Hae
My Project Is Me

Kotona vai salilla?

Moi,

Olen käynyt nyt kuntosalilla muutaman vuoden ajan ja ennen tämän historiallisen päätöksen tekemistä, olin ahkera (koti)jumppari. Kun aikanaan kotona ahkeroin, olin niin intoa täynnä että suitsutin mahdollisuudesta jokapuolella. En nähnyt kotona treenaamiselle minkäänlaista negatiivista seikkaa vaikka niitäkin todellisuudessa on. Kotona tehtäviä treenejä voi minusta verrata melko hyvin etätyömahdollisuuteen – Toisille se sopii ja toisille ei.

ja muunmuassa tätä vio tehdä ihan kummassa vain - ja on tehtykin

ja muunmuassa tätä vio tehdä ihan kummassa vain – ja on tehtykin

Jos ei nyt ensimmäisenä mietitä sitä että minkälaisen treenin voi tehdä kotona (tai salilla tai ohjatulla tunnilla) niin kun mietitään yleisiä plussia niin ensimmisenä tulee mieleen että kun treenaa kotona niin..

.. voit treenata koska tahansa kellonajasta riippumatta

.. erillisiin siirtymisiin ei mene aikaa

.. ei synny erillistä häpeäntunnetta, kuten valitettavasti edelleen monella tuntuu syntyvän yleisillä paikoilla. Näinhän ei tietenkään pitäisi olla mutta minä itsekin tiedän ihmisiä jotka eivät “kehtaa” treenata julkisilla paikoilla kunnolla. Totuus oikeasti on että ei kukaan siellä salilla ehdi muitten hikoiluja seurata (ja jos ehtivät niin silloin he eivät treenaa kunnolla mutta sinä sentään teet niin!)

Myös näin voi käydä: pitäisi treenata mutta..

Myös näin voi käydä: pitäisi treenata mutta..

Kun taas treenaa salilla (tai muutoin yleisillä paikoilla)

.. saattaa saada erillisen energialatauksen kun on kerran lähtenyt treenaamaan, niin onhan se sitten treenattava (tässä voi olla myös psykologinen tekijä taustalla kun johonkin tiettyyn paikkaan on ehdollistunut ajatustreenaamisesta)

.. saattaa saada treeneihin lisää tehoja terveellä kilpailuhenkisyydellä ja näyttämisen halulla muiden seurassa/lähellä

.. ei voi olla mainitsematta kuntosalin loputonta varustearsenaalia

IMG_1015

Kotona treenaaminen on oikeasti kunnon kasvattamisen kannalta ihan tehokasta ja hyödyllistä. Jos nyt ei tavoitella kovin suurta lihasmassaa tai maksimaalista voimaa niin pärjätään melko vähäisellä varustemäärälläkin ja ei voi tietenkään olla mainitsematta että kehonpainolla tehtävät liikkeet ovat usein myös tehokkaita. Toki, kotiinsa voi rakenta myös oman kuntoasalin, jolloin tehoja treeniin pystyy lisätä melkoisesti.  Minä tykkäsin treenata kotona ja se sujui helposti mutta vain ensimmäisellä kerralla. Toisen raskauden jälkeen samat kuviot eivät luonnistuneetkaan yhtä helposti; lapsilla saattoi olla eriävät rytmit ja kummankaan hereilläoloaikana ei kotona jumppailusta tullut minulla oikein mitään.

Salilla pelastukseni on ollut lapsiparkki, jossa kummatkin ovat viihtyneet. Miehen epäsäännöllisestä työajasta johtuen lapsiparkin käyttö oli kotonaoloaikanani meidän tilanteessamme paras mahdollisuus treenien aikatauluttamiseen. (Hänhän treenaa siis salilla ihan yhtälailla ellei enemmän). Jatkossa, lasten päiväkotipäivien pidennyttyä ei lapsiparkki ole enää mahdollisuus. Pitkän päiväkotipäivän päätteeksi kun ei suinkaan ole mielekästä siirtää heitä hoitopaikasta seuraavaan mutta joillekin tämä on tietysti se ainoa vaihtoehto eikä missään nimessä tuomittava. Koska meillä kuitenkin on myös muunlaisia mahdollisuuksia, pyrimme ensisijaisesti käyttämään niitä eli vuorottamaan salitreenimme vaihtumaan joko lennosta tai mahdollisuuksien mukaan rytmittämään päivät muutoin. Seuraavat kymmenen viikkoa tulevat olemaan rankat, se on varma sillä minun viikko-ohjelmaani sisältyy treenejä enemmän kuin pitkiin aikoihin.  Tulevassa ohjelmassa olisi mahdollista korvata osa treeneistä kotona mutta minä menen tässä tapauksessa mieluummin salille sillä juuri nyt, se on minulle se oikea paikka olla ja harjoitella.

