toden teolla kyllästyttää nää nutrilett-kamppikset 😀 tuntuu oudolta että niin moni on lähtenyt mukaan vaikka viimeisen vuoden aikana puhtaan ja tavallisen ruoan arvostus on noussut huippuunsa. Syömällä tavallista ruokaa säännöllisin väliajoin turvaa kyllä tarpeellisen proteiininsaannin, eikä proteiineja kannata ottaa lisäaineilla kyllästetyistä eineksistä.

    • jennie kirjoitti:

      Olet oikeassa siinä että perusruokaa sen olla pitää ja sen ihan tavallisen ruoan puolesta puhun minäkin. En ole kuiteenkaan missään vaiheessa ollut käyttämättä lisäravinteita, esimerkiksi proteiinipatukoita ja/tai palkkaria treenin jälkeen vaikka niiden käyttö, palkkaria lukuunottamatta, ei jokapäiväistä olisikaan. Omasta puolestani olen iloinen että erilaiset brändit ovat ottaneet osaa tähän ”terveysbuumiin” tai ”proetiinibuumiin” ja sitä myöten tarjona ja kilpailu on lisääntynyt. Kuten ylempänä mainitsinkin niin päivittäinen proteiinintarve tulee täyteen ihan tavallisella ruoalla kohtalaisen helposti mutta aina sellaiselle ei ole mahdollisuutta ja itsellä kulkee melko usein käsilaukussa jokin hätävara. Ei varmasti tarkoitusenmukaista kenelläkään ole elää näillä ”eineksillä” tai ”lisäravinteilla” sillä kuten nimikikn jo kertoo, niin ne on tarkoitettu tavallisen ruoan lisäksi nautittavaksi lisäravinteeksi, joka ei missään nimessä korvaa monipuolista ruokavaliota.

  2. Nimetön kirjoitti:

    No yäk mitä lisäravinnemoskaa.

    • jennie kirjoitti:

      Mutta ravintoarvollisesti varmasti silti parempi vaihtoehto kuin vaikka se kaupasta paistotiskiltä huumavan tuoksun houkuttelemana mukaan tarttunut mikälie-voitaikinatuotos 😉

  3. Eija kirjoitti:

    Millaiset ravintoarvot näillä juomilla ja patukoilla on? Sisältääkö sokeria? 🙂

    • jennie kirjoitti:

      Patukat ovat itseasiassa lähes sokerittomia, sillä patukassa on sokereita alle 1g. Muutoin hiilarit koostuvat polyoleista, jotka saattavat aiheuttaa herkimmille laksatiivisia vaikutuksia. Patukan koko on kuitenkin melko pieni (35g), joten ongelmaa ei välttämättä esiinny.

      Juomat valitettavasti ovat sokeripitoisempia ja sopivat siis siten enemmän esimerkiksi treenin yhteyteen. Suhteessa kuitenkin proteiinin määrä on korkeampi (26g) kuin hiilarin ja siitä tarkemmin sokerin osuus (14g). Saman verran sokereita on muuten sadassa gramassa viinirypäleitä.

      Seuraavalla kerralla muistan laittaa ravintoarvot tekstin yhteyteen (ja saattaa olla että päivitän nämäkin tiedot näkyviin).

  4. Aino kirjoitti:

    Komppaan Saaraa täysin. On naurettavaa että hehkutetaan ensin nutriletin lisäainelitkua ja seuraavassa postauksessa suositaan puhdasta peruskotiruokaa kovalla äänellä. Kaksinaamaista. Kuinka tyhminä te bloggaajat meitä lukijoita pidätte? Tämä kommentti ei ole osoitettu vain ja ainoastaan sulle vaan kaikille nutrin kamppikseen lähteneille. Surullista

    • jennie kirjoitti:

      Arvostan rehellisiä mielipiteitä, kiitos siis tästä. Itse en ajattele asiaa kuitenkaan näin mustavalkoisena ja omalla kohdallani voin häpeilemättä myöntää käyttäväni perusruokavalioni lisäski myös lisäravinnepuolta, vaikkakin palkkaria lukuunottamatta satunnaisesti. Minusta nämä kaksi asiaa eivät siis sulje missään nimessä toisiaan pois eikä kukaan bloggaaja varmastikaan pidä lukijoitansa tyhmänä vaan päinvastoin. Loppujen lopuksi te lukijat olette se vaikuttava kanava, jonka takia me yleensä bloggaamme ja joilta me omaan pieneen maailmaamme keräämme ajatuksia kytemään.

