Hae
My Project Is Me

Dieettimatikkaa

Moi,

Tänään, ensimmäistä kertaa todella pitkään aikaan, tein dieettilaskelmia. Käymäni kehonkoostumusmittauksen mukaan voisin pudotella painostani noin viisi kiloa rasvaa ollakseni takaisin “parhaimmissani”. (Tämä kaikki toki sillä hypoteettisella oletuksella että lihaksen määrä pysyisi samana). Yhden pudotetun kilonhan sanotaan olevan 7000kcal, eli teoriassa samansuuruisella vajauksella saa pudotettua yhden kilon. Käytännössä tarina saattaa olla eri ja se että voiko, ja ennenkaikkea kannattaako, esimerkiksi viikkotasolla pyrkiä noin suureen vajaukseen on asia erikseen.

Tänään oli minun kuluvan viikon viimeinen treenipäivä ja liikunnalla kulutettujen kaloreiden määrä on sykevyön mukaisesti 2139. Tästä määrästä eräs kävely kerta on arvio vastaavanlaisesta suorituksesta mutta muutoin mittari on ollut mukana. Jos siis haluaisin tuon teoreettisen kilon pudottaa, tulisi minun saada vajausta vielä 4861kcal verran. Ja koska näihin määriin (8 treeniä) on melko haasteellista lisätä vielä kertoja on katse käännettävä lautaselle.

kuva 2(71)

kuva 3(50)

Kuten yllä huomaa, ei liikunta yksin ole se ratkaisu kropan muokkauksessa (tai ainakaan 99,9% tapauksista). Se suurin tekijä on ruokavalio. Toki ylläolevat laskelmat eivät huomioi esimerkiksi salitreenin jälkeistä jälkipolttoa mutta edes senkään kanssa ei päästä vaadittuun vajeeseen, tai edes lähellekkään. Lisäksi liikunnalla saattaa olla se ikävä puoli että ruokahalu lisääntyy rasituksen kasvaessa mutta tämän pelossa ei suinkaan kannata jättää liikkumatta. Liikunnan ilon löytäneenä voin sen aidosti luvata lisäävään omaa energiatasoa ja jaksamista. Kun keho voi hyvin, voi mielikin paremmin ja sitä kautta positiivinen oravanpyörä on valmis.

kuva 4(34)

IMG_9313
Jos minun siis pitäisi jotain tavotteita itselleni asettaa tämän BC:n kanssa niin toivoisin tuon viiden rasvakilon katoamista. Kymmenen viikon aikana pudotustahti jo ennestään paljon liikkuvalle ja jokseenkin järkevästi ruokailleelle on kuitenkin senverta kova että myönnän hämmästyväni mikäli niin käy. Teoriassa tämä ei taas kerran ole mahdotonta mutta käytännöstä en sitten tiedäkään. Koska treenimäärät ovat kuitenkin lisääntyneet entisestä melkoisesti niin jotain muutosta syntyy varmasti. Ja vielä tärkeämpänä, kuten ylempänä on todettu, on ruokavalio. Joku minua asioihin enemmän perehtynyt on tehnyt ruokavalion, jota noudatan kyseenalaistamatta. Vaikken ole kaloreita laskenut, syön oletettavasti vähemmän kuin aiemmin sillä minua vaivaa nälkä mutta myös ruokavalion rakenne on hieman erilainen. Aloitan esimerkiksi iänikuisen rahkan sijaan aamuni tällä hetkellä puurolla. Kun huomioidaan lisäksi se että kaikenmoinen “huomaamaton” napostelu (joka on oikeasti ollut kaikkea muuta kuin huomaamatonta) jää pois, niin on ihme jos jotain muutosta ei kymmenen viikon päästä ole havaittavissa. Se että onko se toivotut viisi kiloa, jää nähtäväksi. Mitä tämä tarkoittaa teoriamatikassa niin puolta kiloa viikossa, eli 3500kcal vajetta (500/päivä). Teoriassa tämä siis todellakin on mahdollista ja kymmenen viikon (tai pian yhdeksän) päästä voi peilistä kurkkia ihan toisenlainen kroppa.

IMG_9234

Ilme kertoo kaiken oleellisen 😀 kuva aloituspäivältä eli 4.8

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.