Hae
My Project Is Me

Superpäivä

Moi,

Vietin eilen ihan supermahtavan lauantain. Siis mitään ihmeellistä ei tapahtunut mutta olo oli jotenkin tehokas ja kaikinpuolin pirteä. Kaikki oikeastaan alkoi hyvin startanneesta aamusta. Lähdettiin pojun kanssa viikottaiselle kauppareissulle ja siinä vaunujen kanssa kävellessä tuli vain autuas olo. Aamuinen raitis ilma oli ihana ja minuun iski samalla hienoinen haikeus sitä aikaa kohtaan kun päivittäin kävin aamulenkillä.

Tämän reissun  jälkeen lähdin käymään salilla viikottaisella aerobisella treenilläni. Pitäisin lähtökohtaisesti tämän lauantain mielellään välipäivänä treenailuista mutta nyt näiden kahden viikon aikana sunnuntaisin on ollut treeniesteitä niin siksi lauantai on ollut treenipäivä. Tällä kertaa kokeilin intervallitreeniä crosstrainerilla juoksumaton sijaan. Crosstrainer on minulle vielä sen verta tuntematon laite että vaatii varmaan jonkin verran käyttökokeiluja ennenkuin löytää sopivan vastuksen mutta ohjelman löysin Kuntoplussan nettisivuilta.

Alkuun otin viiden minuutin lämmittelyn (sykkeet n. 125) jonka perään väänsin maksimivastuksen. Maksimivastuksilla treenasin kymmenen minuuttia tarvittaessa vastuksen tehoa laskien. Sykkeet vaihtelivat jotain noin 150-170 välillä. Sykkeet tosiaan tipahtivat aina mukavasti alas kun vastuksen tehoa alennettiin mutta nousivat taas hetken päästä takaisin. Seuraavan vuorossa oli kymmenen minuutin sykkeentasausosuus ja syke pysyi mukavasti siellä n.140 paikkeilla. Loppurutistuksena oli vielä viiden minuutin supersykkeenkohotus ja tarkoitus oli painaa menemään niin kovaa kuin vain lähtee. Luonnollisesti sykkeet olivat koko ajan melko korkealla, 165-175. Lopuksi vielä viiden minuutin palauttelu noilla lämmittelysykkeillä.

Tästä painelin vielä salinpuolelle vatsojen ja selkien kimppuun. Koska kerrankin oli hyvin aikaa niin paitsi että tein nuo omat sarjani niin pienenä extrana käytin hyväkseni myös mahdollisuutta vatsa- ja selkäpenkkiin. Lisäksi tein muutaman toistosarjan (3×15) vatsarutistuslaitteessa 20-kilon vastuksella. Eikä toki sovi unohtaa leuanvetotreenejä – Edelleenkin maksimissaan vain neljä toistoa mutta kyllä minä vielä sen viidennen saan. Oli muuten hauska huomata että kuinka nopeasti sykkeet kohosivat myös noissa leuanvedoissa yli 160:n. Vatsojen kohdalla en huomannut sykkeitä tarkkailla.

Niin, sain siis viimein sykevyöni toimintakuntoiseksi ja myös se toi mukavaa lisäeforttia tähän päivään. En itseasiassa tiedä onko se koskaan rikki ollutkaan vai olenko kuvitellut vain. Olen epäillyt sen toimivuutta koska syketasoni ovat olleet niin matalat. Sykevyöhän laskee myös kulutetut kalorit, jotka ovat sitä pienemmät mitä pienemmällä sykkeellä on liikuttu. Tämähän on kuitenkin vain osa totuutta ja esimerkiksi kuntosaliharjoittelun jälkeen keho jatkaa vielä pitkään kalorien kuluttamista kun fyysisen rasituksen aiheuttamia vaurioita korjataan. No, jokatapauksessa tälle päivälle saldo oli 261 kun sisältö käsitti suurinpiirtein 35-minuttia aerobista harjoittelua, 30-minuttia lihaskuntoa ja 10-minuttia venyttelyä.

Muutoinkin onnistuneen lauantain kruunasi vielä iltapäivän rauhallinen kahvihetki ”suklaan”, siis proteiinipatukan, kera. Tein myös onnistuneen remonttialelöydön Tikkurilan Aleksi 13:a kun jo joskus joulukuussa katsomani B-Youngin mekko oli 70% alennuksessa. Mekko on juuri sellainen monikäyttöinen malli, jollaista vaatekaappini kaipaakin. Hieman asustuksesta ja muusta riippuen mekosta saa erittäin arkisen, leikkisän tai juhlavan.  Joskus kaikki vain tuntuu menevän putkeen.

4 kommenttia

  1. Mimmu kirjoitti:

    Ihanaa 🙂 ja mekko näyttää hyvältä!

  2. Linda kirjoitti:

    Kyllä tuolla treenillä varmasti kaloreita kului enemmän kuin 261, epäilisin ainakin 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.