      Nutrilett varmasti mielletään suurimmaksi osaksi edelleen pussikeittodieetiksi, ruokavalioksi jota ei lähtökohtaisesti tässä blogiyhteisössä katsota kovin suopein silmin. Minusta on hienoa ja rohkeaa että Nutri on brändinä ottanut haasteen vastaan ja haluaa tuoda itsestään esiin myös uuden puolen tarjoten tuotteita myös meille normaalipainoisille, eikä välttämättä edes painoaan pudottaville, ihmisille. Olisi hasuak tietää että jos olisin vastaavan jutun kirjoittanut esimerkiksi Fastin tai Leaderin tuotteesta, olisiko vastaanotto ollut yhtä negaatiosävyistä. Ken tietää.

      Toivottavasti kuitenkin jatkat minun (tai meidän muidenkin kampanjaan osaa ottaneiden) juttujen lukemista myös jatkossa.

  5. MariA kirjoitti:

    Puhdas mainospostaushan tää oli, mutta ei tässä muuta kerrottu kuin uutuudesta ja mihin tarkoitukseen se on? Ketään ei käsketty tai edes kehotettu korvaamaan päivän ruokiaan patukoilla ja juomilla, eikä hehkutettu nutraamista (jonka voisi jo itse sanana kuopata jonnekin minne aurinko ei paista). Ravintoarvoja olisi näihin postauksiin kyllä mukava saada näkyviin, vaikka kyllä ne näkee sitten parilla klikkauksella itse tuolta sivultakin. Mutta koska laiska ja mukakiireinen 🙂

    En itse tykkää palautusjuomista, koska tuntuu että loppupäivän röyhtäilen aina niitä esanssisia jälkihöyryjä, mutta jos on tilanne ettei kotiin vaan kerkeä syömään heti salilta niin kyllä tuo patukka on helpompi vetäistä kuin joku hedelmä+jogurtti. Silloinkin se toimii vain ”kiukkuruokana”, eli pahimman nälän taltuttajana ennen kunnon ruokaa.

    • jennie kirjoitti:

      Kiitos sinulle asiallisesta kommentista aiheeseen, joka (melko odotetusti) nosti monen niskavillat pystyyn. Samalla minusta on itseasiassa kuitenkin aika hauskaa että aihe, jonka palaute on suurimmaksi osaksi negatiivissävytteistä, on kirvoittanut eniten kommentointia pitkään aikaan.

      Ravintoarvojen lisäämisen pidän mielessä, kun seuraavan kerran joknin uutuustuotteen äärellä olen. On ihan totta että lukijana nämä kiinnostaisivat minuakin.

  6. Nimetön kirjoitti:

    Vähän jo kyllästyttää myös tuo proteiinien hehkutus. En nyt siis tarkoita kohdistaa yksinomaan sinuun ja kirjoitukseesi, vaan ylipäätänsä. Totuushan on se kuitenkin, että nykymaailmassa, hyvinvointivaltioissa ja etenkin Suomessa, proteiinia syödään riittävästi hyvän elintason ja perusruoan ansiosta. Eri asia ovat kilpaurheilijat ja ns erikoistapaukset, jotka saattavat tarvita lisäproteiinia..

    • jennie kirjoitti:

      Ymmärrän mitä tarkoitat, onhan yleensäkin niin että kun jokin asia, henkilö tai ilmiö on esillä jokapaikassa se alkaa hiljalleen kääntyä itseään vastaan. Varmasti suurimmalla osalla meistä tämän portaalin lukijoista ja kirjoittajista ravintoasiat ovat kunnossa mutta niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin niin on olemassa vielä ihmisiä, joille tämä kaikki on uutta ja tieto sinänsä tarpeellista.

  7. Nimetön kirjoitti:

    Jännä miten tämä toi negatiivista palautetta noin paljon. Onhan tuo kuitenkin hyvä asia, että tuommoiset pussikeittobränditkin parantavat tuotteitaan, iso osa noista laihdutusjuomista ja patukoista on niin huuhaa-kamaa että se vasta ihmisiä huijaakin. Ja olen samaa mieltä, että vaikka proteiinihömpötys on aika isosti näkyvillä tällä hetkellä, on se monille (itsellenikin vuosia sitten kun buumi alkoi) uutta tietoa, kuten sinäkin sanoit. Onhan siinä sekin puoli, että kun aina ei ehdi ”oikeaa” ruokaa syödä, on vaihtoehto vaikka siellä laukun pohjalla. pahempi tosiaan se croissantti. 🙂

    • jennie kirjoitti:

      Kiitokset sinulle kommentista 🙂 Minusta on itseasiassa hassua että mitten usein tällaisiat proteiinilisistä (tai ravintolisistä yleensä) kirjoittaessa syntyy sellainen mielikuva että kirjoittaja elää vain ja ainoastaan näillä tuotteilla. Enkä viittää tällä pelkästään omaan tekstiini vaan olen asiaan törmännyt monessakin yhteydessä. Totuushan kuitenkin on että jokainen syö ensisijaisesti oikeaa ruokaa ja täydentää mahdollista ruokavaliotaan erilaisin lisin (tai tarvittaessa/hätätapauksessa korvaa osan siitä tällä tavalla). Eilen juuri pelastukseksenikoitui prodepatukka kun tajusin töissä että eihän minulla ollutkaan välipalaksi mitään mukana/jääkaapissa.

