Hae
My Project Is Me

Kaloreita laskemassa

Moi,

Olen sataan kertaan sanonut etten tällä hetellä laske kaloreita ja toivon ettei minun siihen tarvitsisi mennäkään. Jos kuitenkin kalorimääriä teille valottaisin niin syön suurin piirtein 1800kcal, joka jakautuu näin:

aamupala 250kcal (250g rahkaa, sokeritonta mehukeittoa, marjoja, leseitä ja soijalesitiiniä)

välipala 200kcal (proteiinijauhetta shakerista, joku pieni syötävä esim. banaani, 100kcal välipalakeksi, rahkaleipää tms)

lounas 400kcal (100-150g lihaa/kanaa/kalaa, vapaasti salaattia, pastaa/perunaa/riisiä 100-150g, mahdollisesti raejuustoa, pähkinöitä..)

toinen lämminruoka 400kcal (samantyyppisesti kuin yllä)

välipala 250kcal (jälleen rahkaa)

iltapala 250-350kcal (joko rahkaa, jossa usein myös kookosöljyä tai iltamunakas kahdella kananmunalla +salaattia tai proteiinipuddingia ja jotain muuta)

Syön siis suurinpiirtein samoin joka päivä, joskin käyttämäni kasvikset/hedelmät/marjat sekä lämpimän ruoan raaka-aineet vaihtelevat, joka tekeekin ruokailusta vaihtelevaa. Tiedän siis melkotarkkaan mitä milloinkin syön ja nytkun hankin taas keittiövaa’an niin tiedän myös määrät. Totuus on kuitenkin se, että olen alkanut epäilemään syönkö lämpimällä aterialla sittenkään mainittua 400:aa kaloria vai jääkö syöty määrä kuitenkin alle tuon. Laskennallisesti pastan tms. sekä lihan yhteiskalorit ovat noin 250-300kcal ja pelkän salaatin osuus ei enää lisäsatasta tuo. Toki jos mukana on pähkinöitä, raejuustoa tai öljyä saadaan lisäsatanen täyteen vielä herkästi.

IMG_7436 (1024x683) IMG_7441 (1024x683)WP_20130715_020

Niin tai näin, vaikuttaa siltä että syön melko reilusti – eikö vain? En välttämättä mitenkään erityisen paljon mutta laihduttajaksi kyllä melkoisesti.. Ja arvaatteko mitä, silti minua vaivaa ajoittain napostelun tarve tai pieni nälkä – kaiken tämän ohella. Pyrin syömään säännöllisesti, noin 2-3h välein joten voi olla että tuo näläntunne on oikeasti vain mielitekoja. Toki, toisinaan tulee annettua houkutuksille periksi ja silloin tietenkin tulee syötyä hivenen enemmän vaikka pitäytyisinkin terveellisissä valinnoissa. Ja kyllä, juon vettä vähintään sen 2-3l päivänaikana, tasaisesti sitäkin.

Ja vielä loppuun, minä en milläänlailla mieti näitä syömisiäni tämän tarkemmin tai kellota niitä. Ruokailu sujuu omalla painollaan jolskin nyt kun tuo vaaka taas on niin hieman pistokokein olen tarkkaillut ruokamääriäni, joiden määrälliset arviot ovat melkolailla oikeaan osuneet. Jos tarve vaatii, niin pientä nipistämisen varaa vielä löytyy mutta yritetään vielä toistaiseksi näin ja pyritään irtaantumaan ylimääräisestä napostelusta kokonaan.

17 kommenttia

  1. Eikku kirjoitti:

    Mä toivon, että pääsisin kaloreiden laskemisesta eroon. Pääsääntöisesti se ei mua stressaa ja on ihan mielenkiintoistakin, mutta otan ehkä vähän paineita siitä, että ei se nyt kuulu ihan normaaliin elämään laskea kaloreita. Ja kun niitä laskeskelee, niin tulee helposti ohittaneeksi oman kehon signaalit, eikä ehkä ole niin herkkänä nille kuin pitäisi. En välttämättä erota oikeaa nälkää mieliteoista/napostelunhalusta, koska kalorilaskuri sanoo, että ei pitäisi olla nälkä (näin kärjistettynä).

