Hae
My Project Is Me

Muutosta ruokavaliossa

Moi,

Olen jo jonkun kerran maininnut että tulen varmasti kirjoittamaan raskauden aiheuttamasta muutoksesta ruokavalioon ja olkoon tässä sellainen (mahdollisesti se ensimmäinen). Jokainen joka on koskaan lasta odottanut, tai tuntenut jonkun lasta odottavan, tietää että odottajalle annetaan melkoinen lista tuotteita joiden käyttöä ei suositella tai jopa kielletään raskausaikana. Lista tuntuu tiukentuvan vuosi vuodelta..

Varsinaisia haasteita tämä ei omalla osalla aiheuta mutta marjojen käyttö voisi olla helpompaa. Ulkomaiset pakastemarjat ovat sellaisenaan pannassa (kiehautettuna tai kuumennettuna toki käyvät) ja nyt harmittaa ettei kotimaisia marjoja tullut kesällä hamstrattua pakastimeen enempää. Niiden hinta ulkomaisiin verraten on oikeasti melko korkea ja minähän olen aikamoinen suurkuluttaja. Viimeaikoina rahkanikin ovat pääosin maustuneet pelkällä marjaseoksella ja mehukeitto on jäänyt pois.

Seuraavana haasteena ja yllätyksenä tulivat Omega3- kapselit, joiden käytölle sain tiukan Ei-vastauksen kun tiedustelin muutamien käyttämieni lisäravinteiden soveltuvuutta. Läheskään yhtä tiukasti ei suhtauduttu esimerkiksi palautusjuomiin tai proteiinijauheisiin, vaikka olisi toisin luullut. Niidenkin käyttö on kuitenkin jäänyt päivittäisellä tasolla pois mutta proteiinipatukan saatan edelleen silloin tällöin syödä. Nämä omegat lasketaan siis luontaistuotteeksi, joiden vaikutuksesta on liian vähän tietoa eikä niitä siksi suositella. Samasta syystä pois käytöstä jäi Emerald Balance-viherjauhe.

Kun siis sanotaan että ei kahden edestä vaan tuplasti terveellisemmin niin sitä myöskin tarkoitetaan. Parastahan kaikille (odottajille tai ei) olisi saada kaikki tarvittu puhtaasta ravinnosta.  Koska tiedostan muutoinkin haasteen saada hyviä rasvoja, olen käyttänyt Omgea 3-valmistetta. Nyt kun sen käyttö on jäänyt, olen pakosta opetellut käyttämään enemmän öljyjä. Lisäksi käytän vaihdellen erilaisia pähkinöitä ja siemeniä esimerkiksi salaateissa sekä satunnaisesti avokadoa.

Jos unohdetaan kaikki ylimääräinen höpöhöpö-herkuttelu niin ruokavalioni ei ole hirveästi muuttunut.  Rahkaa syön siis edelleen paljon, vaikkakin turkkilaisella jogurtilla pehmennettynä. ja kyllä, käytän edelleen kevyttuotteita (vaikka tästä voidaan montaa mieltä olla). Leipäähän ei olisi mitenkään pakko syödä mutta sen olen viljatuotteena lisännyt ruokavaliooni. Oman leipäaddiktioni vuoksi yritän kuitenkin pitää määrät kohtuullisina, eli vain muutama pala päivässä. Lisäksi olen ollut muutoinkin höllempi käyttämään pääruoan lisukkeina salaatin ja kasvisten lisäksi hiilihydraattilähteitä.  Lisäravinteista käytän ainoastaan raskaudenaikaista monivitaminilisää.

Kalorimäärät ovat siis hienoisessa nousussa lisääntyneen rasvan ja hiilihydraattien käytön myötä vaikka mistään suuresta muutoksesta ei kyse olekaan. En ole mitenkään ylivarovainen tai hysteerinen syömisteni kanssa, mutten nyt ehdoin tahdoin päivittäisessä, tai edes usein toistuvassa ruokailussa, käytä tuotteita ”kielletyltä listalta”.  Voisinkin muuttuneen tilanteen myötä taas pitkästä aikaa yrittää pitää ruokapäiväkirjaa ja julkaista sen täällä.

