Hae
My Project Is Me

14 herkutonta ajatusta

Moikka,

Jatketaan vielä vähän tämän herkuttelua koskevia ajatuksia ja pohdintoja. Tai oikeastaan ajatuksena on hieman keräillä omakohtaisesti toimivia vinkkejä hallittumpaan herkutteluun. Osa näistä ajatuksista onkin varmaan näkynyt jo täällä blogin puolella, mutta ajattelin että nekin voisi olla hyvä kerätä yhteen. Yritin hieman jaotella näitä niksejä kategoriohin pelkän ajtusvirran sijaan.

Oikeaa ruokaa, oikeaan aikaan

1. Ateriarytmi
Pieniä aterioita useasti taitaa olla se tämän(kin) hetkinen ruokarytmitrendi ja se kyllä toimii. Kun nälkä ei ehdi varsinaisesti tulla lainkaan niin erinäisiä himotuksiakaan ei ole. Olen hyvin usein huomannut että jos jostain syystä en syö sopivin väliajoin (aika riippuu täysin siitä mitä on edellisellä aterialla syönyt tai mitä on tehnyt) niin helposti alkaa napsia kaikkea pientä ja seuraavalla aterialla mikään ei tunnu olevan tarpeeksi ja sitä tulee syötyä hirmuinen annos ja vieläkin tekisi mieli jotain makeaa..

2. Ruokavalion tarkastaminen
Omalla kohdallani olen huomannut myös että jos on syönyt ravintoarvollisesti heikkolaatuisesti niin kaikenmoinen makea ja muu korkeanerginen herkku valtaa tilaa ajatukista.  Tämän vuoksi siis jokaisen on tärkeä pitää huoli siitä että saa ravinnosta tarpeeksi energiaa sekä omalle kohdalle sopivassa suhteessa rasvaa, hiilihydraatteja sekä proteiinia. Olen tosiaan omalla osallani huomannut ttä jostain syystä leipä on sellainen ketku että se houkuttelee ympärilleen lisäruokaa ja sen vuoksi pyrin minimoimaan leivänsyöntiäni.

3. Tiedostettu syöminen
Napostelu  on ehkä laihduttamisen ja painonhallinnan osalta erittäin paha tapa. Itsekin aina silloin tällöin tähän sorrun ja olenkin erittäin kateellinen kaikille niille onnekkaille, jotka eivät koskaan ohimennen napostele. Näistä päivän aikana napostelluista muutamista kourallisista pähkinöitä, parista leivästä ja ylimääräisestä juustosiivusta joita maistelit siinä odottaessa että paahtoleipä on täydellisen paahtunut, kertyy äkkiä vähintään yhtä kokonaista ateriaa vastaava energiamäärä. Jotta huomaamattomalta syömiseltä vältyttäisiin, tulisi ruokailulle tarjota aina oma aikansa ja paikkansa.

kuva: http://purelynourished.com/?cat=100

Less is more

4. Annoskoon pienentäminen
Jaettu ilo on paras ilo. Jos ja kun jotain tekee mieli, niin nautitun herkun määrää voi aina pienentää. Ostakaa kahvilla ystävän kanssa leivos puoliksi. Kotona voi leivoksen jakaa osiin ja jos söt vain yhden niin hyvä, mutta jos satut syömään kaikki niin mielessään sitä luulee syövänsä enemmän kuin todellisuudessa onkaan syönyt. Tämän vuoksi kannatan myös pienempien yksiköiden syömistä – elikkä siis kooltaan pienempien leivosten yms. jättiläisen sijaan.

5. Laatu korvaa määrän
Kaupasta kannattaa karkkia tai muuta valitessa vaihtaa suhteessa edullisempi jättisuperpakkaus kalliimpaan, mutta ehkä parempaan, pienempään pakettiin. Usein ihan oikeasti se ensimmäinen (ja ehkä toinen) suupala on paras mutta siitä eteenpäin makunautinto alkaa hiipumaan. Suklaassa ainakin laatu ehdottomasti korvaa määrän.

6. Päivittäinen herkuttelu
Kun sallii itselleen pienen herkun päivittäin pysyy roti herkutteluissakin.Kun joka päivä syö jotain nautinnollista niin pysyy mieleltään jotenkin iloisempana. Tämä on kyllä ihan täysin psykologinen juttu mutta toimii.

7. Makutottumusten muuttaminen
Omaa makuaistia voi opettaa vähempään makeuteen pikkuhiljaa. Jossain vaiheessa karkin huomaa vaihtaneensa kuivattuihin hedelmiin ja vielä edistyneempänä toivottavasti ihan vain pelkkiin hedelmiin. Suklaan kanssa olen itse kulkenut pitkän matkan valkoisen suklaan nautiskelijasta tummaan suklaaseen. Mitä vähempään makeaan tottuu, sitä vähemmän sitä kaipaa.

 

kuva: http://weheartit.com/entry/19197487





Rentous ennenkaikkea

8. Negaatioiden välttäminen
Olen moneen kertaan maininnut että minun projektissani kaikki on sallittua, jopa herkuttelu. Kysymys on vain siitä miten usein ja millä tekosyyllä saan herkutella. Kun tavoitteena (ja ajanjaksona) on koko loppuelämä, ei satunnainen pullapala haittaa yhtään mitään. Jos tämä satunnainen pullapala näkyy lautasella päivittäin, tai useita kertoja viikossa on aika tehdä jotain toisin. Pointtina ehkä eniten se, että kun itseltään ei mitään kiellä niin ei erinäisiä himotuksia tule.

9. Herkkuöverit
Kuten eilen erään Anonyymin lukijan kanssa totesimme, herkkuövereiden ajoittainen salliminen saattaa aiheuttaa pitkänkin herkuttoman kauden. Tämä ei ehkä terveydelliseltä näkökanalta ole kovin järkevää mutta toimii. Jos oikeasti joskus tuntuu siltä että mikään ei riitä niin voipi kokeilla pitääkö se paikkansa.  Itse olen joskus pikkutyttönä syönyt Fanipalojen originellimakua niin roimasti tyhjään vatsaan etten vieläkään niitä kykene syömään 🙂 ja jos nyt hieman parempaa esimerkkiä haetaan niin marraskuun alun herkkuöverien jälkeen ei vastaavanlaista himotusta ole tullut eteen (vaikka toki juhliessa rennosti syönyt olenkin)

Poissa silmistä, poissa mielestä

10. Ei vierasvaroja
Jos meiltä kotoa löytyy jotain herkkua, niin se katoaa melko äkkiä parempiin suihin. Tämän vuoksi olen todennut että kotona ei turhaan aknnata pitää mitään suklaita ja kakkuja jemmassa siltä varalta jos ja kun joku tulee kylään.

11. Totaalilakko
Joskus totaalilakko vain on paikallaan. Vaikka en lähtökohtaisesti pyri mitään itseltäni kieltämään niin toisinaan vain on otettava pieni katko kaikkeen. Pahinta on yleensä toinen päivä (ensimmäinen menee ihan aloitusinnostuksen voimalla) mutta sitten se jo alkaakin helpottaa. Näin sitä totuttaa mieltä ja makuaistia hieman vähempään.

12. Jos et tiedä, älä tee
Tämä on yksi oivaltamani keino herkuttelun hallinnassa kun jotain (tai oikeastaan kaikkea) tekee mieli. Annan itselleni luvan ostaa sitä jotain, jos vain keksin mitä se on. Jos en keksi niin jääköön kauppaan. Huom! Lupa on ostaa vain yhtä asiaa, sitä mitä kaikkein eniten tekee mieli.

kuva: http://www.fitsugar.com/You-Making-Healthy-Choices-Halloween-20181423

Ihan kuin silloin ennen

13. Tee itse
Tätä ideaa en ole hetkeen noudattanut mutta ajatuksissa se on pyörinyt useastikin. Tarkoituksena olisi siis tehdä vakaa päätös että jos jotain hyvää alkaa tehdä mieli niin sen voi tehdä itse (piirakat yms). Tekemisen vaiva saattaa olla yksi syy jättää tekemättä ja vaikka ohimennen jotain leipoisikin niin osa nautintoa on jo tekemisessä, valmistuvan leivoksen tuoksussa ja tottakait itse nauttimisessa. Ja mikä ihana tekosyy kutsua ystävät koolle jakamaan tämä itsetehty herkkutuotos niin loppu ei jää kaappeihin lojumaan.

14. Älä osta
Tämä on myös aika-ajoin ajatuksissa kulkenut idea; olla ostamatta herkkuja omalla rahalla. Jos siis jossakin on tarjolla tai joku muu ostaa niin voi ihan hyvin syödä mutta itse ei tuhlaisi omaa omaisuuttaan näihin turhuuksiin. Vaihtoehtoisesti voit asettaa itsellesi viikkobudjetin herkuille – jos saat säästöön useamman viikon herkut niin mik jottei kukaan kiellä nauttimasta sitä kaikkea kerrallakaan.

Tässä nyt joitain ajatuksia hallitummasta herkuttelusta tai herkuttelun vähentämisestä. Mielellään muuten jos jollakulla teistä lukijoista on jotain lisättävää niin antaa palaa vaan, ideat jakoon!

2 kommenttia

  1. Anonymous kirjoitti:

    Olisiko sun mahdollista tehdä sellainen ennen & jälkeen -postaus, joka sisältäis sun mitat ja valokuvat aloitukselta ja nyt?Oon ihan koukussa sun blogiin ja ajattelin aloittaa sun onnistumisesta innostuneena itsekin joulun jälkeen laihdutusblogin 🙂

  2. jennie kirjoitti:

    Moi Anonyymi, Mukavia hetkiä tulevan blogin parissa 🙂 Olen ajatellut tuollaisen ennen-jälkeen postauksen vielä väkertää ennen vuoden vaihdetta, joten toiveesi toteutuu.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.