    Eli pitäisi ehkä mennä juuri tuohon pistokoe-tyyppiseen ratkaisuun, että silloin tällöin tsekkaa, mitä sitä tulikaan syötyä ja kuinka paljon. Sinun viimevuotisesta lihasprojektista viisastuneena aion nyt tarkkailla painoakin vain pidemmällä aikavälillä, eli kerran kuukaudessa ja tehdä siitä sitten toimenpiteitä suuntaan tai toiseen.

    • Pikkis kirjoitti:

      Minä olen käyttänyt kalorilaskuria vain kuuriluontoisesti, jolloin kalorien laskeminen ei sillä tapaa jää päälle. Olen tosin niin epäpedantti ihminen syömisten suhteen, etten kertakaikkiaan mitenkään jaksa vaivautua tietämään, miten paljon tasan päivän aikana syön, ellen tosiaan käytä tuota kalorilaskuria. (kalorilaskuri.fi)

      Kun sitä sitten tulee käytettyä, se antaa jo muutamassa päivässä hyvän muistutuksen siitä, mitä suurin piirtein pitää syödä ja jättää syömättä, että päivän saldo on sopiva. 🙂 Sitten voi sen pohjalta jatkaa rennommin rantein eteenpäin.

      Nälkää en itse karta, toki joskus hätäpäissään tulee sitten naposteltua, mutta enimmäkseen nautin odotella nälkäisenä seuraavaa ruokaa, koska nälkäisenä kaikki maistuu paremmalle 😀

      • Eikku kirjoitti:

        Kiitos kommentista, pitää varmaan tosiaan tehdä noin, että vaan silloin tällöin tarkistelee syömisiään. Sillä tavalla sitä varmaan paremmin oppii hahmottamaankin niitä syömisiään.

      • jennie kirjoitti:

        Heh, nälkäsenä kaikki tosiaan maistuu paremmalle 😀

    • jennie kirjoitti:

      Tunnistan ajatuksesi :/ Aloin muuten itse lukemaan omia höpinöitä alusta saakka ja ihan samanlaiselta vuoristoradalta se minun alkutaipaleeni on viimekikin kuulostanut – ja niin helppoa kuin se sitten loppujen lopuksi olikin 😉

      Tsemppiä lihastenkasvatukseen, minä tulen sittgen tämän dieettiurakkani jälkeen perässä! (Ja se vaa’lla jokavälissä ramppaaminen oikeasti vapauttaa kummati!)

  2. Terhi kirjoitti:

    Moikka,

    luitko ajatukseni? Tänään aamulla ajattelin että pitäisi sinulta kysyäkin paljonko kaloreita syöt päivän aikana 😀
    Aloitin itse vähän aikaa sitten laihdutuksen ja käytän apunani fooddiarya. Sen mukaan minun tulisi syödä päivässä hieman alle 1200kcal jotta laihtuisin kuudessa viikossa 3kiloa. Olen siis pieni kokoinen, joten pesuskulutukseni ei ole mitään suurta :/ tuohon sinun 1800kcal verrattuna minun 1200kcal kuulostaa todella vähäiseltä..

    Olen myös miettinyt miltä tuo lisäravinne pudding maistuu.. en uskalla ostaa tuota isoa pussia jos se ei olekkaan mieluista. Osaisitko verrata sen koostumusta ja makua johonkin yleisesti tutumpaan tuotteeseen?

    Kiitos kannustavasta ja monipuolisesta blogistasi.

    • jennie kirjoitti:

      Ajatustenlukijahan minä olen 😉

      1200kcal on kyllä vähän, se on itseasiassa niin vähän että itse en lähtisi niin alhaiseen määrään lainkaan sillä olen pitänyt jonkinasteisena minimirajana 1500:aa. (Tähän määrään, 1500:aan, on muistaakseni jotain tutimuspohjaista tietoakin olemassa..) Anyway, oma peruskulutuksenihan on myös melkoalhainen – se yllätti minut kun aikanaan mitattiin, noin 1400/vrk. Tähän toki sitten se kaikki tekeminen, liikkuminen ja nyt myös imettäminen päälle nostaa määrää ylöspäin. Paljonko se on todellisuudessa, paha mennä sanomaan ja kokeilemallahan toki selviää. Sinullekin tiedoksi että viimeksi pudottelin kiloja noin 1600kcal päiväannoksin ja pituutta on 162cm. Luulen että sinullakin, tuo määrä on vain omaa silmää häiritsevä, josta ei siis kannata kalorilaskurin opein edes turhan rivakasti yrittää päästä eroon, niin ikävää kuin se toki onkin. Lohduttavaahan on kuitenkin se, että mitä pienempi pakkaus sitä pienemmät muutokset ovat jo näkyviä! Tsemppiä sinulle!

      Ja noista puddingeista kirjoitan tänään ihan oman tarinansa:) Muistuttavat minusta ihan oikeaa vanukasta koostumukseltaan ja ainakin nuo minun maistamani Fastin versiot ovat makeita (jonkun mieleen ehkä jopa liian). Leaderillähän on myös niitä pikkupusseja (annospakkausia), joita voi kokeilla. Niiden maku ei tosin ole niin makea mutta tuplasuklaa on ainakin hyvää.

  3. Anna P. kirjoitti:

    Mielenkiinnolla luin postauksesi, kun itsekin välillä mietin, mikä on sopiva energiantarve imetysaikana, kun haluaa myös kiinteytyä ja liikuttua tulee kohtuullisesti. Meidän neiti on nyt 4 kk ja maidontuotanto on kohta huipussaan. Lisäsenergian tarve sen takia on n 500 kcal, joten kaiken järjen mukaan ruoasta olisi hyvä saada AINAKIN tuo 1800 kcal, ettei mene ihan kidutusdieetiksi. Eräs PT neuvoi minua aikaisemmin (ilman imetystä, painonpudotustarve 70 -> 60 kg, tahti 500-1000 g/vko) syömään n 1600 kcal + puolet päivän aikana liikunnassa kulutetusta energiasta. Rankan liikunnan energiankulutus ei toki ole pelkästään sykemittarin suuntaa antava määrä, vaan elimistö kuluttaa energiaa enempi myös harjoituksen jälkeen. Tuon ohjeen mukaan energiaa pitäisi saada n 2100 + lisäenergian tarve liikunnan takia, kun imetys on huomioitu!! Kaikki on varmaan yksilöllistä, mutta olen itekkin tuntenut makeanhimoa usein ja miettinyt, että se varmaan liittyy liian vähäiseen energian saantiin. Parempi olisi löytää se kultainen keskitie kunnon ruoan kanssa, kuin makeanhimossa tehdä totaalirepsahduksia aika ajoin 🙂

    Ilmoittauduin Fitfarmin Bikini Challengeen 🙂 Saa nähdä, mitä siellä kommentoivat energiansaantiin imetysaikana. Riittävä maidontuotanto ja vauvan hyvinvointi on kuitenkin tällä hetkellä kaikkein tärkeintä!! Sen jälkeen tulee äidin hyvinvointi ja omat tavoitteet, mitä ei pidä myöskään aliarvioida 😉

    • jennie kirjoitti:

      Tuossa PT:n neuvossahan on tietenkin järkeä. Mitään kitudieettiähän en tästä todellakaan halua vaan rennolla otteella ilman ”varsinaista diettaamista” (Sen aika on sitten joskus, jso tarvetta esiintyy). Ja kun huomioidaan että sitä pudotettavaa ei nyt kuitenkaan niin paljon ole niin ei tosiaan varmaan mitään ihmeellisyyksiä voi vaa’alta odottaakaan. Ja kuten sinä itsekin sanoit, niin vauvan ehdoillahan tässä ollaan liikenteessä 🙂

      Tarkoituksena oli itsekin alunperin hieman enemmän pohtia sitä että onko tuo 1800 kuitenkaan tapeeksi, vai kooostuko se jotenkin väärin. Onneksi tässä voi tutkailla miten käy, jos muuttaa jotain asiaa. Viimeksihän söin noin 200kcal vähemmän koska käytin huomattavasti vähemmän rasvoja ja jo yksistään sijalesiiinin puuttuminen tuolloin ”säästi” sen 100-150kcal vuorokautta kohden. Tätä siis tarkoitin että myös nipistämisen varaa on tarvittaessa.

