Hae
My Project Is Me

Liikuntapäivitystä

Moi,

Jotenkin tuntuu että koko maailmankaikkeus on sitä mieltä että salilla tulisi treenata toistomäärillä 8-10 ja tällä viikolla aloitin nyt viimein vähentämään toistoja mutta lisäämään kilomääriä. Tavoitteenahan on siis kasvattaa rehellistä lihasmassaa ja saada aikaan lihaserottuvuutta. Joku minua viisampi on määritellyt toistorajat saliharjoitteluun jotakuinkin siten että pitkät sarjat (12-20 toistoa) lisäävät kestävyyttä ja tuovat kauniin solakan ulkomuodon. Hieman lyhyemmät sarjat (8-12 toistoa) kasvattavat lihasta ja kaikista lyhyimmillä sarjoilla taas kasvatetaan voimaa. Luonnollisesti mitä vähemmän toistoja tehdään, sitä suurempia painoja tulisi käyttää.

Itse en selkeästi osannut, tai uskaltanut, lisätä painoa tarpeeksi paljon mutta ensi kerralla sitten. Tämä viikko menee varmaan aikapitkälti taas hakiessa sitä sopivaa vastuksen määrää. Tähtäsin itse kymmeneen toistoon/liike ja pakko se on todeta että kyllä kymmenen on kumman paljon vähemmän kuin viisitoista. Nyt vain oikeita painoja etsimään jotta hauis joskus olisi näyttämisen arvoinen ilman moista pullisteluakin 😀

Toisekseen olen jo pidemmän aikaa todennut kaipaavani aerobista liikkumista hieman enemmän kuitenkaan tinkimättä saliharjoittelusta. Käytännössähän tämä tarkoittaa että liikunnan määrää on lisättävä. Nyt joku ajattelee että olen ihan hullu mutta täytyy muistaa etten tosiaan tällä hetkellä liiku kuin keskimäärin 6tuntia viikossa (viitenä erillisenä päivänä). Ennen työhönpaluuta ja salia liikkumiset olivat kuitenkin keskimäärin 14tuntia viikossa ja ihan jok’ikinen päivä. Vaikka liikunnan tehot ja liikkumistyypit olivat keskenään ihan erilaisia niin onhan tuossa selkeä ero. Tähän kun lisätään se että istun toimistolla 8h niin onko ihmekään että keho alkaa kaivata enemmän tekemistä.

Viikonloppuna ulkoilusta innostuneena teinkin vakaan päätöksen pyrkiä lenkkeilemään vaunujen kanssa aina töistä tultuani noin tunnin verran. Viikonloppuisin toki myös sama juttu, jotta rutiinit pysyvät yllä. Se että kävelenkö vai mahdollisesti hölkkäänkö riippuu ihan omasta fiiliksestä. Tässä vaiheessa tärkeintä on ulkonaolo sekä se että jotain tulee tehtyä. Nyt on takana ensimmäinen kerta ja tästä jatketaan kohti kevättä.

18 kommenttia

  1. Anna kirjoitti:

    Oletko huomannut nyt salitreenin aloitettuasi vielä suurta muutosta lihasten koossa, vai ovatko nuo (jo mahtavat) habat lähinnä sitä kotitreenin tulosta? Totesin juuri eilen, että treenaan nyt kotona DVD:eiden ja käsipainojen avulla paljon enemmän kuin tulisi tehtyä jos olisi lähdettävä neljän seinän sisältä työpäivän päätteeksi salille tai jumppaan. Aivan mahtavaa jos ahkeralla kotitreenillä siis voi saada noinkin hyvää tulosta aikaan ja lihasta kasvamaan!

    • jennie kirjoitti:

      Kiitos vain kehuista joiden täytyy kyllä sanoa olevan pitkälti ihan kotitreenin tulosta. Joskus aiemmin tein käsipostausta kotona saavuteitusta tuloksista ja ero on melkoisen huomattava: http://myprojectisme.blogspot.com/2011/11/treenin-tulos.htmlVaikka tästä onkin menty eteenpäin entisestään niin silti se suuri pohjatyö on tullut kotona treenaamisesta eikä koti ole ollenkaan huono vaihtoehto treenille. Toki kun tavoitteet (ja lihasavoima) kasvaa on jollain aikavälillä siirryttävää rankempiin harjoitteisiin ja siinä vaiheessa sali on ehkä se paras vaihtoehto.

  2. Donna kirjoitti:

    Vitsi sä näytät hyvältä, niin terveen näköne! 🙂

    • jennie kirjoitti:

      Arvaa, tämä piristi omaa päivääni tänään ihan hurjan paljon! Kiitos siis sinulle:) Toivon tosiaan pystyväni tarjoamaan tervettä esimerkkiä eteenpäin ja sinun kommenttisi perusteella näin uskon tekevänikin.

  3. Evelyn kirjoitti:

    Oot ihan mielettömän hyvin saanut treenattua itsesi! 😀 Olet kyllä todellinen motivaattori tällaiselle myös synnyttäneelle tytönhupakolle. :)Hyvää kevättä sinulle! Ü

  4. Anonymous kirjoitti:

    Ekaa kertaa kommentoin, vaikka olen lukenut jo jonkin aikaa blogiasi. Ihan mahtavia tuloksia olet saanut aikaan ja blogisi on myös todella mielenkiintoinen, ihana kun päivität usein! Aion testata myös muutamaa esittelemääsi proteiinipatukkaa. 🙂 Tsemppiä salille!

  5. Anonymous kirjoitti:

    Hyvältä näyttää! 🙂 Oletko muuten koskaan kokeillut Bodyrockin videoita? 🙂 Niissä ainakin saa pistää itsensä lujille, ja vaikka ne ovatkin lyhyitä, silti tosi tehokkaita. Ja Lisa-Marie on kyllä melko kadehdittavassa kunnossa, siitä ei pääse mihinkään!

    • jennie kirjoitti:

      Noita viedoita kattellessa kyllä iskee sellainen motivaatio päälle että huh! EN itseasiassa ole koskaan niitä kuitenkaan kokeilemaan asti päässyt vaikka tarkoituksena monesti on ollut. Viedothan ovat (tai ainakin ne mitä olen itse katsonut) sen verta kovilla sykkeillä suoritettavia tehotreenejä että kaikessa lyhykäisyydessään riittää aivan varmasti. Täytyykin yrittää joku kertaa haastaa itsensä niiden videoiden kanssa.. Kiva kun kävit muistuttamassa 🙂

  6. Anonymous kirjoitti:

    Oletpa kaunis! Palatakseni tohon edelliseen postaukseen, pidätkö ”herkkupäiviä” vai syötkö silloin tällöin? Miten olet saanut makeanhimon kuriin? 😀

    • jennie kirjoitti:

      Oi, kiitos sinulle ihan mielettömästi <3 Mielestäni herkuttelu kuuluu osaksi elämää ja siten siis herkuttelen ihan luvan kanssa silloin tällöin. Esimerkiksi juhlat ja muut sen tapaiset sosiaaliset tapahtumat ovat herkutteluvapaita tilaisuuksia. Makeanhimo on jännä juttu ja itse olen joutunut opettelemaan oman kehon kuuntelua melkoisen paljon. Suurin juttu mitä olen tehnyt ovat että syön usein, siis ihan parin-kolmen tunnin välein. Lisäksi olen totuttautunut ”vähempään makeaan” eli en välttämättä ostakaan aina karkkia tai suklaata vaan esimerkiksi kuivattuja hedelmiä ja suklaasta maitosuklaata tai proteiinipatukan. Voisin ehkä palata vielä aiheeseen blogin puolella vaikka sitä ennenmuinoin olenkin sivuuttanut..

  7. Tomppa kirjoitti:

    hei paljon nostat penkistä? :DDD

  8. Anonymous kirjoitti:

    Odotan innolla miten sinulla sujuu hölkkä salipäivän jälkeen 🙂 Nimittäin muutama vuosi sitten, kun yritin yhdistää hölkkä ja saliharjoittelun, niin huomasin, että salipäivän jälkeen ei hölkkääminen kulkenut millään! 😀 Lihakset oli niin väsyneet vissiin vielä edellisen päivän treenistä. -tiina-

    • jennie kirjoitti:

      Saa nähdä miten käy, toistaiseksi on menty vielä reippaasti kävellen ja hyvin saattaa olla että meneekin enemmän kävelyn puolelle mutta tavoitteita pitää olla 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.