Hae
My Project Is Me

Joulu ilman ähkyä

Moi,

Täällä Fitfashionin puolella moni onkin jo jakanut vinkkejä kuinka selvitä joulukaudesta ilman ruokaähkyä. Koska minulta on myös pyydelty omia ajatuksiani aiheesta niin saamanne pitää. Ja vaikka jokainen tietää että olen ollut ”lievästi” lepsu viimeaikoina niin koen silti että tämä on hyvä hetki aiheeseen syventyä. Osittain ehkä juurikin siksi sillä olen huomannut joitakin yhteisiä piirteitä niissä päivissä jotka ovat menneet vähnniinkuin penkin alle. Ja tämähän herkästi on joulukauden riski itse kullakin.

1. Muista juoda vettä. En sano tätä suinkaan siksi että vesi pitäisi nälkää loitolla tai täyttäisi mukamasti jollain mystisellä tavalla vatsaa, ei. Osa näläntunteesta on usein janoa ja minä, joka normaalisti juon paljon vettä päivän mittaan, saatan ihmetellä kun mikään ruokamäärä ei taas tunnu riittävän. Jos vain siinä kaiken syömisen ohella kuitenkin maltan myös juoda jotain, huomaan lähes poikkeuksetta että tätäkö, janoa, se vain olikin. Muista siis juoda. 

Snapshot_20131218_2

2. Syö kuten söisit muutoinkin. Tämän vinkin olen tainnut jakaa joskus aikaisemminkin mutta jos on mahdollista niin pyri täyttämään lautastasi mahdollisimman paljon samaan malliin kuin tekisit muutoinkin; Paljon salaattia ja kasviksia. Samaa asiaa voi tarkastella myös siltä kantilta että pyrit syömään itsesi täyteen sillä oikealla ruoalla, jolloin kaikenmaailman jälkiruokahössötyksille ja suklaille riittää vähn pienempikin määrä sen jättikuormallisen sijaan.

3. Mieti mitä Ylivertainen sinä tekisi. Tämä ei itseasiassa ole minun keksimäni neuvo vaan joku jenkkiläinen fitnesskisaaja vinkkasi tällaisesta ajatuksesta vastaavanlaisessa haastattelussa kuin tämän postauksen aihe. Kun arvioit siis että mitä lappaat lautasellesi (lisää) niin ajattele hetki mitä se täydellisempi, Ylivertainen, versio sinusta tekisi. Näin saat tehtyä hieman objektiivisemman arvion siitä kannattaako vai eikö kannata. Hetken ajatusta naureskellessani tulin siihen tulokseen että tämä on oikeastaan melko hyvä neuvo.

hmmm

4. Jos kuitenkin päädyit ottamaan kolmannen palan suklaista joulu-unelmaa, ei se haittaa. Joulu on kuitenkin kerran vuodessa ja yksi (tai vaikka ne kaikki kolme) päivä ei maailmaa hetkauta mihinkään suuntaan. Jos mässäily tuppaa jäämään päälle niin sitten lue viel kohta viisi.

5. Elämme yltäkylläisyyden keskellä, jossa harvoin tulee eteen tilaisuutta, joka ei voisi toistua. Tämä päivä syödä pullaa/karkkia/sipsiä ei varmasti ole elämäsi ainoa mahdollisuus eli mitään menetettävää ei ole siinä jos juuri nyt päätät sanoa ei. Ja jos oikein alkaa kaduttaa niin huomenna on uusi päivä, jolloin sitä saa. Jos tilaisuus on kuitenkin oikeasti ainutkertainen niin siitä kannattaa minusta oikeastikin ottaa ilo irti.

IMG_9812

 

7 kommenttia

  1. JnH kirjoitti:

    LOISTAVIA neuvoja!
    Minun täytyy ehkä printata nämä taskuun ja lukea pitkin joulua 😉 Vähäsen jännittää nimittäin vedänkö jouluna (jokaisena päivänä) sellaiset överit että tulee paha olo ja kauhea morkkis, vai onnistunko pysymään tolkullisessa ja silti herkullisessa ruokailussa. Olen vuoden aikana oppinut syömään terveellisesti ja nälkää kuunnellen, mutta nyt marras-joulukuussa on ollut hallitsemattomia superherkutteluja ja niiden myötä sekä henkisesti että fyysisesti huono olo.

    • jennie kirjoitti:

      Tuossa eilen törmäsin pitkästä aikaa eräseen tuttuun ihan puolivahingossa ja hän sanoi ettei joulukuu ole joulukuu ellei sitä aloita joka päivä suklaalla 😀

  2. veera kirjoitti:

    Minä oon antanut luvan ittelleni syödä niin paljon ruokaa, kuin napa vain jaksaa vetää, KUNHAN käyn päivällä aina väh. 45min lenkillä. Ehkäpä sitten ei tee mieli vetää mitään ähjyjä 😀

  3. susanna kirjoitti:

    Itse mietin myös samaa taktiikkaa kuin Veera! Saan syödä niin paljon kuin haluan, mutta joka päivä pitäisi jaksaa salille/lenkille/jumpalle tai vaikkei joka päivä jaksaisikaan niin ainakin olon pitää olla sellainen, että voisi mennä. Tämähän tarkottaa sitä, ettei syödä useammin kuin kolmen tunnin välein ja kerralla ei voi vetää napaa ääriään myöten täyteen, jotta kahden tunnin päästä ruuasta voisi lähteä liikkumaan. 🙂

  4. opiskelijatyttönen kirjoitti:

    Itse syön terveellisesti ympäri vuoden, joten muutaman päivän herkuttelut ( lähinnä makeilla ja suolaisilla herkkupaloilla + salaateilla, rieskalla, juustolla, kun en jouluruuasta niin hirveästi välitä ;D) ei todellakaan maata kaada! Vaikka niin olen ennen luullut… 🙂 Pelkäsin, että lihon, jos päästän käsistä ja syön silloin kun haluan tai tekee mieli. Muutaman kerran herkuttelujen jälkeen huomasinkin, ettei se vaikutakkaan juuri yhtään painooni. Paino saattaa jopa laskea ( mikä ei ole edes tavoite!) , kun ei tarvi stressata syömisestä!:) Rentoa ja ihanaa joulunaikaa sinulle!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.