Hae
My Project Is Me

Koko viikon ruokapäiväkirja

Toivepostauksena ruokapäiväkirja tutustuttavaksi, aina maanantaista sunnuntaihin kaikkine herkutteluineen, naposteluineen ja oikeine aterioineen. Ruokapäiväkirja ei missään nimessä ole täydellinen, se ei ole edes esimerkillinen eikä kenenkään kannata sitä sellaisena ajatella.  Se on kuitenkin se, mitä minä ihan faktisesti söin viime viikon aikana ja miten sain painoni laskuun. (Ja tässä välissä kiitos kaikille ihanista kommenteista ja tykkäyksistä eiliseen postaukseeni)ruokapäiväkirja banaaniletut

Koko viikon ruokapäiväkirja

Olen ennenkin kertonut että ruokapäiväkirjan pitäminen on minusta haasteellista. Halusin senvuoksi aloittaa mahdollisimman matalalla kynnyksellä, minkä vuoksi esimerkiksi en ole punninnut tai katsonut määriä sen tarkemmin. Ajattelin että ryhdyn tähän vasta siinä vaiheessa jos koen sen tarpeelliseksi tai välttämättömäksi. Syömäni annokset ovat reilunkokoisia, ihan normaalilta lautaselta. Seuraavassa siis kirjattuna kaikki se, mitä viime viikon aikana olen syönyt ilman sen tarkempaa määrällistä tietoa.

ruokapäiväkirja

 

Havaintoja ruokapäiväkirjasta

Ehkä huomaat, etten ole merkinnyt juomia listaan lainkaan. Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että juomat, mitä juon eivät pääsääntöisesti sisällä lainkaan energiaa. Joskus, harvemmin nykyään, saatan sujauttaa kahvin sekaan soijamaitoa mutta pääsääntöisesti juon sen mustana. Muutoin juon vettä tai toisinaan sokeritonta mehua tai vielä harvemmin light-limua. Jos olisin juonut mehua tai jotain muuta sellaista, mikä olisi päivittäistä energiamäärää nostanut olisin sen merkannut.

ruokapäiväkirja nicecream

Toinen mitä ruokapäiväkirja ei huomioi, on ateriavälit. Pyrin kuitenkin syömään suhteellisen säännöllisesti aloittaen aamupalalla klo 8.00 paikkeilla. Tästä eteenpäin ateriointi tapahtuu noin 3-4h välein, siten että iltapala ajoittuu yhtälailla noin klo kahdeksan paikkeille, joskin tietenkin illalla.  Näin yhteen päivään sisältyy ideaalitilanteessa vähintään viisi ateriakertaa mutta kuten ruokapäiväkirjaa tarkastellessa huomaa, on osasta päiviä jokin ateria tipahtanut pois. Syitä on erilaisia mutta yksi sellainen on ollut esimerkiksi treenin ajoittuminen juuri siihen ajankohtaan tai muutoin vain poissaolo ruoan läheisyydestä sillä hetkellä. En siis syö orjallisesti kellon mukaan vaan nälkä- ja muiden tuntemuksien perusteella rennosti aterioiden. Yksi huomio, minkä voin kuitenkin tehdä on että jos esimerkiksi päivän toinen ateria on jäänyt jostain syystä pois tai ollut laadullisesti heikko, on iltapalalla tullut yleensä syötyä vähän enemmän jotta energiavajetta on saatu paikattua.

ruokapäiväkirja kana

Kuten kirjoitettu, tämä ruokapäiväkirja ei todellakaan ole täydellinen tai esimerkillinen enkä siis siten edes vihjaa että tästä kannattaisi sellaisenaan ottaa mallia. Se mihin kuitenkin voinee kiinnittää positiivisessa mielessä huomiota on että ateriat sisälsivät pääsääntöisesti niin hiilihydraatteja, rasvoja kuin proteiiniakin eli mistään ton-aterioinnista (hiilariton, kaloriton tms. ) ei ole kyse. Lisäksi ruokapäiväkirjassa oli sijaa myös herkuttelulle kakkuineen kaikkineen. Ja siitäkin huolimatta painoni putosi. Kuten niin monta kertaa aiemminkin todettu, se on se kokonaisuus mikä ratkaisee painonpudotuksessa tai siinä epäonnistumisessa.

Heräsikö sinulla ajatuksia ruokapäiväkirjastani? Olisitko halunnut tietää jostain asiasta tarkemmin tai antaa vaikkapa palautetta? Kommenttiosio on avoinna 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.