Hae
My Project Is Me

Aamuaerobinen – järkeä vai ei?

Moi,

Olen asiaa joskus ennenkin pohtinut täällä blogin puolella mutta koska en yhtään muista milloin ja miltä kantilta niin otetaan taas uusiksi. Harvassa varmaan ovat ihmiset, jotka eivät olisi kuulleet ohjetta siitä että tyhjällä vatsalla liikkuminen aamuisin polttaa tehokkaasti rasvaa. Aihe nousi esiin myös taannoisessa hyvinvointi-illassa, jossa Fitfarmin edustajina myös Jutta Gustafsberg ja Satu Kalmi kilvan tätä treenimuotoa kehuivat. Tietämättä asiasta sen tarkemmin, olen ymmärtänyt myös että moneen kisadieettiin kuuluisi tämä treenimuoto.

Olen varmasti aiemminkin kertonut omista aamuaerobisista kokemuksistan vuodelta 2008. Tällöin siis kävin arkipäivisin, siis viidesti viikossa, noin 25-30min kävelyn heti sängsytä herättyäni. Lisäksi viikonloppuisin kävin 1-2 kävelylenkkiä kestoltaan noin 1,5h jossain vaiheessa päivää. Muuta liikuntaa ei ollut mutta ruokavalio pysyii melko tiukkana. Painoa kyllä putosikin mutta minkä ansiosta, on jäänyt epäselväksi. Ja täytyy kyllä myös myöntää että tämän kuuriluontoisen kokeilun jälkeen kilot tulivat myös takaisin. Enkä siis sano enää jälkikäteen että olisin elämäni kunnossa tässä kuvassa, joka tuolloin taannoin oli siihen saakka parasta.

elokuu

 

Jos siis alanammttilaiset sekä rasvaton kisakunto edustavat aamuaerobista tyhjällä vatsalla niin herkästi alkaa kaltaisenikin mieli kiinnostua aiheesta uudemman kerran. Varsinkin kun aamutreeni on minulle muutoinkin luonteva aika harjoitella koska aika ”ei ole keneltäkään pois” muiden vielä nukkuessa. Lisäksi uskon olevani tällä kertaa viisaampi kuin kesällä 2008, jolloin saattaisin saada treenistä pysyvämpää hyötyä kuin tuolloin.

Aihe nousi itsellä tosiaan esiin uudemman kerran viimeviikolla kun osa jumpistani alkoi sijoittumaan aamutunteihin. Samalla aloin pohtia myös salille paluuta tuttuun aamuaikaan 6.30. Minähän herään aamuisin klo 5.00 – oli viikonloppu tai arki (ellen sitten ole toki ihan tolkuttoman väsynyt ja paina herätyskellon kiinni, se mahdollisuus kun toki olemassa on).  Sali ei kuitenkaan ole vielä ajankohtainen, aikaisintaan vuoden alussa kun kotitreenikiintiöt taas täyttyvät. Mutta aamuaerobinen – Toimisiko se aikanaan salitreenin ohessa 2-3 kertaa viikossa tehtävänä lisäbuusterina.. ? Tai mahdollisesti jo nyt?

Aamuaerbiselle on toki myös vastaväitteensä ja muistan ainakin viimeksi asiaa miettiessäni (olisiko ollut kesä 2012) törmänneeni ajatukseeni siitä että se ei olisi hyväksi hormonitoiminnalle, joka varmaan on tällä hetkellä muutenkin vielä itselläni sekaisin. Toisaalta myös on väitteitä että päivän kuluessa aamuaerobisen hyöty kompensoituisi verrattuna tavalliseen treenin (tai jotain tällaista viimeksi asiaa miettiessäni kommentoitiin). Ja sainhan minä viimeksikin kiloni karistettua kiitettävästi ilman tyhjän vatsan aamuaerobisiakin.. Mutta jälleen kerran täällä mietiskelen että onko aamuaerobisessa järkeä vai ei? Olisiko tästä lisätehosteeksi rasvanpolttoon? Treenimuoto jakanee mielipiteitä melko jyrkästi joten kaikki ajatukset ovat enemmän kuin tervetulleita.

19 kommenttia

  1. Taru kirjoitti:

    En osaa sanoa mitään tuohon, onko aamuaerobisessa rasvanpolton ym. kannalta järkeä vai ei. Mutta itse olen käynyt jo yli vuoden arkiaamuisin aamulenkillä. Nimenomaan siksi, että se aika ei ole keneltäkään pois. Näin perheellisenä kun on ajateltava miestä ja ennen kaikkea lapsiakin. Kun on normaalin 8h päivän matkoineen töissä, ja haluaa käydä salilla, ei aikaa lenkkeilylle muuten löydy. Haluan viettää aikaa myös perheeni kanssa. Kysyä rauhassa kuulumiset, kuulustella kokeisiin jne. Jos (ja uskon että kun) se auttaa myös rasvanpoltossa, sehän on vain plussaa! Töihin ehdittyä sitä on jo tosiaan herännyt ja pirteä, ja ellei ole salipäivä, päivän liikunnat on jo hoidettu ja raitista ilmaa saatu! Ja minä kun lähden lenkille kelissä kuin kelissä, toisinaan siitä seuraa melkoinen voittajaolokin =)

    • jennie kirjoitti:

      No varmasti seuraa ainakin näin syksyisin sadesään piiskatessa (vaikka melko kaunis ja kuiva syksy nyt onkin ollut).

  2. Aliisa kirjoitti:

    Itselläni oli tästä alkusyksystä parin viikon sessio, jolloin kävin joka aamu kolmen vartin kävelyllä ennen aamupalaa. Paino ei mielestäni tippunut sen enempää kuin muinakaan viikkoina, mutta kieltämättä tuo ei ole huonoin tapa aloittaa aamu 🙂 Oli virkeä olo ja aamupala- ja kahvi maistuivat oikein hyvältä pikku lenkin jälkeen! Muutenkin sain sellaisen virkeän startin aamuun.

    En luonnostani ole oikein aamuihminen, joten nyt nuo aamulenkit ovat jääneet, mutta pitäisi kyllä reipastua taas ja ottaa nuo takaisin osaksi sitä omaa arkea! Sen verran kuitenkin toivat hyvää oloa itselle 🙂

    • jennie kirjoitti:

      Syksyn pimeä ja pian talven pakkanen eivät varmaan ole ne hoiukuttelevimmat ajankohdat mutta kaikkeenhan tottuu 😀

  3. Maritsu kirjoitti:

    Minustakin tuntuu, että vaikka päivä alkaa tuhat kertaa paremmin jos sen jaksaa aloittaa reippaalla lenkillä, niin kokonaisuutta ajatellen sillä ei varmaankaan suuren suurta eroa ole mihin aikaan päivästä kuntoilut suorittaa. Itselle viimeinen puoli vuotta on opettanut jälleen kerran sen, että sitoutuminen säännölliseen liikuntaan ja suht terveeliseen ruokavalioon (herkkupäiviä unohtamatta) tuo tuloksia, ne vain eivät välttämättä ilmesty heti. Pitkäjänteisyyttähän se vaatii, mutta samalla tuloksetkin ovat sitten pysyviä, kun on luonut itselleen elämäntavan jossa jaksaa pysyä lopun ikäänsä 🙂

    • jennie kirjoitti:

      Kiitos hyvästä muitutuksesta pitkäjänteisyydestä ja sitoutumisesta. Oman elämäni tuuliviiri (siis minä ihan itse) vähän aikaa sitten sanoi ääneen että nyt lopetan tällaisen turhan kikkailun ja keskityn vain isoon kuvaan ja kuinkas ollakaan, vain muutamaa viikkoa myöhemmin huomaan taas hifisteleväni pienten epäolennaisuuksien parissa 😀

  4. Eikku kirjoitti:

    Lihastohtori kirjoitti alkuvuodesta aiheesta tosi kattavan jutun: http://lihastohtori.wordpress.com/2013/02/17/tyhjalla-mahalla-aamuaerobinen-j/ lainaus siitä: ”Joka tapauksessa etu on läskien lähdössä marginaalinen, siitä ei pääse mihinkään, vaikka kuinka päin tätä asiaa pyörittäisi.”

    Itse olen myös aina liikkunut aamuisin, oli se sitten aerobista tai ei. En ole koskaan ajatellut aamuista juoksulenkkiä rasvanpolttona vaan liikkumisena. Aamuisin on minulle luontevin tapa liikkua ja mielentilaan sekä omaan oloon vaikutus on niin positiivinen, että en aio luopua aamu-urheiluistani. Tyhjällä vatsalla juoksen, mutta ihan mukavuussyistä: on kevyempi olo, enkä jaksa herätä riittävän aikaisin tankatakseni alle. Joskus olen jotain pientä koittanut syödä alle, mutta en ole huomannut mitään positiivista vaikutusta, joten en jaksa siihen sen enempää panostaa.

    • jennie kirjoitti:

      Kiitos linkistä! Ja tuo on kyllä ihan totta että itsekin aamuihmisenä (tai sellaiseksi oppineena) tykkään liikkua nimenomaan aamuisin – illalla en sitäpaitsi enää nykyisellään jaksaisikaan 😀

  5. Lukija kirjoitti:

    Minulla on käsitys, että pitkässä juoksussa ei oikeasti ole merkitystä tekeekö lenkin tyhjällä vatsalla vai ei. Energian saanti vastaan kokonaisenergian kulutus on ratkaiseva. Luin asiasta muutaman tutkimuskoosteen, mutta en muista nyt mistä. Oli siis kuitenkin tieteellisiä tutkimuksia.

    Tärkeintä on varmaan, että liikkuu kuten itselle sopii ja mikä on itselle miellyttävin. Jutan ja kumppaneiden jutuissa on paljon hyvää, mutta paljon tieteellisesti kestämätöntä argumentointia.

    • jennie kirjoitti:

      Juu, muistan itsekin lukeneeni jostain joskus sekä puolesta- että vastaan väitteitä 🙂 Ja samoilla linjoilla olen kyllä kanssasi siitä että tärkeintähän on löytää se tapa mikä itselle sopii parhaiten.

  6. S kirjoitti:

    Onko teidän lapset hyviä nukkumaan? Itse en vois kuvitellakkaan nipistäväni yöunista sekuntiakaan, kun tuo 1,5-vuotias heräilee vieläkin yöllä :p

    • jennie kirjoitti:

      Haluaisin sanoa että nukkuvat kuin enkelit vaan se ei olisi millään muotoa totta 😀 Ottaen kaikki seikat huomioon (miehen vuorotyö, lasten nukkumarutiinit) jää tuo aamu (tai toki keskiyö) minulle ainoaksi ajankohdaksi, jolloin varmasti pääsen liikkeelle. Jos salitreeniä ajattelee niin meillähän on myös mahdollisuus lapsiparkkiin, jota alunperin aikanani mietin mutta tämä aamumahdollisuus on alkanut houkuttaa yhä enemmän. Elättelen myös toiveita ttä katkonaiset yöt jäisivät pikkuhiljaa historiaan vaikka senmukaisia merkkejä ei ihan ilmoilla vielä olekaan..

      • Nimetön kirjoitti:

        Oon aina ajatellut, että teidän lasten on pakko olla hyviä nukkujia, kun oot niin jaksavainen 😀 mulla on mies joka paljon kotona, joten treenit onnistuu sen takia helposti, mutta aamusin en vaan kykenis, kun pitää yöllä pomppia. Eikä laps ole enää edes vauva 🙂 mut sellasta se on kai joillakin. Olen lukenut sun blogia jo tosi kauan, ihan paras tsemppiblogi!

  7. Emilii kirjoitti:

    No siinäpä pulma!! Itse painiskelen juurikin saman asian kanssa. Olen toistaiseksi tehnyt aerobiset salitreenin päälle, mutta nyt olen alkanut miettimään, että olisiko se aamulenkki sittenkin tehokkaampi. Itselleni ei vaan millään maistuisi nuo aikaiset herätykset ja viikonloppunakin nauttisin mieluummin hitaista aamuista kuin kirmaisin ensimmäisenä lenkille. Asia tuntuu edelleen jakavan myös asiantuntijoiden mielipiteitä eli vaikea sanoa, mikä nyt oikeasti on tehokkainta. Salaa toivon, että se ei olisi se aamulenkki 😉

    • jennie kirjoitti:

      Niinhän se tuntuu jakavan. Ja tuossa joskus aikaisemmin (sen satavuotta sitten) tulin uskomuksien kanssa siihen tulokseen että se mihin uitse uskoo, toimii. Eli jos siis uskoo aamulenkkien tehoon niin ne varmasti toimivat (oli niin sitten ehkä ihan oikeasti tai ei..) äh, ei tästä nyt tainnut saada järkevää sanamuotoa selitettyä mutta ehkä asia tuli ymmärretyksi kuitenkin 😀

  8. Marja kirjoitti:

    Nääh, itse en usko aamuaerobisen olevan mikään taianomainen rasvanpolttokeino. On varmaan silti ihan mahdollista, että jos aloittaa päivänsä liikunnalla niin siten saa energiaa päivään ja onnistuu vastustamaan ruoka- tai laiskottelukiusauksia myöhemmin. 🙂

    Itse menen salille myös klo 6.30. Olen huomannut, että jaksan huomattavasti paremmin aamulla kuin esimerkiksi iltapäivällä. Lisäksi treeni on ”alta pois”, jolloin töiden jälkeen voi hyvällä omatunnolla mennä tallille tai puuhastella kotona. Ja onhan se totta kai mahtava aloitus päivälle. 🙂 Aamutreenistä minun onkin pitänyt kysyä, että miten hoidat ruokailun käydessäsi aamulla salilla? Syötkö kunnon aamiaisen ennen treeniä, vai jotain pientä?

    • jennie kirjoitti:

      Rahkaa, söin aina rahkapurkin lisukkeineen siten että myös jokin hiilarilähde sinne mahtui kuten vaikka kaurahiutaleet. Samanlainen setti odotteli sitten työpaikalla heti ensimmäisenä.

      Ja täytyy kyllä myöntää että ihan samoilla linjoilla olen kanssasi siitä että aamutreenailu tuo puhtia päivään ihan erilailla. Ja plussaa lähes tyhjästä salista 🙂

  9. Linda kirjoitti:

    Tyhjällä mahalla tehdyn aamuaerobisen rasvanpolttoa tehostava vaikutus on tosiaan vain myytti, jotta Jutat ja kumppanit tehokkaasti pitävät yllä… Rasvanpoltto saattaa tehostua hetkellisesti kun keho ottaa rasvakudoksesta energiaa, mutta asia kompensoituu myöhemmin päivän aikana, kun keho ruokaa saatuaan käyttää sitten vastaavasti enemmän hiilaria energianlähteenään.

    Aamuaerobisella on toki muita hyötyjä 🙂 Olet kyllä ihailtavan reipas!

    • jennie kirjoitti:

      Juuri tätä ajatusta ajoinkin takaa, tai siis muistelin että olen kuullut – mahdollisesti sinun susutasi 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.