32 kommenttia

  1. Sanna kirjoitti:

    Heips. Eikö ulkolaisia marjoja saa syödä kypsennettynäkään? Jos kiisselin tekis (ilman sokeria) rahkan kaveriksi tai jos puuroa syöt aamuisin niin keittää siinä puuron seassa. Ihanaa odotusaikaa sulle 🙂

    • jennie kirjoitti:

      Kypsennettynä (ja kuumennettuna) toki saa. Itsehän vain haluaisin syödä ne sellaisian hieman kohmeisina..

  2. Sheldon kirjoitti:

    Moi! Olen seuraillut sun blogia jo kauan, ja nyt onkin tosi mielenkiintoista lueskella sun juttuja, sillä olen itsekin raskaana 13. viikolla ja esikoista odotan. Salitreeni, lenkkeily ja bodypump ovat kuuluneet vakioharrastuksiin ja niitä yritän jatkaa mahdollisimman pitkään myös nyt raskauden aikana. Luultavasti kasvavan masun kanssa sitten ihan viimeisinä kuukausina ei tule enää ainakaan pumpiin osallistuttua, mutta katsotaan kuinka pitkään pystyy harrastaa. Itse olen kokenut ruokarajoituksista ikävimpänä nuo juustot: nimittäin jossain sanotaan että kaikki pastöroidusta maidosta tehdyt on ok. MUTTA sitten toisaalla kehotetaan välttämään KAIKKIA pehmeitä juustoja, fetaa, tuorejuustoja, homejuustosta puhumattakaan. Kaipaisi selvät ohjeet eikä ainaisia poikkeuksen poikkeuksia!Kiitti mukavasta blogista ja ihanaa odotusaikaa Pohjanmaalta 🙂

    • Tirppu kirjoitti:

      Pakko kysyä sulta Sheldon että oletko kuullut mistään varoituksia Body-Pump treeneistä raskauden aikana? Itse olen viikolla 11 ja kerroin äidilleni juuri tulleeni Body Pump- tunnilta ja tämä oli aivan kauhuissani että käyn sellaisessa ja niin suurilla painoilla…Itse olen kokenut tuon olevan ihan ok, joten kai sen voisikin oelttaa olevan ihan turvallista?

    • Anonymous kirjoitti:

      todellakin voitte jatkaa liikkumista aivan kuten ennenkun ainakin vkolle 20 jonka jälkeen liikkuminen jatkuu lähes normaalisti.. esim kyykyissä voi hiukan vähentää painoa. en tajua miten ihmiset neuvolatätejä myöten kuvittelee liikkumisen olevan haitallusta raskausaikana.. ärsyttää. itse ohjasin kaikkien kolmen raskausaikana jumpat äitiyslomaan asti. unohtamatta omaa kuntosalitreeniä

    • jennie kirjoitti:

      Kunhan kaikki sujuu normaalisti eikä erinäisiä komplikaatioita tule niin ymmärtääkseni on ihan suositeltaavakin liikkua. Toki jotkut liikkeet kuten istumaannousut jäävät pikkuhiljaa itsekseen pois. Eikö se nyrkkisääntö ole että kunhan itsestä tuntuu hyvältä saa tehdä? Eihän raskasu tosiaan mikään sairaus ole 😀

    • Sheldon kirjoitti:

      Moi Tirppu! Mulle ainakin neuvolassa sanottiin, kun kerroin kuntosaliharrastuksesta ja ryhmäliikuntatunneilla käymisestä, että samoja lajeja saa ja kannattaa jatkaa kuten ennenkin. Eli tuskin suositellaan kylmiltään raskauden aikana aloittaa mitään uutta lajia, mutta vanhoja tuttuja voi jatkaa mun ymmärtääkseni niin kauan, kuin itsestä hyvältä tuntuu. Painoja oon kyllä vähentänyt suosista. Voi toki kyllä olla että kasvavan masun kans ei pump tunneilla kovin kauaa pysty käydä.

  3. ~LOVE~ kirjoitti:

    Miksi ulkomaiset marjat pannassa??? :O Söin juuri puuron marjoilla, eh. Laitan kyllä aina kiehuvaa vettä niiden päälle ennen kun syön ne.-S-ps. liity mun lukijaksi painamalla ”follow me” kuvaa sivullani. Arvontaa tulossa 🙂

    • jennie kirjoitti:

      No mutta siinähän ne kuumenevat, itse kun nautiskelen niistä vähän kohmeisista verioista mieluiten. tai no toki ensisijaisesti tuoreista mutta niiden saatavuus nyt on vuodenajasta johtuen hieman haastavampaa :DEn muuten taidakaan olla lukijasi, totta.. Enkä nyt ehkä ennen arvontaa kehtaa liittyäkään. Sen jälkeen sitten – pääsee palkinto jollekin pitkäaikaisseuraajalle vaikka minulla huono arpaonni onkin..

    • ~LOVE~ kirjoitti:

      Tottakai kehtaat 🙂 en kai ois muuten sanonut :)))

  4. Madde kirjoitti:

    Apteekista löytyy myös sellaisia omega 3 tabuja, joihin ei ole lisätty sitä kiellettyä A-vitamiinia (tulikohan nyt sanottua oikea vitamiini…) jota raskaana ollessa ei tule käyttää. Joten niiden käyttöä ei missään nimessä ole pakko lopettaa, mutta varmaan juuri se merkki mitä itse käytit sisälsi tuota ”kiellettyä ainesosaa”. Tuo ulkomaiset marjat -kielto tuli mulle ihan uutena (jäänyt jo kolme kertaa raskaana ollessa neuvolatädeiltä kertomatta). Onneksi vielä löytyy itse poimittuja mustikoita pakkasesta. Juustojen suhteen itse käytän (hyvin harvoin kyllä) Aura juustoa ja jos löydän muita suomessa tehtyjä pehmeitä juustoa, niin niitä myös. Niiden osalta listeria-bakteerin todennäköisyys on hyvin pieni. Ulkomaisissa pehmeissä juustoissa asia onkin sitten jo aivan toinen.

    • jennie kirjoitti:

      Täytyy tutkia tuo Omega -purkki, en sen enempää asiaa kysellyt kun teratologiseen aikanani soittelin noista kaikenmaailman superruohoista, joita käytän 😀

  5. Tirppu kirjoitti:

    Mitä monivitamiineja syöt? Oliko niin että ne minusun-vitamiinit olisivat raskaana olevalle kaikista parhaita? Terveisin tietämätön 🙂

    • jennie kirjoitti:

      Täytyy katsoa kun kotiin pääsee mutta eivät olleet Minusuneja. Miisuneista en muuta tiedä kuin että taisivat pärjätä melko hyvin siinä jokinaika sitten kohua herättäneessä D-vitamiinitestissä.

  6. Anonymous kirjoitti:

    marjat voi kiehauttaa pienen vesitilkan kanssa kattilassa ja laittaa jääkaappiin odottamaan rahkan kanssa syöntiä! säilyy helposti noin 3-4 päivää ja sitten teet uuden satsin! helppoa ja hyvää:)

  7. Anonymous kirjoitti:

    Itse olen myöskin sitä mieltä, että ulkomaisiakin marjoja voi käyttää, kunhan ne kiehauttaa ensin..Tuota Omega-tbl:ien käyttökieltoa en myöskään ihan ymmärrä- joo, ovat ravintolisä, mutta eiköhän apteekin tuotteet kuten Möllerit oo ihan luotettavia. Itse ole 2:ssa raskaudessa käyttänyt ko.tuotetta kyllä. Toki ainahan on parempi,jos rasvahapot saa ravinnosta; rypsiöljyssä hyvin omega3:sta, avokadosta, siemenistä/pähkinöistä, pieninä määrinä voista jne.Liikunta-asiaankin on pakko kommentoida 🙂 : ei mitään syytä lopettaa liikkumista, jos on perusterve, ei verenvuotoja/ennenaikaisia supistuksia tai muuta syytä, miksi on käsketty ns. hiljentämään tahtia. Ainakin vkolle 18-20 voi jatkaa entisiä harrastuksia, ja ennen kaikkea kannattaa edetä tuntemuksia hyvin kuunnellen.Itse jatkoin salitreenejä sekä mm. spinningiä ihan loppuun asti, viimeisen kerran olin synnytysaamuna vielä salilla.Toki treenissä piti tehdä raskauden edetessä muutoksia (mm. lopussa prässi pois, vatsallaan tehtävät liikkeet pois jo n. 20vkolla, painojen kevennystä jne.)Liiku raskauden aikana omaksi (ja lapsesi parhaaksi) iloksesi ilman tulostavotteita!Tsemppiä kaikille vauvamahaa kasvattavilleT: kahden lapsen terv.hoitajamamma,joka haaveilee vielä joskus siitä kolmannestakin 🙂