  8. Sara kirjoitti:

    Ymmärrän joidenkin kommentoijien suuttumuksen kun mainostetaan juurikin pussikeitto-dieeteistä tunnetun brändin tuotteita. Itse olen aina kaihtanut ehkä myös tästä (pussikeittomaine ja nopea dieettiruoka) syystä Nutrilett-tuotteita aiemmin. Nyt luin postaukseni ja voisin ehkä jopa kokeilla proteiinipitoisempia tuotteita – ja näin jopa positiivisena että tulin tietoiseksi näistä tuotteista, ja vieläpä tuo että patukat ovat niin vähäsokerisia. Ja tuo, että yhtälailla lähes kaikki prodepatukat ovat lisäaineilla kyllästettyjä merkistä riippumatta. Sinänsä kyllä mieluummin suosin Suomessa valmistettuja Fastin ja Leaderin proteiinipatukoita, ihan alkuperän vuoksi. Missä muuten Nutrilett-patukat on valmistettu?

    • jennie kirjoitti:

      Valmistetaanko Fastikin Suomessa? Oho, tämä oli itselle uutta tietoa.. Leaderin tiedän kyllä olevan suomalaisvalmisteinen mutta fastin olen luullut tulevan jostain muualta. Kiitokset siis vastavuoreisesti sulle tästä.

      Kiitos yhtälailla asiallisesta kommentista itse postaukseen liittyen. Osittain osasinkin ehkä odottaa pienimuotoista ”hyökkäystä” juurikin Nutrilett brändin tuotehistoriasta johtuen. Vaikka ENE-dieetit toki heilä edelleen isossa rolissa ovatkin niin itsekin koen uuden aluevaltauksen pelkästään positiivsena. maku on hyvä, vähäsokerisuus on hyvä ja proteiiniakin on kohtalaisesti. Valmistusmaasta en itseasiassa tiedä tarkemmin mutta EU:n sisällä kuitenkin.

  9. Outi Karita kirjoitti:

    Tulee sitä itsekin joskus patukka napattua. Yleensä mulla on hätävarana joitakin patukoita ja esim. matkan päällä kätevä hätävaraeväs tai joskus herkkunälkään 😉
    Dietiksi en näistä tuotteista suosittelisi ruokavaliota rakennettavan, mutta se ei ollut tarkoituksesikaan 😉
    Protskunhehkutuksesta sanoisin, että sinähän nimenomaan kerroit suositellut saantimäärän eli ei mitään prostkuhehkutusta tässä mielestäni ollut vaan faktat 🙂

    http://outikarita.fitfashion.fi

    • jennie kirjoitti:

      Kiitokset Outi viisaista sanoista ja ajatuksista (ja mukava että olet taas elävien kirjoissa pienen sairastelun jälkeen). Luulen että protskuhehkutuksella viitattiin yleiseen trendiin, joka nyt on valloillaan eikä niinkään tähän tekstiin, tai näin minä ainakin asian otin 🙂

  10. Emmi kirjoitti:

    Itse päädyin lukemaan tekstiä sillä otsikko pisti hetkellisesti vihaksi, sillä kaikki ei aina ole valinnoista kiinni. Itse sairastuin viime kesänä ja sen jälkeen salilla käynti oli pakko lopettaa ja kaikki isolla työllä hankitut lihakset hävisivät ja paino tippuu edelleen koko ajan. Toki omiin ruokavalintoihin voi edelleen vaikuttaa 🙂 mutta asiasta toiseen niin olen kanssasi samaa mieltä siitä että kyllä valmis proteiinipatukka suklaata parempi vaihtoehto on vaikka suosiikin puhdasta ruokaa, tuskin meistä kukaan niin täydellinen on että aina on omat alusta asti tehdyt ruoat mukana ja mahdollisuus niiden syömiseen 😉 ehkä sait minusta nyt blogisi lukijan kun pakkohan tämä sali-ikävä on johonkin purkaa 🙂

    • jennie kirjoitti:

      Otsikko oli ehkä tahallaan kirjoitettu hieman raflaavasti joten kiitos että sen luit kokonaan etkä jättänyt otsikoinnin tasolle. Tervetuloa mukaan lukijakuntaan, toivottavasti löydät täältä vaihtoehtoja sali-ikävän purkamiseen 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *