Hae
My Project Is Me

Mikä on hyvä treeni?

Moikka,

 

Eräänä päivänä pääsin tekemään treenin, jonka loppupäässä koin totaalisen romahduksen enkä yksinkertaisesti pystynyt enää mihinkään. En pystynyt mihinkään fyysisesti enkä henkisesti. Suutuin ja pillahdin itkuun, josta ei tullut loppua edes kotona. En ole vieläkään ihan varma oliko kyseessä parhaat treenini ikinä vai oliko koko homma surkeuden huipentuma.

IMG_1285

Tämä saikin minut vähän miettimään sitä että mikä on loppujen lopuksi hyvä treeni. Mitä te olette mieltä, pitääkö salilla tulla aina hiki? Tässä samaisessa itkutreenissä olin treenin jälkeen niin väsynyt että en pystynyt loppupäivä juuri mihinkään järkevään toimeen. Tuntui että aivotkin olivat sumentuneet treeneissä lihaksista puhumatkaan. Sain kehuja ja kiitosta treenajaltani. Treeni oli rankka mutta minulle ei tullut hiki.

ilmekin jo kertoo ettei se ihan helpolla irronnut

ilmekin jo kertoo ettei se ihan helpolla irronnut

Entä pitäisikö tosi rankoissa treeneissä voida fyysisesti pahoin? Jos katsoo jenkkiläisiä dieettiohjelmia niin rankan treenin yhteydessä osa käy oksentamassa. Onko kellekään teistä käynyt näin? Minulle itse asiassa on, vaikkei treeni ollut mikään uusi tai yllättävä. En silti kokenut että treeni olisi ollut jollain tavalla parempi tai enemmän täysillä vedetty kuin joskus toiste. Olin vain ehkä syönyt jotenkin erilailla tai jotain.

Pitääkö lihaksia särkeä? Tässä on varmasti kyse tavoitteista mutta kyllä minusta treenin pitää tuntua treeniltä mutta se tuntemus voi olla hyvin moninaista. Se voi oikeasti olla loppuun treenattu lihas, jolla ei todellakaan irtoa yhtään toistoa. Ei edes tauon jälkeen. Tai se voi olla lihas, jossa tuntuu ärsyttävä polte viimeisillä toistoilla joka häviää saman tien liikkeen loputtua. Mutta kropassa ei tarvitse tuntua seuraavana päivänä kipua. Hyvänä mittarina voisin itse pitää ajatusta siitä että jos pystyisi seuraavana päivänä tekemään helposti saman treenin uudestaan, ei ehkä ole tullut tehtyä tarpeeksi intensiivisesti. Mutta jos tavoite ei olekaan kuin liikkua huvin vuoksi, yleiskunnon ylläpitämiseksi niin saman treenin voi varmasti tehdä ihan hyvin seuraavanakin päivänä.

Yksikään treeni ei oikeasti ole huono. Ei koskaan eikä missään tilanteessa. Kaikki liikunta on minusta hyvästä ja jos siihen vain on mahdollisuus, niin se kannattaa käyttää hyväkseen. Joskus hyvä treeni on kävely ja toisinaan äärirajoille vievä rutistus jota tekohetkellä vihaa mutta, jonka aiheuttamasta tunteesta nauttii jälkikäteen.

IMG_1242

4 kommenttia

  1. Clarissa kirjoitti:

    Mulle hyvä treeni tarkoittaa sitä että tulee hyvä olo jälkeenpäin, vähän väsyttääkin ja tuntuu että jotain on tehnyt.
    Olen pari kertaa oksentanut treenin aikana, enkä todellakaan pitänyt niitä treenejä muita parempina tai edes yhtä hyvinä, sillä ne ei oikeen kulkenut tavalliseeen tapaan. Johtu mullakin luultavasti poikkeuksellisista ruokailuista.
    Ja jos tuntuu lihaksissa seuraavana päivänä olen tyytyväinen siitä että treeni ainakin meni oikeaan osoitteeseen.
    Ainuttakaan treeniä en ole katunut!

  2. Henna kirjoitti:

    En onneksi ole ikinä oksentanut treenin aikana, mutta pyörtynyt kyllä. Ja aina joskus käyn tajunnan rajamailla, varsinkin jos treenaillaan kovaa jossain huonosti ilmastoidussa paikassa.

    Hyvä treeni on sellainen joka tuntuu lihaksissa lähinnä samana iltana. Mulla ainakin huomaa illalla nukkumaan mennessä että ei hitsi, tänään oli selkeesti hyvä päivä! 😀 Joskus lihakset palautuu yön aikana eikä tunnu juuri miltään enää aamulla, joskus taas saatan olla kipeä kolme päivää. En tiedä mistä se johtuu, vaikka treeni sinänsä olisikin aina yhtä hyvä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.