Hae
My Project Is Me

Ruoan laadusta ei tarvitse tinkiä

Moi,

Takana on ensimmäinen työpäivä ja vaikka tuntuu ettei ole ollut kuin hetken pois niin hurjasti kaikki on ehtinyt vajaassa vuodessa muuttua. Se mikä kuitenkaan ei ole muuttunut ovat ruokailutottumukseni. Vaikka siis siirryn kotijääkaapilta hieman kauemmaksi syömään ei se tarkoita että en voisi syödä edelleen samalla tavalla.

Olen oikeastaan aina kantanut töihin omia eväitä ja sitä samaa aion jatkaa edelleen. Olen ehkä siinä mielessä onnekkaan outo tapaus että kykenen ihan hyvin syömään samaa ruokaa vaikka kaikki viisi päivää. Tai aiankin pystyin ennen.  Eilen valmistin kanaa ja kasviksia uunissa. Lisäksi pakkasin salaattia sekä varustin työpaikan ruokavarastot maitorahkalla, sokerittomalla mehukeitolla, leseillä sekä siemensekoituksella ja raejuustolla. Kannan siis käytännössä kerralla koko viikon ruoat mennessäni töihin ja täydennän varastoja tarvittaessa lähikaupassa.

Toisinaan itsellekin kuitenkin iskee laiskuus tai ajanpuute ja silloin turvaudun helposti työpaikkani lähikaupan tarjontaan. En kovasti eineksisitä perusta mutta joskus tosiaan myös tähän puoleen tulee turvauduttua ja tällöin katson lähtökohtaisesti kalorimääriä ja pyrin pitämään ne noin 300-400 luokassa. Lisänä syön paljon salaattia.  Toki jos oikein tahtoo terveysintoilla niin aina voi ostaa esimerkiksi tonnikalaa ja salaattiainekset.

Kuvat saarioinen.fi

Jos työpaikalta tai sen läheisyydestä löytyy lounasravintola  niin hätä ei ole tämännäköinen. Varsinkin jos kyseessä on buffet-tyyppinen ratkaisu niin aterianhan voi koota juurikin omien mieltymysten mukaisesti. Itse suosin tällöin keittoja tai sitten salaattia yhdistettynä proteiinin lähteeseen. Mikäli taas lounastat à la carte-ravintolassa niin yleensä tarjolla on myös joku ravintoarvollisesti järkevä vaihtoehto. Ja jälleen kannattaa panostaa salaattipöytään, joka todennäköisesti kuuluu hintaan. Jos kuitenkin syöt ulkona vain satunnaisesti niin ei kannata potea huonoa omaa tuntoa mahdollisesti hieman tuhdimmasta ateriasta. Olen tosiaan tainnut oikeasti käydä ulkona syömässä nykyisessä työpaikassani niinkin monta kertaa että yhden käden sormet riittävät laskemiseen. Työskentelen nykyisessä paikassa kuitenkin jo neljättä vuotta, joten  kovin usein toistuvasta tavasta ei kohdallani todellakaan ole kyse.

6 kommenttia

  1. Anna kirjoitti:

    Totta joka sana – töissäkin voi syödä terveellisen lounaan joko itse tekemästään ruoasta tai ulkona syödessä, eikä se edes ole pienellä suunnitellulla hankalaa. Tämä on mielestäni ihan vain motivaatiokysymys, jos todella haluaa elää ja syödä terveellisesti ja pysyä timminä, työlounas ei muodostu kompastinkiveksi!

  2. Riikka kirjoitti:

    Itse olen opetellut tekemään pakastimeen valmiiksi annoksia eväsrasioihin. Yleensä työlounaani sisältää paistettuja kasviksia, pari teelusikallista öljyä sekä noin 100-150 grammaa lihaa. Esim vihreät pitkät pavut paisttettuna öljyssä, 70 grammaa pekonia, pinjansiemeniä ja mausteeksi suola+pippuri.Toimii 🙂 Ja kun ne annokset on valmiina rasioissa jääkaapissa tai pakkasessa, ruuanlaitto töihin vie aikaa vain sinä yhtenä päivänä kun ne tekee. Muina päivinä sitten helppo napata rasia kyytiin.

    • jennie kirjoitti:

      Näinhän se juuri menee. ja kun ottaa pakkasesta niin kestää hyvin ”sulamassa” sen aamuisen salitreeninkin ajan.

  3. jennie kirjoitti:

    Itsestähän se on tosiaan aina kiinni, harvalle kait meistä kukaan mitään pakottaa enää tässä vaiheessa syötäväksi.

  4. Anna kirjoitti:

    Moikka!Kysymys Jillianin 30 day shredistä, joka tuli tänään postissa ja heti kokeilin tehdä ykköstason treenin – teitkö/teetkö näitä treenejä yleensä parikin putkeen (esim tasoja yhdistämällä)? Itselläni ei tuo level 1 tuntunut paljon muualla kuin aerobisissa liikeissä vähän hikeä pukkaamalla (olin tästä aika yllättynyt, koska ykköstasoakin monet ovat sanoneet todella rankaksi?!), mutta mietin, että josko niitä yhdistelemällä saa rankemman treenin.Kysyinpä nyt heti muita leveleitä treenaamatta, kokeilemallahan sen itselleen parhaan tietenkin löytää mutta sinä kun olet Jillianin treeneihin paremmin perehtynyt niin osaat varmaan antaa omat vinkkisi 🙂

    • jennie kirjoitti:

      Sinullakin kun tuota pohjakuntoa varmaan löytyy niin se ykköstaso ei varmaan kauhean haastavalta tunnu. En itse yhdistellyt noita sarjoja lainkaan kun halusin pitää treenin lyhyenä. Taisin vajaan viikon tehdä kiltisti ykköstasoa ennen kakkostasoon siirtymistä. Kokeile ihmeessä ssuoraan itä kakkostasoa – se on jo selkeästi rankempi. Lisävastustahan saa helposti käyttämällä hieman isompaa painoa (jos kotoa vain löytyy). Kukaanhan ei myöskään kiellä itse muokkaamasta peruspunneruusta haastavammaksi mutta koksa tarkoituksena toki varmaan on juuri se ettei itse tarvitse miettiä liikaa niin kokeile tosiaan sitä kakkostasoa ihan suorilta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.