Hae
My Project Is Me

Valinta on sinun!

Moikka,

Aloitetaan ihan ensimmäisenä pienellä ”vitsillä”, joka ohjailee mukavasti aiheeseen: Mitä yhteistä on ihmisellä ja kalalla? Noh, molemmat on ihan yhtä helppo koukuttaa omaan turmioonsa värikkäiden ja helppojen herkkujen avulla.

Olipa aika ronsikisti sanottu mutta tämä on ollut minulla mielessä viime kesän eräästä kalareissusta saakka. Ja jos nyt tämä opetus ei jollekulle auennut niin kalathan tarttuvat helppoon syöttiin (viehe tai mato) ja päätyvät täten tarinansa päähän. Ihminen tekee ihan saman asian valitessaan päivittäin helpomman tien herkkujen ja valmisruokien maailmasta. Ehkä hieman hitaamalla tempolla mutta lopputulos on kuitenkin sama (kärjistetysti).

Tästä pikkutarinasta tosiaan itse aiheeseen. Aika moni antoi lupauksen herkutella vähemmän tai olla muutoin vain valveutuneempi herkuttelujen suhteen. Muutos ei kuitenkaan välttämättä ole helppo eikä kaikilla toimi makeanhimoon omenan syöminen (vielä!, kyllä sekin päivä tulee). En siis anna nyt ohjeistusta siitä kuinka makeanhimoissa tulisi juoda lasillinen vettä ja laskea kymmeneen tai lähteä lenkille. Annan toisenlaisia vaihtoehtoja, joiden olen ainakin omalla osallani nähnyt toimivaksi.
 

JÄÄTELÖT:

Jäätelössä olen itse huomannut että saman asian ajaa vähempikin määrä, joka vuoksi superhypertuutti voidaan helposti vaihtaa vaikka Eskimoon. Kannattanee myös hieman kuulostella tekeekö mieli jäätelöä vai mahdollisesti mehujätskiä. Viis sokerin määrästä, sorrun itse kesäisin monasti mehujätskiin. Ilmoitetut ravintoarvot ovat/puikko tai tuutti.

Ja jos oikein tahtoo alkaa hifistelemään niin mehujäätelöä (tai sorbettia ja ehkä peräti jäätelöä) voi tehdä itse vielä terveellisemmin. Minä valmistelin helpon mehujätskin viime kesänä sokerittomasta mehutiivisteestä sekä sokerittomasta mehukeitosta ja hyvää oli!

SUKLAAT: 

Voisin antaa vinkin että  suklaan himon iskiessä syö proteiinipatukka. Vinkki olisi toki hyvä ja lisäisi helposti proteiininsaantia mutta tiedän etteivät kaikki välitä niiden jauhomaisesta mausta. Niinpä unohdan nyt sen tältä listalta kokonaan vaikka se aivan loistava vaihtoehto toki oliskin.

Suklaalle löytyy onneksi paljon muitakin vaihtoehtoja ihan omasta lähikaupasta kuten erilaiset vanukkaat. Jos vanukkaissa tahtoo vielä säästää enemmän voi valita blogissa aieminkin esiintyneen Paulan minivanukkaan, joka puolittaa kuvanmukaiset arvot. Oiva vaihtoehto ovat myös suklaamurot, joita itse syön kuivana herkkunaksuina. kaupasta löytyvät dumletikkarit ovat myös unohdettu loistava vaihtoehto. Kaikki arvot on laskettu/annoskoko tai kappale (suklaaarvot koskevat vain Twixin osuutta).

Ja taas hieman hifistelyn puolelle mennään mutta ainahan voi valita palan tummaa suklaata tai raakasuklaata. Myös rahkan voi maustaa suklaiseksi.. Löytyyhän näitä keinoja.

KARKIT:

Karkkihan on käytännössä katsoen rasvaton herkku eli siis todellista laihduttajan herkkua – tai ehkei sittenkään sillä sokeria on senkin edestä. Tämä on muuten asia, joka kannattaa tarkistaa kun kaupasta ostaa rasvattomia tuotteita, eli ettei niihin ole lisätty rasvan sijaan sokeria kuten usein on. No karkin sokeripitoisuuden varmaan tietää moni eli siksi niissä ei isolla mainosteta rasvattomuutta. Mitä useampaa eri karkkilaatua on tarjolla, sitä todennäköisimmin niitä tulee syötyä enemmän. Ässä Mixin kalorimäärät on laskettu noin puolikkaalle pussille, sillä en rehellisesti tiedä ketään jolle riittää ilmoitettu annoskoko 25g (1/7-osa pienemmästä pussista).

Onneksi karkillekin on vaihtoehtoja kuten erilaiset tikkarit. Tikkareiden isoin plussa ovat ehkä niiden riittoisuus – yhden kanssa saa nautsikella sen verta pitkään ettei toista todellakaan ota. Arvot on laskettu/kpl (suunnilleen). Vaikka tämänyt varmaan sitä hifistelyä olisikin niin minusta myös sokerittomat makupurkat toimivat pahimpaan makean nälkään hyvin. Arvot annettu annoskoon mukaan. Ja viimeisenä muttei vähäisimpänä on todellinen makeanhimon tappaja, nimittäin Stevianapit. Jos yhden tällaisen imuttelee ja vahingossa ottaa päälle vettä niin voin vannoa ettei mitään makeaa tee enää mieli! Lisäksi toki löytyy aimokasa kaikkia sokerittomia karkkeja mutta jätin ne nyt tästä vertailusta kokonaan pois. Ja ainahan voi vaihtaa niihin alussa mainittuihin hedelmiin tai kuivattuihin sellaisiin (joihin tosin on usein lisätty jonkin verran sokeria.)
 

19 kommenttia

  1. Katja kirjoitti:

    Tää oli hyvä postaus, kiitos perspektiivistä! :)Mä kommentoin joskus aikaisemmin ennen joulua mielenkiinnosta raskaus/terveys juttuja kohtaan, sillä olen itse rv32 ja aloittanut nyt sellaisen elämäntapamuutoken, ja olen niiiiiin innoissani. Tämän inspiroimana aloitimme ystäväni kanssa blogin osoitteessa raporttiblogi.blogspot.comMua itseäni mietityttää paljon kalorivajeet raskaana ollessa, ja miksei muutenkin. Tarkoituksena olisi pudottaa sellaiset kevyet 30kg (asenne ratkaisee), ei nyt raskauden aikana tietenkään, mutta aloitin jo sillä turha selitellä epäterveellisiä elämäntapa juttuja pelkästään sillä että on raskaana.Noh eilen neuvolassa sain kuulla että suositus olisi kuitenkin että saisin sellaiset 2000kaloria päivässä. Mä hieman vastustan tuota, sillä kuullostaa todella isolta määrältä (varsinkin jos suurimmaksi osaksi on salaattia, vihanneksia ja proteiinia), ja eikö jokaisen keho kuitenkin kerro milloin riittää? en mä halua illalla enää syödä jos ei kerran nälkä ole… Syön tällä hetkellä siis 1200-1600 kaloria päivässsä – mutta todella terveellistä ruokaa, ja urheilen about 1700kaloria/viikko.Voisitko kommentoida tätä kalorivajetta? Jos esim päivässä on -1000 kalorivaje, joka johtuu siis osittain ruuasta saadusta energiasta, mutta myös siitä että on tullut urheiltua enemmän. Onko tuo -1000 paljon, ja missä vaiheessa se paino lähtee lihaksista, eikä rasvasta? Nyt paino pudonnut parissa kuukaudessa yhteensä 3kg. En edes tiedä onko sinulla jotain vastauksia näihin, mutta ainakin oman mielipiteesi voisit antaa 😉

    • jennie kirjoitti:

      Ensinnäkin, onnittelut raskaudesta JA elämäntapamuutoksesta. Muutos terveellisempään suuntaan on aina oikea ja oikein ajoitettu. Raskaus ei sis sinänsä ole yhtään mikään poikkeus tai selitys rempseämmille ruokailutottumuksille. Laihduttamistahan ei suositella raskausaikana (käsittääkseni) kellekään, ei edes ylipainoisille. Se mitä sen sijaan suoistellaan on tuplasti terveellisemmät elintavat eli juurikin kasviksia, proteiineja, viljoja ja rasvoja hyvässä suhteessa ja monipuolisesti. Jos sitä painoa nyt on sattunut kertymään niin täm’n positiivisen muutoksen myötä pudotusta saattaa tulla rakauden aikana vaikkei se tarkoituksenmukaista olisikaan. Se kuinka paljon kukin kaipaa energiaa, on asia erikseen. Jos kroppa on tottunut pärjäämään vähällä niin tekee se sen myös raskauden aikana (näin minulle sanottiin neuvolassa ensimmäisen raskauteni aikana). Tässä välissä kuitenkin täsmentelen etten ole minkään asianomaisen alan ammattilainen ja mielipidettä voinee kysyä vielä jostain muualta mutta minusta 1000kcal vaje/vrk on paljon. Laskennallisestihan tonnin vaje tekee sen yhden rasvakilon katoamisen viikossa ja menee sinällään ” terveellisten painonpudotusrajojen” sisäpuolelle mutta kun ensisijaisena tarkoituksena ei tässä vaiheessa välttämättä pitäisi olla kalorivaje vaan terveellisemmät tottumukset (jotka tietysti seuraavat tuon kalorivajeen kanssa). Toivon ettet pahastu tai ymmärrä vastaustani väärin. Minusta on tosiaan kaikinpuolin hienoa että olet tähän projektiin ryhtynyt ja toivonkin että pidät siitä kiinni. Syö ihmeessä edelleen terveellisesti (ja keräile vihreitä pallukoita), liiku ja nauti siitä energisestä olotilasta jonka tämä muutos saa aikaan – mutta älä ole liian ankara itsellesi. Äitiyslomahan se on sitten sitä varten että pudotetaan vauvakilot (ja muut turhat kertyneet kilot), eikö vain? 😉

  2. Anonymous kirjoitti:

    Kiitos hyvistä vertailuista 🙂 Kyllähän sitä tietää, että mehujäässä on vähemmän kaloreita kuin herkkutuutissa. mutta kun sen laittaa noin kuvina ja lukuina esille, se on kyllä tehokkaamppaa. Vielä kun siellä kaupan jäätelöaltaan viereltä löytyis tuo sama vertailu…8) Selkärangastahan se on kiinni.Mä olen hirmuinen salmiakkifriikki ja innolla odottelen ekoja stevialla makeutettuja salmiakkeja Suomeen saapuvaksi. Pitäis tulla tammi-helmikuussa. Toivottavasti ei ole liian makeaksi makeutettu, mikä on aina riskinä noissa muissa kuin sokerilla makeutetuissa tuotteissa.http://www2.haribo.com/fiFI/uutta/uutisia/news/473/title/uutuus-haribo-stevi-lakrids.html

    • jennie kirjoitti:

      Hei huippua, siis tuo Stevialla makeutettu salmiakki. Taidanpa minäkiin siihen aikanani sortua.. kokeilumielessä tietenkin 😉

    • Milla kirjoitti:

      Hei!Nellie Dellies -merkkiset karkit olivat juuri saaneet uuden ulkoasun ja Stevia-merkinnän! Aikaisemminkaan niissä ei mielestäni käytetty sokeria, mutta sattui tosiaan tällä viikolla kaupassa silmään tuo uusi pussi ja piti tarkastella sitä lähemmin. Valikoimista löytyy sekä hedelmä- että salmiakkikarkkeja ja kivassa 90g pussissa – salmiakkiversioissa (sweet/salty) taisi olla 170/180 kcal / 100g.

    • jennie kirjoitti:

      Tuttuja ovatkin, joskaan en tuosta stevia-merkinnästä tiennyt. Mahtavaa miten homma kehittyy, vaikka sokerittomien karkkien tarjonta onkin jo jonkinaikaa hyvällä mallilla ollut.

    • Anonymous kirjoitti:

      Kampin K-Marketissa oli noita Haribon Stevia lakuja/salmiakkeja :)Glukoosipastillit ovat myös tehokkaita makeanhimon tappajia!

    • jennie kirjoitti:

      Olen noita glukoosipastilleja monasti ajatellut ostaa mutta ovat jääneet aina kauppaan. Ehkäpä ensi kerralla kokeilen 🙂

  3. Anonymous kirjoitti:

    Mistä ostat noita stevianappeja ja paljonko ne maksavat?

  4. Päärynä kirjoitti:

    Hyvä postaus (ja infoavat esimerkkikuvat), kun tässä itse kukin varmaan aina silloin tällöin tulee näiden karrkivalintojenkin eteen, vaikka kuinka koittaisi välttää 😉

  5. Anonymous kirjoitti:

    Mulla on aina sokerittomia karkkeja kaapissa makeanhimon varalta. Niitä ei tule syötyä kerralla paljoa kun ovat yleensä melko sitkeitä (sisut, ifat, läkerolit) ja yksi kestää suussa pitkään. yhdessä sisu salmiakki -rasiassa on vain 55 kilokaloria, enkä ole tainnut koskaan yhtenä päivänä kokonaista rasiaa syödä. yleensä rasioita menee viikossa 1-2 (joskus 0, auttaa kun jo tietää että kaapissa olisi karkkia jota saisi syödäkin, ei teekään mieli) yleensä 5-10 karkkia näitä riittää kerralla kun kestävät suussa kauan joten toimivat minulle kaikkein parhaiten. ja makuvaihtoehtoja riittää. minulla on pienessä kipossa sekoitus eri askien makuja niin on valinnanvaraakin! nämä siis korvaavat minulla karkit täysin ja joskus harvoin jopa suklaan, mutta suklaanhimo on vähän vaikeampi juttu. Yleensä ostan pätkiksen (88 kcal) tai muun pienen suklaapatukan ja kyllä se riittää.