    • jennie kirjoitti:

      Minäkin käytin koko viimeraskauden mutta nyt kun asia sattui puheeksi tulemaan. Täytynee varmaan asia vielä varmistaa että oliko oikeasti näin että kyse oli ihan Omegoista eikä vain Kalanmaksaöljystä. Omegoista kyllä puhelimessa mainitsin kun teratologiseen aikanani soitin. Ja tosiaan noihin marjoihin käyn vielä korjaamassa myöhemmin että nimenomaan kypsentämättöminä/kohmeisina ei pitädii käyttää. Jätin ehkä tällisen melko merkittävän detaljiin mainitsematta niin aiheutti heti kommenttia sen verta 😀

  8. Anonymous kirjoitti:

    Hei! Kommentoin myös tuota omega-tabletti asiaa. Kalaöljykapselit eivät ole kielletty raskauden aikana, vaan kalanmaksaöljy (A-vitamiini). Raskaana olevalle on tärkeää saada kalaöljyn EPA- ja DHA-rasvahappoja, ja jos syö kalaa vähäisesti, niin kalaöljykapselit ovat suositeltavia. Eli katsot nyt vaan mikä se sun valmiste on, ja jos ei ole kalanmaksaöljyä, niin saa käyttää.Terv. toinen terkkari

  9. Anonymous kirjoitti:

    Juu ja ulkolaisia marjoja voi käyttää, kunhan ne kiehauttaa ensin. Kyllähän eiraskaanaolevillekin suositellaan esim. ulkolaisten pakastevadelmien kuumennusta. Se kuumennus tappaa ne pöpöt sieltä. Ja pehmeitä juustoja voi syödä, jos ne on tehty pastöroidusta maidosta. Ulkolaisia pehmeitä juustoja ei suositelle, koska sitä maitoa ei yleensä ole pastöroitu ja näin ollen saattaa sisältää sitä listeriaa.

  10. Anonymous kirjoitti:

    Hei! Noista omegoista vielä, että niistä kannattaa just pitää huolta että saa niitä riittävästi ja oikeassa suhteessa raskauden aikana. Omega-3 puute raskauden aikana on liitetty lapsen lisääntyneeseen riskiin saada adhd sekä muihin vastaaviin häiriöihin. Ihme jos eivät tätä tienneet, tutkimustulosta on paljonkin. Omegoitahan saa ihan perusruoasta, mutta lisäravinteiden käyttöä suositellaan jos ei syö rasvaista kalaa riittävän usein tai käytä öljyjä, joissa niitä on riittävästi. Eli vaarallista sen ei pitäisi olla.

    • jennie kirjoitti:

      Totta, täytynee tosiaan tiedustella asiatsa vielä tarkemmin. Näin sitä näkee miten luottaa tiettyihin auktoriteetteihin asiaa sen enempää kyseenalaistamatta.

  11. Päärynä kirjoitti:

    Olen seurannut kesästä lähtien sun blogia ja pitänyt siinä erityisesti kuvistasi ja siitä, kun tekstit ovat ”täyttä asiaa”. Onnea uuteen elämänvaiheeseesi. Varmasti monia kiinnostaa blogisi raskauden mukana tuomat uudet tuulet.Ps. Blogissani on sinulle tunnustus (oot listani ykkönen 😉 ) http://paarynapiukaksi.blogspot.fi

    • jennie kirjoitti:

      Kävinkin jo kiittelemässä sinua oman blogisi puolella 🙂 Kiitosta ja kehua on aina yhtä mahtava saada ja varsinkin kun olen saanut kunnian olla auttamassa sinua eteenpäin omalta osaltani. Ei voi kylliksi kiittää (tai olla ylpeämpi)!

  12. ZouTired kirjoitti:

    Jatka ihmeessä omegojen käyttöä. Solgar-merkin alta löydät laadukkaita ja turvallisia tuotteita myös odottaville…..luontaistuotekaupoista ja apteekeista saatavilla. Voisin lähettää sinulle myös ravitsemusasiantuntijan vitamiini+ravintosuositukset raskaana oleville….jos olet kiinnostunut. Itse noudatin niitä tämän kolmannen raskauden aikana. Löysin blogisi aivan sattumalta ja olen sen jälkeen jäänyt ”koukkuun”! Paljon asiaa, avoimesti kirjoitettuna, inspiroivaa pohdiskelua…. Jatka samalla tavalla!Terv. Johanna

    • jennie kirjoitti:

      Kiitos, tutkinkin nuo oamni ja niissä tosiaan on lisättynä A-vitamiinia mutta toisissa kotoa löytyneistä ei ilmeisesti ole kun ei oltu ainakaan mitään merkattu. Arvostaisin suunnattomasti jos vain viitsisit minulle nuo suositukset laittaa, ellei ole liikaa vaivaa 🙂 Kiitos. Ja kiitos myös kehuista blogia koskien. Palaute on aina mukavaa ja erityisesti positiivinen sellainen 🙂

  13. Anonymous kirjoitti:

    Sain itse neuvolasta mukaani listan kielletyistä aineista, sama löytyy osoitteesta http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/aiheet/tietopaketit/ravitsemustietoa/suomalaiset/raskausaika/valtettavat_elintarvikkeet. Ulkomaisissa marjoissa, etenkin vadelmissahan saattaa olla norovirusta, ja 2 min keittäminen tappaa sen – tämä myös ei-raskaana oleville. Nyt kesällähän taisi Suomessa ollakin joku tapaus, jossa joku oli saanut ko. viruksen. Mitä tulee liikuntaan, niin kauan kuin hyvältä tuntuu, saa harrastaa, kunhan ei aloita mitään uusia, rankkoja lajeja. Jostain luin, että esim. alavatsaan kohdistuvia rutistuksia olisi hyvä välttää (supisteluvaaran vuoksi). Itsellä ainakin pienikin ponnistus vihloo alavatsassa, joten olen kokenut viisaammaksi olla edes yrittämättä, kun takana on parikin keskenmenoa enkä haluaisi ottaa nyt mitään riskejä.- S

    • jennie kirjoitti:

      Pahoitteluni aiemmista keskenmenoista 🙁 Tuollainen varmasti saa hieman varovaisemmaksi ja tavanomaista tarkemmaksi ruokavalion ja liikkumisten suhteen. Kiitos myös asiallisesta kommentista – Tästä on varmasti hyötyä meistä monelle 🙂

  14. -5kg kirjoitti:

    Hei, itse olen keskustellut sairaalan kätilön kanssa noista omega-tableteista, ja hän oli sieltä mieltä että kannattaisi välttää raskauden aikana, koska ne eivät ole lääkevalmisteita, eikä siksi niitä ole tutkittu raskaana olevilla eikä turvallisuutta voi 100%:sti taata. ravintolisät nimittäin luokitellaan elintarvikelain alle. Tästä ja alaotikoista löyty yeritäin hyvää tietoa asiasta: http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/valmistus_ja_myynti/ravintolisat/. Lisäksi kätilö mainitsi että omegojen nauttiminen voi lisätä verenvuotoa synnytyksessä, tai verenvuotoa voi olla vaikeampi saada tyrehtymään. Ravitsemusterapeutti sanoi että päivittäisen rasvahappoannoksen saa täyteen käyttämällä reilu pari tl rypsiöljyä päivittäin tai enemmän (suosittelee tätä kuulemma esim. vegaaneille).

    • jennie kirjoitti:

      Ptätä ne minullekin sanoivat teratologisella kun soittelin. Tai no selityksiä en sen enempää tosiaan kaivannut kun luotin ammattilaisen mielipiteeseen kiltisti kyseenalaistamatta. Jokatapauksessa, kiitos asian esiin nostosta tarkemmalla tasolla. Kuten joku jo mainitsikin, parastahan on aina (myös ei-odottaville) jos kaiken tarvitseman saisi luonnosta, ilman pillereitä ja kapseleita.

  15. Jonna1983 kirjoitti:

    Joku noista monivitamiineista kyseli niin mä käytin raskauden ja imetyksen aikana Solgarin monivitamiinia joka on tarkoitettu juuri raskaana oleville ja imettäville äideille. D-vitamiinia lisäsin vielä päivään lääkärin suosituksesta pienen annoksen!Tuota Solgarin vitskua saa ainakin Iherbistä. Taisi olla alle 20$ iso purkki. Riittää pitkäksi aikaa. Mun blogissa on koodi (vasemmassa palkissa) jolla saa vielä alennusta Iherbistä! Solgarin tuotteet ovat todella hyvälaatuisia ja testattuja. Ei siis mitään paskaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.