Hae
My Project Is Me

Liikkumisia

Moi,



Palataan takaisin perusasioihin ja listataan liikkumisia viime viikolta:

Pitkästä, pitkästä aikaa liikuntamäärät jäivät 8:aan tuntiin, joka on siis tämänhetkinen minimitavoitteeni viikkotasolla. Viime viikolle sattui jotenkin niin paljon kaikenmoista että tuntimäärät hieman kärsivät mutta hyvä se on tosiaan tuokin, tavoitteen mukainen.
Liikkumisista sen verta vielä että joku nokkela toivottavasti huomaa etten listaa venyttelyjä lainkaan. Tämä ei siis tosiaan tarkoita ettenkö venyttelisi, ei suinkaan. Venyttelen jokaisen treenikerran jälkeen, niin salilla kuin kotonakin. Paitsi että havittelen sitä vartaloa, jossa lihakset piirtyvät esiin kauniisti niin havittelen myös sitä notkeaa vartaloa. Nämä kaksi tavoitetta eivät missään nimessä kumoa toisiaan mutta vaativat ihan yhtälailla huomioimista. Niinpä siis venyttelen ja jos voisin, hakeutuisin ihan syvävenyttelytunneillekin.
Vanhaa kuvaa helmikuulta.. Kuvittelen että venyin sunnuntaina paremmin.. Kuvatodistetta täytyy hankkia 😉
Saliohjelmani on muuten alkanut muuttua itsekseen jonkinmoiseksi variaatioksi kaksi- ja kolmijakoisen väliltä. Ihan tyytyväinen en vielä ole ja lopullisia hiomisia on edelleen joka kerta. Lyhykäisesti voidaan kuitenkin todeta että vain yksi päivä on omistettu alavartalolle, yksi pelkästään käsille ja ne kaksi muuta ylävartalolle sen kaikessa merkityksessä. Vatsat kuuluvat edelleen jokaiseen kertaan ja staattiset pidot ovat palanneet kaksinkertaisena ilona.

Koska tuo oma treeniaikani on tosiaan rajallinen, pyrin rakentamaan käyntikerroistani mahdollisimman loogisia ja lyhyillä siirtymillä toteutettavia ohjelmia. Niinpä mitä enemmän voin samalla laitteella tai samalla välineellä tehdä, sitä parempi. Nytpä siis kysymykseni kaikille teille muille salikumppaneille – onko kokemuksia alla olevasta all-in-one-laitteesta? Itseltä yksi kokeilukerta löytyy pakara- ja sisäreisitreenailusta ja ilman sen enempää asiaa analysoimatta, haluaisin kuulla muiden mielipiteitä.

14 kommenttia

  1. annepa kirjoitti:

    Ei monipuolisiin liikkeisiin tarvitse monimutkaisia laitteita. Esim. tämä sivusto kertoo mitä voi tehdä vaikka vain irtopainoilla ja omalla kropalla: http://www.menshealth.com/powertraining/.

    • jennie kirjoitti:

      Olet ihan oikeassa, oma kroppa ja muutama vapaa paino saavat oikeasti ihmeitä aikaan. Siksipä sellaiset ”äijäsalit” ovat edelleen ihan varteenotettavia treenipaikkoja. Itseksin tykkään yhdistellä liikkeitä sekä vapaiden painojen että varsinaisten laitteiden kanssa – molemmissa toki omat hyötynsä. Täytyykin tutkailla tuota sivustoa löytyykö sieltä mukavia uusia vinkkejä ja vaihtelua omaan treenin. Kiitos siis.

  2. ..in motion kirjoitti:

    Mä oon kanssa testannut tota joskus mutta nykyään en käytä oikeastaan mitään varsinaisia kuntosalilaitteita (paitsi juoksumattoa lämmittelyyn), vaan vapaita painoja, kahvakuulaa, oman kropan vastusta ja steppilautaa. Tein just hiljattain saliohjelman itelleni, jonka voi halutessaan käydä tarkemmin tsekkaamassa täältä http://inmotionblogi.blogspot.fi/2012/09/uutta-saliohjelmaa-testaamassa.html

    • jennie kirjoitti:

      Täytyykin käydä tustumassa (jälleen kerran.. Pitäisi olla joku tapa pysyä aikataulussa ja pystyä lukemaan kaikkia näit mahtavia blogeja, joita teiltä lukijoilta löytyy!).

