Hae
My Project Is Me

Vesi vanhin voitehista

Moi,

Veden juonti on varmaan yksi yksinkertaisimmista, tylsimmistä ja tavanomaisimmista asioista jota kukaan voi tehdä – ja silti se on välillä vaikeaa. Se paljonko puhdasta vettä tulisi päivän mittaan juoda, vaihtelee suosittelijakohtaisesti (sekä tilanteesta riippuen) reilusta litrasta kolmeen. Mutta yhtämieltä ollaan siitä että vesi on paras janojuoma ja jokainen meistä tarvitsee nesteytykseen puhdasta vettä kaiken muun ohella.

Kesäkuumalla tulee helposti juotua tarpeeseen, kiitos lämpimän sään ja auringon mutta viilenevissä ilmoissa janontunnetta ei välttämättä synny enää samalla tavalla. Janontunne on itseasiassa jo myöhäinen ilmoitus nesteen tarpeesta, eli parasta olisi opetella juomaan vettä säännöllisesti pitkin päivää. Itsellä tämä oli haaste viime kevättalvella, jolloin päätin että jokaista hereillä oltavaa tuntia kohden juon ainakin yhden lasillisen (2dl) vettä. Lisäksi toki urheilusuoritukset ja yksinkertaisesti halu juoda enemmän, saattoivat kasvattaa määrää.

Samalla kaavalla jatkan edelleen ja hereilläolotunteja kertyy itsellä 15-16, jolloin juotuja vesilitroja on vähän kolme. Todellinen määrä on itseasiassa vielä hivenen mainittua suurempi sillä aamuni aloitan aina vähintään 0,5l vesilasillisella ja aiemmin mainitut urheilusuoritukset lisäävät paitsi veden tarvetta, myös veden nauttimista. Ulkoillessa mukana kulkee aina vesipullo, kotona (ja työpaikalla) lasina toimii shakeri.

IMG_9759

Miksi vettä sitten pitäisi juoda? Vaikka kuinka monestakin syystä mutta tässä muutama varteenotettava seikka

* Osa nälästä on oikeasti janoa, vedenjuonti saattaa siis osaltaan auttaa mässäilyongelmiin

* Puhdas vesi kosteuttaa sisäisesti ihoa vähintään yhtäpaljon (ellei enemmän) kuin ulkoiset voiteet

* Riittävä nesteytys auttaa kehoa käyttämään hyväkseen ruoasta saatavaa kuitua, jolloin vastakin toimii paremmin

* Vedenjuonti voi vähentää turvonnutta oloa ja pöhötystä

* Vedenjuonti voi ehkäistä päänsärkyä

 

 

6 kommenttia

  1. Salla kirjoitti:

    Vettä tosiaan kannattaa opetella juomaan vähintään 2litraa päivässä. Mä olen näin tehnyt jo 16-vuotiaasta (8 vuotta), ja iho on pysynyt todella hyvässä kunnossa. Todella harva edes uskoo mua yli 20-vuotiaaksi! Toinen ihana asia on, että mulla ei ole ikinä päänsärkyä. Onko se veden ansiota, en tiedä, mutta juomista aion jatkaa 😉

  2. Hillasuo kirjoitti:

    Hei, olen itse vakuuttunut siitä, että ajatus siitä, että vettä pitää juoda litrakaupalla päivittäin on osin myytti. Ei siitä toki haittaakaan ole useat lähteet ovat sitä mieltä, että vettä ei ensinnäkään tarvitse juoda vetenä (ihminen saa nestettä muutenkin syömällä ruokaa) ja että hyötyä ei varsinaisesti ole.
    Koska en itse ole mikään asiantuntija-auktoriteetti aiheesta, tässä linkkejä joista voi itse punnita sisältöä :
    http://www.terve.fi/terveyden-abc/liika-vedenjuonti-hyodytonta-paitsi-ehka-laihduttajalle
    http://www.makuja.fi/artikkelit/1483321/ajankohtaista/voiko-veden-juonti-olla-vaarallista/

    Itselle on myös jäänyt mieleen tämä BBC:n dokkari, jossa vertailtiin kahta tyttöä, joista toinen joi vettä, toinen ei:
    http://www.bbc.co.uk/sn/humanbody/truthaboutfood/young/water.shtml

    Myönnän siis, että itse suhtaudun jonkin verran kriittisesti siihen, kun joka blogissa vuorollaan herätään erilaisiin terveysasioihin, tää vedenjuontiasia on myös sellainen, josta vaikuttaa tulevan postaus aina vähintään puolivuosittain aina kun joku uusi henkilö keksii, että hei, vedenjuonti on muuten aika tärkeä juttu..:) Toki liikkuvan pitää suoritusten ympärillä katsoa, että tulee juotua riittävästi. Mutta se on eri asia kuin juoda koko ajan vettä silloinkin, kun ei ole jano.

    • jennie kirjoitti:

      Kiitos linkeistä. On ihan totta että osa tarvitttavasta nesteestä tulee ravinnonkin mukana, senpä vuoksi juuri tuo suositeltava määräkin vaihtelee melkoisesti (1-3l). Kuten itsekin sanoit, on nesteentarve toki yksilöllistä ja myös olosuhteet vaikuttavat tarpeeseen. Enkä siis sanokaan että minun tapani on aukottomasti se oikea, toimii minulla muttei välttämättä toisella. Tuohon dokkariin täytynee tustustua ihan ajan kanssa, kiitos 🙂

  3. Inkku kirjoitti:

    Vesi on tärkeää myös, koska sen avulla monet hivenaineet levittyy ympäri kehoa. Sen ja KAIKKIEN muiden nautittujen nesteisen määrän ei tulisi ylittää kehon veren määrää, koska silloin nesteet voi alkaa haitata kudoksia. Näin käy alkoholin suurkuluttajilla, jotka juo litratolkulla olut tuopillisia päivässä plus vedet ja krapulalimut päälle. Magneesium ja kaliumtasot pitää olla kunnossa, jotta neste ei kerry elimistöön ja turhat suolat pääsee poistumaan kehosta. Näin olen ymmärtänyt joidenkin sisätautikirurgien ja erään kirroosiin lopulta luokkeen alkoholistin kertomukseen puheisiin kudosvaurioiden ja nesteiden suhteesta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.