      Tuo Bikini challenge kuulostaa kyllä mielenkiintoiselta toteutettavalta erityisesti imetysajalle. Minullakin on olemassa ne superdieetin ohjeet mutta ajattelin niidne kanssa odotella parempia (lue, ei enää imetystä) aikoja. Jos vain maltat niin olisi hienoa kuulla miten biksukuuri ja imetys sopivat yhteen!

  4. Nimetön kirjoitti:

    Itelläni on sama onglema: syön kalorimääräisesti riittävästi ja hyvillä ravintoarvoilla varustettua ruokaa (proteiini, kuitupitoinen jne.) Siltikin tulee jossain vaiheessa päivää se älytön sokerin himo. Mulla ei koskaan ole ollut juurikaan rasvaisen mättöruuan himoja vaan sokeri on se ongelma. Toistaiseksi olen saanut tuon tyydytettyä esimerkiksi mansikoitten tai makeiden hedelmien avulla mutta enpä tiedä kuinka luonnistuu taas syksystä kun tuoreita marjoja ei ole saatavilla ja pakasteversiot eivät oikein uppoa. Itse ehkä voisin laittaa tämän sokerihimoilun väsymyksen piikkiin. Ne päivät jolloin yöunet ovat olleen hyvät ei ole mitään ongelmaa olla ilman sokerimättöä. Vuorotyöni takia kuitenkin pääasiallisesti vuorokausirytmini on ihan mitä sattuu, etenki yövuorojen aikaan. Tällöin tulee kyllä mässytettyä ties mitä sontaa. Olisikohan sinullakin tuo napostelun tarve lähinnä väsymyksestä johtuvaa?

    Tuosta puddingista mikä näkyy kuvassa, mikä maku on kyseessä? Mulla on ollu tota samaa merkkia creamy caramel ja nyt alkaa tökkimään se pussin pohjan viimeset annokset. Onko tuo hyvää?

    • jennie kirjoitti:

      Vuorotyö on varmasti haastellista, kun selkeää rytmiä ei aterioille saa mitenkään aikaiseksi :/ tsemppiä siis sinulle!

      Aikanaan kun mielessäni tätä asiaa pohdiskelin niin silloin minun oli tarkoitus kirjoittaa myös tästä; siis mahdolillisista syistä napostelun tarpeelleni enemmän ja väsymys oli yksi. Onhan totta, että katkonaiset yöunet eivät ole omiaan kellekään. Naposteluhetki ei myöskään välttämättä osu iltaan (vaikka myönnän, joskus sitä tapahtuu vain siksi että siihen on mahdollisuus kun lapset nukkuvat ja on ihan omaa aikaa) eli ei ole välttämättä kiinni siitäkään että söisin liian vähän (joka toki myös on mahdollista).

      Minusta tuo mustika maistui ihan Kalevin mustikka-valkosuklaalle! Oli siis herkkua, jos makeasta pitää 🙂 Taidan kirjoittaa niistä vähän laajemminkin tällepäivälle koska niistä kyseli joku muukin.

  5. iina kirjoitti:

    Jäin miettimään, että jos sulla on napostelu himoja niin mahdatko kuitenkaan saada riittävästi kaloreita? Imetys vaatii sen edellä mainitun 500kcal tällöin sinulle itselle jää 1300kcal mikä kuulostaa aika pieneltä..

    Ekaa kertaa kommentoin, vaikka pitkään olen vakkari lukija ollut. Ihanan tsemppaava blogi sulla!

    • jennie kirjoitti:

      Kiva Iina että päädyit kommentoimaan 🙂

      Kerran kun mielessäni näitä asioita pohdiselin niin mietin ihan samaa kuin sinäkin, onkohan tuo määrä kuitenkaan riittävä, niin paljolta kuin s etoki kaikinpuolin kuustaakin. Vai koostuvatko ateriani kuitenkin huonosti (jääkö esimerkiksi hyviä rasvoja puuttumaan tms). Tiedä tuosta sitten, kokeilemallahan tuo selviää. Ja varmasti mysö aikaisemmin mainittu väsymyskin vaikuttaa omalta osaltaan. On tämä sellaista salapoliisityötä 😉

  6. mii kirjoitti:

    Kiva lukea näitä tuoreiden äitien treenejä ja elämänmenoa. Kiitos siis kivasta ja hyödyllisestä blogista! Tosin syömisten suhteen oon samaa mieltä kuin aiemmat kirjoittajatkin, että et syö mitenkään reilusti vaan niukasti. Imettäminen kuluttaa sen 500kcal ensimmäiset puoli vuotta. Eli mäkin laskisin, että sun päivittäinen kalorisaanti on sen 1300kcal. Ja kun sä vielä liikut, niin tuo on aika vähän. Mä nostaisin treenipäivänä kaloreita esim. 300kcal päivässä (jollain hyvällä ruoalla, en millään hötöllä) ja olen varma, että painon putoaminen jatkuisi sitenkin. Lepopäivänä tuo sun nykyinen olisi hyvä. Nostaisin kaloreita useammastakin syystä: imettämistä varten, lihasta varten, hormonitoiminnan palautumista varten kohti normaalia ja aineenvaihduntaa varten. Mutta toki ymmärrän, etät kukin tavallaan ja näin neitssä toisten neuvominen on vähän typerää, mutta ajattelin silti kirjoittaa, kun vaikutat kirjoitusten perusteella siltä, että osaat ajatella järkevästi ja miettiä yös saatua palautetta.

    • jennie kirjoitti:

      Palaute on enemmän kuin tervetullutta:) Itseasiassa tämä teksti olisi voinut saada hivenen jatkoa, niemnomaan omien pohdintojen kautta – olen nimittäin itsein miettinyt tuota määrää että onko se sittenkään tarpeeksi. Toisinaan toki myös mietin että onkohan se liikaa sillä olenhan melko lyhyt (162cm). Katsotaan siis, mitä tue´leman pitää ja etsitään se itselle sopiva määrä.

  7. Lintunen kirjoitti:

    Olen samaa mieltä kuin osa aiemmin kommentoineista siitä, että ehkä hieman liian alhaiselta energiamäärältä vaikuttaa – imetät kuitenkin ja liikut säännöllisesti. Omiin silmiin esim. aamiainen vaikuttaa hieman liian kevyeltä ja sinne voisit lisätä vaikka 100 kcal. Uskon, että ~2000 kcal/pv painosi tippuu ja ylimääräinen napostelukin loppuu. Tsemppiä erilaisiin kokeiluihin! 🙂

    Itsekin yritän pudottaa hieman painoa ja syön päivittäin 1500-1800 kcal. Paino on ollut laskusuuntainen, kunhan syöminen on säännöllistä ja liikun päivittäin edes jollain tavalla. Pituus on sama kuin sinulle, mutta lapsia ei itselläni ole, eli en siis imetäkään.

  8. PikkuMy kirjoitti:

    Mä kun otin mukaan täysjyväruisleipää muutaman palan päivässä, päälle 17% juustoa pari siivua ja joku leikkele (kalkkuna, broileri) ja lasin maitoa (luomu, soija tai kaura) niin sain enemmän aikaseksi painon pudotuksessa. Jos keho altistuu stressille mikä on aika yleistä pienten lasten vanhemmilla (moni ei ehkä sitä vaan huomaa tai sit huomaa mutta ei ajattele sitä stressinä) niin ei saisi vetää liian vähäisellä hiilihydraattia määrällä. Nää on Jaakkolan oppeja ja jokaisen pitää itse määritellä oma stressi. Mä ajattelen että imettäminen on yksi ”stressi” kropalle koska ei ole ns normitila joten mä ajattelen että hieman enemmän hiilareita vois tehdä hyvää 😉

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.