  3. nasba kirjoitti:

    Mä olen mukana fitfarmin litessa in shape ryhmässä, jossa on kovaan harjoitteluun saliohjelma. Suurin osa liikkeistä tehdään käsipainoilla tai tangolla, aika vähän käytetään laitteita. Ja tuolla foorumilla ainakin Jutta ja kumppanit puhuvat siitä (kuten Jutta myös omalla luennollaan), että vatsoja ei kannata tehdä joka päivä vaan samalla tavalla kuin muutkin lihasryhmät niin ne treenataan kunnolla kerran viikkoon. 🙂 Mukavia treenejä ja osanottoni suruusi. <3

    • jennie kirjoitti:

      Aina aika-ajoin harkitsen tuota vatsojen jaksottamista hieman harvemmaksi, ainakin kokeilumielessä.. Pääsisiköhän sitä josksu oikein käytännön tasolle saakka 😀

  4. Nana kirjoitti:

    Hmm, olen joskus kokeillut tuota ”monitoimilaitetta”, mutta olen havainnut paremmaksi tehdä liikkeet alataljassa, esimerkiksi kick back alataljassa, ja sisäreidenkin saa alataljassa tehtyä helposti. Liikkeet voi tehdä patterina, niin sykkeetkin pysyy korkealle, säästyy aikaa ja rasva palaa ;)http://nana-superfitme.blogspot.fi

    • jennie kirjoitti:

      Vähän samoilla ajatuksilla itskein liikenteessä. Tämä vain vahvisti käsitykseni laitteen hylkäämisestä.

  5. Anonymous kirjoitti:

    Jos haluaa nopean ja tehokkaan treenin, haluaa muokata lihaksia, kasvattaa kuntoa, kasvattaa lihasvoimaa ja polttaa kaloreita, on aktivoitava mahdollisimman monta lihasryhmää ja lihassolua samaan aikaan. Mitä enemmän ja mitä isompia lihasryhmiä aktivoituu samaan aikaan, sitä suurempi rasite ja sitä suurempi kulutus sekä rasvanpoltto.IMO reidenloitontaja/sisäreisutreeni tms hilavitkuttimilla tapahtuvat treeni on ajanhukkaa. Kyykyt ja askelkyykyt aktivoi reidet (etu, taka, sisä, ”ulko”), pakarat ja koko keskivartalon samaaan aikaan. Kävelevillä askelkyykyillä saa sykkeen vieläkin ylemmäs kuin staattisilla. Kyllä tuntuu!Maastaveto on toinen loistava liike. Aktivoi koko keskikropan; vatsat ja selän, ottaa pakaroihin ja takareisiin. Tekniikka vaan pitää olla kohillaan, jottei satuta itseään.Clean and press toinen loistava liike. Nostaa sykkeitä hurjasti, ottaa käsivarsiin, keskivartaloon ja alhaalla ”joustaessa” aktivoi jalat ja pakarat.Punnerrukset on myös koko vartalon liike. Mukana rintalihakset, olkalihakset, ojentajat, vatsat ja selkä. Myös syvät vatsalihakset.Leuanvedot on myös loistavia, joskin aika vaativia.Eli mielestäni kannattaa suosia liikkeitä, jotka aktivoi useita lihasryhmiä kerralla. Itse lähinnä treenaan irtopainoilla, tangolla ja levypainoilla sekä oman kehon painoa vastuksena käyttäen.-Peanuts

    • jennie kirjoitti:

      Olen kyllä kanssasi ihan samoilla linjoilla ja nykyisestä ohjelmastani löytyykin lähes kaikki listaamasi lukuunottamatta liikkeitä jotka ovat juuri edellisessä olleet (kuten liikkuva askelkyykky). Tämä oli kyllä ihan loistava yhteenveto muutamista superliikkeistä, joita kannattaa ehdottomasti omaan ohjelmaan lisätä, jossei niitä jo löydy!Vaikkakin sen verta poikkeuksena totean että olen saanut mielettömän hyvän poltteen sisäreisiin tuolla parjatulla sisäreisihärpäkkeellä 😀

  6. Jonna ja kumppanit. kirjoitti:

    Monilla oon nähny tommosia vastaavia ”liikuntapäiväkirjoja”, missä niitä on?! Just noita että voi päivän kohalle merkitä kaikenlaiset liikkumiset. 🙂

  7. Anonymous kirjoitti:

    Pakko vielä kysyä tuosta spagaatistasi. Hienosti venyt 🙂 Voisitko tehdä postauksen myös venyttelystä jos Sinulla on jokin tietty ohjelma, miten olet noin notkeaksi päässyt? Myös muun vartalon venyttely kiinnostaa. Erityisesti ylävartalo jää monesti vähemmälle venyttelylle kuin alakroppa. Rintalihaksiakin pitäisi muistaa säännölliessti venyttää ettei ryhti kaadu eteenpäin.

    • jennie kirjoitti:

      Kiitos paljon, vielä on toki hieman tavoiteltavaa mutta eikö pidä ollakin? Venyttelystä olen aikonutkin joskus ottaa ihan aiheeksi kirjoitella, joskaan mitään erityisneuvoja minulla ei ole. Venyttelen pääsääntöisesti kahdesti päivässä – palauttavasti treenin jälkeen ja vähän pidemmän kaavan mukaan iltaisin lenkin jälkeen. Viikonloppuisin rytmitys hieman vaihtelee. Palauttavissa venyttelyissä aloitan aina siitä lihasryhmästä, tai vartalon alueesta, jota olen harjoittanut. Käytännössä tämä tarkoittaa kolmesti viikossa yläkroppaa. Tämä johtuu ihan siitä että yleensä aamuisin tuppaa tulemaan aina kiire niillä viimeisillä lihasryhmillä ja siksi tuo iltavenyttely on mukana.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.