Hae
My Project Is Me

Näin treenaan: Päivän liikkeet ja treenipainot

Nyt mennään ajassa taaksepäin, jos ei varsinaisesti postauksessa niin postauksen aiheessa. Ajattelin nimittäin julkaista vanhan kunnon treenipäiväkirjan. Ajatus tähän lähti yksinkertaisesti Instastoorien puolella julkaisemastani mave (maastaveto) -videosta. Videossa itsessään ei ole mitään ihmeellistä, siinä ei nostella mitään massiivisia painoja tai se ei ole hupaisan hauska mutta se on osa minun ihka aitoa tämän hetkistä treeniäni. Ja siitä sainkin ajatuksen jakaa pitkästä aikaa tietoa treeneistäni tännekin.

 

Kolmijakoinen treeniohjelma

Treenaan tällä hetkellä kolmijakoisella ohjelmalla, missä käyn siis salilla kolmesti viikossa ja jokaisella kerralla ohjelma on eri.

Tänään oli vuorossa treenipäivä, mikä sisältää selän ja hauikset. En ole ihan varma olenko julkaissut treenipainoja sitten ihan alkuaikojen mutta nyt sen teen. Ja se muuten jännittää ihan hitsin paljon. Vaikka minäkään en varmaan jollain mittapuulla ihan tavanomainen sunnuntaijumppailija olekaan, niin miellän silti itseni melko tavanomaiseksi treenaajaksi. En ole enää aloittelija mutten mikään poikkeuksellisen vahva. Vai mitä sinä ajattelet?

 

TreeniliikkeeT ja treenipainoT

Maastaveto

Tein tätä melko pitkään, ja aloitin 40kg (tanko +10kg molemmissa päissä) x10. Lisäsin seuraavalle kierrokselle 10kg päihin ja tein saman toistomäärän eli 60kg x10. Tämän jälkeen lisäsin jokaisella kierroksella enää yhteensä 10kg eli seuraavat sarjat olivat 70×10, 80×9 ja lopulta päädyin tekemään sarjaa 85kg x5+1, 5 ja 5. Tuossa viimeisessä sarjassa huomasi että ei enää oikein jaksanut ja vaikka ajattelin että teen loppuun vielä kevyen 40kg toistot niin ei ne kevyeltä tuntuneet.

Bongasin muuten ihka ensimmäisiä salitreenijuttujani, missä samaa liikettä on tehty noin 15kg painolla. Muistan että silloinen ohjelman laatija kehotti siirtymään varsiaiseen tankoon heti kun vain pystyy (tanko painaa 20kg) mutta en yllättävän pitkään aikaan uskaltanut sitä tehdä.

Keskityin tänään tuohon maastavetoon ja seuraavista liikkeistä ei ole enää vastavaa pitkää analyysiä. Tulkintaohjeeksi kirjauksiin kerron että jos liikettä X tehdään 10kg x10 x3, se tarkoittaa että olen käyttänyt 10kg vastusta (paino) ja tehnyt sitä kymmenen liikettä. Tämän jälkeen on ollut pieni tauko ja olen tehnyt toisen samanlaisen kierroksen ja vielä kolmannenkin. Eli kymmenen toiston sarjoja yhteensä kolme.

 

Ylätalja 40kg x10 x3

Alatalja 35kg x12 x3

Hauikset taljassa 17,5kg x15 x3

Hauikset hammer käsipainoilla 6kg x12 x3

Vatsat kehonpainolla

 

Mitä ajatuksia? Hämmästyitkö?

Haluan teroittaa vielä kerran että nämä eivät ole aloittelijoiden painoja (ellei taustaa tietysti löydy jostain muusta). Mutta millaisia painoja nämä ovat, kerro sinä minulle? Itsestä tuntuu että ne eivät ole mitenkään erityisen suuria, mutta eivät ne mitään aloittelijankaan painoja ole. Ylätaljasta löysin myös vertailua vuosien takaa. Toki, on hyvä myös muistaa että painoja ei voi suoraan verrata keskenään sillä myös treeneissä kokonaisuus ratkaisee; Missä vaiheessa treeniä mikäkin liike tulee; Kuinka paljon tulee ärsykettä samalle lihasryhmälle jne. Mutta mielenkiintoistahan se on, siitä ei pääse mihinkään.

Mutta vielä kerran, sanopa sinä mitä ajatuksia treenipainoni herättävät? Oletko hämmästynyt että ne eivät ole suuremmat? Vai ehkä toisinpäin, oletko hämmästynyt miten suuret ne ovat?

Yksi kommentti

  1. Tavis kirjoitti:

    Mave- painot ovat kuitenkin ehdottomasti jo edistyneen treenajan painot! 🤗 Ole ylpeä itsestäsi!

    Itse teen hädin tuskin 50- 55kg mavea (painan itse vähän vajaat 50kg), enkä uskalla yhtään lisätä, kun pelkään välilevyjen puolesta. Prässiä teen max.90- 100kg (siihen EI lasketa kelkan painoa), ja penkkipunnerrus on sekin max. 30kg. Kaikista heikoimmat lihasryhmät minulla on takareidet ja ojentaja. Tuo takareisi nihkeys on vähän outo, koska pakarat kuitenkin ottaa treeniä vastaan hyvin. Ja yhtä lailla on kummallista, että ojentaja ei kehity, mutta olkapäät kehittyy, vaikken tee niitä eriksern ollenkaan. Ehkä tekniikoissa toivomisen varaa tms.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *