Hae
My Project Is Me

Vastusta(n) herkuttomuutta

Vielä viimeisen kerran (ainakin sitten vähään aikaan) kirjoitan tästä herkutteluaiheesta.

Elikkä tutkailin tänään pitkästä aikaa Fit-lehteä kampaajalla käydessäni (lähdin tosiaan siis kampaajalle hakemaan hieman uutta väriä tähän hiukseen edellisen muutoksen epäonnistutua, mutta siitä siis myöhemmin). Lehti yllätti minut erittäin positiivisesti sisältönsä puolesta. Taidankin laittaa tilaukseen kyseisen lehden itselleni heti seuraavasta mahdollisesta numerosta alkaen.. Tämän marraskuun lehden aion vielä kipaista kauppaan ostamaan.

kuva:

Jokatapauksessa, kuten lehden kansikin siis kertoo, niin Hallittu herkuttelu oli otettu käsittelyyn myös kyseisessä lehdessä. Aiheessta oli oikein hyvää tekstiä useamman sivun verran esimerkki-ihmisten kera (eli siis henkilöiden jotka ovat tavalla tai toisella selättäneet ylitsepääsemättömän makean himonsa). Jokatapauksessa, tuntuu että koko maailman kaikkeus on tällä hetkellä herkutonta arkea vastaan. Tästäkin artikkelista jäi päällimmäisenä mieleen muutama seikka jotka tulevat enemmin päivittäistä herkuttelua herkkupäivän sijaan:

  1. Päivittäinen kalorinsaanti olisi hyvä pitää suurin piirtein samana päivittäin
  2. Mikäli herkkupäivä jää yhteen päivään viikossa niin siltikään napostelua ei pitäisi harjoittaa pitkin päivää
  3. Överit on helpoin välttää herkuttelemalla vaikka päivittäin jotain pientä

 

kuva: 

Lähtökohtaisestihan se että syö päivittäin suurinpiirtein saman kalorimäärän on ihan järkevää kaikin puolin – Olenhan itsekin todistanut kuinka huonovointiseksi voi mässäilyjuhlien jälkeen tulla. Joku sanoo että on myös helpompi jatkaa seuraavana päivänä painonhallintaprojektia kun vatsalaukkua ei ole venytellyt turhan takia.. Itselläni kyllä toimii tämä homma hieman päinvastoin, tuntuu että pieni herkuttelu vetää puoleensa isompia herkkuja.. Harjoituksen puutetta todennäköisesti.

Se että herkkupäivänä napostelee pitkin päivää ei tee hampaille sen parempaa (ellei jopa pahempaa ) kuin päivittäinen pieni herkku esimerkiksi ruuan päälle. Jossakin vanhassa KG-lehdessä oli joskus joku hyvä herkkukalenteri-jippo. Ideana oli siis että herkut jaetaan ryhmiin niiden ”paheellisuuden” mukaan arvoin päivittäinen herkku – erittäin harvinainen herkku. Esimerkkinä erittäin harvinaisesta herkusta, vaikka muutaman kerran vuodessa on kebab-annos ja päivittäinen herkku vaikka joku hedelmä, tai mikä jottei siis vaikka pala tummaa suklaata. Ideana siis olla kieltämättä mitään mutta kuitenkin rajoittaa omaa herkuttelua.

Yritä tässä nyt sitten toimia oikein, jos sellaista tapaa on edes olemassa. Tavallaan ymmärrän, ja kannatan päivittäistä pientä herkkua, olenhan ennenkin tehnyt niin ja paino on silti pudonnut. Tuntuu vain jotenkin hassulta että tulevaisuudessa tahtoisi opettaa lapselleen terveellisiä elintapoja joihin ei päivittäinen  herkuttelu kuulu ja sitten itse söisi päivittäin jotain pientä. tosin hedelmää, esimerksiksi hedelmäsalaattia, en laske kielletyksi herkuksi (tai herkuksi ylipäätään) vaikka hyvältä maistuukin. Kait sitä voisi tosiaan opetella herkuttelemaan enemmän tällaisilla luonnon antimilla, keinotekoisten karkkien sijaan. On siis aika mieltää hedelmä herkuksi, sallituksi sellaiseksi.

kuva:

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.