  6. Anonymous kirjoitti:

    En ymmärrä miksi moni hössöttää sokerittomista ja rasvattomista tuotteista. Jos mulla tekee joskus mieli suklaata niin ostan sitä, mutta syön sitä kohtuudella. Käytin vuosia terkkarin käskystä rasvattomia tuotteita esim. maitoa ja jogurttia. Muutama vuosi sitten kahvakuulatreeneissä ohjaaja sanoi, että rasvattomat tuotteet ovat lihavien ihmisten huijausta. Ja ihan oikeessa se oli. Näen kaupassa jatkuvasti ylipainoisia, jotka lappaa kärryyn rasvattomia/vähäsokerisia tuotteita. Miksi he silti ovat lihavia? Vähäsokeriset tuotteet on yhtä lailla huijausta, koska ne sisältää sokerin sijaan makeutusaineita. Melkein kaikkea saa syödä kunhan liikkuu sen edestä ja muistaa syödä kohtuudella 🙂

    • jennie kirjoitti:

      Totta tämäkin, eli kohtuus kaikessa ennen kaikkea – myös niissä kevennetyissä tuotteissa. Lihominenhan onnistuu ihan yhtälailla niilläkin kuin täysrasvaisilla tai muutoin kaloripitoisilla tuotteilla mutta niitä tarvitaan vain enemmän. Se mitä keinotekoisiin makeuttajiin tulee, niin tutkimustahan on paljon tukemassa väitteitä kuinka ne, ja yhtälailla aromivahnventeet yms, lisäävät ihmisen halua syödä enemmän ja näinollen lihottavat. Jos kuitenkin annoskoot pysyvät näissiä kohtuullisina ei lihomisen vaaraa minusta ole sen enemäpää kuin missään muussaakaan tuotteessa – samalla säästää ehkä vähän turhia sokereita sekä kovia rasvoja ruokavaliostaan.Ja pakko vielä loppuun todeta että eihän hyväkroppainen ihminen ole hyväkroppainen sen takia että syö erittäin kaloripitoisesti vaan siksi että osaa syödä ne kaloripitoiset ruokansa kohtuudella ja todennäköisesti käyttää siinä sivussa paljon kasviksia ja muita hyvää tekeviä tuotteita. Ihan yhtälailla lihavakaan ei ole lihava valitessaan tiettyjä tuotteita vaan usokoisin ongelman johtuvan käytön kohtuullisuudesta. Tämä aihealue jakanee nyt ja aina hieman mielipiteitä eikä varsinaisesti oikeaa ja värää vastautsa ole olemassa – tähän kun liittyy niin monta tekijää ja asiaa eikä asiaa auta se että jostain syystä se mikä toimii toisella, ei toisella toimikaan. Innostuin tästä aiheesta sen verta paljon että taidanpa oikein kirjoittaa asiasta joku päivä kokonaisen tekstin. Kiitos.

  7. Jenni kirjoitti:

    Heippa! Oon tässä jonkin aikaa lueskellut sun blogiasi ja tätä postausta lukiessa mulla tuli mieleen yksi jäätävän maukas vaihtoehto. Kyseessä olisi siis Clipperin lakristitee, jota maistoin ekan kerran vuosi sitten ja se on todella makeaa! Purkin mukaan se sisältää vain ja ainoastaan lakritsanjuurta (ja on muuten vielä luomuakin). Ja tosiaan on yksinään niin makeaa, ettei hunajaa tule ajatelleeksikaan. Itse ostin sitä Sokokselta, jos kiinnostaa kokeilla. Meillä komeampikin puolisko osti samoin tein viisi pakettia ensimmäisen maistamisen jälkeen. 🙂 Ja teetä kun on, niin ei sitä heti tule hörpittyä, vaan itse ainakin tykkään nautiskella siinä, missä suklaat ja karkit vilahtaisi suuhun hetkessä.

    • jennie kirjoitti:

      Olenkin lähdössä kesksutassa käymään lauantaina niin tämä varmaan joutuu ostoslistalle 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.