IMG_2156

14 kommenttia

  1. iive kirjoitti:

    Kivaa ensimmäistä BC päivää 🙂 Siitä se lähtee ja FB-ryhmä varmaankin käy jo kuumana kamalan isosta puuroannoksesta tuskaillessa 😉
    Itse odottelen, että lapsi on kohta niin iso että se voi jäädä vaikka kotiin kun lähden salille. Nythän se täyttää vasta viisi (joten parisen vuotta pitää vielä odotella), mutta on jo vuoden päivät osannut lapsiparkissa leikkiä ihan ilman valvojaakin. Sama kuin leikkisi kotonansa, eri lelut vaan, niin hyvin se on kuntosalille kotiutunut ja sitten siellä on niitä leikkikavereita mitä kotona ei ole 🙂

    iive
    http://voimaahoitsulle.blogspot.fi/

    • jennie kirjoitti:

      Hihhei, kiitos vain! Aamun ateria oli kyllä mukavankokoinen ja nyt loppupäivä onkin vähän niinkuin kärsitty nälästä 😀 olen tiennyt aina olevani hyvä syömään mutta.. Ensimmäiset treenit takana, huomista odotellessa.

  2. Tiina kirjoitti:

    Kotona saa kivasti jumppailtua ja kiinteydyttyä :). Mutta salilla sit saa tahkottuu massaa. Tsemii BC:n, kiva seurailla millasia tuloksia tulee :)!

    • jennie kirjoitti:

      Tottapa turiset ystävä hyvä 🙂 Ja jes, tsemppiä tarvitaan vaikka nyt vaikuttaakin vielä siltä että tämähän menee ihan heittämällä läpi. Ja tiedän, tulen katumaan sanojani pikapuoliin 😉

  3. Mimmaa kirjoitti:

    Itsekin koen salilla treenaamisen huomattavasti tehokkaammaksi kuin kotijumpat. Mutta kotijumpat on kyllä siitä käteviä, että niillä saa näppärästi lisää treenikertoja kiireiseen viikkkoon. Osallistuin itse tammikuun alussa alkaneeseen BC:hen, ja siitä jäi pari kotijumppaohjetta taskuun. Nyt kesällä on tullut treenattua paljon ulkona salin ohella, esimerkiksi mäkivetoja tai porrastreeniä. Mutta ehkä taas pimeänä vuodenaikana kotijumppaohjeille löytyy käyttöä nimenomaan salitreenin täydennyksenä. Kiva muuten kuulla mitä pidät BC:stä, varmasti saat hienoja tuloksia aikaan 🙂 Itse olin aikoinani todella tyytyväinen siihen ja harkitsen mahdollisesti osallistumista taas seuraavaan kierrokseen.

    • jennie kirjoitti:

      Kiitos luottamuksesta, en halua pettää itseäni enkä muita eli eiköhän treenit ja ruoat vedetä kunnialla läpi. Kokemuksia tulen varmasti jakamaan tarkemmin ihan omissa postauksissaan mutta maltetaan nyt vielä muutama päivä odotella.

  4. -E- kirjoitti:

    Oon kyllä onnistunut tekemään varsin tehokkaitakin treenejä kotona ja joskus miettinyt miks en tee niin useammin, jos salille pääsy estyy. Mutta jotenkin se vaan jää tekemättä. Itselleni salille lähteminen on helpompaa kuin kotonatreenaaminen ja sielä tosiaan keskittyy siihen mitä tekee….eikä ole koirakaan kiipeämässä päälle tai nuolemassa naamaa 😀 Mutta se on kyllä oikeasti vain itsestä ollut kiinni, ettei kotona tuu treenattua.

    • jennie kirjoitti:

      Niin kun sinulla on siellä tämä pieni karvakaveri häiritsemässä 🙂 Yritä nyt siinä sitten treenata tosissaan 😀

      • -E- kirjoitti:

        Lisättäköön, että ei niinkään pieni vaan 30kg labradorinnoutaja 😀

        • jennie kirjoitti:

          Siis häh, etkä sä sen vasta jokun aika sitten saanut.. puoli vuotta? vuosi? Vai onko mun ajantaju vain kadonnut täysin vai muistelenko jotain ihan väärää juttua? Tosin taitavat nuo hauvavauvat kasvaa vähän nopeampaa ja vuodessa ehtii hyvin kookkaaseen kolmeenkymmeneen kiloon 🙂

  5. -E- kirjoitti:

    Ihan oikeeta asiaa muistelet. 1,5 vuotias nyt, mutta on ollut jo viime syksystä asti noin 30kg 😀 Joo melkein silmissä kasvoi, vähän eri tahti kuin ihmisvauvoilla 🙂

  6. lilli kirjoitti:

    Heippa. Itse treenaan ainoastaan kotona. Meillä on himassa treenihuone, josta löytyy levypainoja, kahvakuulia. Mies on ostanut GorillaSportsin penkin ja levytankotelineet, jotka saa siis penkin päähän tai nostettua ylös, jotta kyykkyjen tekeminen onnistuu.

    Kotona treenaaminen on aika mielenkiintoista. Siihen on saanut opetella, että saa itsestään tehot irti ja ettei ajattele sotkuja ja tiskejä. Ja iso plussa on se, että aikaa+rahaa säästyy tuhottomasti.

    Ainut asia, jota kotitreeneissä kaipaan on taljat. 🙂

    • jennie kirjoitti:

      Sepä se, kotona kun on aina kaikkea muuutakin tehtävää kuin treenit mutta ehkä tuo että sille on varattu ihan oma huoneensa, auttaa asiassa edes hieman.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.