Hae
My Project Is Me

Miten minä liikun?

Aina silloin tällöin joku kyselee siitä miten minä liikun; Kuinka usein ja millaista treeniä teen. Ilman tavattomia tavoitteita (lisää lihasmassaa/ kohti maratonia/ terveydellinen tavoite tms.) on oikeastaan ihan sama miten liikkuu, kunhan liikkuu. Olen itse pakertanut jo jonkinaikaa aika perinteisen puntin puolella ja huomasin kaipaavani vähän kaikenlaista. Olin jo aikeissa kirjoittaa jo siitä kuinka ihmeessä saisin yhdistettyä kuntosalin ja juoksun. Kävelläkin haluaisin. Sitten olisi kiva tehdä joskus jotain vähän kuntopiirimäisempää treeniä ja siihen samaan vielä tietysti ne peruspuntit. Sanomattakin on selvää ettei tällaiseen olisi ollut aikaa saati rahkeita. Eikä se edes olisi ollut millään tasolla järkevää. Kaipasin kuitenkin jonkinlaista muutosta ja niinpä tein muutoksia viikkotason ohjelmaani.

Tällä hetkellä täydellinen treeniviikko (viikko, jolloin jokainen treeni tulee tehtyä)  näyttää seuraavanlaiselta

Ma: Koko kropan salitreeni, kiertoharjoitteluna

Ti: Peruspuntti, alakroppa

Ke: Peruspuntti, yläkroppa

To: VP

Pe: Koko kropan kiertoharjoittelu intervallein

La& Su: Fiilispohjalta jotain tai ei yhtään mitään

Täydellisenä treeniviikkona suunniteltuja treenejä kertyy neljä. Onko treenijako optimaalinen, en tiedä, mutta on tarjonnut minulle juuri sen kaiken mitä olen tässä vaiheessa kaivannutkin: Hengästymistä, hikeä ja itsensäylittämisentunteita sekä sitä perinteistä punttailua – vapaapäiviä unohtamatta.

Ja jos vielä pureudutaan treenijakoon tarkemmin niin nuo koko kropalle tarkoitetut treenit ovat molemmat hieman pienemmillä painoilla toteutettavia. Treenitavasta johtuen sykkeet pysyvät kuitenkin koko treenin ajan ihan mukavan korkealla. Vastaavasti taas peruspunttipäivinä keskitytään isompiin painoihin, lyhyemmillä sarjoilla ja pidemmillä palautuksilla. Tässä vaiheessa tämä on todella sellainen treenijako, joka riittää tarjoamaan itselleni riittävästi haastetta ilman haihattelua enemmästä.

4 kommenttia

  1. Piia kirjoitti:

    Moi! Löysin sun blogiin blogit.fin kautta ja koukutuin heti. Meillä on ihan sama elämäntilanne ja missio 😀 Sun treeniviikko kuulostaa hyvältä. Mulla on aika samantyylinen. Viime viikolla meni näin:
    ma vp
    ti jalkapuntti (pt:n kanssa)
    ke vp
    to selkä + hauikset
    pe juoksuintervallit
    la vp
    su jalkapuntti

    Käy ihmeessä kattomassa munkin juttuja 🙂 http://jaksaviela.blogspot.fi

    • jennie kirjoitti:

      Moikka! Ihan mahtavaa että löysit mut, näin mäkin pystyin löytämään sut 😉 On aina ilo saada vertaistukea omaan tekemiseen ja vielä mukavampaa se on silloin kun toinenkin osapuolli sattuu jakamaan matkaansa julkisesti blogin muodossa. Voit olla satavarma että käyn jatkossakin kurkkimassa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.