Hae
My Project Is Me

Kokeiltu on

Moi,

Tiedän että tartun  nyt aiheeseen, joka ei ehkä itselle ole se kaikkein tutuin ja lukijoista varmasti löytyy minua asiasta tietävämpiä. Tästä johtuen siis kommentointi ja muut (eriävät?) mielipiteet ovat tavanomaista tervetulleempia. Kommentointi siis on aina sallittua, samoin kuin mielipiteiden kertominen mutta erityisesti toki silloin kun en ehkä ihan tiedä mistä puhun.

No joko alkoi kiinnostamaan? Sain siis kiertoteitse kokeiltavaksi Fitfarmin Superieettiin liittyvän kotitreenin ja luonnollisista syistä en koko ohjelmaa täällä julkaise.  Ohjelmassa ei tarvita erillisiä välineitä vaan oma keho toimii vastuksena. Liikkeet ovat yksinkertaisia ja kuormittavat kehon isoja lihasryhmiä siten että syke pysyy tasaisesti sopivan korkealla. Lähtökohdat ovat siis loistavat. Testasin tätä eilen aamulla ja olin ehkä hivenen pettynyt sillä en saanut hikeä pintaan vaikka tein hieman ekstraakin.

Liikkeisääkään en saanut kunnon tuntumaa muutamia variaatioita lukuunottamatta (ja nyt jos joku toteaa että oikeasti liike kuuluisi tehdä näin eikä noin, saa korjata seuraavaa kokeilukertaa varten).

Tiedän siis että lukijoiden joukossa on myös superdiettaajia, joten erityisesti teidän mielipiteet treenistä ovat tervetulleita. Treenihän on ilmeisesti vain osa Superdieetin aikana tehtävää harjoittelua ja tähän lisätään ainakin aerobinen liikunta sekä tietysti ruokavalio. Kuuluuko myös varsinainen saliharjoittelu ohjelmaan mukaan? Samalla kotiohjelmallahan ilmeisesti treenaavat muien harjoitteien ohella myös tv:n puolen vuoden superdiettaajat ja kyllä, tuloksia syntyy. Eilistä jaksoahan en ole vielä nähnytkään koska täällä tosiaan eletään tv:töntä elämää mutta onneksi on Internet.

Sykkeet ja kulutus alkulämmittelyistä venyttelyihin:
Ka 120
Max 147
Kcal 225

28 kommenttia

  1. -didi- kirjoitti:

    Mietin tuota kotitreeniohjelmaa katsoessani, että saako siinä tuntumaa.. näytti vähän mitäänsanomattomalta, mutta .. pitää itsekin testata, niin osaa sanoa sitten paremmin 🙂

    • jennie kirjoitti:

      Osassa paremmin, osassa heikommin.. Tosin tänään annan uuen mahdollisuuden, eilen kokeilin välissä taas jotain ihan muuta. Mikä lie kokeilukasi meneillään kun tuntuu että joka paikasta pursuaa juuri nyt kaikkea mielenkiintoista 🙂

  2. ~LOVE~ kirjoitti:

    Miten voit masusi kanssa?? On vissii vähän eri meininki kun ekassa raskaudessa :)?Oottex jo muuttanut?!?Kivaa päivää JenniE

    • jennie kirjoitti:

      Ainakin se on kasvanut ihan hillittömästi! Ja tässä samssa pikkukaksiossa eletään edelleen mutta eiköhän se muutto jossain vaiheessa ole tosiaan pakostikin edessä, kunhan vain saisi/löytäisi spivan asunnon ensin 😀

  3. Suvi kirjoitti:

    Ite oon SD:ssä mukana.. Enkä tykännyt mistään kuntosaliohjelmasta. Ei vaan sovi mulle, ei ole kummempaa syytä. Omalle pääkopalle oli vain liian tylsät liikkeet jos näin voisi sanoa. 😀 Tein itse siis oman ohjelman ja noudatan samalla SD:n ruokapuolta. 🙂

    • jennie kirjoitti:

      Niin, samahan se varmasti on loppujen lopuksi miten liikkuu kunhan liikkuu ja liikkeet ovat tehokkaita. Eikö tässäkin ollut lähinnä ideana kuormittaa mahollisimman paljon isoja lihasryhmiä?

  4. Anonymous kirjoitti:

    En tiedä onko tämä mikään iso juttu tai aiheuttaako mitään ongelmia, mutta mun mielestä sulla on tossa ekassa kuvassa toi maassa oleva jalka liian kaukana kehosta. Säären pitäisi olla pystysuorassa niin, että kantapää on suoraan polven alla. Näin mulle on ainakin aina opetettu

    • jennie kirjoitti:

      Kiitos 🙂 kokeilin itseasiassa näinkin verratakseni eri tuntumaa. Ja itseasiassa tämä oli yksi niistä liikkeistä jotka mielestäni tuntuivat selkeästi enemmän. Toinen oli tosiaan tuo kapea punnerrus.

  5. Marianne kirjoitti:

    Kyllä se kotitreeniohjelma on hiton tehokas ja kroppa huutaa armoa sen jälkeen. Et selvästikään ole tehnyt kunnolla mutta toisaalta et pääse liikepankkiin katsomaan miten liikkeet pitäisi tehdä. Treenin jälkeen jalat on letkut jotka ei tottele ja käsillä et pysty nostamaan edes maitopurkkia:)

    • Anonymous kirjoitti:

      Tai olisiko mahdollista että hänen lihaskuntonsa ja kuntonsa ylipäätään on huomattavasti parempi kuin mitä keskivertoihmisellä jota varten tämä treeni on laadittu?

    • jennie kirjoitti:

      Oli kummin tahansa niin tänään kokeilen uusiksi. Siinä tosiaan oli nuo kaksi kuvanmukaista liikettä, joissa sain selkeän tuntuman (kiitos kapean punnerruksen eikä tavanomaisen) mutta muissa olisin ehkä kaivannut lisähaastetta. Muissakin liikkeissä siis liike toki tuntui muttei tarpeeksi väsyäkseen kunnolla saadakseni ensimmäisen kommentin mukaisen hapetuksen aikaan :DNooh, tänään uusiksi.

  6. Laura kirjoitti:

    Tuo kotitreeni on yksi treenimuodoista siinä missä sali tai kahvakuulatreenitkin. Eli mikäli ei salille pääse (taloudelliset syyt, lasten hoito yms) niin sillä voi salitreenit korvata ja treenejä tehdään 4 kertaa viikkoon + tosiaan ne aerobiset, aivan kuten saliakin. Itse kokeilin kotitreeniä Liten aikana syksyllä enkä saanut kunnollista hikeä pintaan, mutta uskon sen johtuneen siitä, että teen kaikki treenit salilla kuormitusten kera (ja salilla käynyt jo lähes 10 vuotta) eli lihaskunto on sen verran hyvässä kunnossa, ettei saa välttämättä kunnollista hikeä kun tekee liikkeitä pelkästään omaa kehoa kuormituksena. Kotitreeni on siis hyvä vaihtoehto heille, jotka eivät salille jostain syystä uskaltaudu menemään, sillä onhan lihaskuntotreeni tärkeä osa laihtumista. Uskon sen myös olevan apuna salille uskaltautumiseen; kun huomaa kotitreenissä voimien ja kestävyyde paranevan, saattaa joku jopa salillekin sitten uskaltautua 🙂 P.s. sun blogi on tosi kiva! 🙂

    • jennie kirjoitti:

      Kiitos Laura 🙂 Mitein itsekin hieman tuota että moni liikkeistä on tuttuja omalle kropalle ja kroppahan tottuu tietyntyyppiseen rasitukseen ja kehittyäkseen se tulisi yllättää aika-ajaoin (vaihtaa toistomääriä ja ohjelmia yms.)Varmasti myös tosiaan sillä että on tottunut tekemään esimerkiksi sen 15 kyykkyä lisäpainon kanssa niin 20 sitkeää versiota ilman painoa ei tuota samaa tuntumaa. Oli miten oli, tänään aion kokeilla uudelleen ja antaa toisen mahdollisuuden tällekin treenille.

  7. Anonymous kirjoitti:

    Toi edellisen polven kulmavinkki oli ihan hyvä. Ja mä ainakin ottaisin noi polvet pois maasta punnerruksissa 😉 Tosin alas rojahdus ja masuvaara on sillon paljon suurempi, joten ehkä ei nyt :). Kyseistä kuntopiiriä en tiedä kokonaisuudessaan, mutta henk. koht. oon sitä mieltä, että on täysin naurettavaa väittää, että pitkään painoilla treenanneena ei sais poltetta ja tuntumaa kuntopiirityyppisessä treenissä. Nostakaa se intensiteetti ylös, skaalatkaa toistojen määriä (tässä skaalauksella tarkotan sitä, että treenissä menis ajallisesti sama kuin huonokuntoisella, mutta puhtaitten toistojen määrä on paljon suurempi..). Onhan se nyt ihan totta, että ei esim kymmenen vuotta treenannut voi kuvitella saavansa samanalaista oloa täysin samasta treenistä kun treenari, joka on alottanu 2kk aikasemmin.. Mutta se kertoo enemmänkin siitä mitä sen kymmenen vuoden aikana on opittu, ei mitään.. Miettikää mitä teette 🙂 Olipa positiivinen kommentti näin alkuun! Ihania treenejä, kiva että jaksat painaa masunkin kanssa!

    • jennie kirjoitti:

      🙂 Kyseessä tosian kapea etunojapunnerrus, joka näin ylävartalopaino-painotteisena (paua, onko tuo edes sana?) on suosrilla käsillä sen verta rankka etten väitä tekeväni niitä kahtakymmentä toistoa tällä hetkellä, muutaman kyllä, mutten kaikkia. Tavallisest punnerrukset ovat sitten asia erikseen. No jokatapauksessas nämä kaksi liikettä jouista nyt juuri on kuvakin niin olivat ne omalle kohdalle eniten uppoavat, eli niissä poltetta saatiin aikaan. Mutta siis kaikenkaikkiaan hyviä pointteja sinulla kommentissasi ja varmasti antavat ajtuksen aihetta meistä monelle 🙂

  8. Marnie Koo kirjoitti:

    Silloin kun itse joskus superdieettasin, tein kotitreeniä niinä hetkinä kun en salille päässyt ja olihan se aika plaah. Hiestä ei ollut tietoakaan (tosin siihen vaikutti myöskin oma aineenvaihduntaongelmani). En siis itsekään saanut siitä oikein mitään irti, en vaikka käytin sitten lisäpainojakin ja tein kovalla temmolla. Salilla tehtävät treenit olivatkin sitten astetta tiukempia ja niissä tuntui että nyt oikeasti tehdäänkin jotain. 🙂

  9. mira kirjoitti:

    Mä olen kokeillut nyt kuukauden ajan tota kotitreeniä zuzka lightin ohjelmien mukaan. Se julkaisee joka viikko uuden ohjelman ja voin sanoa että kyllä ainakin mun kroppa huutaa hoosiannaa :). Aina ennen jokaista treeniä se julkaisee videon, jossa se opastaa uuden ohjelman liikkeet. Minä, joka inhoan salilla/julkisissa paikoissa treenausta, olen tykännyt tästä. Eilen juurikin kiinnitti huomiota tossa Jutta ja superdietit ohjelmassa käytettiin samanlaisia liikkeitä :). Aurinkoista torstaita.

    • jennie kirjoitti:

      Täytyneekin noihin jossain vaiheessa yrittää tutustua tarkemmin, kuulostaa mielenkiintoiselta 🙂

  10. Ofelia kirjoitti:

    Mä olen itse juuri Superdieetillä ja kerran mennyt tuon kotiohjelman läpi (noudatan kyllä ruokavaliota mutta liikunnoissa käytän enemmän itselle mieluisempia vaihtoehtoja). Kyllä mulla ainakin tuli hiki ja ainakin jalat ja vatsalihakset oli seuraavana päivänä vähän arat. Voihan se ehkä johtua siitä, että sulla vaan on sen verran hyvä lihaskunto, ettei juuri missään tunnu? Muistitko muuten pidot (aika monessa liikkeessä pidetään 5s. jännitettynä)? Ja teithän kaikki kolme kierrosta?Itse liputan myös miran mainitseman Zuzkan (bodyrockin ex-kasvo) puolesta. 🙂

    • jennie kirjoitti:

      tein itseasiassa neljä kierrosta ja kyllä, pidot pidin 🙂 Tänään annan kuitenkin tosiaan toisen mahdollisuuden ja katsotaan sitten mitä keksin ensiviikolle – ehkä palaan takaisin varsinaisen saleilun pariin vaikka joku hillitön kokeilukausi juuri nyt kaiken kanssa tuntuu olevan.

  11. Anonymous kirjoitti:

    Vaikutan varmaan vähän uusavuttomalta, mutta osaisitko sanoo mitkä pähkinät olis terveellisiä? Ja syödäänkö niitä pelkistään vai sekotetaanko johonkin salaattiin? Ei tarvi kattoo tarkkaa, mutta osaisitko sanoo kuinka paljon pussissa on kaloreita ja onks niis pusseis yleensä 200g tavaraa?

    • jennie kirjoitti:

      Ei ollenkaan uusavutonta 🙂 Pähkinöisen syömisen kanssa toimit siten kuten parhaaksi itse näet – sekoita salaattiin jos halua, syö sellaisenaan välipalana/naposteluherkkuna, laita rahkaan/ruokaan.. miten tosiaan tykkäät. Ihan ensimmäisenä valitset tietysti maustamattoman ja suolattoman pähkinän. Loppu on paljolti omista makutottumuksista kiinni mutta jos hyviä rasvahappoja tavoittelee taitaa saksanpähkinä olla koostumuksellisesti arvokkain. En enää kuollaksenikaan muista mitä muita hyviä ominaisuuksia tälle löytyi kun aikanaan Pirjo Saarnian kirjaa Ruoan terveysvaikutukset luin. Mutta siellä kyseinen laji ylistettiin maasta taivaisiin :)Pähkinöissäkin vaihtelu toki virkistää mutta perinteinen maapähkinä kannattaa korvata jollain muulla sen heikommanlaatuisen rasvakoostumuksen vuoksi. Joku on mielestäni myös väittänyt että ko. pähkinä aiheuttaa enemmän yliherkkyyksiä kuin monet muut. Jossain ohjelmassa myös mainittiin että Macadamia ja Cashew-pähkinöitä kannattaa rajoittaa hieman muita pähkinöitä enemmän niiden suuremman rasvaprosentin vuoksi. Kaikki pähkinäthän ovat kuitenkin rasvaisia ja sisältävät siten paljon enrgiaa. Kauposta löytyy hyviä sekoituksia, joihin kannattaa tutustua. Hyvänä annoskokona pietään suunnilleen kourallista eli 15-25g, joka vastaa lajista ja annoskoosta riipuen noin 100-180kcal.

    • jennie kirjoitti:

      Niin, ja ovat myös toki oiva proteiininlähe joskin pienehkön annoskoon vuoksi proteiinin määräkin jää vähäiseksi.

    • Anonymous kirjoitti:

      Kiitos pitkästä vastauksesta!:) Kaupan hyllyllä on tarttunut ekana vaan silmään juuri ne suola-, chili ja hunajapähkinät, olen tainnut siis olla väärällä puolella 😀 Voisin kokeilla noita saksanpähkinöitä vaikka välipalana herkun korvikkeena, jos on ihan pakko saada jotain hyvää. Rasvaahan niissä kyllä varmasti on. Tuleekohan tuosta kourallisesta niitä kovin kylläiseksi? En ole koskaan maistanut niitä, mutta kuullostaa, ettei niissä taida olla ”koukkuunjäämis” reaktiota kuten noissa herkkupähkinöissä? 😀 Auts, tuo kolahti kyllä, että kun ei niitä syödä kovin paljon niin ei niistä tuu proteiinejakaan, nää siis taitaa olla vaan niitä herkunkorvikkeita eikä oikeita diettivälipaloja?

    • jennie kirjoitti:

      rasvahan lisää kylläisyydentunnetta eli toiselle riittää sellaisenaan välipalaksi, toiselle ei. Itse aikaharvoin syön pähkinöitä paljaaltaan tai ainakaan huomaamatta ns. naposteluvälipalana.

    • Anonymous kirjoitti:

      Okei noh täytyy viel miettii tuota, että onko noita järkee syödä. Mutta jos tulee kauhee hinku niin haen saksanpähkinöitä ja kohtuus mukana 🙂

  12. Taru kirjoitti:

    Hei, SD:n kotitreeniä en ole kokeillut, mutta luulen, et sulla on niin hyvä lihaskunto, että siksi et saa sitä kunnolla tuntumaan. Onhan ero ihan huikea aloitteletko lihastreeniä vai oletko käynyt salilla jo vuosia 😉 SD:N salitreeriä teen tällä hetkellä ja tykkään kovasti. Tuo oman lihasvoimaa kasvattavan ohjelman jälkeen kivasti vaihtelua, kun on ihan eri tyyppinen; pitkiä sarjoja ja liikkuvia liikkeitä, hiki lentää. Puntteja ei niinkään käytetä, mutta kyllä olen saanut tuntumaan 🙂 Vaihtelua lihaksetkin kaipaa.Onnellista odotusta!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.